Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Messen als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1852 van de brik “Boreas”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam;
* 1853 t/m 1856 van het 3/mschip “Yssel”, gebouwd in 1841, vermoedelijk in Capelle aan de IJssel, 549 ton o.m., varend voor Versluys & Co tre Rotterdam;
* 1857 t/m 1863 van de sch.brik “Helmers”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 187 ton o.m., varend voor R.van Buren & Co te Rotterdam. Het schip ging in 1863 over naar Nederl. Oost-Indië.
Overige bijzonderheden
Het fregat “IJssel” onder kapitein A.Messen voer in 1855 van Adelaide naar Callao op 20 juni 1855. Op 21 november 1855 van Valparaiso via Kaap Hoorn naar Portland en Rotterdam, 04 april 1856.121
Datum vanaf: |
1847 |
Kapitein: |
Messen, A. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Pieter Gijsbert Visser werd geboren op 22 oktober 1815 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Heere Janse Visser, zeeman, en Maria Vreeswijk. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 181.
Hij was gehuwd met Alida Dikkenboer, geboren op 31 oktober 1809 te Kralingen als dochter van de Nederlands Hevormde Arie Dikkenboer en Geertruy van Boxel, warmoesenierster.
Hij overleed op 29 mei 1871 aan de Straatweg te Hillegersberg.005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.G.Visser was met vlagnummer R232 in de periode 1850 t/m 1867 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor zijn lidmaatschap heeft bedankt058.
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein P.G.Visser met vlagnummer R232 als kapitein in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de brik “Boreas” 125 last varend voor W. Versluys te Rotterdam
* 1855, 1858, 1859,
1862 t/m 1866 van de bark “Generaal Michiels” 206 last varend voor W. Versluys te Rotterdam
Bouma025 vermeldt P.G.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1854 van de brik “Boreas”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam;
* 1855 t/m 1862 van de bark “Generaal Michiels”, gebouwd in 1850 in Capelle aan de IJssel, 389 ton o.m., varend voor W.C. Versluys te Rotterdam;
* 1863 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend voor wijlen W.C.Versluys te Rotterdam;
* 1865 t/m 1867 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Cock & Hop te Rotterdam. Het schip werd in 1867 verkocht. In 1870 voer het schip voor Burlage & Schumacher te Amsterdam en was herdoopt in “Frederik & Theodorus”.
Overige bijzonderheden
(Ene) P.G.Visser vertrok op 13 december 1851 vanuit Brouwershaven met de “IJssel” met een contingent van 3 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 30 maart 1852 na 108 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
De brik “Boreas” onder kapitein P.G.Visser werd gemeld op 08 april 1853 te Cardiff en op 27 oktober te Callao in Chili. Dus werd Kaap Hoorn gerond. Verdere reis niet bekend.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.G.J. Schiedges was met vlagnummer R77 in de periode 1854 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen.058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein W.G.J.Schiedges met vlagnummer R77 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- * 1855, 1858 van de brik “Boreas” 125 last varend voor W. Versluys te Rotterdam
- * 1859 van het ss. “Prins van Oranje” 200 last varend voor W.Major & C.C.Matsen te Soerabaja
- * 1862 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.G.J.Schiedges als gezagvoerder gedurende:
- * 1855 t/m 1859 van de brik “Boreas”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor W.Versluys te Rotterdam. Het schip werd in 1860 herdoopt in “Wilhelmina”..
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Blekkingh Jr was met vlagnummer R337 in de periode 1859 t/m 1862 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1862 de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich verpligt heeft gezien, artikel 37 van het Reglement toe te passen … “ op J.H.Blekkingh Jr. (Dit artikel voorziet in royement bij het niet voldoen aan de financiële verplichtingen)058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.H.Blekkingh Jr met vlagnummer R337 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1859 van de brik “Wilhelmina”, 126 last varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam.
1862 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt J.H.Blekkingh als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van de sch.brik “Cornelia Aletta”, gebouwd in 1858 te Alkmaar, 227 ton o.m., varend voor H.M.T.van Cleef te Rotterdam. Het schip voer in 1860 voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam en was herdoopt in “Adriana Jacoba”;
* 1860 t/m 1861 van de brik”Wilhelmina” ex Boreas, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam;
* 1864 van de brik “Gouverneur Nagtglas”, gebouwd in 1861 te Amsterdam, 210 ton o.m., varend voor Herklots & Bouman te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Detmers was met vlagnummer R178 in de periode 1859 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat H.Detmers in 1864 “volgens Art. 37 … van het Lidmaatschap vervallen verklaard moet worden”. Dit artikel regelt royement wegens het niet voldoen aan de financiële verplichtingen058
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.Detmers met vlagnummer R178 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1859 van de schoener “Adriana Jacoba” 110 last voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam
* 1862, 1863 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt H.Detmers als gezavoerder gedurende:
* 1860 van de schoenerbrik “Adriana Jacoba, ex Cornelia Aletta, gebouwd in 1858 te Alkmaar, 227 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam. Het schip strandde in september op het Daimatarif in NOI;
* 1862 van de brik”Wilhelmina” ex Boreas, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Java Bode 22 augustus 1860114
Soerabaija, 16 augustus. Wij vernemen dat op de 2e augustus tussen Takala en Tanakeh, omstreeks 7 mijlen van Makassar, gestoten heeft het Nederlandse barkschip JUNO, kapt. Chevallier, op zijn reis van Nagasaki naar Makassar. Aan de assistentie van Zr.Ms. stoomschip CITADEL VAN ANTWERPEN is het gedeeltelijk te danken, dat de gehele equipage en een gedeelte van de lading is kunnen gered worden. De geredde goederen zijn ongeveer 2.000 kisten Japanse was, 500 kisten agar agar (opm: [gedroogd] zeewier) en een groot deel van de inventaris. De equipage is hedenochtend per stoomschip MAKASSAR alhier aangekomen, terwijl de kapitein Chevallier ter hoofdplaats Makassar is gebleven (opm: zie ook JB 250860).
Met dit stoomschip zijn hier ook aangekomen enige manschappen van de equipage van de ADRIANA JACOBA, kapt. Detmers (opm: schoener, kapt. H. Dethmers, zie ook JB 250860 en NRC 171060), welk vaartuig bij het Tonijneiland, op vijftien mijlen afstand van Makassar, totaal is verongelukt, terwijl van de lading genoegzaam niets is gered geworden. De equipage heeft haar behoud te danken aan de assistentie van Zr.Ms. schip PHOENIX.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.D.Wiersma als gezagvoerder gedurende:
* 1863 t/m 1864 van de brik”Wilhelmina” ex Boreas, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 237 ton o.m., varend voor ’t Hoen, Hudig & Co te Rotterdam. Het schip is verongelukt in 1864 bij Macassar.
Overige bijzonderheden
Geen
|