|
- Amsterdam, 8 maart. Het bevestigt zich, dat het verongelukte schip bij West-Kapelle is de JAVA-PAKET, kapt. Kortkemeijer, van Batavia naar Antwerpen, geladen met koffij. Van de geredde loods, zijnde een Blankenberger-visser, wien de beide benen verpletterd zijn, is men te weten gekomen, dat hij de avond van de 28e februarij aan boord gekomen zijnde om het schip te Vlissingen binnen te brengen, hetzelve niet te wel wilde sturen, waarom de kapitein een tweede man aan het roer plaatste; dat hierop de volgende ochtend te 10 uren in het nauwste van het gat de stuurreep brak, hetgeen ten gevolge had, dat het schip uit het roer liep, en, eer het roer gevangen was, stootte; dat men hierop het anker liet vallen, met een vol touw daarvoor, doch hetwelk niet wilde houden, zijnde denkelijk door het schip aan stukken gestoten; na dat men, almede te vergeefs, zulks met het tweede anker beproefd had, werd het volk van het voorschip weggespoeld en het schip, reeds des middags te 12 uren, geheel verbrijzeld, waarbij alle de aan boord zijnde personen, ten getale van 30, bestaande in 23 man equipagie en 7 passagiers, waaronder de heren Dozij en van den Graaf, gedeputeerden der Raden van Indiën, nog twee aanzienlijke heren en een jonge jufvrouw omkwamen, uitgezonderd 6 man, die zich met de loods op de mast, waar een stuk van het schip aan vast was, bevonden, doch die, daar het stuk van het schip nabij het strand vast en onderst boven geraakte, doordien zij vastgebonden waren, mede alle moesten verdrinken. Er zijn vele goederen en, zo men zegt, ook drie lijken op het strand geworpen. - - AC 140327 - Advertentie. Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij. - Vaart tussen Amsterdam en Hamburg. - Het gekoperde Nederlandse stoomschip WILLEM DE EERSTE, gevoerd door kapt. J. van den Oever, groot circa 600 tonnen, expresselijk voor deze dienst alhier vervaardigd, en op de meest zorgvuldige wijze tot een veilige en gemakkelijke overtocht voor passagiers, en behoorlijke berging voor 60 à 70 last goederen ingericht, zal op zaterdag de 31e dezer maand deszelfs eerste reis naar Hamburg ondernemen en voortgaan, zolang het seizoen dit zal toelaten, regelmatig de ene zaterdag van Amsterdam en de daaraanvolgende zaterdag van Hamburg vertrekken. Dit schone vaartuig, voorzien van twee stoomwerktuigen van lage drukkking en 120 paardekracht, heeft de meest voldoende proeven van een snelle vaart gegeven en kan in dat opzicht, zowel als ten aanzien van deszelfs fraaie bouw en inwendige inrichting, met de beroemdste vaartuigen van dien aard wedijven. Hetzelve heeft drie kajuiten: een dames-kajuit, een grote kajuit en een voor-kajuit, en biedt aan een zeventigtal passagiers, waarvoor vaste slaapplaatsen zijn vervaardigd, en wel voor de eerste plaats of grote kajuit in afzonderlijke hutten of kamertjes een alleszins veilige, aangename en gemakkelijke passage aan. - De vrachten voor passagiers zijn bepaald op: 1e kajuit per persoon NLG 60, met de tafel; 2e kajuit per persoon NLG 40, zonder voeding, varensgezellen per persoon NLG 15, zonder voeding. Wordende aan een familie, zo ook aan twee of meer personen te gelijk passage nemende, een vermindering van NLG 10 op de eerste en NLG 8 op de tweede plaats per persoon toegestaan. - Verdere bepalingen, zo ten opzichte der passagiers als ten aanzien der vrachten voor goederen, welke zeer billijk gesteld zijn, en de verzekering op dezelve, welke, des kiezende, door de directie voor de maand april tegen ½ pCt. (opm: zeer slecht leesbaar, kan ook ⅛ pCt. zijn) per reis wordt gedaan, zullen eerstdaags bij een uitvoerige vrachtlijst worden bekend gemaakt, terwijl inmiddels informatiën te bekomen zijn zowel bij de directie der Maatschappij op de Kalkmarkt no. 54, als bij de cargadoors de Wed. Jan Salm & Meijer op de Singel bij de Stroomarkt, en Blikman & Co op de Martelaarsgracht en hoek van de Nieuwendijk. - Vaart tussen Amsterdam en Londen. - Het gekoperde Nederlandse stoomschip de BEURS VAN AMSTERDAM, gevoerd wordende door kapt. Leopold Heyde, almede expresselijk voor de vaart tussen Amsterdam en Londen alhier vervaardigd en in allen opzichte, zo omtrent de kracht der stoomwerktuigen, bouw en inrichting van het vaartuig, als anderszins, aan het stoomschip WILLEM DE EERSTE gelijk, zal medio april op een nader bekend te maken tijdstip in gemelde vaart worden gebracht. - De vrachten voor passagiers zijn bepaald op: 1e kajuit per persoon NLG 35, met de tafel; 2e kajuit per persoon NLG 20, zonder voeding, varensgezellen per persoon NLG 9, zonder voeding, terwijl de vrachten voor goederen bij een eerstdaags uit te geven tarief bijkans met de gewone vrachten gelijk gesteld zijn, waaromtrent men nu reeds, alsmede omtrent de assurantie, welke tot gelijke premie als voor Hamburg bepaald door de directie wordt gedaan, informatiën kan bekomen bij meergemelde directie der Maatschappij en bij de cargadoors Nobel & Holtzapffel op de Binnenkant, Jan Corver & Co. op de Buitenkant bij de Kalkmarkt, en Gemmening & Penning op de Buitenkant en hoek van de Schipperstraat. - 27 Rotterdam, 14 maart. Van Helvoet wordt van den 13 gemeld, dat het schip DOLPHIJN, kapt. C. Prescott, van Charleston, laatst van Cowes, na visitatie van quarantaine is ontslagen; nog arriveerde ALMAAR, kapt. J. Heath, van Londen. Den 12, des namiddags, arriveerden DE TWEE GEBROEDERS, kapt. R. de Vries, BUITEN VERWACHTING, kapt. C. van der Plas, van Londen; DE VROUW JOHANNA, kapt. W. Regoor, van St. Ubes. Den 13, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis het schip INDUSTRIE, kapt. D.J. Bulsing, van Batavia, laatst van Portsmouth.
|