Inloggen
FRIESLAND - ID 15518


Kroniekberichten

Datum 16 april 1858
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Harlingen, 15 april. Zoals wij in een vorig no. reeds berichten werd heden morgen, in tegenwoordigheid van een grote menigte toeschouwers, van de werf Welgelegen der heren D. & L. Alta alhier, met het beste gevolg te water gelaten, grootste koopvaardijschip, dat ooit in dit gewest werd gebouwd, het voor Friese rekening gebouwde fregat schip FRIESLAND, groot plm. 390 lasten. Dit schip is bestemd voor de vaart op Indië, onder boekhouderschap van de heren Zeilmaker en Co alhier, en zal gevoerd worden door kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer, van Leeuwarden.
Zoals kenners ons verzekerden is het een uitmuntend schoon vaartuig, dat zijn vervaardigers tot eer verstrekt en hun naam, als scheepsbouwmeesters, op een waardige wijze handhaaft.

Afbeelding
Datum 07 juni 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 5 juni. Als een bijzonderheid delen wij mede, dat jl. donderdag de 2e dezer, door de stoomboot TEXEL in onze haven is binnen gesleept het fregatschip FRIESLAND. Het leverde een fraai gezicht te zien, hoe zulk een groot vaartuig door een zeer kleine boot met vlugheid werd voortgesleept. Naar wij vernemen, is dit schip door de stoomboot TEXEL in de korte tijd van 6 uren van Harlingen naar hier overgebracht. Dit is te meer opmerkelijk, als men weet, dat op de Ruggen, buiten Harlingen, bij die gelegenheid slechts 34 palmen water stond, terwijl het schip een diepgang had van 33½ palm.

Afbeelding
Datum 30 juni 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Harwich, 27 juni. Het Nederlandse schip VRIESLAND (opm: fregat FRIESLAND, kapt. M. Mispelblom Beijer, van Amsterdam naar Batavia met troepen en een lading stukgoed, is gisteravond op het Long Sand aan de grond geraakt. Een gedeelte der lading is over boord geworpen, doch het schip is vast blijven zitten. Er wordt van hier een stoomschip ter assistentie afgezonden.

Afbeelding
Datum 01 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Harwich, 28 juni. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Mispelblom Beijer, van Amsterdam naar Batavia, is alhier met assistentie van een stoomboot en enige andere vaartuigen binnengebracht. (opm: zie NRC 300959)

Afbeelding
Datum 04 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Harwich, 1 juli. Het alhier in averij binnengelopen schip FRIESLAND, kapt. Mispelblom Beijer – zie NRC van 30 juni en 1 dezer – heeft een gedeelte der loze kiel verloren. Zodra het schip genoegzaam gelost is, zal het verder nagezien worden.

Afbeelding
Datum 13 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 10 schepen, als:
voor Amsterdam: DECIMA, kapt. E. Akkerman; JOHANNA HENDRIKA, kapt. L. van der Weyden; SIR ROBERT PEEL, kapt. J.J. Lange; FRIESLAND, kapt. M.C.E. Mispelblom Beijer; BILDERDIJK, kapt. M.C. Löschen (de laatste van Rotterdam).
Voor Rotterdam: CERES, kapt. T. Mammes; LOUISA JACOBA JOHANNA, kapt. D. Baumgartner; RIDDERKERK, kapt. H. Teerlink.
Voor Schiedam: ALBRECHT BEYLING, kapt. G.L. Muller.
Voor Dordrecht: MARIA ELIZABETH, kapt. W. van der Valk (van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 05 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Harwich, 2 augustus. Het alhier in averij binnengelopen Nederlands schip FRIESLAND, kapt. Mispelblom Beijer, van Amsterdam naar Batavia, heeft de reparatie in zoverre geëindigd, dat het schip heden van de patentslip is gelaten.

Afbeelding
Datum 15 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portsmouth, 12 september. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Mispelblom Beijer, van Amsterdam, laatst van Harwich, naar Batavia bestemd, is alhier met gekraakte grote mast binnengelopen.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 juni. Vrachten. Tengevolge van het gering aantal disponibele schepen ging in de vrachten weinig om. De weinige charters die afgesloten werden tonen echter een belangrijke verhoging aan, waarin nog meerdere verbetering wordt tegemoet gezien.
Bevracht werden de Nederlandse schepen WAALSTROOM, 412 tons, NLG 67,50 per last voor tabak en NLG 70 voor suiker te Soerabaja te laden naar Amsterdam; ALCOR, 570 tons, NLG 30 voor tin, NLG 35 koperen duiten, NLG 70 suiker in zakken, NLG 115 arak, NLG 67,50 tabak te Soerabaja en NLG 75 voor tabak te Bezoekie naar Rotterdam; STAD ZIERIKZEE, 602 tons, NLG 70 voor rijst en tabak, NLG 90 huiden en NLG 115 arak te Soerabaja te laden naar Rotterdam. De KOERIER, 347 tons, werd te Sydney bevracht à GBP 3.3/6 per ton, om alhier te laden; bestemming geheim.
Onbevracht het Nederlands schip FRIESLAND 746 tons.
De GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST is kustreizende.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juli. Vrachten zijn door totaal gebrek aan schepen belangrijk gestegen en daar slechts weinig disponibele schepen verwacht worden, is men algemeen vooreerst geen teruggang wachtende. Nederlandse vlag. De WAALSTROOM laadt te Soerabaja à NLG 70 en tabak à NLG 67,50 naar Amsterdam. De ALCOR laadt te Soerabaja tin à NLG 80, kopergeld à NLG 35; suiker in zaken à NLG 70, arak NLG 115; tabak à NLG 67,50 en te Bezoekie tabak à NLG 75 naar Rotterdam. De STAD ZIERIKZEE, laadt te Soerabaja rijst en tabak à NLG 70, huiden à NLG 90 en arak à NLG 115 naar Rotterdam. De KOERIER was in Sydney gecharterd om in Java te laden à GBP 3.3/6 per ton all round, bestemming onbekend. De FRIESLAND laadt te Padang koffie naar Amsterdam à NLG 105. De STAADSRAAD COMMISSARIS VAN EWIJCK laadt alhier, te Samarang en Soerabaja suiker à NLG 95 en koffij en tabak à NLG 90 naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 20 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de 15 navolgende schepen:
Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; VREDE, kapt. J.L. ten Bruggen; BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten; KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. W. Ouwehand.
Voor Amsterdam: ANNA DIGNA, kapt. C. Ouman; KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier; FRIESLAND, kapt. M.C.E.M. Beijer; NEDERLAND, kapt. J. Hoekstra; JULIE CLAIRE, kapt. A. van Oosteroom; MARIA VERONICA, kapt. J.A. Scholl; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder; MARY GODDARD, kapt. F.W. Ridder.
Voor Dordrecht: VOORUIT, kapt. W.C. Kool ( v. Rotterdam).

Afbeelding
Datum 05 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 3 maart. Aangekomen: ADMIRAAL VERHUELL, van Havre, is op de rede geankerd; MAGNET, van Londen; DRIE GEZUSTERS, kapt. Dijkstra, van St. Petersburg.
Vertrokken: PRINS VAN ORANJE, naar Duinkerken; ALPHA, kapt. Don, naar Belfast; PRINCESS ALICE, naar Harwich.
Brouwershaven, 2 maart. Aangekomen: JAVA, kapt. Dehle van Lossarang.
Te Belfast aangekomen, 29 februari, MARGARETHA MARCHINA, kapt. Bekkering, van Dordt.
Aangekomen schepen op Java, vóór 28 januari: OUDERKERK A/D AMSTEL, kapt. K.J. Swart; EUTERPE, kapt. A. Kuipers; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; TWEE GEZUSTERS, kapt. J. Bergman; FRANCINA WILHELMINA, kapt. J.A. van Winkel, en NOORD-BRABANT, kapt. J. C. W. Loos, allen van Rotterdam;
ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes; JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.K. Salm; POLLUX, kapt. H.P. Cruys, en MADURA, kapt. B.A.T. van Bruggen, allen van Amsterdam;
BARON VAN HEEMSTRA, kapt. F. Nepperus Fz., van Middelburg; WILLEM EN KAREL, kapt. N.D. Steenveld, en MARIA ELISE, kapt. C.J. Westenenk qq., beiden van Newcastle;  DOESBORGH, kapt. M. Spaanderman, van Rio-Janeiro.

Afbeelding
Datum 07 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 januari. Vrachten. De aankomst van enige onbevrachte schepen gevoegd bij de betrekkelijk geringe voorraad van producten ter afscheep, deed de bestemming verflauwen, zodat men reeds lagere rates aangenomen heeft, die thans moeilijk meer te bedingen zouden zijn. Sedert 15 dezer werden vercharterd: Naar Bushire en terug Nederlands-Indisch schip GENERAAL MICHIELS voor NLG 25.000 met NLG 2000 verbetering bij lossing te Bussorah. Naar Nederland: het Nederlands schip  ZEENIJMPH à NLG 110 voor suiker, koffij en katoen te Samarang en hier te laden. Naar Amsterdam MARIA AGNES NLG 100 voor suiker en NLG 85 voor tabak te Soerabaja en Probolingo voor Amsterdam. HENDRIKA bekomt NLG 100 voor suiker van Soerabaja naar Rotterdam. JAVA PACKET NLG 100 voor suiker en rijst en NLG 90 voor thee in te nemen alhier, te Indramayoe en Samarang naar Amsterdam.
Het Nederlands schip DOESBURG is voor een tussenreis aangeboden, zijnde in december A˚.P˚. (1863) door de Nederlandsche Handel Maatschappij gecharterd. Onbevracht zijn nog de Nederlandse schepen EUTERPE, FRIESLAND, S. VAN HEEL, FRANCINA WILHELMINA, J.M. KEMPER, en MARIA ELISE.

Afbeelding
Datum 29 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 februari. Vrachten. Nederlandse vlag. Wij hebben de navolgende bevrachtingen mede te delen: ZEENYMPH door de Factorij tot NLG 110 voor koffij, suiker en katoen, van Samarang naar Amsterdam. MARIA AGNES NLG 100 voor suiker en NLG 85 voor tabak; JAVA PACKET NLG 100 voor suiker en rijst en NLG 90 voor thee; FRIESLAND NLG 100 voor suiker, allen naar Amsterdam. HENDRIKA NLG 100 voor suiker; FRANCINA WILHELMINA NLG 100 voor suiker en NLG 85 voor tabak naar Rotterdam.
Onbevracht zijn op het moment de Nederlandse schepen EUTERPE, S. VAN HEEL en MARIA ELISE.
Het Amerikaanse schip BEVERLY is onder Nederlandse vlag gebracht; bestemming nog niet bekend.

Afbeelding
Datum 04 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio de Janeiro, 31 januari. Het Nederlandse schip (opm: fregat) FRIESLAND, kapt. T. Sipkes, van Amsterdam naar Batavia, is hier lek binnengelopen.

Afbeelding
Datum 09 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 maart. Van Rio de Janeiro werd d.d. 7 februari geschreven, dat het schip (opm: fregat) FRIESLAND, kapt. T. Sipkes, van Amsterdam naar Batavia, aldaar met lekkage binnengelopen, een gedeelte van de lading gelost heeft.

Afbeelding
Datum 09 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 april. Het schip VRIESLAND (opm: fregat FRIESLAND), kapt. T. Sipkes, van Amsterdam naar Batavia, alhier binnen, was van de geleden schade hersteld; de reparatiekosten bedroegen 18.781 milreis

Afbeelding
Datum 10 april 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 april. Het schip (opm: fregat) FRIESLAND, kapt. T. Sipkes, van Amsterdam naar Batavia bestemd, te Rio de Janeiro binnen, was van de geleden schade hersteld.
De reparatiekosten bedroegen 18.781 milreis.

Afbeelding
Datum 13 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen, als:
- Voor Rotterdam: ONRUST, kapt. C.M. Hogendorp qq.; TERNATE, kapt. T. Cars Tz.
- Voor Amsterdam: WAALSTROOM, kapt. C. de Groot; HENRIETTE MARIA, kapt. P. Tjebbes; HENRIETTE, kapt. J. van Loenen; FAGEL, kapt. C. van Duyn; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes.
- Voor Dordrecht: EERSTELING, kapt. C. de Zeeuw Bagchus Wz.; NIEUWLAND, kapt. P.G. Pot.
- Voor Middelburg: WALCHEREN, kapt. G. van der Borden.

Afbeelding
Datum 14 april 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 april. De gehele averij en onkosten van het schip FRIESLAND, kapt. Sipkes, van hier naar Batavia bestemd, te Rio de Janeiro met schade binnen, bedragen GBP 3566.16.7, waarvan de bodemarij was genomen tegen 34 procent (opm: !!) premie.

Afbeelding
Datum 14 juni 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Verkoping van scheepsaandelen. De Notaris A. Witholt, te Sexbierum, zal op last van zijn principalen, op woensdag 21 juni 1865, 's namiddags te 4 uur precies, provisioneel, en ‘s avonds te 8 uur finaal, ten huize van De Groot, in De Koornhuis te Harlingen, presenteren te verkopen:
I. 18/40 Aandelen in het kopervaste en gekoperde snel zeilende brikschip, genaamd
LT. ADM. TJERK HIDDES, groot volgens Nederlandse meetbrief 143 lasten of 270 zeetonnen en dat met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen, enz, zo als hetzelve laatst bevaren is door kapt. O.S. Parma en thans liggende aan de Werf Welgelegen, in de Zuiderhaven te Harlingen.
II. 2/60 Aandelen in het kopervaste en gekoperde, snel zeilende Nederlandse fregatschip, genaamd FRIESLAND, groot volgens Nederlandse meetbrief 378 lasten of 716 zeetonnen, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, ankers, kettingen, enz, benevens de volgens boek bij kas zijnde gelden, sedert november 1864; zo als hetzelve thans op reis is naar Batavia, bevaren wordende door kapt. T. Sipkes, zijnde de bodem terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere informaties zijn te bekomen bij voornoemde notaris en de boekhouders Zeilmaker & Co te Harlingen.

Afbeelding
Datum 07 juli 1865
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De notaris A. Witholt te Sexbierum zal op last van zijn principalen op woensdag 19 juli 1865, ’s namiddags 4 uur precies provisioneel, en ‘s avonds te 8 uur finaal, ten huize van De Groot, in Benthem te Harlingen, presenteren te verkopen:
- Het kopervaste en gekoperde snelzeilende brikschip, genaamd LT. ADM. TJERK HIDDES, groot volgens Nederlandse meetbrief 143 last of 270 zeeton, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen enz, zoals hetzelve laatst bevaren door kapitein O.S. Parma en thans liggende aan de werf Welgelegen in de Zuiderhaven te Harlingen.
- 2/60 aandelen in het kopervaste en gekoperde snelzeilende Nederlandse fregatschip, genaamd FRIESLAND, groot volgens Nederlandse meetbrief 378 last of 716 zeeton, en dit met deszelfs complete inventaris van zeilen, touwwerk, ankers, kettingen enz, benevens de volgens boek bij kas zijnde gelden sedert november 1864, zo als hetzelve thans op reis is naar Batavia, bevaren wordende door kapt. T. Sipkes, zijnde de bodem terug bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Alles breder bij biljetten omschreven. Nadere informatie te bekomen bij voornoemde notaris en de boekhouder Zeilmaker & Co te Harlingen.
(opm: LC 210765 meldt, dat op de LT. ADM. TJERK HIDDES is geboden NLG 19.956, op het eerste aandeel in de FRIESLAND NLG 1.250 en op het tweede aandeel in idem NLG 1.275)

Afbeelding
Datum 10 augustus 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 augustus. Volgens brief van Batavia, d.d. 26 juni, hebben de navolgende aldaar aangekomen schepen van hun ladingen in beschadigde toestand gelost als: POLLUX, kapt. C. Blok, en DOESBORGH, kapt. M. Spaanderman, diverse goederen, waaronder met teer beschadigd; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes (te Rio de Janeiro in averij geweest) diverse goederen; WHAMPOA, kapt. G.J. Metz en SILVERCRAIG, kapt. J. Cohn, enorm veel goederen.

Afbeelding
Datum 10 juli 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 31 mei. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Sipkens, van Batavia naar Rotterdam bestemd, is de 26e dezer in de Algoabaai binnengelopen met verlies van het roer en verschansing.

Afbeelding
Datum 26 juli 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 19 juni. Er bevinden zich thans niet meer dan twee Nederlandse schepen aan de kust van Zuid Afrika. Het ene is het fregat GALILEÏ, dat na een verblijf van vier maanden thans op het punt van vertrek staat. Het tweede is het fregatschip FRIESLAND.

Afbeelding
Datum 26 juli 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 19 juni. Langs de kusten, vooral in het oostelijk gedeelte, hebben vele zeerampen plaatsgevonden, echter zonder veel verlies van mensenlevens. Onder andere is het prachtige Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Sipkes, van Batavia naar Rotterdam, met een algemene lading, de vorige week in Algoabaai binnengelopen, met verlies van roer, verschansingen, enz., veroorzaakt door onstuimig weer langs de kust. Het vaartuig zal grote reparaties in die haven moeten ondergaan.

Afbeelding
Datum 30 juli 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 juli. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Sipkes, van Akyab naar Falmouth, de 25e mei te Port Elisabeth binnengelopen - bevorens gemeld - had het roer, rondhouten, zeilen, een anker en 15 vadem ketting verloren, doch was dicht gebleven. Het heeft na van een en ander voorzien te zijn geworden de 17e juni de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 17 december 1867
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 15 december. Volgens particulier bericht van kapt. T. Sipkes, voerende het Friese barkschip FRIESLAND, bestemd van Hamburg naar Batavia, bevond zich dat vaartuig op den 12 dezer op de hoogte van Folkestone in het Engels kanaal. Alles was wel aan boord.

Afbeelding
Datum 25 maart 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In 1867 bestonden hier (opm: Harlingen) 18 rederijen met 49 schepen. Het grootste was 716 ton, de FRIESLAND, het kleinste de stoomsleepboot MAGNET, 55 ton, beide onder directie van Zeilmaker & Co (C. Teves) onder welke firma toen 13, thans 14 schepen zijn.
(opm: citaat uit het verslag van de Kamer van Koophandel te Harlingen over 1867)

Afbeelding
Datum 16 mei 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Een telegram van Batavia van 22 april behelst nopens de handel het volgende: Rijst. Kandanghauer verkocht 280 koyangs à NLG 80,- per koyang. Handel flauw.
Aangekomen schepen: ELISABETH EN JACOBA, kapt. Zwaneveld, is Anjer gepasseerd; ARGO, kapt. Ankringa; FRIESLAND, kapt. Sipkes; MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. Laseur; WIJK AAN ZEE, kapt. Mannoury.
Vertrokken schepen: ALMELO, kapt. Tjebbes; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. Hoek; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. Swart; ELECTRA, kapt. Landweer; ELISABETH, kapt. Storm; HOLLANDS TROUW, kapt. Vos; MAASSLUIS, kapt. Kuchler; VICE-ADMIRAAL MAY, kapt. De Groot Stiffry.

Afbeelding
Datum 15 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 mei. Vrachten. Wegens de geringe voorraden ter afscheep werd weinig in vrachten gedaan. Transacties bepaalden zich tot kleinigheden ter bijlading, waarvoor ten volle de laatst bedongene cijfers ingewilligd worden.
Naar Rotterdam werd Nederlands SCHOONDERLOO opgenomen à NLG 75 voor rijst en koffie en NLG 83 voor huiden, alhier en te Semarang en NLG 85 voor koffie te Padang in te nemen. ARGO wordt door de agenten in de Oosthoek beladen.
Onbevracht zijn nog Nederlands AEOLUS, WIJK AAN ZEE, MAARTEN VAN ROSSEM, FRIESLAND, HELENA EN HENRIETTE, ANNA en Engels JAMAICA ( in reparatie).

Afbeelding
Datum 08 augustus 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 juni. Vrachten. Aan de inschrijving bij de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij namen slechts de volgende schepen deel en werden dezelve, tot de daarachter vermelde cijfers, opgenomen:
voor Rotterdam de DIANA NLG 84,90; zal te Cheribon, Tagal en Samarang suiker en koffij laden; voor Amsterdam: de CELEBES NLG 83,99; krijgt te Samarang een volle lading koffij;
voor Amsterdam: de MARIA NLG 85,50; als boven te Soerabaija.
Afgedaan werd buitendien bij particulieren Nederlands WILHELMINA naar Amoy via Singapore tot $ 7.500,- in full.
Disponibel is nog slechts Nederlands JOHANNA MARIA. De Nederlandse FRIESLAND maakt een kustreis.

Afbeelding
Datum 21 september 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Vrachten. De volgende charters werden gesloten:
Nederlandse schepen FRIESLAND tot NLG 83,50 voor koffij, NLG 85,- voor suiker, NLG 90,- voor huiden in de Oosthoek te laden naar Rotterdam.
Daarna nam de Factorij bij inschrijving op voor Amsterdam de EENSGEZINDHEID tot NLG 91,25, MARIA VERONICA NLG 92,50, PASSOEROEANG NLG 92,87, JOHANNES MARTINUS NLG 93,99, COPERNICUS NLG 97,88
en voor Rotterdam JOHANNA MARIA tot NLG 91,72, HELENA EN ANNA NLG 91,97, HOEK VAN HOLLAND NLG 92,88.
De KAAP HOORN ligt naar Amsterdam in lading en nam suiker tot NLG 91,-, koffij tot NLG 90,- en licht goed tot NLG 110,- aan.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen SOERABAIJA PACKET en OUDERKERK A/D AMSTEL.

Afbeelding
Datum 14 november 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 oktober. Aangekomen schepen: ALDEBARAN, kapt. Meyboom; BESTEVAER, kapt. Rosier; DAGERAAD, kapt. Duinkerken; DOESBORGH, kapt. Spaanderman; GRAAFSTROOM, kapt. Rösingh; HENRIËTTE MARIA, kapt. Tjebbes; INDIA PACKET, kapt. Diepering; JANNETJE, kapt. Van Striemen; JAVA PACKET, kapt. Crap Hellingman; JOHANNA CHRISTINA, kapt. Rosingh; JOHANNES LODEWIJK, kapt. Van Delft; MARIA EN ELISABETH, kapt. Bonjer; RIDDERKERK, kapt. Buuk; S. VAN HEEL, kapt. von Munchen; YMUIDEN, kapt. De Jongh; ZEENIMPH, kapt. Grandt van Roggen.
Vertrokken schepen: ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. De Haan; ANTJE, kapt. Van der Hoog; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORTGENE, kapt. Wemmerus; FRIESLAND, kapt. Sipkes; HELENA EN ANNA, kapt. Van Aalborg; HOEK VAN HOLLAND, kapt. Bakker.

Afbeelding
Datum 06 juni 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op dinsdag 4 juni:
- het brikschip JOHANNA EN MARGRIETHA, groot 241 tonnen: NLG 12.700, in slag NLG 200. Koper E.C.A. Koli.
- Het brikschip MEPPEL, groot 252 tonnen: NLG 16.000, in slag NLG 200. Koper A.C. Strumphler.
- 2/30e parten in het barkschip SINGAPORE: NLG 900, in slag NLG 100, opgehouden.
- 1/40e part in het barkschip FRIESLAND: NLG 550, in slag NLG 200. Koper A.M. Balwé.
- 1/16e aandeel in het barkschip CHRISTINA: NLG 430, in slag NLG 100. Koper C.S. Oolgaardt
- 1/16e dito als boven: NLG 520, in slag NLG 20. Koper P. Reineke.
- 1/16 dito als boven: NLG 560, in slag NLG 100. Koper G.J. Boelen.
- 1/64e dito in het fregatschip JOHANNES: NLG 1.000, in slag NLG 200. Koper G.J. Boelen.
- 1/64e dito als boven: NLG 1.050, in slag NLG 50. Koper P. Reineke.
- 1/32e dito in het fregatschip JAVA: NLG 1.240, in slag NLG 300. Koper D. Heydeman Jr.
- 1/32e dito als boven: NLG 1.340, in slag NLG 200. Koper G.J. Boelen.
- 1/32 dito in het barkschip PASSAROEANG: NLG 510, in slag 90. Koper G.J. Boelen.
- 1/32e dito als boven: NLG 590, in slag NLG 30. Koper G.J. Boelen.
- 1/32e dito als boven: NLG 590, in slag NLG 50. Koper C.S. Oolgaardt.
- 1/64e dito in het fregatschip WIJK AAN ZEE: NLG 530, in slag NLG 20. Koper G.J. Boelen.
- 1/64e dito als boven: NLG 530, in slag NLG 20,. Koper G.J. Boelen.
- 1/16e dito in het kofschip JOHANNA MARIA: NLG 300, in slag NLG 100. Koper C.S. Oolgaardt.
- 1/60e dito in het barkschip AEGIDIA EN PAULINA: NLG 440, in slag NLG 60. Koper C.S. Oolgaardt.
- 1/60e dito in het barkschip CORNELIS GIPS: NLG 360, in slag NLG 6, koper D. Heydeman Jr.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 augustus. Vrachten. In vrachten is de afgelopen veertien dagen veel omgegaan tot stijgende koersen en bestaat er thans nog goede vraag naar schepen ten gevolge van de grote voorraad produkten en de weinige ruimte die disponibel is. De markt sluit vast tot hoogste noteringen. De Nederlandse stomer PRINS HENDRIK, die 25 dezer naar Nederland is vertrokken, laadde tabak à NLG100, koffie à NLG 120, specerijen à NLG 250, indigo à NLG 160 per last. Bij de inschrijving der Factorij op de 24e dezer werden de volgende schepen opgenomen, als: naar Amsterdam VIER GEBROEDERS NLG 99,94, TELANAK NLG 102,35, KANDANGHAUER NLG 102,49, ZAANSTROOM NLG 102,50; naar Rotterdam NIEUWLAND, GRAAFSTROOM, ZES GEZUSTERS en PHILIPS VAN MARNIX, alle à NLG 102,35, en CORNELIS SMIT à NLG 102,50. De volgende particuliere bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats: PRINSES AMELIE naar Amsterdam NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffie, NLG 110 voor specerijen, te Batavia te laden; ARARAT naar de Perzische Golf NLG 3,- per picol; NIJVERHEID naar Nederland NLG 100 voor suiker, NLG 90 voor koffie, te Samarang te laden; BATAVIA naar Rotterdam NLG 100 voor suiker, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: BATAVIA, VOORLICHTER, INSULINDE, SOERABAIJA PACKET, ADA, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, FRIESLAND en JEDO.

Afbeelding
Datum 10 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 februari. Volgens telegram uit Portsmouth van 7 dezer is het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Sipkes, van Batavia naar Amsterdam, aldaar lek en met verlies van verschansingen, zeilen en boten binnengelopen.

Afbeelding
Datum 15 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 februari. Het schip FRIESLAND, kapt. Sipkes, van Java naar Amsterdam, de 7e dezer lek en met schade te Falmouth binnengelopen, zal naar Nieuwediep gesleept worden.

Afbeelding
Datum 18 februari 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 februari. Aangaande het schip FRIESLAND, kapt. T. Sipkes, van Batavia naar Amsterdam, te Portsmouth binnen, word nog gemeld, dat het nagezien was en zonder repareren en zonder sleepboot de reis zou voortzetten.

Afbeelding
Datum 17 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: SOEMBING 699 lasten, naar Amsterdam NLG 83,33 per gehele ruimte; TELANAK 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,84 per gehele ruimte; MAIBIT 609 lasten, naar Amsterdam NLG 83,84 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL 439 lasten, naar Amsterdam NLG 87 per gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS 360 lasten, naar Amsterdam NLG 88,98 per 260 lasten, NLG 88,98 per gehele ruimte; ELIZABETH 610 lasten, naar Amsterdam NLG 89,87 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 94,87 per gehele ruimte; A.M.E. 422 lasten, naar Amsterdam NLG 85,97 per gehele ruimte; FRIESLAND 378 lasten, naar Amsterdam NLG 89,87 per gehele ruimte; MEESTER JACOB VAN LENNEP 404 lasten, naar Amsterdam NLG 89,97 per 260 lasten, NLG 88,97 per gehele ruimte; ELECTRA 590 lasten, naar Amsterdam NLG 89,95 per gehele ruimte; ARY SCHEFFER 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA 445 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL 449 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte PAULINE CONSTANCE ELEONORA 306 lasten, naar Amsterdam NLG 84,70 per gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA 240 lasten, naar Amsterdam NLG 92 per 260 lasten; WILHELMINA EN CLARA 342 lasten, naar Amsterdam NLG 90 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA 472 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 94,80 per gehele ruimte EUROPA 669 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 90,25 per gehele ruimte; HEBÉ 328 lasten, naar Amsterdam NLG 99,40 per 260 lasten en NLG 94,40 per gehele ruimte Rotterdam NLG 96,90 per 260 lasten en NLG 91,90 per gehele ruimte, Dordrecht NLG 91,90 per gehele ruimte, Middelburg NLG 94,40 per gehele ruimte, Schiedam NLG 91,90 per gehele ruimte; JONGE CORNELIS 351 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam NLG 99,50 per 260 lasten en NLG 94,50 per gehele ruimte, Dordrecht, Schiedam NLG 94,50 per gehele ruimte, Middelburg NLG 100 per gehele ruimte; ADA 376 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 89,90 per gehele ruimte, Middelburg NLG 92,40 per gehele ruimte; ROBERTUS HENDRIKUS 397 lasten, naar Rotterdam NLG 94,49 per 260 lasten; NIEUWLAND 398 lasten, naar Amsterdam, Middelburg NLG 92,90 Rotterdam NLG 89,90 Dordrecht, Schiedam NLG 90,90 per gehele ruimte; JOHANNA EN MARGARETHA 596 lasten, naar Amsterdam, Middelburg NLG 92,90 Rotterdam NLG 89,90 Dordrecht, Schiedam NLG 90,90 per gehele ruimte; SALATIGA 648 lasten, naar Amsterdam NLG 99,74 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 94,74 Middelburg NLG 95,74 per gehele ruimte; BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL 752 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam NLG 83,49 per gehele ruimte; DORDRECHT II 408 lasten naar Amsterdam NLG 89,44 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 84,44 Middelburg NLG 87,44 per gehele ruimte; CORNELIA 440 lasten, naar Amsterdam NLG 93,93 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 95,98 per gehele ruimte; INDIA PACKET 400 lasten, naar Amsterdam NLG 83,47 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 20 juni 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-maatschappij. JACOBA EN CHRISTINA, 240 lasten, naar Amsterdam, NLG 92 per 260 last; WILHELMINA EN CLARA, 342 lasten, naar Amsterdam, NLG 90 gehele ruimte; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,89 gehele ruimte; NEHALENNIA, 705 lasten, naar Amsterdam, NLG 89,97 gehele ruimte; AMSTERDAM, 784 lasten, naar Amsterdam NLG 87,90 gehele ruimte; ELECTRA, 590 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,90 gehele ruimte; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 90,89 per 260 last, NLG 84,89 gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 87,89 gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 lasten, naar Amsterdam NLG 89,90 per 260 last en gehele ruimte; GESINA, 272 lasten, naar Amsterdam NLG 89,90 per 260 last, NLG 84,90 gehele ruimte; MEESTER JACOB VAN LENNEP, 404 lasten, naar Amsterdam NLG 88,88 per 260 last, NLG 87,87 gehele ruimte; TELANAK, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,84 gehele ruimte; FRIESLAND, 378 lasten, naar Amsterdam NLG 84,69 gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 lasten, naar Amsterdam NLG 102 gehele ruimte; VIER GEBROEDERS, 323 lasten, naar Amsterdam NLG 94,47 gehele ruimte; HOLLANDER, 350 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 90 gehele ruimte; EUROPA, 669 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,25 gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 laste, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 94,80 gehele ruimte; HEBÉ, 328 lasten, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 94,40 per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 94,40 gehele ruimte, naar Middelburg NLG 96,40 gehele ruimte; ADA 376 lasten, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 89,85 per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 89,85 gehele ruimte, naar Middelburg NLG 92,85 gehele ruimte; ANTJE, 452 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,47 gehele ruimte; JOHANNA EN MARGARETHA, 598 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 90,45 gehele ruimte, naar Rotterdam en Schiedam NLG 86,45 gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 87,45 gehele ruimte; NIEUWLAND, 393 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 91,45 gehele ruimte, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,45 gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 90,45 gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 31 juli 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 31 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij werden bevracht met retour van Java de navolgende schepen:
Voor Amsterdam: FRIESLAND, 378 last, voor NLG. 84,69; TELANAK 398 last, voor NLG 84,84; GEZIENA, 272 last, voor NLG 84,90; MR JACOB VAN LENNEP, 404 last, voor NLG 87,87.
Voor Rotterdam: ANTJE, 452 last, voor NLG 84,47; ADA, 376 last, voor NLG 89,85.

Afbeelding
Datum 16 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handelmaatschappij.
JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 74,90 per gehele ruimte; WIJK AAN ZEE, 385 last naar Amsterdam NLG 83,70 per 260 last en NLG 80,40 per gehele ruimte; CHRISTINA, 250 last, naar Amsterdam NLG 83,70 per 260 last en NLG 83,70 per gehele ruimte; MAARTEN VAN ROSSEM, 381 last, naar Amsterdam. Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 89,50 per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,45 per 260 last en NLG 79,90 per gehele ruimte; JULIE, 230 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,90 per gehele ruimte; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 89,49 per 260 last en NLG 84,49 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 379 last, naar Amsterdam NLG 89,49 per 260 last en NLG 84,49 per gehele ruimte; ERNESTINE, 740 last, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80,68 en Middelburg NLG 79,68 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 85,74 per 260 last en NLG 82,74 per gehele ruimte; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 79,90 per gehele ruimte; FRIESLAND, 378 last, naar Amsterdam NLG 84,69 per gehele ruimte; TROMP, 917 last, naar Amsterdam NLG 74,74 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 last, naar Rotterdam NLG 81,50 per 260 last; NICOLETTE, 640 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 81,50, naar Dordrecht NLG 79,50, naar Middelburg NLG 77,50, alles per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 last en NLG 83,94 per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 95,- per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; CORNELIA MATHILDA, 384 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 84,95 per 260 last en NLG 83,45 per gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 85,95 per 260 last en NLG 84,45 per gehele ruimte; INDUSTRIE, 935 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Schiedam NLG 80,- en Middelburg NLG 79,- per gehele ruimte; MARY, 790 last, naar Amsterdam NLG 81,64, naar Rotterdam NLG 79,64, aar Dordrecht NLG 80,64, naar Middelburg NLG 78,64 en naar Schiedam 80,64 per gehele ruimte; COPERNICUS, 392 last, naar Rotterdam NLG 81,65, naar Dordrecht NLG 82,65, naar Middelburg NLG 79,65 en naar Schiedam NLG 82,65 per 260 last; MR. JACOB VAN LENNEP, 404 last, naar Amsterdam NLG 83,82 per 260 last en NLG 83,82 per gehele ruimte; ELECTRA, 590 last, naar Amsterdam NLG 79,24 per gehele ruimte; THORBECKE, 504 last, naar Amsterdam NLG 83,78 per 260 last en NLG 83,78 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 83,79 per 260 last en NLG 83,79 per gehele ruimte; JOHANNA EN WILLEM, 234 last, naar Amsterdam NLG 84,60 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA, 445 last, naar Amsterdam NLG 82,35 per 260 last en NLG 78,35 per gehele ruimte; LOUISE, 379 last, naar Amsterdam, NLG 82,35 per 260 last en NLG 78,35 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last naar Amsterdam NLG 84,35 per 260 last en NLG 80,35 per gehele ruimte, WATERLOO, 394 last, naar Amsterdam NLG 82,40 per 260 last en NLG 81,40 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 17 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij:
FRIESLAND, 378 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last, NLG 84,49 per gehele ruimte; ZUID-HOLLAND, 682 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82,50 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last, naar Amsterdam NLG 82,35 per 260 last en NLG 79,85 per gehele ruimte; TROMP, 917 last, naar Amsterdam NLG 84,74 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 88,88 per 260 last en NLG 84,84 per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, naar Amsterdam NLG 84,44 per 260 last en per gehele ruimte; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 82,82 per 260 last en NLG 80,82 per gehele ruimte; TELENAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 82,82 per 260 last en NLG 80,82 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 83,48 per 260 last en per gehele ruimte; THORBECKE, 504 last, naar Amsterdam NLG 83,48 per 260 last en per gehele ruimte; WILLEMINA EN CLARA, 342 last, naar Amsterdam NLG 82,34 per 260 last en NLG 81,34 per gehele ruimte; SLIEDRECHT, 706 last, naar Amsterdam NLG 80,- per gehele ruimte; ELISABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 80,- per gehele ruimte; ANTOONETH (opm: mogelijk verminkte naam; denkelijk ANTOINETTE), 358 last, naar Amsterdam NLG 82,30 per 260 last en NLG 80,40 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 82,- per gehele ruimte; FLEVO, 686 last, naar Amsterdam NLG 82,68 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last en NLG 82,49 per gehele ruimte; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 87,49 per 260 last en NLG 82,49 per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 last en NLG 83,49 per gehele ruimte; B.R.H., 657 last, naar Amsterdam NLG 79,97 per gehele ruimte; NICOLETTE, 640 last, naar Rotterdam NLH 80,50, Dordrecht NLG 78,50, Middelburg NLG 77,-, Schiedam NLG 80,50 per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per 260 last en NLG 85,- per gehele ruimte; EMMA, 397 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; JEDO, 399 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 89,-, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,- per gehele ruimte; JOHANNA MARGARETHA, 598 last, naar Amsterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,40, Rotterdam NLG 79,40 per gehele ruimte; MARY, 790 last, naar Amsterdam NLG 87,44, Rotterdam NLG 84,44, Dordrecht en Schiedam NLG 84,94, Middelburg NLG 83,44 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 11 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij:
AMSTEL 843 lasten naar Amsterdam NLG 77,99 per gehele ruimte; LOUIS AUGUST CONSTANTIJN 399 lasten naar Amsterdam NLG 84,35 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY 391 lasten naar Amsterdam NLG 86,00 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN 377 lasten naar Amsterdam per 260 lasten NLG 87,29, NLG 82,49 per gehele ruimte; ADMIRAAL DE RUYTER 522 lasten naar Amsterdam NLG 84,35 per gehele ruimte; VOORLICHTER 1.075 lasten naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,- per gehele ruimte; FRIESLAND 378 lasten naar Amsterdam NLG 82,79 per 260 lasten en per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP 404 lasten naar Amsterdam NLG 84,97 per 260 lasten en per gehele ruimte; JOHANNA EN WILLEM 234 lasten naar Amsterdam NLG 83,89 per 260 lasten en per gehele ruimte; JAVA PACKET 394 lasten naar Amsterdam per 260 lasten NLG 82,40, NLG 81,40 per gehele ruimte; DORDRECHT II 408 lasten naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 lasten en NLG 83,94 per gehele ruimte; NICOLETTE 640 lasten naar Rotterdam en Schiedam NLG 80,50, naar Dordrecht NLG 78,50 en naar Middelburg NLG 77,- per gehele ruimte; CORNELIS WERNARD EDUARD 470 lasten naar Rotterdam NLG 86,- per 260 lasten; MAARTEN VAN ROSSEM 381 lasten naar Amsterdam NLG 86,95, naar Rotterdam en Middelburg NLG 84,45, naar Dordrecht en Schiedam NLG 85,45 alles per 260 lasten, naar Amsterdam NLG 84,95, naar Rotterdam, Dordrecht , Middelburg en Schiedam NLG 82,45 per gehele ruimte; ZUID-HOLLAND 682 lasten naar Rotterdam NLG 85,- per 260 lasten; OTTOLINE 778 lasten naar Amsterdam, Rotterdam en Middelburg NLG 82,35 per 260 lasten en NLG 78,45 per gehele ruimte; JEDO 399 lasten naar Amsterdam en Rotterdam NLG 85,-, naar Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 86,- per 260 lasten en naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80.- per gehele ruimte; EMMA 397 lasten naar Amsterdam NLG 86,90, naar Rotterdam en Middelburg NLG 84,40, naar Dordrecht en Schiedam NLG 85,40 per 260 lasten, naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82,40 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 13 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende zeven schepen, als:
Voor Amsterdam: JAVA PACKET, kapt. C.A. Trappen, 260 in te nemen lasten: vracht NLG 82,40; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes, 260 in te nemen lasten: vracht NLG 82,79; JOHANNA EN WILLEM kapt. C. Houtkoper, 243 in te nemen lasten, geheel, vracht NLG 83,89.
Voor Rotterdam: EMMA, kapt. A. van der Eyk, 260 in te nemen lasten: vracht NLG 84,40.
Voor Dordrecht: DORDRECHT II, kapt. C.J. Rotgans, 260 in te nemen lasten: vracht NLG 84,49.
Voor Middelburg: OTTOLINA, kapt. W. Ouwehand, 260 in te nemen lasten: vracht NLG 82,35; MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. A. Huizer, 260 in te nemen lasten: vracht NLG 84,45.
(opm: de schepen kregen aldus deelladingen en moesten op Java zelf zorgen voor particuliere bijlading).

Afbeelding
Datum 25 december 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 november. Vrachten. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats, als: stoomschip TROMP, naar Rotterdam NLG 100 voor koffie; TELANAK, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 45 voor suiker en NLG 50 voor koffie te Samarang; FRIESLAND, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 45 voor suiker te Samarang.
Nederlandse schepen in lading hier en op de kust voor Nederland: ALBLASSERWAARD, EUROPA, NESTOR, DORDRECHT II, OTTOLINA, EMMA, JAVA PACKET, MARIA, ANTOINETTE, INDIA en MAARTEN VAN ROSSEM.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: VOORLICHTER, JOHANNA, TROMP, JEDO, BALI, CORNELIS SMIT, OTTO en CHRISTINA.

Afbeelding
Datum 04 januari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 november 1874. In de suiker vrachten naar Nederland is geen verdere daling te melden en zijn de gezagvoerders van schepen, met het oog op de 28e dezer door de Factorij te houden inschrijving, minder willig, om de geboden wordende koersen te accepteren. Naar het Kanaal en Amerika zijn geen charters bekend geworden. De afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn de volgende: stoomschip TROMP, naar Rotterdam, NLG 100 koffie, TELANAK, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 55 suiker, NLG 50 koffie te Samarang, FRIESLAND, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 45, suiker te Samarang, ANTOINETTE, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 41,50 voor tabak in de Oosthoek.

Afbeelding
Datum 19 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 januari. Door de Nederlandsche Handelmaatschappij zijn bevracht de navolgende 9 schepen, als:
Voor Amsterdam:
WILLEMINA EN CLARA, kapt. A.A.H. van Herwerden, in te nemen lasten 260, vracht NLG 82,34; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes, (260 last), NLG 82,69; TWEE GEZUSTERS, kapt. W.H. Hofstee, (260 last), NLG 83,77; LOUISE, kapt. J. Vogelsang, (260 last), NLG 83,77 HENRIËTTA, kapt. J.R. Brouwer, (260 last), NLG 83,77.
Voor Rotterdam:
JOHANNA EN MARGARETHA, kapt. H.G. Ruhaak, in te nemen lasten 260, vracht NLG 82,97; HOEK VAN HOLLAND, kapt. S.K. Otto, (260 last), NLG 83,95.
Voor Dordrecht:
COPERNICUS, kapt. Husselman, in te nemen lasten 260, vracht NLG 82,97.
Voor Schiedam:
CORNELIS SMIT, kapt. M.C. Disper, in te nemen lasten 260, vracht NLG 83,97.

Afbeelding
Datum 28 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 maart. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er een weinig meer vraag, vooral voor kleine schepen naar het Kanaal voor order en werd GBP 3,- voor suiker in kra. en GBP 4,- voor thee geboden. Voor stroopsuiker werd een schip van 792 tons register tot GBP 2,10,-, ingenomen gewicht, opgenomen. Naar Nederland werd voor kleine restanten suiker in de Westhoek zelfs NLG 55,- bedongen, doch blijft dit artikel voor grote schepen steeds moeilijker verkrijgbaar. Te Soerabaya had de 15de dezer een inschrijving plaats voor de overvoer van het restant der lading uit het afgekeurde schip JEDO en werden opgenomen: Nederlandse SCHIEDAM voor 7.850 picols koffie a NLG 65,- en NLG 143,- picols rotting vrij. Nederlandse NESTOR voor 4.000 picols suiker a NLG 49½. De 19de dezer had de aangekondigde Factorij-inschrijving plaats, waarvan de afloop is dat werden opgenomen: JAN PIETERSZOON KOEN voor een volle lading van Samarang en Pangool tot NLG 64,47,- naar Amsterdam; FRIESLAND voor 260 last Noordkust a NLG 64,96,- naar Rotterdam. Thans is niet hoger dan NLG 62½ voor 260 last te bedingen. Naar Amerika werd tot GBP 2,15,- afgedaan. Voor Australië werd GBP 1,7,6 naar Sydney betaald. In tussenvrachten ging niets om. Voor rijst van Saigon naar Hongkong sloten drie schepen af tot geheime koersen. Stoomboten hebben moeite het nodige zwaar goed machtig te worden. Tabak wordt tot NLG 100,- verladen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland JAN PIETERSZOON KOEN, à NLG 64,47,- volle lading Factorij-koffie van Samarang en Pangool naar Amsterdam; FRIESLAND, à NLG 64,96,- 260 last Factorij-koffie, NLG 55,- particuliere koffie, NLG 60,- thee, van Soerabaya en Batavia naar Rotterdam; NESTOR à NLG 67,50,- 260 last factorij koffie, NLG 49,50,- suiker, NLG 40,- tabak, naar Rotterdam; SCHIEDAM à NLG 65,- koffie, NLG 45,- tabak, van Soerabaya en Panaroekan naar Rotterdam; VIER GEBROEDERS, NLG 62,50,- voor 260 last Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; HOLLANDER, NLG 62,50,- voor 260 last Factorij-koffie, NLG 55,- voor suiker van Cheribon en Tagal naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATO, A. EN W.C., ELISABETH, KENNEMERLAND, LUCTOR EN EMERGO en REGINA MARIS.

Afbeelding
Datum 13 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 30 oktober. De FRIESLAND, kapt. Smeden, van Amsterdam te Philadelphia aangekomen, heeft 23 oktober op 37° NB 73° WL een zware storm gehad van het ZO tot WNW, en heeft daarbij de voorsteng verloren.

Afbeelding
Datum 08 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 januari. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. B. van Smeden, van Philadelphia te Rotterdam aangekomen, is lek en heeft zeilen en verschansing verloren, hebbende veel slecht weder doorgestaan.

Afbeelding
Datum 29 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 december. Het Nederlandse barkschip FRIESLAND, kapt. Van Smeden, van Triëst naar Bordeaux, is volgens telegram van Gibraltar van de 26e dezer, na zware stormen te hebben doorgestaan, met verlies van een gedeelte deklast en circa 4 duim water per uur makende, genoodzaakt geweest die dag aldaar binnen te lopen.

Afbeelding
Datum 31 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 27 december. De Nederlandse bark FRIESLAND is nagezien en zal de lading moeten lossen.

Afbeelding
Datum 01 januari 1880
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 27 december. De Nederlandse bark FRIESLAND is nagezien en zal de lading moeten lossen.

Afbeelding
Datum 03 januari 1880
Krant HND - Het Nieuws van den Dag
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 30 december. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. B. van Smeden, van Triëst naar Bordeaux, alhier met schade binnen, is bezig de lading te lossen om verder te worden nagezien.

Afbeelding
Datum 08 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 31 januari. Het Nederlands schip FRIESLAND heeft een gedeelte der lading gelost en wordt gerepareerd. (opm: zie NRC 311279)

Afbeelding
Datum 20 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 12 maart. De Nederlandse bark FRIESLAND, kapt. Van Smeden, heeft de reparatie volbracht, de geloste duigen weer ingenomen en is 6 dezer naar Bordeaux vertrokken.

Afbeelding
Datum 19 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 mei. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Van Smeden, van hier naar Pernoviken (opm: Pernow), is volgens ontvangen telegram wegens het vele ijs te Reval binnengelopen, alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 09 november 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 november. Volgens bij de Vereeniging van Assuradeuren alhier ontvangen telegram uit Dantzig, is het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. Van Smeeden, van Wyborg naar Amsterdam met een lading hout, lek, met verlies van zeilen en deklast te Dantzig binnengelopen.

Afbeelding
Datum 10 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 november. Het Nederlandse schip FRIESLAND, kapt. B. van Smeden, van Wyborg naar Amsterdam met een lading hout, is lek, met verlies van zeilen en deklast te Neufahrwasser binnengelopen.

Afbeelding
Datum 13 november 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dantzig, 8 november. Het alhier lek binnengelopen schip FRIESLAND, kapt. Van Smeden, van Wyborg naar Amsterdam, moet vermoedelijk de lading lossen.

Afbeelding
Datum 02 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse schip FRIESLAND, groot 631 ton, gebouwd in 1858, is uit de hand verkocht. (opm: zie 060487)

Afbeelding
Datum 06 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse barkschip FRIESLAND is door tussenkomst van de makelaar J.F. Glahn verkocht aan de heren E.J. Bok & Zn. te Amsterdam. (opm: zie NRC 020487)

Afbeelding
Datum 04 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 september. Het schip (opm: bark) FRIESLAND, kapt. T. Teensma, in ballast van Amsterdam naar Hudiksvall, is te Frederikshavn binnengelopen met zware schade aan het tuig.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 oktober. Het schip (opm: bark) FRIESLAND, kapt. T. Teensma, van Westzaan naar Hudiksvall, is de 1e dezer lek en met verlies van tuig door de Deensche stoomboot UNION te Frederikshavn binnengebracht.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hjörring, 1 oktober. Het stoomschip UNION, uit Aalborg, is heden voormiddag Hirtshals gepasseerd met een Nederlandse bark op sleeptouw, die de grote mast had verloren en blijkbaar nog meer schade had geleden. Vermoedelijk is dit de Nederlandse bark FRIESLAND.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshaven, 4 oktober. De Nederlandsche bark FRIESLAND is naar Buhls Platz gesleept om aldaar de ballast te lossen en te repareren.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 14 oktober. Het bergloon voor het met assistentie der sleepboot UNION en de bergersleepboot FREDERIKSHAVN hier binnengebrachte barkschip FRIESLAND is onder de hand voor 3000 kronen afgemaakt.

Afbeelding
Datum 28 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshaven, 24 november. Van het alhier binnengebrachte en in reparatie liggende Nederlandse schip (opm: bark) FRIESLAND zijn heden bij zware storm de merings (opm: afmeerdraden) gebroken en bekwam het schip nog enige andere schaden.

Afbeelding
Datum 23 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 15 april. Het barkschip FRIESLAND, kapt. Teensma, in het laatst van oktober hier binnengesleept met schade, vertrok gisteren na volbrachte reparatie.

Afbeelding
Datum 02 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Uit de hand te koop aangeboden: het gekoperd en kopervast barkschip FRIESLAND, groot 631 register ton, met deszelfs complete inventaris, liggende te Westzaan. Te bevragen bij de scheepsbouwmeesters E.J. Bok & Zonen te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 01 november 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Schiermonnikoog, 26 oktober. Volgens hier ontvangen brief van kapitein T. Zeilinga, van het barkschip NEPTUNUS, was hij de 24e dezer ter rede van Elseneur met tegenwind geankerd. Er waren ongeveer 200 schepen die in het zelfde geval verkeerden, waaronder de MERCURIUS, kapitein Koen, de HOLLAND, kapitein Wiersma en de FRIESLAND, kapitein Teensma.

Afbeelding
Datum 06 november 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 3 november. Het Nederlandse barkschip FRIESLAND, kapt. Teensma, naar Papenburg bestemd, dat sedert zondag (opm: 1 november) bij de Knock (opm: aan de Eems) ligt, heeft een diepgang van 53 dm. zodat het minstens de halve lading zal moeten lossen alvorens de reis voort te zetten. Dit lichten evenwel kan, door de sterke stroom, niet zonder gevaar voor het schip en lichters plaatshebben. Mocht de oostelijke wind aanhouden en dus weinig water komen, dan bestaat de kans dat de FRIESLAND daar de gehele lading zal moeten lossen. (opm: zie ook volgend bericht)

Afbeelding
Datum 07 december 1896
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 5 december. De Nederlandse schepen HILLECHIENA HELENA, E.P. Brouwer, FRIESLAND, Teensma en CONCORDIA, Kuiper, liggende te Emden, zijn aldaar in winterlaag opgelegd.

Afbeelding
Datum 03 februari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

(Geen plaats), 31 januari. Het Nederlandse barkschip FRIESLAND, groot 631 ton, gebouwd in 1858, de 28e november van Leerort te Emden aangekomen alwaar het thans nog ligt, is uit de hand verkocht aan C. Constants te Zijpe, om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 08 april 1897
Krant SCC - Schager Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Eerste grote openbare verkoping van scheepshout van het eiken barkschip FRIESLAND, op woensdag 14 april 1897, 's morgens 10 uur precies, aan de Burgervlotbrug, gemeente Zijpe. Zie verder de biljetten.
Informaties te bekomen bij de firma Muijs, Wagenaar & Co en J.G. Klein, deurwaarder te Alkmaar, alsmede C. Constant, aan de sloperij te Burgervlotbrug, waar dagelijks uit de hand te koop is.

Afbeelding