Inloggen
NOORD BRABANT - ID 17800


Kroniekberichten

Datum 09 december 1870
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 december. De BARON VAN PALLANDT VAN ROZENDAAL, onder bevel van kapt. H.H. Dietz, met een lading van 1.800 tonnen steenkool aan boord, verliet 8 augustus j.l de rede van Brouwershaven met bestemming naar Batavia. Het schip, van uitmuntende bouw, deed zijn tweede reis. Op 23 augustus was men de meridiaan van Kaap de Goede Hoop gepasseerd. Men had vervolgens zeer slecht weder en buitengewoon hoge zeeën ontmoet, waarbij het schip nu en dan een blinde klip geleek, bedolven onder water en het dek tot aan de railing zodanig met water gevuld, dat men vreesde het schip niet meer te zien rijzen, maar na de afgrond gaan. Reeds naderde men de grenzen van de Passaat en verblijdde zich aan die gevaren ontkomen te zijn, toen men een gevaar ontdekte, dat veel meer dan het ruwe weder van een orkaan verschrikking aanjaagt. Men werd gewaar dat de lading kolen aan het smeulen was. Dichte wolken gas begonnen reeds het scheepsruim te vullen en de reuk die zich daarvan op het dek verspreidde, deed een ieder angst en de schrik om het hart slaan. Goede raad was duur, maar men verspilde geen tijd met overwegen. Dadelijk werden ijzeren stangen in de kolen gestoken, om zo te vinden waar zij heet werden. Toen de plaats bepaald was ging men aan het graven en overboord werpen, doch kon daarmede niet lang voortgaan, omdat de kolen te heet werden om er in te werken. Ook vulde dikke rook het ruim. Wat nu gedaan? Water op broeiende en reeds brandende kolen veroorzaakt nog meer broeiing en een hevige ontploffing, dat heeft ieder wel eens gezien bij een smidsvuur. Alleen water in grote hoeveelheden kon de brand overmeesteren en men besloot die door dat middel te bestrijden. Men stortte enige uren lang water in het ruim, tot de hitte dragelijk werd, en toen begon men weder met alle kracht kolen overboord te werpen. In twee dagen en twee nachten wierp men ongeveer 300 ton kolen over boord, waardoor althans het dreigendste gevaar was afgewend. Vijf dagen later ontdekte men weder meerdere hitte in de kolen van het achterruim en om een ontploffing te voorkomen, wierp men ook van daar een 100 ton kolen overboord. Dit was op 29 september, toen men een zeilend schip in het gezicht kreeg, de NOORD-BRABANT, kapitein Rovers, mede naar Batavia bestemd. Op ontvangen mededeling van de staat der lading van het andere schip, verklaarde kapitein Rovers zich dadelijk bereid in het gezelschap van de BARON VAN PALLANDT te blijven, tot men Straat Sunda bereikt zou hebben. De nabijheid van een ander schip in volle zee gaf grote gerustheid, want hoewel men de brand had overmeesterd, gaven de in de kolen gehouden stangen steeds, dan eens meer, dan eens minder, een verhoogde warmtegraad aan en het grote volume van nog ca. 1400 ton kolen aan boord houden was wel in staat om iedereen in gespannen toestand te houden. De steun op de nabijheid van het andere schip ging echter door het van elkaar raken der schepen, gedurende de tweede nacht reeds verloren en het duurde nog een week voordat men land haalde. Op 7 oktober j.l zag men de Javawal en op 15 oktober had men het geluk de rede van Batavia te bereiken.

Afbeelding
Datum 16 september 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 3 schepen, als:
Voor Amsterdam:
MENTOR, kapt. G.R. de Greeve, 294 last, vracht NLG 72,68.
NOORD-BRABANT, kapt. J.H. Rovers, 1060 last, vracht NLG 72,87.
Voor Rotterdam:
KOSMOPOLIET III, kapt. E.M. Chevalier, 817 last, vracht NLG 73,--.

Afbeelding
Datum 13 november 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 12 november. Het fregatschip NOORD-BRABANT, van Batavia hier binnen, is van een van zijn trossen geslagen en in aandrijving gekomen met de Engelse collier ESTHER, die daardoor de grote mast verloor.

Afbeelding
Datum 23 december 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Waalwijk, 20 december. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram uit San Francisco, d.d. 16 dezer, kruiste het schip NOORD-BRABANT, kapt. Ruhaak, buiten.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Uit Nieuwediep meldt men aan het Nieuws van den Dag:
Veel wordt hier gesproken over een kwestie aan boord van het in het laatst der voorgaande week met defecte machine hier uit Indië teruggekeerde stoomschip SUMATRA, gezagvoerder Raison. Laatstgenoemde heeft, kort na zijn binnenkomst, al zijn stokers in arrest laten zetten, onder beschuldiging onder andere, dat zij op de reis de steenkolen overboord zouden hebben geworpen, hetgeen door die mensen, merendeels gehuwde lieden, die hier wonen, ten stelligste wordt ontkend. Zij van hun zijde beschuldigen de gezagvoerder, dat hij hun op de reis in alle opzichten slecht zou behandeld hebben; zelfs zou hij eens met een scherp geladen geweer op een man der equipage geschoten hebben, en terwijl hij op de terugreis gebrek aan kolen had, moet hij een sloep, met vier opvarenden bemand hebben uitgezonden om ergens aan de wal naar steenkolen te vernemen, en moet hij kort daarna onder stoom zijn gegaan en die mensen, die eerstdaags uit Engeland hier worden terugverwacht, aan hun lot hebben overgelaten.
In Indië, alwaar hij voor de expeditie van troepen bij de 2de Atchinese expeditie door het Gouvernement was gehuurd, moet men insgelijks nog al veel moeilijkheden met die gezagvoerder gehad hebben, en thans is hij in verschil met de Assurantiemaatschappij wegens het verstoken van een aanzienlijke partij tabak tot de lading behoord hebbende en van een grote hoeveelheid touwwerk en trossen. Men moet zelfs nog al moeite hebben gehad om, voor binnenkomst in de haven, hem te bewegen de Nederlandse vlag te hijsen. Wat er van al die geschillen over en weer waar is, zal de justitie weldra beslissen, iets dat zeer wenselijk is in het belang der gehuwde schepelingen, die thans, na zulk een lange afwezigheid, terecht of ten onrechte in de gevangenis van hun betrekkingen verwijderd worden gehouden.

NRC 140874
Advertentie. Aankondiging. Op 20 augustus 1874 zal te Liverpool in veiling worden gebracht het Nederlands fregat NOORD-BRABANT, kapt. G.H. Ruhaak, laatst van San Francisco te Liverpool gearriveerd met een lading tarwe, heeft prachtig uitgelost.
Het schip is gemeten 2.298 Nederlandse zeetonnen of 1.214 lasten, en geclassificeerd bij Veritas 3/3 L 1.1, heeft een draagvermogen van plus/minus 2.800 tons steenkolen, kan zonder ballast staan, het koper is ruim een jaar oud, schip en inventaris verkeren in de beste toestand, heeft twee stel zeilen en is verder voorzien van een rijke en complete inventaris.
Het schip is inmiddels uit de hand te koop en te bevragen bij de Cargadoors Browne, Van Santen & Co. Te Liverpool, Wambersie & Zoon, te Rotterdam en Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam. Desverlangd kan een gedeelte der kooppenningen op het schip gevestigd blijven.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1874
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 25 augustus 1874. Het Nederlandse fregatschip NOORD BRABANT, dat op 20 dezer te Liverpool publiek verkocht zou worden, is vóór de veiling uit de hand verkocht aan een Nederlandse rederij.

Afbeelding
Datum 08 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Het schip ERASMUS, kapt. Schreuder, is volgens, bij de rederij ontvangen bericht heden te North Shields aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 16 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 mei. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het fregatschip ERASMUS, kapt. Schreuder, 12 mei van Newcastle in zee gezeild.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 oktober. Volgens telegram is het schip ERASMUS, kapt. Schreuder, te Atchin aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 22 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 december. Vrachten. Sedert de vorige mail werden de volgende Nederlandse schepen bevracht: JOHANNA naar Saigon om rijst naar Java te laden à NLG 0,57 per picol; ARIA EN BETSY naar Amsterdam à NLG 55 voor suiker te Tagal te laden; MAIBIT, naar Rotterdam NLG 57,50 voor suiker te laden te Patjarakan en NLG 30 voor particuliere tin te Batavia; CORNELIS SMIT, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht voor de Nederlandsche Handel Maatschappij en particulier NLG 30 voor tin en NLG 50 voor koffie; de WILLEMINA EN CLARA naar Amsterdam dito dito en NLG 40 voor tabak aan de oostkust; NICOLETTE, naar Amsterdam ligt aan à NLG 57,50 voor suiker te Soerabaja te laden; het stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep NLG 75 à NLG 85 voor koffie, NLG 80 à NLG 90 voor thee, NLG 90 à NLG 100 voor specerijen, NLG 115 voor huiden en NLG 50 voor particulier tin.
In lading hier en op de kust naar Nederland: de stoomschepen CELEBES en PRINS HENDRIK; zeilschip FERDINAND EN LOUIS en TWEE GEZUSTERS.
Zonder emplooi en lossende: GIJSBERTUS HERMANUS, UTRECHT, IJMUIDEN, SCHIEDAM en ERASMUS, allen Nederlands.

Afbeelding
Datum 14 februari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 januari. Vrachten. De vraag naar scheepsruimte was sedert het laatste bericht zeer gering en zijn de vrachtkoersen verder gedaald. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK, naar Nieuwediep, NLG 75 voor koffie, NLG 80 à 90 voor thee, NLG 80 voor tabak, NLG 120 voor indigo; de Nederlandse ERASMUS, naar Rotterdam tot geheime condities.

Afbeelding
Datum 26 september 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 24 september. De werkzaamheden aan het droogdok zijn weer zover gevorderd, dat men hoopt over 14 dagen het weer voor exploitatie te kunnen openen. Zoveel mogelijk is alles aangewend om kweladers te stoppen. Het machinegebouw en de holle drempel van de bateauporte zijn rondom opgegraven en voorzien met stortingen van schorklei, dennentakken, puin en bazaltstukken. De koker van het machinegebouw naar het achterdok is verbeterd; in de onderkanten van het voordok zijn ook de kwelpunten door stortingen weggenomen en vervolgens aan beide zijden beslagen met een krammat, waardoor afslag wordt voorkomen. De zuider zijmuur blijft staan, maar wordt met ankers voorzien; de klep tussen het voor- en achterdok is zoveel mogelijk dicht gebreeuwd, terwijl ook voor de drempel daarvan stortingen zijn geschied. De grote ERASMUS, die thans aan de loskade ligt, zal het eerst in het dok worden gebracht.

Afbeelding
Datum 05 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia en Soerabaya ligt in lading het Nederlandse fregatschip ERASMUS, kapt. B. H. Schreuder. Vertrekt begin januari. Adres de cargadoors P. A. van Es & Co. en Schout & Co. te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 10 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 9 maart. De schepen PHILIPS VAN MARNIX, kapt. Prins, en ERASMUS, kapt. Schreuder, beide naar Java bestemd, zijn heden niet kunnen vertrekken, dewijl er geen water genoeg was op de drempel der sluis.

Afbeelding
Datum 11 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 maart. Het Nederlandse 3/m. schip PHILIPS VAN MARNIX, kapt. Prins, is gisterenavond ten 10 ure naar zee vertrokken. Voor de ERASMUS, die 2 decimeter dieper ging, was geen water in de sluis, doch is heden goed in zee gekomen.

Afbeelding
Datum 01 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 maart. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Vlissingen naar Batavia, is, volgens particulier bericht, lek te Pauillac binnengelopen.

Afbeelding
Datum 04 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 31 maart. Het te Pauillac zwaar lek binnengelopene schip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Middelburg naar Batavia bestemd, moet naar Bordeaux vertrekken om te repareren.

Afbeelding
Datum 04 april 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pauillac, 29 maart. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Vlissingen naar Batavia, alhier lek binnen, maakt 8 voet water per etmaal.

Afbeelding
Datum 13 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bordeaux, 11 april. Het alhier lek binnengelopen fregatschip ERASMUS, kapt. Schreuder, is heden ochtend met het lossen der lading begonnen.

Afbeelding
Datum 22 juni 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bordeaux, 19 juni. Het Nederlandse fregatschip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Middelburg naar Batavia alhier zwaar lek binnengelopen, is na de lading gelost te hebben op de sleephelling gehaald en heeft men bevonden dat het onderschip in goede staat verkeerde en de lekkage alleen kan ontstaan zijn door het werken van het schip in zee. Het moet verbout worden, verder behoeven geen grote reparaties aan het schip gedaan te worden.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1877
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 9 augustus. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Schreuder, naar Batavia bestemd en in maart met averij te Bordeaux aangekomen, zou 8 augustus aldaar op de sleephelling gehaald worden om opnieuw nagezien te worden.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 28 augustus. Na verder onderzoek van het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Middelburg naar Batavia, te Bordeaux lek binnengelopen, moeten in het schip slechts nieuwe bouten ingeslagen worden en verbreeuwen.

Afbeelding
Datum 25 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Uit de hand te koop:
- 26 Aandelen drijvend droogdok, elk groot NLG 1.000,-, volgefourneerd.
- 18 Aandelen Stoomsleeplichterdienst, ieder groot NLG 1.000,-, volgefourneerd.
- 2/10 Aandelen in het fregatschip WESTERSCHELDE, in ballast naar Java.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip SUSANNA JOHANNA op reis naar Soerabaya via Londen.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip ERASMUS, liggende te Marseille.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip INDIA op reis naar Java met steenkolen.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK met kolen naar Java.
- 2/20 en 1/30 Aandelen in het fregatschip PHILIPS VAN MARNIX doende een tussenreis op Java.
- 2/20 Aandelen in het fregatschip ’S-GRAVENHAGE liggende op Java.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip UTRECHT op reis naar Java met kolen.
- 1/20, 1/40 en 1/60 Aandelen in het fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE liggende op Java.
Alles onder directie en boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam.
Te bevragen ten Kantore van de Notarissen Van der Hoop & De Kuyper, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 29 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 24 december. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Middelburg naar Java, in mei ll. alhier lek binnengelopen, is op de sleephelling gehaald om te repareren.

Afbeelding
Datum 29 december 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 24 december. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Schreuder, van Vlissingen naar Batavia, lek te Bordeaux binnen, is op de slip gehaald om te repareren.

Afbeelding
Datum 18 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 14 februari. De reparatiën aan het te Bordeaux lek binnengelopen schip ERASMUS, kapt. Schreuder, zijn bijna geëindigd; het schip neemt een groot gedeelte der geloste lading weder in.

Afbeelding
Datum 19 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 14 februari. Een gedeelte der lading, bestaande uit spoorijzer, van het te Bordeaux lek binnengelopen Nederlandse schip ERASMUS, is reeds met andere schepen naar Batavia verzonden.

Afbeelding
Datum 28 maart 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Bodemerij. Er wordt gevraagd op Bodemerij, onder verband van de lading stukgoederen, ter waarde van minstens NLG 500.000, en de vracht van het Nederlands fregatschip ERASMUS, kapt. B.H. Schreuder, thans na volbrachte reparatie te Bordeaux onledig zijnde met het herladen, een bedrag van hoogstens NLG 100.000, of zoveel minder als na de sluiting van de generale averijrekening zal blijken nodig te zijn, op de reis naar Batavia en Soerabaija, betaalbaar 15 dagen na aankomst te Batavia.
Verzegelde inschrijvingsbiljetten tot aanbieding van de benodigde som met bepaling der gevorderde premie kunnen worden ingestuurd ten kantore van de Nederlandse consul te Bordeaux, tot zaterdag de 6de april e.k., des middags ten 2 ure precies, op welk tijdstip die zullen worden geopend, waarbij belanghebbenden tegenwoordig kunnen zijn.
Het schip zal vermoedelijk medio april van Bordeaux kunnen vertrekken.
Nadere informatiën ten kantore van de notarisssen Burger, Schadee & V.d. Berg, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 april 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bordeaux, 6 april. Op de lading en vracht van het Nederlandse fregatschip ERASMUS, alhier in maart 1877 op de reis van Middelburg naar Batavia lek binnengelopen, is een bodemerij voor hoogstens NLG 100.000 bij inschrijving genomen tegen een premie van 19%.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 augustus. Volgens particulier telegram van Batavia passeerde het schip ERASMUS, kapt. Van Balen, van Bordeaux naar Batavia, op 17 augustus Straat Sunda.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 augustus. Vrachten. Wegens de beperkte vraag is er nog weinig vooruitgang in de afdoeningen te melden en werden lager koersen geaccepteerd; daar de disponibele ruimte steeds zeer overvloedig blijft, bestaat er geen vooruitzicht op een spoedige verbetering. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, A. & W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, en NOACH II.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 september. Vrachten. De stemming der markt is verder achteruit gegaan en zijn de ons vorig bericht genoteerde cijfers voor het Kanaal niet meer te bedingen. Voor schepen van hoogstens 6 à 700 ton werd GBP 1-12-06 tot 1,5 aangelegd, doch is die koers zelfs niet meer coulant te verkrijgen. Opnieuw heeft een afdoening plaats gehad van een op speculatie gecharterd schip, waarvan de ligdagen waren ingegaan, en ging die charterpartij tot GBP 1,5 in andere handen over. Voortdurend wordt suiker gekocht door Engelse reders, die daarmede hun schepen, in de Brits Indische werkeloos liggende, beladen. Voor Nederland is tot heden niets in de markt en kan men zelfs geen bod uitlokken. De Factory kondigt heden een inschrijving aan, te houden op 7 dezer, voor de overvoer van hoogstens 17.000 picols koffie of minder, te laden te Pangool en Patitjan naar Rotterdam of Dordrecht, met bepaling dat schepen uiterlijk 15 dezer rechtstreeks naar één der laadhavens moeten vertrekken. De toestand is meer dan treurig, en nu men tot zulke enorm lage cijfers naar het Kanaal schepen van iedere grootte verkrijgen kan, is het niet te voorzien hoe de grote vrachtzoekende bodems emplooi zullen vinden. Naar Amerika bestaat na de hierin vermelde afdoeningen niet de minste vraag meer. Naar San Francisco zoekt men nog steeds ruimte tot GBP 1,-. Naar Australië is nu en dan een scheepje te plaatsen tot 20 shillings naar Sydney en 22 shillings 6 pence à 25 shillings naar Melbourne. Naar de Perzische Golf wordt NLG 1,40 per netto picol suiker voor de heen en terugreis geboden. Kustvrachten zijn niet in de markt. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINSES AMALIA NLG 35 tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, naar Amsterdam, A. EN W.C. NLG 70 arak, NLG 67,50 huiden, NLG 42,50 suiker, naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Onze markt bleef nagenoeg geheel in dezelfde lusteloze toestand verkeren, als in ons vorig bericht gemeld werd; voor de tijd van ’t jaar is de vraag zeer beperkt, terwijl de ongeschikte grootte van de meeste vrachtzoekende schepen oorzaak is, dat de belangrijke hoeveelheid disponibele ruimte nog geen noemenswaardige vermindering ondergaan heeft. Vooral voor Nederland is het moeilijk om lading te vinden en vullen de derwaarts bestemde schepen zeer langzaam op. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand. Voor Nederland is hoegenaamd geen lading, en zal het voor ladende schepen uiterst moeilijk zijn een vol schip te bekomen. Dat die pogingen om toch spoedig en vol te kunnen vertrekken, zeer nadelig op de koersen influenceren, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Een andere nadelige werking op de vrachten werd teweeg gebracht door de opname van de MAIBIT, bij de inschrijving van 7 dezer, tot NLG 34,99 voor 17.000 picols Factory-koffie van Pangool en Patjitan naar Dordrecht. Deze bodem was de laagste uit de 35 inschrijvers. Naar Kanaal bestond enige vraag voor handige schepen en werd GBP 1-10-00 à 1-12-06 betaald, doch wordt er weinig lading aangeboden. Naar Amerika hadden een paar afdoeningen plaats; de laatste wordt wordt geheim gehouden, men zegt dat het cijfer GBP 1-10-00 is. Naar San Francisco werd GBP 1-02-06 betaald. Naar Australië hadden enige afdoeningen plaats tot GBP 1-02-06 naar Melbourne; naar Sydney wordt GBP 0-17-06 geboden. Naar de Perzische Golf werden een paar scheepjes opgenomen. Kustvrachten bleven stil. Stoomschepen ondervinden evenals de zeilschepen grote moeilijkheid in het bijeenkrijgen van lading. Slechts één afdoening van een Nederland schip valt te melden: het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 thee, NLG 65 koffie, naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMRIAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELENAK, JOHANNA EN WILLEM, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 05 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 oktober. Sedert het laatste bericht kwam er enige levendigheid en werden verscheidene schepen opgenomen, doch de koersen bleven onveranderd. Gedurende de laatste dagen bestond er meer vraag en werd naar Kanaal v.o. voor schepen van pl.m. 16.000 picols GBP 1-07-06 à 1-10-00 naar gelang van grootte geboden. Naar Holland blijft de lading zeer schaars. De Factory kondigde de 21e september een inschrijving aan op 28 september, waarvoor de schepen vóór of op 20 oktober op de eerste laadhaven gereed moeten zijn. De inschrijving was voor gehele of gedeeltelijke ladingen, doch die schepen, welke gedeeltelijk bevracht zouden worden, moesten zich verbinden 3 maanden na de bevrachting Java te verlaten Er waren 44 inschrijvers en werden opgenomen: JOHANNA EN WILLEM NLG 29,95, ABEL NLG 25 en AARDENBURG NLG 29,95, naar Dordrecht; MINA NLG 25,50 en HENDRIKA NLG 25, naar Rotterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 22,73 en THORBECKE II NLG 22,50, naar Amsterdam, allen voor volle lading. Naar Australië werd GBP 0-17-06 à GBP 1-00-00 voor Sydney en GBP 1-02-06 voor Melbourne geaccepteerd. Kustvrachten bleven zonder vraag. Stoomschepen bekomen met veel moeite de nodige lading. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: L.J. ENTHOVEN NLG 25 volle lading koffie en suiker van Tagal en Pekalongan naar Rotterdam; TELANAK NLG 20 per M3 hout, NLG 25 tabak, NLG 40 huiden, uit de Oosthoek naar Amsterdam; stomer MADURA NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 100 indigo, NLG 70 thee; MERAPI, VIER GEBROEDERS en SINDORO ieder NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; ONRUST GBP 1-07-06 van Samarang;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, ANTOINETTE, GEBROEDERS SMIT en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 19 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 oktober. Vrachten. Er is meer levendigheid geweest dan vroeger gemeld kon worden, maar tengevolge der voortdurende grote hoeveelheid disponibele scheepsruimte, hebben koersen geen verbetering ondergaan. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ELISABETH, naar Amsterdam, en MAASSLUIS, naar Rotterdam, NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie; ANTOINETTE, naar Middelburg, NLG 35 koffie te Makassar te laden; MEDEA, naar Boston, GBP 1-07-06 op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, IJMUIDEN en NICOLETTE.
 

Afbeelding
Datum 27 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. De stemming der markt ondervond sedert het bericht van 2 dezer geen verandering; koersen van GBP 1,7,6 à GBP 1,10/- naar Kanaal v.o. werden met moeite bedongen. De lading zowel voor deze bestemming als voor Nederland blijft zeer schaars en werd door Nederlandse schepen in de Oosthoek voor suiker als opvulling het allertreurigste cijfer van NLG 15,- geaccepteerd. De Factory besteedde nog NLG 25 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust, doch schijnt voorlopig voldoende ruimte te hebben opgenomen. Van de Zuidkust werd NLG 30 voor een volle lading koffie geaccepteerd en zou tot dit cijfer wellicht nog een schip van plus/minus 15.000 picols te plaatsen zijn. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1,7,6 betaald, terwijl voor dit artikel naar Sydney GBP 1 te bedingen zou zijn. Stoomschepen ondervinden zeer veel moeite in het bijeenbrengen van de nodige lading. Kustvrachten. Het Marine departement vraagt ruimte voor 600 kolen van Onrust naar Padang, en voor 2.200 ton van Banjermassin naar Ternate, Gorontalo, Dobo en Gisser.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: VICE-ADMIRAAL MAY NLG 30 Factory koffie van de Zuidkust naar Schiedam; NICOLETTE GBP 1,10 van Samarang en Probolingo, naar Kanaal v.o.; MAASNYMPH, op 12 augustus voor 8.500 picols Factory opgenomen, accepteerde GBP 1,10 voor suiker als bijlading naar Vlissingen v.o. te lossen U.K. of Continent tussen Bordeaux-Hamburg; FERDINAND EN LOUIS en GEBROEDERS SMIT accepteerden een kustvracht; Franse ROCHELAIS werd alhier afgekeurd en neemt de RAPIDE de lading over voor GBP 920.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse SLIEDRECHT, JOHANNA, OTTELINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSUM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 30 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten, De afdoeningen waren in de laatste tijd van weinig omvang. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, naar Nederland, condities geheim; OTTOLINA, naar Amsterdam, laadt Factory koffie en suiker op de Noordkust à NLG 22,50; JEANNETTE MARIANNE LOUISE, naar Kanaal v.o. GBP 1,10 te Samarang te laden; TRIEST, naar New York, GBP 1,15 koffie, GBP 2,5 licht goed, te Padang en hier te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT,SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

NRC 301178
Texel, 29 november. De Nederlandse bark CONSTANCE is gisteren tegen het vaste strand geslagen. Het bergen der lading uit dat schip is heden aanbesteed voor 25%.

Afbeelding
Datum 05 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. Er valt ook deze mail geen verbetering in de markt te berichten, wel hadden er enige afdoeningen plaats, maar koersen bleven onveranderd. Lading bleef zeer schaars, en moesten verscheidene grote schepen met een gedeeltelijke belading genoegen nemen. Naar Nederland werd voor 15.000 picols koffie NLG 22,50 en suiker en huiden als opvulling tot lage cijfers geaccepteerd. Voor koffie van Tjilatjap werd NLG 25 aangenomen. Naar Kanaal werd met moeite GBP 1,10 bedongen voor hoogstens 1.300 tons. Naar Amerika werd GBP 1,5/- voor 1.000 tons suiker door een groot schip geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1,-, naar Sydney en GBP 1,2,6 naar Melbourne besteed. Kustvrachten. 600 tons steenkolen van Onrust naar Padang werden door een kuster tot NLG 13,45 geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: SALATIGA, laadt NLG 22,50 factorij koffie en vult op met tabak en suiker à NLG 15 naar Rotterdam; stomer CONRAD, NLG 60 tabak, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, NLG 35 particulier tin naar Nieuwediep; BASTIAAN POT, NLG 25 koffie van Bantam en Tjilatjap naar Rotterdam.
Naar Het Kanaal voor orders: Nederlandse INDUSTRIE, condities geheim.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 16 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. In de laatste 14 dagen waren de afdoeningen weder beperkt en is de vraag naar scheepsruimte ver van levendig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, naar Nieuwe Diep, NLG 60 voor tabak, NLG 65 voor koffie, NLG 70 voor thee, NLG 100 voor indigo en NLG 35 voor particulier tin; INDUSTRIE, naar Nederland, condities geheim; BASTIAAN POT naar Rotterdam, NLG 25 voor Factorij koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, SALATIGA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, IJMUIDEN, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 20 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. In de stemming kwam sedert het laatste bericht geen verandering. Naar Nederland bleef de lading schaars. De Factory besteedde NLG 20 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust en NLG 25 voor 18.000 picols koffie van Tjilatjap. Ten gevolge der vele regens wordt de afvoer van koffie uit het binnenland naar de kustplaatsen zeer belemmerd en liggen verscheiden opgenomen schepen op lading te wachten. Van de Noordkust kan de Factory dan ook voorlopig niets meer toezeggen. Naar het Kanaal zou voor een klein schip wellicht GBP 1,12,6 bedingbaar zijn. Stoomschepen ondervinden veel moeilijkheden in het verkrijgen van de nodige lading. Kolen van Banjermassing naar Ternate, Gorontalo, Gisser en Dobo werden tot NLG 17,85 per ton en 500 tons kolen van Onrust naar Billiton werd tot NLG 8,90 per ton door kusters geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NESTOR, ligt aan, NLG 20 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; CORNELIA, naar Holland, condities geheim; SLAMAT, ligt aan, NLG 25 voor 18.000 picols Factory koffie, van Tjalatjap naar Amsterdam, stomer PRINS HENDRIK, NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 70 thee, naar Nieuwediep; JOHANNA ligt aan naar Amsterdam; naar Kanaal voor order; IJMUIDEN GBP 1,10 van Samarang; CORNELIA GBP 1,10 van de kust; SLIEDRECHT en BATO accepteerden een transport van Waalklinkers van Samarang naar Indramayoe NLG 11, en naar Planjangan (Cheribon) NLG 9,15 per koyang respectievelijk.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 03 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 november. Vrachten. In de lusteloze stemming kwam sedert het laatste bericht geen verandering. Voor Nederland kwamen enige kleine partijen suiker ter markt en werd NLG 20 besteed. Factorij-koffie blijft voorlopig onverkrijgbaar en gaat de afscheep naar de ladende schepen zeer langzaam. Naar het Kanaal werd GBP 1.10/- en voor kleine schepen GBP 1.12/6 geboden. Voor Amerika wordt geen ruimte gevraagd. Naar Australië wordt een schip gezocht, doch zijn offertes te laag om tot accepteren te animeren. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KENNEMERLAND ligt aan NLG 20 suiker van Samarang naar Amsterdam; KANAGAWA NLG 65 huiden, NLG 35 tabak NLG 25 suiker, NLG 65 à NLG 85 arak naar Rotterdam (schip reeds beladen, werd reeds twee maanden geleden afgemaakt, nu eerst gepubliceerd), NOACH II NLG 20 suiker van Cheribon naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH, SAMARANG, JUPITER, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 12 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 december. Vrachten. De voorraad geschikte scheepsruimte neemt af, maar aangezien de vraag zeer stil is, heeft er nog geen werkelijke verbetering in de koersen plaats gehad. Voor grote schepen blijft het moeilijk om lading te krijgen. Sedert ons laatste overzicht was er niets bevracht.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, JUPITER, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 19 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 december. De vrachtenmarkt bleef sedert de laatste veertien dagen lusteloos gestemd en er zijn zeer weinig afdoeningen te vermelden. Naar Neder;and werd suiker tot NLG 17,50 à NLG 20,- afgedaan. Factorij-koffie ging weder lager, doordien voor 8.900 picols NLG 17,50 geaccepteerd werd. Naar het Kanaal werd GBP 1.15/- voor stroopsuiker, uitgeleverd gewicht, geaccepteerd; een klein scheepje zou wellicht GBP 1.15/- voor droge suikenr kunnen bedingen. Voor Amerika werd geen ruimte gezocht. Naar Melbourne werd GBP 1.2/6 geboden. Stoomschepen hebben zeer veel moeite om lading bijeen te krijgen; ook daarvoor gingen koersen weder lager. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: MARIE EN ELISABETH NLG 20 Factorij-koffie en suiker naar Rotterdam; AMSTEL NLG 17,50 voor 8.900 picols Factorij-koffie, en URANIA NLG 20 suiker, liggen aan, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 55 Factorij-koffie, NLG 60 particuliere koffie, NLG 50 tabak, NLG 70 thee NLG 35 tin, naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, NLG 70 thee NLG 35 tin, naar Amsterdam; JUPITER naar het Kanaal voor order GBP 1.15/- voor 11.000 picols suiker naar U.K. of continent (Bordeaux-Hamburg) en GBP 2,- indien Kopenhagen of Landscrona.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 26 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 december. De toestand der vrachtenmarkt heeft geen merkbare verandering ondergaan. Daar de vraag stil bleef, waren de afdoeningen beperkt en koersen varieerden naar mate van conditiën. Slechts werd opgenomen de Nederlandse JOHANNA naar Amsterdam NLG 20 suiker en koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 02 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 december. De vrachten bleven onveranderd lusteloos en lading wordt iedere dag schaarser. Op ´t ogenblik bestaat er bijna geen vraag naar scheepsruimte. Naar Nederland werd door opvullende schepen NLG 17,50 voor suiker van Samarang geaccepteerd. Naar het Kanaal werd stroopsuiker tot GBP 1.10-/ aangeboden, maar zonder afdoening. Voor Amerika werd alhier een scheepje opgenomen, te laden te Macassar. Kustvrachten bleven zonder afdoening. Stoomschepen ondervinden ook het schaarser worden van lading. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: BARON VAN PALLANDT GBP 1.2/6 voor suiker naar Melbourne, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG Sh.18/3 naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 09 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 januari. Vrachten. Sedert het vorige bericht is er in de markt weinig verandering gekomen. De koersen naar alle havens blijven laag en wordt het moeilijk om lading te krijgen, vooral voor grote schepen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip OVERIJSEL naar Rotterdam NLG 60 koffie, NLG 50 tabak, NLG 35 particuliere tin, NLG 70 thee. Stoomschip KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep: NLG 35 particuliere tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 16 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 11 januari. Vrachten. Wanneer men de in het afgelopen jaar betaalde koersen nagaat en die cijfers vergelijkt met die van 1877, dan ontwaart men dat het jaar 1878 een voortzetting is geweest van de lusteloze stemming, welke reeds in de helft van 1877 op onze markt heerste en de hoop, dat bij het binnenkomen van de nieuwe oogst die stemming vaster zou worden, werd niet verwezenlijkt. Dat de vraag gering was en de grote vloot enorm drukte, kan men zien uit de betaalde cijfers. Van januari tot eind mei werd voor suiker naar het Kanaal voor orders GBP 2.10/-, GBP 2.7/6, GBP 2.5/-, GBP 2.2/6 en GBP 2.- besteed, terwijl in juli met moeite GBP 2.2/6 te verkrijgen was, welke koers in augustus reeds tot GBP 1.7/6 terugging. In september en oktober, dus in volle afscheeptijd, zag men afdoeningen tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- vermeld, en bleef het laatste cijfer tot einde december ongeveer stationair. Verscheidene schepen van groot charter moesten zich echter tot die koersen met een gedeeltelijke lading vergenoegen en deden daardoor dus de kleinere, voor de gewenste hoeveelheid product geschikte bodems veen nadeel. Bovendien werden verscheidene schepen, in Brits Indië geen emplooi kunnende vinden, door de reders naar Java beorderd om hier voor hun rekening suiker te laden. Wanneer men door enige vraag naar kleinere schepen vermoedde, dat de markt iets vaster zou worden, was men wegens enorme concurrentie van Singapore en China wel verplicht tot de hier roulerende koersen aan te nemen om te voorkomen, dat charters van daar werden afgesloten. De Nederlandse reder zal het jaar 1878 ook niet spoedig uit het geheugen gaan. Was er vorige jaren reeds een voorkeur voor de afscheep naar het Kanaal voor orders boven een directe zending naar Nederland merkbaar, in het afgelopen jaar heeft zich die preferentie zeer doen gevoelen; andere partijen dan restantjes werden daarheen bijna niet afgezonden. In augustus, september en het laatste gedeelte van het jaar werden er enkele partijtjes aangeboden en men mag gerust aannemen, dat vooral in de laatste maand de enorm lage vrachtkoers tot de afscheep de hoofdaanleiding is geweest. Van januari tot eind mei betaalde men voor suiker NLG 50, NLG 52,50, NLG 47,50, NLG 50 in augustus, NLG 50 à NLG 47,50 in september, NLG 42,50 voor kleine partijen, in november en december NLG 25, NLG 22,50 NLG 20, en zelfs NLG 15.
De Factorij besteedde van januari tot eind mei NLG 55, NLG 50, NLG 52,50, NLG 55, en NLG 52,50 voor 8.500 picols koffie van de Noordkust, en hield de 12e augustus de eerste inschrijving, waarbij van 37 inschrijvers 13 werden opgenomen voor 8.500 picols tot NLG 45 en NLG 49,50 Noordkust en tot NLG 49,80 à NLG 54,80 Zuidkust. Deze naar omstandigheden nog hoge cijfers werden onbedingbaar, toen de 18e september uit 35 inschrijvers de MAIBIT opgenomen werd tot NLG 34,99 voor 17.000 picols koffie van de Zuidkust, zodat 2 oktober - de derde en laatste inschrijving – van 44 inschrijvers 7 schepen bevracht werden tot NLG 22,50 à NLG 29,95 voor 15.000 picols koffie. Na die inschrijving kon voor 15.000 picols hoogstens NLG 25, later NLG 22,50 en NLG 20 bedongen worden en was in december niet meer verkrijgbaar dan 8.500 picols koffie tot NLG 17,50. Van de Zuidkust werd tot einde mei NLG 60 à NLG 55 besteed, in de laatste maanden NLG 30 à NLG 25 bedongen.
Men kan zich gemakkelijk begrijpen, hoe de lage stemming van de Factorij op het weinig overig product voor Nederland influeerde. Tabak van januari tot mei afgescheept tot NLG 42,50 à NLG 47,50, bedong in de laatste maanden NLG 17,50 à NLG 12,50. Huiden vóór mei tot NLG 75, werden nu tot NLG 35 à NLG 30 gaarne aangenomen. Arak bedong NLG 85, thans NLG 50 à NLG 60.
Stoomschepen hebben het gehele jaar door zeer veel moeite gehad om volle ladingen bijeen te krijgen. De betaalde koersen waren natuurlijk evenredig aan de treurige cijfers voor zeilschepen. Koffie liep van NLG 85 tot NLG 55, tabak van NLG 90 tot NLG 50. Naar Marseille werd GBP 2.10/- en Ffrs. 80 à Ffrs 70 geaccepteerd voor suiker en koffie.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KOSMOPOLIET III ligt aan naar Nederland, NLG 22,50 Factorij koffie van Tjilatjap; MAARTEN VAN ROSSEM GBP 1.0 stroopsuiker van de kust naar het Kanaal, INDIA PACKET GBP 0.18/9 suiker van Tagal naar Sydney in Australië.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 23 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 januari, In de toestand onzer vrachtenmarkt is geen verbetering gekomen. Daar de vraag flauw blijft en koersen laag zijn, waren de afsluitingen beperkt. De volgende van Nederlandse schepen zijn op te geven: JACOB ROGGEVEEN naar Amsterdam NLG 17,50 Factorij koffie in de Oosthoek, en SAMARANG naar New York, conditiën geheim.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, DELIANE, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 02 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 januari. Vrachten. Onze markt bleef gedurende de laatste acht dagen stil, maar er heerste enige vraag naar kleine schepen, welke echter schaars zijn. De Factorij slaagde weder om tot NLG 17,50 ruimte voor 8.900 picols koffie machtig te worden. Een partij van 12.000 picols suiker, alhier te laden, werd tot NLG 20 aangenomen. Naar het Kanaal bestaat enige vraag, doch zijn biedingen te laag om tot afdoeningen te geraken. Stoomschepen hebben zeer veel moeite de nodige lading bijeen te krijgen. De laatste afdoening is het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie, NLG 70 thee, en NLG 50 tabak naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II,
FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 09 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 februari. Omtrent vrachten is weder niet veel bijzonders mede te delen. Producten tot verscheping worden schaars, waardoor het zowel voor zeil- als voor stoomschepen moeilijk wordt om lading te krijgen. De enige afsluiting van een Nederlands schip is DELIANA NLG 20 koffie en suiker naar Nederland, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II,
FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 21 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Soerabaija, 9 maart. Vrachten. Gecharterd zijn de volgende Nederlandse schepen: THORBECKE III een zoutvracht van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koijang; EMMA krijgt voor een zoutvracht van Sumanap naar de Zuidkust NLG 11,-, de ERASMUS krijgt een zelfde vracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA ligt aan voor Nederland tabak à NLG 50, koffie à NLG 65.

Afbeelding
Datum 11 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. De opening van het producten-seizoen heeft enige meerdere levendigheid te weeg gebracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor koffie, thee en tabak.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, SINDORO, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 26 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustuS. De vrachten zijn stationair, daar er ten gevolge van het regenachtige weder nog te weinig product afkomt om de vraag naar scheepsruimte belangrijk te doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip CONRAD werd naar Amsterdam bevracht à NLG 65 voor koffie en thee, NLG 57,50 voor rijst en NLG 30 voor tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 27 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leer, 18 september. Het schip FAMILIE (opm buitenlander), kapt. Pekeler, van Wilhelmshaven naar Burnt Island in ballast, is op 54° NB 05° OL in zinkende staat door de equipage verlaten, die door het van Drammen alhier aangekomen schip FENNA, kapt. Krull, werd gered en hier geland.
NRC 270979
Batavia, 23 augustus. Vrachten. Sedert enige dagen werd het weder gunstiger en begon onze markt levendiger te worden. Lading voor Nederland blijft zeer schaars. De gouvernements-koffie komt zeer langzaam binnen, terwijl suiker niet in de markt is. Nar het Kanaal werden kleine schepen tot GBP 2 à 2.2/6 opgenomen. Naar Amerika werd nog geen ruimte gezocht. Naar Australië werd GBP 1.6/6 à 1.7/6 naar gelang der laadplaatsen voor Melbourne besteed. Voor Sydney bestaat vraag maar het geboden cijfer van GBP 1.2/6 leidt niet tot afdoeningen. Naar Perzië werd weder een schip tot geheime conditiën bevracht. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NOORDZEE-KANAAL NLG 30 vol Factory-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; GEBROEDERS SMIT NLG 30 koffie en suiker naar Amsterdam; KERSBERGEN NLG 30 dito dito van Samarang, Cheribon en Batavia naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Ten gevolge van verschillende arrivementen is de scheepsruimte niet onbelangrijk toegenomen. Het regenachtige weder vertraagt echter de afvoer van produkten zozeer, dat afsluitingen voor Nederlandse schepen zich tot één hebben bepaald: Nederlands stoomschip VOORWAARTS naar Amsterdam NLG 65 voor koffie, thee en tabak, NLG 57,50 voor rijst.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef onze markt vast, maar heerst er toch weinig vraag in verhouding tot de tijd van het jaar. Voor Nederland kwam ten gevolge van het bericht van een betere stand van suiker meer van dit artikel aan de markt, dat tot NLG 30 werd aangeboden. Gouvernements-koffie kwam meer binnen en werd tot NLG 30 afgesloten. Kleinere schepen, welke dit cijfer weigerden, hopende door samenwerking hogere koers te bedingen, waarvoor ook zeer veel kans bestond, vinden zich in de laatste dagen teleurgesteld, daar de grotere schepen, nu kans ziende om met de meerder aangeboden suiker een volle lading te bekomen, grif NLG 30 willen accepteren. Naar het Kanaal werd GBP 2.2/6 ä GBP 2./- betaald. Naar Amerika werd GBP 2./- besteed voor koffie van hier en Samarang naar New-York. Voor suiker werd GBP 1.12/6 aangenomen naar Boston. Naar Australië bestaat nog vraag voor Sydney tot GBP 1.2/6. Naar China werd GBP 1.2/6 besteed voor suiker naar Hongkong, zijnde de eerste uitvoer van dat artikel naar die bestemming. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: MARIE NLG 60 voor koffie van Menado, Belang en Amoerang naar Rotterdam; MERAPI NLG 30 voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA, THORBECKE, PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH, ANNA EN SOPHIA, ANTONIA en ELMINA.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 01 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. In vrachten is weinig of geen fluctuatie. Bevracht werden slechts twee Nederlands schepen: het stoomschip PRINS HENDRIK, naar Marseille Ffrs. 85 per ton bruto voor suiker en koffie, en NLG 65 voor koffie en thee en NLG 20 voor tin naar Amsterdam; TROMP NLG 30 voor suiker van de Noordkust naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A.EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 30 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Er zijn weinig schepen aangekomen, gepaard aan het totstandkomen van de vorige afsluitingen, een belangrijke vermindering der beschikbare scheepsruimte en een verhoging van vrachtcijfers ten gevolge heeft gehad.
Hier en op de kust liggen in lading de Nederlandse stoomschepen PRINSES AMALIA, DRENTHE en PRINS VAN ORANJE.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT en IJMUIDEN.
Op de eergisteren door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij gehouden inschrijving werden de onderstaande Nederlandse schepen aangeboden: ZES GEZUSTERS NLG 65 voor 4.000 picols koffie naar Amsterdam; ERASMUS 33.000 picols koffie naar Rotterdam, Dordrecht of Middelburg tot NLG 50; PRESIDENT TRAKRANEN en JOHANNES beiden NLG 70 voor een volle lading koffie, NLG 80, wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; MEDEA NLG 72 voor een volle lading koffie, NLG 80 wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Rotterdam, Dordrecht, Schiedam of Middelburg; INDIA PACKET NLG 70 voor koffie, NLG 75 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 64,47 voor koffie, NLG 72,47 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; THORBECKE II NLG 74,74 en NLG 84,74 als boven; OCEAAN NLG 52,50 voor koffie, NLG 55 voor koffie en suiker naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 voor 10.000 pikols koffie naar Rotterdam. Tin voor alle schepen uitgesloten. De beslissing zal nader bekend gemaakt worden.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 15 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. De stemming is zeer vast en gaan koersen hoger bij betrekkelijk weinig beschikbare ruimte. Opgenomen is het Nederlandse schip BETSY EN ARNOLD naar Middelburg tot NLG 55 voor een volle lading koffie van Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, IJMUIDEN, BARON VAN PALLANDT, TRIO, MINA en TELANAK.

Afbeelding
Datum 21 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. Sedert het laatste bericht gingen koersen hoger en heerst er goede vraag, zodat met het oog op de weinige scheepsruimte alle kans op verdere verhoging bestaat. De Factorij nam, na de uitgave van de laatste circulaire, de BETSY EN ARNOLD - op 13 oktober vertrokken van Samarang naar Sumanap om zout voor de eerstgenoemde plaats te laden, dus vooreerst nog niet disponibel – op tot NLG 55 voor een volle lading. Daarop kwam zij in de markt tot NLG 60, daarna tot NLG 65, waartoe de PRESIDENT TRAKRANEN (vol) en JOHANNES (20.000 pikol) afsloten. Toen door deze afdoening een verdere verhoging vooreerst dus niet te verwachten was, boden ook andere schepen zich tot dit cijfer aan, daar het wachten nu niet meer voldoende beloond zou worden. Men betreurt echter het vlugge besluit van bovengenoemde schepen, daar men, de toestand kennende, met zekerheid hogere cijfers had mogen verwachten. Het kleine verschil van NLG 2,50, dat later door de Factorij gemaakt werd, moet worden gezocht in verschil in klasse en leeftijd tussen de vier betreffende schepen en de eerst opgenomenen. De Factorij is op het ogenblik zeer geretireerd. Naar het Kanaal bestond veel vraag en werd het laatst GBP 3.5/- betaald, dat thnas grif geboden wordt. Naar Amerika werd ruimte voor suiker en koffie opgenomen tot GBP 2.15/-. Naar Australië bestaat vraag voor een klein schip.
De koersen voor stoomschepen deelden in de algemene rijzing. Voor koffie werd NLG 80, voor rijst NLG 75 bedongen.
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: PRESIDENT TRAKRANEN NLG 65 Factorij-koffie, suiker en rijst van Bantam, Dadap, Cheribon, Tegal en Pekalongan naar Amsterdam; JOHANNES ligt aan, NLG 65 20.000 pikol Factorij-koffie uit de Oosthoek, THORBECKE II NLG 65 vol Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; ERASMUS ligt aan, NLG 50 15.000 pikol Factorij-koffie; IJHOEK naar Dordrecht, BARON VAN PALLANDT naar Rotterdam, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET naar Amsterdam, ieder NLG 62,50 vol koffie uit de Oosthoek; IJMUIDEN GBP 2.15/- koffie van Passaroean naar New York; MEDEA GBP 2/15/- suiker indien naar New York, GBP 3./- indien naar Boston. Naar Australië: Nederlands-Indisch stoomschip TAMBORA gbp 1.10/- NAAR Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, MAIBIT, TRIO, MINA, TELANAK, ELISABETH, ANTOINETTE, KANAGAWA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 12 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 januari. Vrachten. Het begin van 1879 met het einde vergelijkende, dan komt men tot de conclusie, dat in het afgelopen jaar de koersen zich gradueel verbeterd hebben, en in de laatste maanden menige verwachting overtroffen. Toch liet zich die enorme verbetering niet verwachten, want hoewel de onbevrachte vloot, evenals in de naburige havens en Brits Indië zeer gering was in verhouding tot de behoefte, verhinderde het buitengewone voortdurend regenweer het binnenkomen van het product, terwijl de toestand der Europese markten niet van die aard was om exporteurs tot flink afschepen aan te moedigen. De verbetering welke eigenlijk in juli, bij het binnenkomen van de nieuwe oogst, had moeten komen, kwam dientengevolge eerst in oktober, toen er gunstiger berichten omtrent suiker werden ontvangen.
Gedurende de eerste maanden was voor lading naar Het Kanaal voor orders niet hoger te bedingen dan de cijfers, in het laatste gedeelte van 1878 besteed, zegge GBP 1.10/- voor stroop en GBP 1.5/- voor droge suiker. In mei werd echter GBP 2 aangelegd, in augustus en oktober GBP 2.2/6. tot GBP 2.10/-, terwijl in de eerste 2 weken van november van GBP 2.10/- tot GBP 3.5/- werd betaald; in het laatst van deze maand bedong men het hoogste cijfer GBP 3.7/6, waarna een kleine teruggang is op te merken. De exporteurs schijnen voldoende voorzien te zijn, en houden zich geretireerd, en zijn slechts tot beneden GBP 3 in de markt. Daar er echter nog veel product te verschepen is, en de aanwezige en verwacht wordende schepen niet buitengewoon talrijk zijn, hoeft men een grote daling in de eerste 2 maanden niet als waarschijnlijk aan te nemen, vooral wanneer men de toestand in de naburige havens en Brits Indië in aanmerking neemt.
Naar Nederland bestond over het algemeen grote schaarste aan particulier product ter bijlading bij de Gouvernements-koffie, en dat was de reden dat de onbevrachte vloot onder Nederlandse vlag zeer vermeerderde, vooral met de grote schepen, welke in het einde van 1878 zout- en andere kustreizen hadden aangenomen, en nu in mei disponibel kwamen. Deze hoeveelheid tonneruimte (opm: tonnage) (en de meeste schepen van groot charter), gepaard aan het langzame binnenkomen van Gouvernements-koffie tengevolge van de regen, en aan de schaarste aan bijlading maakten de vooruitzichten niet schitterend. De koersen van de Factorij koffie waren in de eerste maanden van NLG 17,50 à 22,50 successievelijk tot NLG 30 gekomen, en kon met tot dat cijfer 15.000 picols verkrijgen, welke hoeveelheid, wegens gebrek aan bijlading alleen door kleine bodems kon worden geaccepteerd. In de eerste helft van september echter, werd er stijging van de suikerprijzen in Nederland bericht, waardoor de vraag voor ruimte naar die bestemming zeer toenam. Hiervan profiteerden de grote schepen nu met 15.000 picols Factorij koffie volle ladingen konden bekomen en tot NLG 30 afsloten. De concurrentie was van die zijde zo sterk, dat de pogingen der kleine schepen, om door samenwerking hogere cijfers te bedingen , vruchteloos waren. Intussen verminderde de onbevrachte vloot in een paar weken aanmerkelijk en waren de overblijvenden in staat om, toen de Gouvernements-koffie ook in de Oosthoek met kracht begon binnen te komen, zich geretireerd en op hogere koersen te houden. Het gevolg was dat de Factorij te vergeefs NLG 37,50 biedende en zelfs tot hoger geen ruimte kon verkrijgen, besloot 23 oktober een inschrijving te houden.
Het resultaat was dat van de 11 inschrijvers, wiens cijfers voor volle ladingen koffie van NLG 64,47 à NLG 75 uiteenliepen , met uitzondering van de OCEAAN, die NLG 52,50 en ERASMUS die NLG 50 vroeg, alleen de OCEAAN tot NLG 52,50 werd opgenomen.
Daarop kwam de Factorij in de markt tot NLG 55, waartoe zij één schip opnam, om zich daarna tot NLG 65 à 62,50 voldoende van ruimte te kunnen voorzien.
Hogere cijfers, en het juiste ogenblik om vergoeding te kunnen verkrijgen voor de lagere cijfers van de laatste jaren was gekomen, werden verijdeld door gebrek aan samenwerking tussen de gezagvoerders onderling, waarbij wel iedere vrees van niet meer te zullen worden opgenomen sterk heeft meegespeeld.
Toen de Factorij enigszins voorzien was, begon zij zich terug te trekken, en gaf slechts 8.000 picols tot NLG 60, en 15.000 picols tot NLG 55, welke cijfers in de laatste weken geaccepteerd werden.
De aanwezige vloot is volstrekt niet groot, vooral wanneer men in aanmerking neemt, dat vele schepen onlangs gearriveerd zijn, en het slechte jaargetijde niet zeer tot een vlugge lossing zal meewerken, terwijl er niet veel schepen verwacht worden; de Gouvernements-koffie mag op dit ogenblik schaars zijn, maar er wordt toch nog veel uit de binnenlanden verwacht, en deze twee feiten doen een sterke daling der vrachten voor koffie niet waarschijnlijk voorkomen. Particuliere lading is echter niet in de markt, en er is vrees dat in de laatste dagen gedeeltelijk bevrachte schepen zeer veel moeite zullen hebben met opvullen, en mochten zij lading verkrijgen, dan zal het ten koste der goede cijfers zijn, hetgeen natuurlijk een nadelige invloed zal hebben op de koersen voor Gouvernements- koffie. Welke cijfers men heeft te verwachten wanneer de Factorij de enige houdster van product voor Nederland is, leert de geschiedenis van de laatste jaren.
Licht goed was evenals het andere product zeer schaars, huiden bedongen NLG 40 à NLG 50, tabak in het begin van het jaar NLG 17,50 à 12,50.
Naar Amerika werd dit jaar veel koffie verscheept, zowel van Padang als van Java, waaronder een groot gedeelte van Passaroean; koersen liepen van GBP 1.10/- tot GBP 3. Suiker werd in de laatste maanden tot GBP 1.10 à GBP 1.12/6 en GBP 2.15 afgescheept.
Voor scheepsruimte naar Australië bestond het gehele jaar vraag en werd naar Melbourne van GBP 1 à GBP 1.7.6 besteed. Voor één schip (de TWEE VRIENDEN) bedong men GBP 2.5. Naar Sydney werden charters afgesloten van 18/6 tot GBP 1.5 à 1.10. Voor beide plaatsen bestaat thans vraag.
Naar China werd voor het eerst suiker afgescheept tot GBP 1.2.6. Voor Californië werd niets opgenomen.
Voor de Perzische Golf werden enige schepen opgenomen tot ongeveer NLG 1,50 à 1,75 per picol.
Kustvrachten bleven kalm. In het begin van het jaar werd zout tot NLG 9 à 10 aangenomen. In de laatste maand werd NLG 0,75 en 0,60 per picol betaald, voor rijst van Saigon naar Java.
Stoomschepen hadden over het algemeen ten gevolge van de drukkere vaart der Maatschappij Nederland gebrek aan lading, maar toch niet zo groot als men van een bezoek van 40 boten in het jaar had kunnen veronderstellen. De afscheep naar Amerika van een groot gedeelte der alhier in veiling gebrachte koffie ontnam natuurlijk een zeer gewenste lading aan de boten. De koersen gingen niet veel lager en koffie bedong geregeld NLG 60 à 65, om zelfs in de laatste maanden tot NLG 80 en 90 te stijgen. Tabak bedong NLG 50 à 70, rijst NLG 57 ½ en NLG 75, thee NLG 65 en NLG 80; voor suiker naar Marseille werd 75 à 90 francs bedongen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: SALATIGA naar Rotterdam en SLAMAT naar Amsterdam, NLG 55, 15.000 picols Factorij koffie; A.H. VAN TIENHOVEN Sr. NLG 55, 20.000 picols Factorij koffie, rijst en suiker van Batavia, Indramayoe, Dadop en Pekalongan naar Amsterdam; stoomschip VOORWAARTS, NLG 90, koffie, NLG 80 thee en NLG 40 tin naar Amsterdam; ADMIRAAL DE RUYTER GBP 3.500 stroopsuiker uit de Oosthoek naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, AUGUSTE, JUPITER, NOACH VI, MAASNYMPH, LUCTOR ET EMERGO en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 06 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 mei. Volgens particulier bericht is het Nederlands fregatschip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Banjoewangie naar Rotterdam, zwaar lek te Mauritius binnengelopen. Het moet op order van experts de lading lossen om te worden nagezien.

Afbeelding
Datum 06 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius (per telegram van Aden, 4 mei). Het Nederlands schip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Banjoewangie naar Vlissingen, is 17 april hier lek binnengelopen en is bezig de lading te lossen om onderzocht te kunnen worden.

Afbeelding
Datum 20 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 22 april. Het Nederlandse fregatschip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Soerabaija naar Vlissingen, is 17 dezer hier lek binnengelopen. De gezagvoerder rapporteert de 23e maart stormweer uit het WZW met hoge zee gehad te hebben, hetwelk 48 uren aanhield en waardoor het schip zo ontzet werd, dat het 7 duim water per uur maakte. De 10e april besloot men naar Mauritius af te houden. Bij aankomst op de buitenrede maakte het 4 duim en nu twee duim water per uur. Men heeft aanbevolen om de zich in het tussendek bevindende lading te lossen.

Afbeelding
Datum 11 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 22 mei. (per telegram van Durban dato 9 juni). Het Nederlandse fregatschip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Samarang naar Nederland, hier lek binnen, heeft de lading gelost en wordt in het dok gezet om nagezien te worden.

Afbeelding
Datum 12 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 4 mei. Na het lossen van de gehele lading uit het tussendek en een gedeelte uit het onderruim van de ERASMUS, maakte het schip geen water meer, en werd na onderzoek aanbevolen het nog een voet te lichten, waarna het koper op sommige plaatsen werd afgenomen en bevonden dat de naden los waren. Daarop werd aanbevolen dat het schip gelost zouden worden, tot zover zulks veilig kon geschieden, en zou er dan uitgemaakt worden of het schip dokken en geheel nieuw koperen of alleen het koper boven water afnemen en rondom verbreeuwen voldoende zou zijn.

Afbeelding
Datum 18 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Mauritius, 19 mei. Het Nederlandse schip ERASMUS, heeft ongeveer twee derde der lading gelost en daar de breeuwing in de stevensponningen zeer slecht is, moet er meer lading gelost worden. Het is vooralsnog onmogelijk te bepalen of het schip in het dok zal moeten of niet. Een partij van 750 balen koffie, meer of min beschadigd door zeewater, is publiek verkocht.

Afbeelding
Datum 03 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 1 juli. Volgens telegram uit Mauritius ontvangen door de Liverpool Salvage Association, is de ERASMUS bezig met repareren. De kosten worden geraamd op 42.000 ropijen.

Afbeelding
Datum 04 juli 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, (per telegram van Aden 1 juli). Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Banjoewangie naar Vlissingen, alhier met schade binnen, heeft de lading gelost en is in het dok gehaald, alwaar het is afgetakeld, gebreeuwd en gekoperd. Met de reparatie is men thans zo ver gevorderd, dat het gezonde gedeelte der lading weder zal ingenomen worden.

Afbeelding
Datum 09 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Mauritius, 22 mei. Van de lading uit het Nederlandse schip ERASMUS, alhier met schade binnen, zijn 348 zakken beschadigde koffie in publieke veiling verkocht.

Afbeelding
Datum 17 juli 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 18 juni. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Banjoewangie naar Vlissingen, alhier lek binnen, staat nu in het dok, is gekalfaat en tot op de waterlijn nieuw gekoperd. Het zal morgen uit het dok halen om, nadat het resterende koper zal zijn afgenomen, verder te worden gebreeuwd en daarna beginnen de geloste lading weder in te nemen.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Mauritius, 16 juli. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Banjoewangie naar Vlissingen, alhier met schade binnen, zal tegen het einde dezer maand de reis voortzetten. In het geheel zijn 1.100 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht. De onkosten belopen Rs. 42.000.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, (per telegram van Aden dato 24 augustus.) Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Van Baalen, is na volbrachte reparatie de 10e augustus naar Vlissingen vertrokken. De gezagvoerder heeft een bodemerij getekend voor 37.880 ropijen, tegen 5 pCt. premie.

Afbeelding
Datum 10 september 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Mauritius, 13 augustus. De gezagvoerder van het Nederlandse schip ERASMUS, van Banjoewangie naar Vlissingen, dat de 10e augustus na volbrachte reparatie van hier vertrok, heeft een bodemarij genomen op schip, vracht en lading van 37.882,20 roepies tegen 5 pCt. disconto, te betalen 20 dagen na aankomst in de destinatieplaats. Een partijtje van 17 balen koffie, door zeewater min of meer beschadigd, is in veiling verkocht.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Houders van cognossementen aan order over goederen, geladen in het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. C. van Baalen, thans op reis van Mauritius naar Vlissingen, worden verzocht zich ten spoedigste aan te melden bij Van Zeylen & Decker in liquidatie, Willemsplein 9 te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 20 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 19 november. Gisteren is bij Dungeness beloodst het Nederlandse driemast schip ERASMUS, kapt. Van Balen, van Java naar Middelburg.

Afbeelding
Datum 21 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 21 november. Door een hedennacht uit zee gekomen loods wordt gerapporteerd, dat hij gistermiddag bij East Goodwin het schip ERASMUS gezien had, terugkerende naar Het Kanaal.

Afbeelding
Datum 23 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Heden heeft de arrondissementsrechtbank alhier uitspraak gedaan in de zaak van de heer F.H. van Leeuwen, handelde ten name van en onder de firma Van Zeylen & Decker in liq., reder en boekhouder van de rederij van het schip ERASMUS alhier, eiser, contra de wed. Louis Meijer te Antwerpen, gedaagde. De eiser had in het eind van het voorgaande jaar van de gedaagde aandeelhoudster in het schip ERASMUS suppletie op haar aandeel gevraagd, wegens gedane voorschotten en een te betalen wissel ten behoeve van gemeld schip op hem getrokken en door hem geaccepteerd. De gedaagde weigerde die suppletie, en daar door die weigering een geschil was ontstaan tussen de boekhouder en een van de reders, dagvaardde de eerste de laatste voor de rechtbank om overeenkomstig de bepalingen van het rederij-contract scheidslieden te horen benoemen, welke dat geschil zouden beslechten. De gedaagde ontkende de kwaliteit van boekhouder van de eiser, en betwistte dientengevolge zijn recht om de benoeming van scheidslieden te eisen, omdat 1e. Een firma geen boekhouder kan zijn; 2e. Al kon een firma boekhouder zijn, dan houdt zij op die kwaliteit te bezitten, als zij van leden verwisselt, enige uittreden en andere daarin worden opgenomen. De rechtbank besliste 1e. Dat een handelsvennootschap onder een firma alle vermogensrechten kon uitoefenen en alle daden van koophandel kon doen, en dus bij gemis van een wettelijke bepaling, die het verbiedt, er geen reden bestaat waarom een handelsvennootschap onder een firma geen boekhouder zou kunnen zijn; 2e. Dat het uittreden van leden uit de firma en het optreden van nieuwe, geen invloed oefent op het boekhouderschap van die firma, indien slechts blijkt, dat aan de formaliteiten van de wet betreffende de publiciteit is voldaan; dat wel is waar het boekhouderschap is een zaak van vertrouwen en de verwisseling van de leden van een firma aan de reders aanleiding kan geven, de firma als boekhouder te ontslaan, maar waar gelijk hier na behoorlijke openbaarmaking van de uittreding van oude en opneming van nieuwe leden, de firma niet is ontslagen, zij het boekhouderschap heeft behouden. Dat eindelijk in casu waar geageerd wordt namens de firma Van Zeylen & Decker in liq., de eiser door overlegging van het rederij-contract bewezen heeft dat de firma Van Zeylen & Decker was benoemd tot boekhouder, van de verwisseling van de leden behoorlijk is gedaan aankondiging in de couranten en ter griffie van de rechtbank, het geschil betreft de liquidatie van een vroeger ontstane vordering, welke tot afwikkeling van de lopende zaken behoort - de eiser de kwaliteit bezit, waarin hij heeft gehandeld, en recht heeft de benoeming van scheidslieden te vragen. Dientengevolge heeft de rechtbank tot scheidslieden benoemd de heren mr. J.C. Reepmaker en mr. J. Rombach, advocaten alhier, en de heer W. Ruijs, reder te deze stede, met veroordeling van de gedaagde in de kosten.
Gepleit voor de eiser mr. Tels en voor de gedaagde mr. Faber.

Afbeelding
Datum 04 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 december. Het Nederlandse schip ERASMUS, kapt. Van Baalen, van Banjoewangi te Vlissingen binnen, zal, na gedeeltelijk aldaar gelost te hebben, met het restant lading naar Greenock verzeilen.

Afbeelding
Datum 04 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Op dinsdag de 3e mei 1881, des namiddags te twee uur, zal te Greenock in het openbaar worden geveild en verkocht: Het extra-ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast Nederlands driemastschip ERASMUS, gevoerd door kapt. C. van Baalen, volgens Engelse meetbrief van februari 1881 lang 202.5 breed 40.6 en diep 28.95 voet en alzoo gemeten op 1991 register tonnen. Diepgang beladen 20 voet, zwaar versterkt te Bordeaux in 1877 en 1878 en nieuw gekoperd te Mauritius in 1880. Staat en verhaalt zonder ballast met volle tuig en inventaris en alzo uitnemend geschikt voor de Amerikaanse vaart en het transport van lichte goederen. Nadere informatiën geven de heren J. & R. Young & Co. en kapt. C. van Baalen te Greenock, en de heren Van Zeylen & Decker, in liquidatie, en P.A. van Es & Co. te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 08 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen te Greenock op de 3e mei: het Nederlandse fregatschip ERASMUS, groot 2.298 ton oude meting, gebouwd in 1859: GBP 3.010 (opm: NLG.36.120,-) aan een Bremer huis.

Afbeelding