Inloggen
WESTKAPELLE - ID 14590


Kroniekberichten

Datum 26 juni 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 25 juni. Te Middelburg, is de 21e van de werf der Commercie Compagnie alhier met goed gevolg te water gelaten het barkschip genaamd WESTKAPELLE, gebouwd door de scheepsbouwmeester G. Knol, voor rekening ener rederij, onder directie van de heren Van den Broecke Luteyn & Schouten. Het zal gevoerd worden door kapt. M. Rooderkerk Jr, en is bestemd voor de grote vaart. Er is onmiddellijk daarop weer de kiel gelegd van een barkschip, berekend op ongeveer 300 gemeten lasten.

Afbeelding
Datum 24 november 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Jongstleden zaterdag werden te Londen voor Australie beladen:
naar Sydney DE AMSTEL, kapt. H.H. Rademaker; ARLEQUIN, kapt. C.A. Malbranc, en WILHEMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst.
naar Melbourne ELISABETH, kapt. H.R. Bok, WESTKAPELLE, kapt. M. Rooderkerk, en EUTERPE, kapt. A. Kuipers.
naar Melbourne en Geelong HELLEVOETSLUIS, kapt. W.I. Vos, naar Port Philip STAD AMSTERDAM, kapt. A. Stokvliet en ANTOINETTE MARIA, kapt. J.P. Hueser.
naar Geelong JACOBUS MARTINUS, kapt. J. Gagestein, en TRITON, kapt. H. Olie.
naar Adelaide LUCONIA, kapt. E.J. Bödeker, en WALVISCH, kapt. T. Schut.
De vraag naar scheepsruimte voor Australië is in de laatste dagen weder aanzienlijk toegenomen, en dien ten gevolge zijn de vrachten 15 à 20 procent gestegen.

Afbeelding
Datum 02 januari 1855
Krant MCO - Middelburgsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Door het barkschip WESTKAPELLE, gezagvoerder M. Rooderkerk, is de 7e november l.l. de tehuisreis van Batavia ondernomen, geladen met suiker, koffie en tin. Schip en equipage waren in goede staat.
De 28e december l.l. is van de rede van Portsmouth gezeild het schip (opm: bark) ZEEPAARD, gezagvoerder J. Giltjes.
Zaterdag avond is, voor Vlissingen bestemd, aldaar gearriveerd JOHANNES EN ADRIANUS, D. de Ruiter, van Sunderland met steenkolen. (opm: na lossing werd de kof verkocht aan M.C. de Crabe & Zoon, Vlissingen; nieuwe scheepsnaam WESTERSCHOUWEN, opnieuw onder kapt. T.D. de Ruiter)

Afbeelding
Datum 02 januari 1855
Krant MCO - Middelburgsche Courant

Door het barkschip WESTKAPELLE, gezagvoerder M. Rooderkerk, is de 7e november l.l. de tehuisreis van Batavia ondernomen, geladen met suiker, koffie en tin. Schip en equipage waren in goede staat.
De 28e december l.l. is van de rede van Portsmouth gezeild het schip (opm: bark) ZEEPAARD, gezagvoerder J. Giltjes.

Afbeelding
Datum 25 december 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 december. In een der te Hongkong verschijnende couranten, The China Mail, treffen wij het bericht aan, dat de gezagvoerder M. Rooderkerk Jzn van het te Middelburg te huis behorende brikschip WESTKAPELLE bij het omslaan van een Chinese boot in die haven zich beijverd heeft om dadelijk zijn boot tot redding af te zenden en daarbij het genoegen mocht smaken de bemanning, welke uit 4 personen bestond, te behouden.

Afbeelding
Datum 14 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Ten gevolge van mindere vraag voor scheepsruimte flauwer en tot NLG 75 per last voor suiker aan te nemen. De volgende Nederlandse bodems sloten sedert het vorig bericht vracht af tot de volgende koersen:
EUGENIE tot NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Indramaijoe en Soerabaija te laden naar Rotterdam. HENDRIKA tot NLG 80 voor suiker, gom damar en specerijen en NLG 70 voor thee. ZWERVER NLG 80 voor suiker, hier te laden, en NLG 90 voor koffij op Padang. BEATRIX te Soerabaija opgenomen tot onbekende koers. GUURTJE EN MARIA NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst. WEST CAPELLE (opm: WESTKAPELLE) NLG 82,50 voor suiker, doch met bepaling van voor 15 november op twee plaatsen de suiker uit de gouvernement pakhuizen ingenomen te hebben, komende anders de pakhuishuur voor rekening van het schip. LAURA EN ADÈLE NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor kopergeld.
Onbevracht blijven nog de volgende Nederlandse bodems: ARGUS, J.M. KEMPER, AMSTERDAM, KOSMOPOLIET, J.C. SCHOTEL, WILHELMINA EN ELISE, RIJNBRANDT, ULYSSES, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, TONIA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, GROOTMEESTER NATIONAAL en JACOBUS.

Afbeelding
Datum 31 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 28 januari. Volgens bericht van Soerabaija in dato 8 december 1860 was het schip (opm: bark) WESTKAPELLE, kapt. A.B. Crucq, toen grotendeels beladen en dacht men weinige dagen later de terugreis aan te nemen. Daar ter rede liggende, was die bodem enige schade aan het tuig toegebracht door het Engelse schip CROUCH BROTHERS. De schade was echter vergoed.

Afbeelding
Datum 13 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen:
Voor Rotterdam: ELISE SUSANNE, kapt. L. E. Grafthuis; BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. J. D. de Wit; TERNATE, kapt. T. Cars Tz.; BATAVIER, kapt. E. H. Pfeiffer; JACOBA HELENA, kapt. J. J. Swart; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers; JEDO, kapt. T. van Rossum; DELFSHAVEN, kapt. C. Schaap; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; ADRIANA PETRONELLA, kapt. J. A. Annokkee.
Voor Amsterdam: STAD DOKKUM, kapt. H. B. R. Jaski; BURGEMEESTER VAN REENEN, kapt. A. H. Zwaneveld; DYONISIA CATHARINA, kapt. S. Berkelbach v/d Sprenkel;
KONING WILLEMM lll, kapt. H. H. Zeilstra; LEWE VAN NYENSTEYN, kapt. B. H. Borchers;
VAN GALEN, kapt. C. B. Brandligt; HENRIETTA, kapt. J. Portengen; PRINSES AMELIE, kapt. W. Groeneveld; ZEELUST, kapt. J. A. Knaap; DRIE GEZUSTERS, kapt. G. C. Fischer;
JAN VAN BRAKEL, kapt. K. Visser; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; BARON FORSTNER VAN DAMBENOY, kapt. N. Kruimel; ANNA EN ELIZE, kapt. J. G. de Roeve;
A. R. FALCK, kapt. van Duyveboden; ALMELO,  kapt. R. P. TJEBBES.
Voor Dordrecht: JACOBA, kapt. T. M. Schaap.
Voor Schiedam: MARIA DIEDERIKA, kapt. A. van Marion, (van Rotterdam).
Voor Middelburg: WESTKAPELLE, kapt. A. R. Crucq; WALCHEREN, kapt. D. H. van der Heijden.

Afbeelding
Datum 26 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Helvoet, 24 januari, Aangekomen: CATH. LOUISA, kapt. Van Aalst, van Faro; CORNELIA CATH., kapt. Hagedoorn, van Riga. Vertrokken: VOLUNTEER, naar Leith; LORD RAGLAN, naar  Newcastle; bij Dungeness van loods voorzien, BUREAU VERITAS, kapt. Rosenbeek, van Palermo. De wind W.
Brouwershaven, 24 januariNiets gepasseerd.
Te Texel aangekomen, 21 januari, HERCULESkapt. Deterding, van Batavia.
22 dito, HENRIETTE GEERTRUIDA, kapt. de Boer, en DE ZWAAN, kapt. Van Hemert, beiden van Batavia; EENSGEZINDHEID, kapt. De Waal, van Bantam; KNIGHT, kapt. Watson, van Padang.
Te Vlissingen aangekomen, 21 jan., MINERVA, kapt. Botesz, van Batavia naar Middelburg.
Aaugekomen schepen op Java, vóór 16 december: MARIA ANNA, kapt. J. D. van Monnom; MEDEA, kapt. A.W.F. van Teutem; en TERNATE, kapt. T. Carz Tz., allen van Rotterdam;  ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; HOLLAND, kapt. H.P. Grönbeck; SIRIUS, kapt.  W. van Wijngaarden van Rees; DIONYSIA CATHARINAkapt. C.J. Jaski, en CELEBES, kapt. F.H. Reuvekamp Gille, allen van Amsterdam; WESTKAPELLE, kapt. A.B. Crucq, van Zierikzee; Peking, kapt. S. Deinum, en ÆOLUS, kapt. N.J. de Vries, beiden van Singapore; PAULINE, kapt. B.J. Post, van Kaap de Goede Hoop; CAPELLA, kapt. J. Kruisinga, van Shields; FAGEL, kapt. J. Verloop, en ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. L. Sontag Winkler, beiden van Amsterdam naar Japan.

Afbeelding
Datum 27 februari 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 januari. Vrachten. Nederlandse schepen. In het laatst van december werden de volgende schepen opgenomen: DIONYSIA CATHARINA tot NLG 87.50 voor suiker en NLG 82.50 voor koffij; ELECTRA NLG 90 voor suiker en thee; DRIE GEZUSTERS tot NLG 85 voor rijst en NLG 92.50 voor suiker naar Amsterdam; JOHANNES FERDINAND en WESTKAPELLE tot NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor koffij, en rijst naar Rotterdam, en AEOLUS tot NLG 92.50 voor suiker naar Rotterdam of NLG 95 naar Amsterdam. Terwijl in deze maand afgesloten werden voor Rotterdam de EERSTELING tot NLG 100 voor suiker; FERDINAND EN LOUIS tot NLG 112.50 voor suiker en koffie en de MARIA DIEDERIKA tot NLG 110 voor koffie en NLG 120 licht goed te Padang te laden, en voor Amsterdam de WILHELMINE EN ELISE tot NLG 110 voor suiker en de ALIDA tot NLG 112.50 voor suiker en koffij à NLG 122.50 voor huiden en indigo.
Ter bevrachting blijven het Nederlands Indische schip GENERAAL MICHIELS en een paar kleine schepen, minder geschikt voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 07 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: SCOTTISH CHIEF, kapt. H.G. Quick, van Teignmouth, met 145 tons porceleinaarde.
Helvoet, 6 april. Aangekomen: ARENDINA, kapt. Boerhave, van Cette, ligt voor Pampus ten anker; GOTTFRIED, kapt. Wahlgren, van Cette; VOLUNTEER, van Leith; AURORA, kapt. Wolls; JOSEPH AND ELIZABETH, kapt. Milburn, en PALESTINE, kapt. Spence, allen van Newcastle; EAGLE, kapt. Hawkins, van Ipswich; JOHANN, kapt. Möller, van Ystad; DOROTHEA SCHMAHL, kapt. Casse, van Libau; JOHANNA, kapt. Borck, van Korsør.
Vertrokken: JACOB EN ANNA, kapt. Bonger, naar Japan; GROOT ZEEWIJK, kapt. Homan, naar Buenos-Ayres; LEVANT, naar Havre; JAVA, kapt. Dehle, naar Cardiff; JOHANN KEPPLER, kapt. Rahe, naar Newport; JOHN AND CHARLES, kapt. Hopkins, naar Rochester; ADRIANA FRANCISCA, kapt. Van Eyk, en TWEED, kapt. Muster, beiden naar Middlesbro'; GUARDIAN, kapt. Breaker; FARNE, kapt. Davison; ISABELLA SARAH, kapt. Hall, en WATERLOO, kapt. Crosk, allen naar Newcastle; FAMILIEN, kapt. Aas, naar Frederikstad; PRINCESS ALICE, naar Harwich.
Brouwershaven, 5 april. Vertrokken: AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, naar Batavia; JACOBUS, kapt. v.d. Tas, naar Valparaiso; EMILIE, kapt. Malbrane, naar New York; IDA, kapt. Nyholm, naar Genua.
Van Texel vertrokken, 4 april, QUINTET, kapt. Slijboom; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. Ham qq.; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. Hazewinkel, en PRINSES AMALIA, kapt. Van Rijn van Alkemade, allen naar Batavia; PETRONELLA CATHARINA, kapt. v.d. Veen, naar Kanagawa.
Te Algoabaai aangekomen, 22 januari, CONCORDIA, kapt. Van Zanten, van Tafelbaai.
Van St. Helena vertrokken, 8 februari, BULGERSTEIN, kapt. Geerling; 10 dito, MARIA ADOLFINA, kapt. Blom; 12 dito, SCHELDE, kapt. Hofman; 18 dito, ALDEBARAN, kapt. Meijboom; 14 dito, KOERIER, kapt. Carst; 18 dito, CHRISTINA EN JEANNETTE, kapt. Rademaker; 22 dito, GERMANIA, kapt. Francke; 23 dito, CALIFORNIE, kapt. De Wijn, en 27 dito, HOLLANDIA, kapt. Wap, allen van Java naar Nederland.
St. Helena gepasseerd, 9 februari, TELEGRAPH, kapt. Rolufs; 18 dito, WASSENAAR, kapt. Hofstee; CORNELIA HENDRIKA, kapt. Swart; 19 dito, JOHANNA EN EMILIE, kapt. Seubert; 21 dito, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler, en 25 dito, MARINUS WILLEM, kapt. Buyser, allen van Java naar Nederland.
Van Batavia vertrokken, 17 februari, DANUBE, kapt. Larson, naar Rotterdam; 25, LAMMINA ELISABETH, kapt. Pot, naar 't Kanaal.
Van Samarang vertrokken, 17 februari, WESTKAPELLE, kapt. Crucq, naar Nederland.
Van Soerabaija vertrokken, 18 februari, MEDEA, kapt. Van Teutem, naar Nederland.
Van Cheribon vertrokken, 12 februari, WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebee, naar Nederland.
Van Pekalong vertrokken, 19 februari,MARIA ANNA, kapt. Van Monnom, naar Nederland.
Van Passaroeang vertrokken, 5 februari, ZEEMEEUW, kapt. Kayser, naar Nederland.
Van Problingo vertrokken, 16 februari, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, en PEGASUS, kapt. Mannoury, beiden naar Nederland.
Van Banjoewangie vertrokken, 1 februari, ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Möllinger, naar Nederland. 8, HOLLAND, kapt. Gronbeck, naar Amsterdam; HAEMSTEDE, kapt. Ter Marsch, naar Rotterdam; 7, PEKING, kapt. Deinum, naar Amsterdam; 8, ALCYONE, kapt. Landweer, naar Nederland; 10, CELEBES, kapt. Gille. naar Amsterdam.
Van Tjilatjap vertrokken, 18 februari, MARIA DIEDERIKA, kapt. Van Marion, naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 18 februari 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. In de maand maart zal men te Middelburg in het openbaar verkopen de barkschepen ZEEPAARD, groot 756 tonnen en WESTKAPELLE, groot 462 tonnen.
Nader en breder te adverteren.

Afbeelding
Datum 06 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaar J.J. de Kanter, als lasthebbende van zijn meesters, is van mening te verkopen, op zaterdag de 18de maart 1865 (mits open water), des avonds te 7 uur precies, op de bovenzaal van de Sociëteit de Vergenoeging, op de Groote Markt te Middelburg, ten overstaan van de notarissen P. Van de Graft en W.L. Woutersen,
-1.  Het snel zeilend Nederlands barkschip ZEEPAARD, laatst gevoerd geweest door kapitein T. Tjebbes, bekleed met geel metaal, lang over steven 39,25 ellen, wijd 10,47 ellen, hol 7,35 ellen en groot 756 tonnen, hebbende een hoogte tussendeks van 1,96 el, bekend op de vrachtlijst van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, ten jare 1841 te water gelaten.
- 2.  Het snel zeilend kopervast Nederlands barkschip WESTKAPELLE, laatst gevoerd geweest door kapitein A.B. Crucq, bekleed met geel metaal, lang over steven 34,50 ellen, wijd 6,32 ellen, hol 4,77 ellen en groot 462 tonnen, bekend op de vrachtlijst van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, ten jare 1853 te water gelaten.
Beide schepen worden verkocht met al derzelver rondhouten, staand- en lopend want, ankers, zeilen en verdere inventaris.
Afzonderlijk zullen worden geveild twee accuraat lopende en opnieuw schoongemaakte chronometers, waarvan een uit de fabriek van Parkinson & Frodsham n°. 2395 (achtdaagse) en een uit de fabriek van Barbaut n°. 1829.
En daarna, door de makelaars J.J. de Kanter en P. de Bruyne, ten overstaan van de notaris P. Van de Graft:
-  Het extra ordinair wel bezeild Nederlands schoenerschip CATHARINA ELISABETH, gevoerd geweest door kapitein J. Pander, lang over steven 22 el 60, wijd 4 el 29, hol 2 el 66 en alzo groot gemeten 115 tonnen (laadt 8 keel steenkolen), gebouwd in 1843, met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en verdere inventaris.
Het schip is in Nederland verzekerd voor NLG 6.500 op behouden varen, tot 15 oktober 1865.
De genoemde schepen zijn twee dagen voor en op de verkoopdag te bezichtigen, van des morgens 9 tot 12 en des namiddags van 2 tot 6 uren, tegen afgifte van een bewijs van toelating, te verkrijgen bij bovengemelde makelaars, bij wie respectievelijk tevens nadere informaties, verkoopcondities en specifieke lijsten van de inventaris te bekomen zijn.

Afbeelding
Datum 11 november 1865
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Dordrecht, 10 november. Een depêche van Batavia van 14 oktober, behelst nopens de handel het volgende:
Koffie. In gouvernementsveiling werden te Padang 35.000 picols tot NLG 42,50 verkocht. Suiker. 60.000 picols werden in veiling door het gouvernement verkocht à NLG 14,75. De markt is zeer vast.
Rijst. De markt is vast en stijgende. Vracht naar Nederland: voor suiker NLG 35,-. Koers op Nederland NLG 103,50.
Aangekomen schepen op Java: ELISABETH, kapt. J. Muller, van Shields; QUINTET, kapt. L. Slijboom; AMSTERDAM, kapt. C.J. Doekzen, en NICOLAAS WITSEN, kapt. J. Portengen, allen van Amsterdam; NEERLANDS VLAG, kapt. T. v.d. Broek Humfrey, van Rotterdam naar Singapore; PRESIDENT PLATE, kapt. C.D. Julius van Cardiff naar Singapore; EMILIE, kapt. J. Bruynzeels, van Melbourne; CORNELIA, kapt. H. Croese, van Liverpool, laatst van Rio de Janeiro; MINISTER THORBECKE, kapt. W.H. Kannegieter, van Buenos Aires.

Afbeelding
Datum 13 november 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 november. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende zes schepen, als:
Voor Amsterdam: CHRISTINA MARIA, kapt. J. de Veer; CORNELIS SMIT, kapt. R. Weidenaar; NAGASAKI, kapt. N.N. (opm: kapt A.F.A. Horner); ARGONAUT, kapt. L.H. Drayer.
Voor Middelburg: IDA MARIA DE RAADT, kapt. J. de Boer; NEERLANDS VLAG, kapt. T. v.d. Broek Humfrey.

Afbeelding
Datum 09 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het vergaan der NEERLANDS VLAG. De correspondent van de E. P. Herald, te Humansdorp, levert onder datum van 24 juli de volgende bijzonderheden van deze zeeramp:
Het Nederlandse schip NEERLANDS VLAG, van 600 tonnenlast, onder bevel van kapt. Van der Broek Humphrey. van Macassar op reis naar Amsterdam, met een lading specerij, koffie en andere Oost-Indische producten, is totaal vergaan langs de kust van Zietzikamma (opm: Tsitsikamma, 34º04’ZB en 24º12’OL), omtrent vijf en dertig mijlen ten westen van Kaap St. Francis (opm: 34º13 ZB en 24º50’OL) en binnen enige schreden afstands van de plek waar de ongelukkige BOSPHORUS op strand gelopen is.
[afb]
Tsitsikamma, waar de NEERLANDS VLAG verging
op een met zware stenen bezaaide kust
Coll: Markus Kreusch, Wikipedia
De kapitein en twaalf van de officieren en manschap zijn verdronken; de eerste stuurman, bootsman en één matroos werden gered. Het vaartuig had een zeer voorspoedige reis van Macassar tot aan Kaap St. Marie, Madagascar, en had vandaar te kampen met een reeks van zeer zware westelijke en noordwestelijke stormen, met hoge zeeën, tot omtrent veertien dagen geleden, toen men op de hoogte was van Kaap Receiffe (opm: Cape Recife; 34º02’ZB en 25º42’OL). Sedert die tijd dreef het schip rond in gezelschap van andere vaartuigen, en in de nacht van donderdag werd het overvallen door één der aller vreselijkste stormen, vergezeld van donder, bliksem en zware regens. Het schip werd bijgedraaid onder voorstengzeil, stagzeil en bezaan, en was, naar men op die dag, volgens berekening meende, ongeveer veertig mijlen van het vaste land verwijderd. Ongeveer ten 2 ure, op vrijdagmorgen, stootte het vaartuig, en in minder dan vijf minuten tijd brak het geheel. Toen het vaartuig stootte kwam de kapitein, die enige tijd lang ongesteld was geweest, op dek, en verdween het eerst toen het schip aan stukken ging. Er was geen tijd om de boten te water te laten wegens de ontzettende zeeën, die over het schip sloegen en iedereen moest zich redden zo goed hij kon. De eerste en tweede stuurman, de timmerman en vijf matrozen vonden elkaar terug, gezamenlijk drijvende op de overblijfselen van het wrak, tot dat een vreselijke golf ze uiteen sloeg en de eerste stuurman zich alleen bevond, en – om zijn eigen woorden te gebruiken –zichzelf als verloren beschouwde, toen hij staanplaats voelde en de bootsman nabij hem zich aan een rots zag vasthouden. Later op de morgen vonden zij nog een van de bemanning op de rotsen, en deze, de enig overgeblevenen slaagden er in met grote moeite aan land te komen en de woning te bereiken van een kleurling, Nicolaas Jonas geheten, van wiens vriendelijkheid en gastvrijheid zij niet in genoegzaam vleiende en dankbare bewoordingen spreken kunnen en wiens gedrag jegens deze ongelukkigen, naar de schrijver hoopt, door de autoriteiten niet onbeloond zal worden gelaten. De overlevenden zijn goed verzorgd geworden ; en de eerste stuurman is thans de gast van de civiele commissaris, de heer J. J. le Sueur, die, te samen met de veldkornet, zich onmiddellijk naar het toneel van het wrak begaf, en stappen nam om zoveel mogelijk te redden en de belangen der assuradeurs te behartigen.

Afbeelding
Datum 09 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 september. Het schip (opm: bark) AZIA is wegens te grote reparatie geabandonneerd.
De NEERLANDS VLAG is gebleven.

Afbeelding
Datum 10 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaapstad, 3 augustus. Van Humansdorp wordt gemeld : Het wrak en de lading van het schip NEERLANDS VLAG, zullen aanstaande vrijdag namiddag (opm: 5 aug) verkocht worden. Geen lijken van de dertien verdronkenen aangespoeld. Het strand is bestrooid met koffie, rotting en specerijen van alle soorten. De lading wordt geschat op 200.000 pond sterling. (?) (opm: dit vraagteken is door de redactie van de NRC geplaatst)

Afbeelding
Datum 12 september 1870
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 9 september. Volgens brief van Kaap de Goede Hoop d.d. 2 augustus is het schip NEERLANDS VLAG, kapt. Van den Broek Humphrey, van Macassar herwaarts, 35 mijl West van Kaap St. Francis (opm: 34º13’Z en 24º50’OL) gestrand en zou het wrak op 30 juli verkocht worden. De kapitein, die zwaar ziek lag, de tweede stuurman en 11 man de equipage waren daarbij omgekomen.

Afbeelding
Datum 27 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Algoabaai, 15 augustus. Het wrak met de inhebbende lading van het Nederlandse barkschip NEERLANDS VLAG, kapt. Van den Broek Humphrey, van Macassar naar Rotterdam, zijn de 29e juli verkocht voor GBP 2.000.

Afbeelding