Inloggen
ALBERTA - ID 163


Kroniekberichten

Datum 08 oktober 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 5 oktober. De hier met verstopte pompen en lek binnengelopen tjalk ANNECHIENA AFIENA is onderzocht en moet de lading lossen. Men is reeds met de overlading in de ijzeren tjalk SIETSKELINA, kapt. Tillema, begonnen.

Afbeelding
Datum 07 juni 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De stranding van de ALBERTHA (opm: dit is de ALBERTA van 1899). Het Seeamt te Emden heeft de stranding behandeld van het te Groningen thuis behorende tjalkschip ALBERTA, onderscheidingssein NCFK, kapt. J. Klugkist, in de nacht van 13 op 14 mei tijdens stormachtige noordenwind op het eiland Juist. De ALBERTA, een zes jaar oud, van ijzer en staal gebouwd schip, had te Neuwied een voor Stockholm bestemde lading cement ingenomen en 20 april de reis aanvaard. De bemanning bestond uit drie personen, bovendien bevonden zich aan boord de vrouw en twee kinderen van de kapitein. De 12e mei, ‘s namiddags, kwam men in de Noordzee, waar zwaar weer met hevige regen- en hagelbuien ondervonden werd. In de hoge zeegang brak ‘s avonds 7 uur ten gevolge van een zware, overkomende stortzee het kluifhout en later, in het gezicht van het Borkumrif vuurschip, ging het bakboordzwaard verloren. Door de nu tot een hevige storm uit het noorden aangewakkerde wind werd het schip steeds meer naar het land toe gedreven; men beproefde af te kruisen, maar bij de hoge zeegang kwam het schip niet vooruit. In de nacht van 13 op 14 mei werd in vier vadem diep water een anker neergelaten, doch men bemerkte spoedig, dat men zich in de branding bevond en het schip de grond raakte. Er was geen houden meer aan; na nog enige minuten werd de ALBERTA zwaar lek en liep onmiddellijk vol water. Het waren angstige uren voor de zes opvarenden, vooral voor de vrouw en de twee kinderen van de kapitein. Men gaf onafgebroken noodseinen, maar er kwam geen hulp opdagen en daar het aan boord van het vaartuig, dat voortdurend door zware zeeën werd bestookt, niet langer uit te houden was, besloot men ten laatste een poging te wagen om in de eigen scheepsboot het land te bereiken. Wel was het een heel waagstuk, te meer daar men niet zeker wist waar men zich bevond, maar aan boord blijven betekende een zekere dood en zo werd dan als laatste toevlucht een plaats gezocht in de scheepsboot. En de gevaarlijke onderneming werd met succes bekroond. Hoewel de boot in de hevige branding meermalen dreigde om te slaan bereikte men na enige uren het land en de zes schipbreukelingen, tot op het hemd toe nat, kwamen allen behouden op vaste bodem, waar zij spoedig de nodige hulp vonden. Het bleek nu dat de ALBERTA gestrand was op de noordwest kust van het eiland Juist. Het schip was voor 8.000 gulden, de lading voor 4.500 Mark verzekerd.
Het Seeamt sprak als zijn oordeel uit dat de schipbreuk veroorzaakt werd door het slechte weer. De gezagvoerder had geen schuld aan het ongeluk.

Afbeelding
Datum 02 juli 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad van Tucht. De Raad van Tucht voor de koopvaardij behandelde gisteravond de zaak van schipper J. Klugkist, gezagvoerder van het ijzeren tjalkschip ALBERTA, dat, op de reis van Neuwied naar Stockholm, in de nacht van 13 op 14 mei tussen Borkum en Norderney strandde. Het tien jaar oude schip was geladen met 150.000 kilo cement. Van Neuwied werd het tot Amsterdam gesleept. Vandaar vertrok men naar Terschelling, om vervolgens de 12e mei met goed weer zee te kiezen. Al spoedig kreeg men veel wind en sterke regen met hagelbuien en de zee nam allengs zo toe, dat er veel water op en onder dek kwam. Men kreeg voortdurend zware stortzeeën over, de tweede stag brak, het bakboordzwaard ging verloren en weldra kon men niet meer over stag gaan. Het schip geraakte aan de grond en verkeerde al spoedig in zulk een ontredderde toestand, dat men zich genoodzaakt zag het schip te verlaten en met de boot naar wal te gaan, wat met levensgevaar gelukte. De kapitein en twee getuigen, de gewezen stuurman F. Hummel en de gewezen kok O. Brouwers, werden gehoord. Later volgt in deze zaak de uitspraak. (opm: zie ook AH 100709)

Afbeelding
Datum 10 juli 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad van Tucht. De Raad van Tucht voor de Koopvaardij deed gisteravond uitspraak in de zaak van schipper J. Klugkist, gezagvoerder van het ijzeren tjalkschip ALBERTA, dat, op de reis van Neuwied naar Stockholm, met 150.000 kilo cementen delen beladen, in de nacht van 13 op 14 mei tussen Borkum en Norderney strandde en verloren ging, gelukkig zonder dat mensenlevens te betreuren waren. De Raad sprak op grond van het gehouden onderzoek als zijn gevoelen uit, dat het verloren gaan van het schip een gevolg is geweest van een samenloop van omstandigheden, veroorzaakt door zee, wind en stroom, waaraan het schip minder weerstand kon bieden door het verloren gaan van bakboord zwaard en kluiver. Mitsdien kan het ongeluk niet geweten worden aan enige daad of nalatigheid van de gezagvoerder, die evenmin kan worden verweten dat hij het vaartuig ontijdig verlaten heeft. De schipper kan derhalve geen blaam treffen en hij wordt dan ook vrijgesproken.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 16 augustus. De meergemelde tjalk ALBERTA, schipper Klugkist, uit Groningen, is weer zeeklaar en neemt cokes in. Het schip heeft ongeveer zes weken in reparatie gelegen.

Afbeelding
Datum 02 juli 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 2 juli. De motortjalk ALBERTA II, vroeger bevaren door schipper Bogeholt, is thans verkocht aan schipper J. Kiestra van Zuidhorn voor geheime prijs. Het schip is herdoopt en heet thans WOLBERDINA.

Afbeelding
Datum 30 mei 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 27 mei. De te Groningen thuis behorende zeetjalk WOLBERDINA, kapitein J. Kiestra, is voor geheime prijs aangekocht door de heer J. Dost te Groningen.

Afbeelding