Inloggen
EVERTSEN - ID 2134


Kroniekberichten

Datum 29 maart 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Charlois, 28 maart. De eerste kiel voor een van de vier stalen zeilschepen, voor de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij te Amsterdam, op vier verschillende werven in Nederland in aanbouw gegeven, is heden gelegd bij de heren Rijkee & Co, te Katendrecht. Het schip zal de naam dragen van EVERTSEN. Dit schip zal worden gebouwd naar de voorschriften van Bureau Veritas, Engelsche Lloyd en de Nederlandsche Vereniging van Assuradeuren, voor de hoogste klasse, en zal een draagvermogen hebben van 2100 ton.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 25 oktober. Heden is, met het beste gevolg, van de werf der heren Rijkee & Co. alhier te water gelaten het stalen barkschip EVERTSEN, gebouwd voor rekening van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, directeuren de heren A. D. Zur Mühlen te Amsterdam en C. M. van Vessem te Rotterdam. Het schip is lang 225 Eng. voet, breed 37 voet en hol 23½ voet. Het zal een draagvermogen hebben van 2100 tonnen. Het schip is het eerste van de vier schepen door genoemde maatschappij in ons land in aanbouw gegeven en die respectievelijk in het voorjaar van 1891 voor de grote vaart zullen gereed komen. Tot gezagvoerder is aangesteld de heer J.G. Wiebenga. Bureau Veritas, Engelsche Lloyd en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren nemen deze schepen in hunne hoogste klasse op.

Afbeelding
Datum 04 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia en Soerabaya het nieuwgebouwd stalen barkschip EVERTSEN, kapt. J.G. Wiebinga.
Adres bij de cargadoors Vroege & De Wijs, en Kuyper, van Dam & Smeer, te Rotterdam. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 16 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 april. Morgen vertrekt van hier naar Java het met stukgoed bevrachte fregat DE RUYTER, kapt. Joh. G. Wiebenga. Het is het derde schip van de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (directie A.D. Zurmühlen en C.M. van Vessem.).
De EVERTSEN, gemeten op 1.418 registerton met een laadvermogen van ca. 2.150 ton, werd gebouwd op de werf van de heren Rijkee & Co te Charlois en vertrok gepasseerde zondag naar Java.
De VAN GALEN, van dezelfde afmeting, gebouwd op de werf van Jan T. Meursing, alhier, ligt te IJmuiden gereed op vertrek naar Australië.
Een vierde schip, het fregat TROMP, is nog in aanbouw bij de heer Smit & Zn. en zal in mei zijn eerste reis doen.
Wat nu de DE RUYTER betreft, het is van staal, door de firma Huygens en Van Gelder te Amsterdam gebouwd. De 13e december 1890 te water gelopen, is het een van de grootste schepen die de Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij liet aanbouwen.
De afmetingen zijn 240' x 39'11'' x 24'11''; het meet 1.689 registertonnen, heeft een draagvermogen van ongeveer 2.600 tonnen doodgewicht en werd gebouwd volgens de voorschriften en ter verkrijging van de hoogste klassen bij de Nederlandsche vereeniging van assuradeuren, Lloyds Register en Bureau Veritas.
Masten onder- en marsra's, boegspriet en kluiverboom zijn van staal.
Vóór heeft het schip een verhoogde bak, waaronder het ankerspil, varkenshok, verfkast en de privaten voor de bemanning. Achter een rond overgebouwde campagne, waarin de smaakvol uitgevoerde kajuit en kerk, benevens de slaapkamer en zitkamer van de kapitein, een passagiershut, badkamer, wc's, verblijven voor de stuurlieden, stuurmansleerlingen en hofmeester, de bottelarij en berging voor aangestoken en natte provisie. Achter de fokkemast staat een ruime hut voor het scheepsvolk en onderofficieren, waarin tevens de kombuis en de timmermanswerkplaats, touwkooi en ziekenhut is aangebracht.
De reddingsmiddelen bestaan uit drie boten. Het is de grootste zeilschip dat tot heden te Amsterdam werd gebouwd.
De vorm en uitrusting van het fraaie schip heeft opnieuw bewezen, dat op de Nederlandse werven nog goed werk gemaakt kan worden, al moeten zij in spoed van aflevering bij de Engelse werven achterstaan. Heden maakten vele belangstellenden gebruik van de door de maatschappij aangeboden gelegenheid om het zeekasteel te bezichtigen.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Rotterdam, 20 oktober. Uit het op heden te Amsterdam in de algemene vergadering van aandeelhouders in de Nederlandsche Scheepvaart-Maatschappij uitgebracht verslag bleek o.m. het volgende :
Van het maatschappelijk kapitaal ad NLG 2.500.000, verdeeld in 5 series elk à NLG 500.000, zijn twee series tot een bedrag van NLG 1.000.000 geheel geplaatst, waarvoor de navolgende stalen schepen gebouwd zijn:
- DE RUYTER, 1.689 reg. tons bij de heren Huigens en Van Gelder te Amsterdam
- TROMP, 1.670 reg. tons bij de heren L. Smit en Zoon te Kinderdijk
- EVERTSEN, 1.418 reg. tons, bij de heren Rijkee en Co te Rotterdam
- VAN GALEN, 1.378 reg. tons bij de heer Jan F. Meursing te Amsterdam.
De gemelde schepen zijn in april en juli van dit jaar naar Indië en Australië met stukgoed en cokes vertrokken, waarvan drie reeds aangekomen en tegen bevredigende cijfers terugbevracht zijn met suiker en graan. Van het saldo der geboekte rente tijdens de bouw werd besloten de post oprichting en onkosten af te schrijven, en het restant op nieuwe rekening over te brengen.
Van de gezagvoerders der schepen werden gunstige berichten omtrent de solide bouw en de zeewaardigheid der schepen ontvangen.

Afbeelding
Datum 09 februari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 8 februari. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het nieuwe stalen barkschip DE RUYTER, kapt. Wiebenga, de 8e februari te Falmouth van Batavia. Gemeld schip vertrok eerst de 19e april 1891 met een gemengde lading van Amsterdam naar Samarang en heeft op de noordkust van Java een lading suiker ingenomen naar Het Kanaal voor order.
Ook het nieuwe stalen barkschip EVERTSEN, dat 12 april 1891 van Rotterdam naar Java vertrok met gemengde lading en 5 februari van Java met suiker te Falmouth arriveerde, deed de reis in betrekkelijk korte tijd.

Afbeelding
Datum 23 februari 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 februari. Het schip EVERTSEN, kapt. J. Wiebenga, van Java te Falmouth binnen, heeft order bekomen voor Liverpool.

Afbeelding
Datum 15 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 januari. Het schip EVERTSEN, kapt. Wiebenga, is bevracht met koffie, huiden en kapok naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 01 juni 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 mei. Volgens bij de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij ontvangen bericht is het Nederlandse schip EVERTSEN, kapt. J.G. Wiebenga, heden van Soerabaija te Saigon aangekomen.

Afbeelding
Datum 16 januari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 januari. De Nederlandse stalen bark EVERTSEN, kapt. Wiebenga, de 25e december van St. Nazaire naar Amsterdam vertrokken, is met schade aan de grote mast en verlies van ra’s Lizard gepasseerd, koersende naar Falmouth.

Afbeelding
Datum 17 januari 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 15 januari. Het stalen barkschip EVERTSEN, kapt. J.G. Wiebenga, van Nantes naar Amsterdam, liep hier binnen met gebroken rakken van de grootmarsra en grote ra.

Afbeelding
Datum 21 januari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 januari. De Nederlandse sleepboot OOSTZEE is heden van hier naar Falmouth vertrokken, ten einde het Nederlandse schip EVERTSEN van daar naar IJmuiden te slepen.

Afbeelding
Datum 23 januari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 januari. Het Nederlandse barkschip EVERTSEN, kapitein Wiebenga, gesleept door de sleepboot OOSTZEE, van Falmouth naar Amsterdam, is heden te Plymouth wegens stormweder binnengelopen.

Afbeelding
Datum 24 januari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 januari. Het Nederlandse barkschip EVERTSEN, kapt. Wiebenga, gesleept door de sleepboot OOSTZEE, van Falmouth naar Amsterdam, gisteren te Plymouth wegens stormweder binnengelopen, heeft hedenochtend met goed weer de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 17 juni 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 17 juni. De Nederlandse bark EVERTSEN van de Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam, van staal gebouwd in 1891, groot 1418 ton, thans te Antwerpen liggende, is voor GBP 6550 verkocht aan een rederij te Hamburg. (opm: de nieuwe naam werd TELLUS)

Afbeelding