|
Amsterdam, 15 april. Morgen vertrekt van hier naar Java het met stukgoed bevrachte fregat DE RUYTER, kapt. Joh. G. Wiebenga. Het is het derde schip van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (directie A.D. Zurmühlen en C.M. van Vessem.). De EVERTSEN, gemeten op 1.418 registerton met een laadvermogen van ca. 2.150 ton, werd gebouwd op de werf van de heren Rijkee & Co te Charlois en vertrok gepasseerde zondag naar Java. De VAN GALEN, van dezelfde afmeting, gebouwd op de werf van Jan T. Meursing, alhier, ligt te IJmuiden gereed op vertrek naar Australië. Een vierde schip, het fregat TROMP, is nog in aanbouw bij de heer Smit & Zn. en zal in mei zijn eerste reis doen. Wat nu de DE RUYTER betreft, het is van staal, door de firma Huygens en Van Gelder te Amsterdam gebouwd. De 13e december 1890 te water gelopen, is het een van de grootste schepen die de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij liet aanbouwen. De afmetingen zijn 240' x 39'11'' x 24'11''; het meet 1.689 registertonnen, heeft een draagvermogen van ongeveer 2.600 tonnen doodgewicht en werd gebouwd volgens de voorschriften en ter verkrijging van de hoogste klassen bij de Nederlandsche vereeniging van assuradeuren, Lloyds Register en Bureau Veritas. Masten onder- en marsra's, boegspriet en kluiverboom zijn van staal. Vóór heeft het schip een verhoogde bak, waaronder het ankerspil, varkenshok, verfkast en de privaten voor de bemanning. Achter een rond overgebouwde campagne, waarin de smaakvol uitgevoerde kajuit en kerk, benevens de slaapkamer en zitkamer van de kapitein, een passagiershut, badkamer, wc's, verblijven voor de stuurlieden, stuurmansleerlingen en hofmeester, de bottelarij en berging voor aangestoken en natte provisie. Achter de fokkemast staat een ruime hut voor het scheepsvolk en onderofficieren, waarin tevens de kombuis en de timmermanswerkplaats, touwkooi en ziekenhut is aangebracht. De reddingsmiddelen bestaan uit drie boten. Het is de grootste zeilschip dat tot heden te Amsterdam werd gebouwd. De vorm en uitrusting van het fraaie schip heeft opnieuw bewezen, dat op de Nederlandse werven nog goed werk gemaakt kan worden, al moeten zij in spoed van aflevering bij de Engelse werven achterstaan. Heden maakten vele belangstellenden gebruik van de door de maatschappij aangeboden gelegenheid om het zeekasteel te bezichtigen.
|