Inloggen
HUGO MOLENAAR - ID 2946


Kroniekberichten

Datum 16 februari 1894
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alblasserdam, 15 februari. Heden is van de werf van de heer Jan Smit Czn alhier te water gelaten het stalen fregatschip HUGO MOLENAAR, gebouwd voor rekening der Zeilvaart Maatschappij Neptunus te Rotterdam. Het schip heeft een lengte van 240, een breedte van 38 en een diepte van 25 Engelse voet. De grootte bedraagt circa 1740 ton register en het draagvermogen ongeveer 2800 ton dood gewicht. Het schip zal worden gevoerd door kapt. K.W. Schenk en is bestemd om 31 maart van Rotterdam naar Samarang en Soerabaija te vertrekken.

Afbeelding
Datum 20 maart 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam – Samarang – Soerabaja. Het nieuw gebouwd stalen fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. K.W. Schenk, sluit 31 maart. (opm: eerste reis)
Adres Vroege & De Wijs, Kuijper, van Dam & Smeer, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 13 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Volgens bericht van 10 dezer van kapt. K.W. Schenk, gezagvoerder van het schip (opm: fregat) HUGO MOLENAAR, van Rotterdam naar Java, uit Dungeness, waar de loods werd geland, had hij in de Noordzee fraai weder met omlopende koelte en heiïg weder. Het schip voldeed in alle opzichten uitstekend. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 15 juli 1894
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het fregatschip BATAVIER, kapt. D. Gomes, op Java bevracht voor een volle lading droge suiker met bestemming het Kanaal voor orders. Ook het Nederlandse fregat HUGO MOLENAAR, kapt. Schenk, na een reis van 95 dagen heden te Batavia aangekomen, is bevracht naar Europa met suiker.

Afbeelding
Datum 15 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 september. Het Nederlandse schip (opm: fregat) HUGO MOLENAAR, kapt. K.W. Schenk, van Cadiz te Montevideo aangekomen, is van zijn ankers gedreven, doch heeft assistentie.

Afbeelding
Datum 22 maart 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 maart. Volgens bij de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht, arriveerde het fregatschip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, de 21e dezer des avonds van Hamburg te Shields, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

Afbeelding
Datum 07 juli 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 juli. Het Nederlandse schip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, van Shields naar Soerabaja, is met verhitte lading (opm: broei in de kolen) te Kaapstad binnengelopen.

Afbeelding
Datum 09 juli 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Rotterdam, 6 juli. Het schip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, van Shields naar Surabaja, met verhitte lading te Kaapstad binnengelopen (opm: zie PGC 070796) is door experts nagezien. Deze hebben aanbevolen de lading steenkool onmiddellijk te lossen en te verkopen. De romp van het schip heeft niet geleden.

Afbeelding
Datum 14 juli 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 11 juli. Volgens telegram van Lloyd’s agent aan de Kaapstad in dato 10 dezer, waren de kolen aan boord van het Nederlands fregatschip HUGO MOLENAAR, van Shields naar Java bestemd en aldaar met sterk verhitte lading binnengekomen, aan het smeulen en was men genoodzaakt snel te handelen, dewijl er groot gevaar voor schip en lading bestond. Er werden 300 ton van de lading verkocht voor 12 shilling 8 pence per ton, van langszijde af te halen. Het lossen, landen en weder aan boord nemen zou kosten – hier werd het telegram door een verminkt codewoord onduidelijk. De overige kolenlading zal gelost moeten worden en het hoogste bod daarvoor is 11 shilling 2 pence per ton. Een onmiddellijk antwoord per telegraaf wordt ingewacht. Indien de kolen niet langszijde geleverd worden, is de prijs 3 shilling per ton minder.

Afbeelding
Datum 16 juli 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 14 juli. HUGO MOLENAAR. Volgens telegram uit Kaapstad van 13 dezer zullen de overige kolen in publieke veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 15 juli. De 9e werden 300 ton kolen ex HUGO MOLENAAR verkocht, waarvan 40 ton tegen 29, en 260 ton tegen 20 shilling 3 pence. Op order der experts werd voortgegaan met het lossen der kolen wegens toenemende temperatuur, waarvan hedenochtend 25 ton werden verkocht tegen 21 shilling 9 pence, 235 ton tegen 21 shilling 6 pence, en de overige tegen 20 shilling 3 pence, vrij van invoerrechten.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 07 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht heeft het schip HUGO MOLENAAR gisteren de reis van Kaapstad naar Semarang en Soerabaja voortgezet.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boston, 16 juli. Bij het neernemen van de bramra´s aan boord van het schip HUGO MOLENAAR zaterdag jongstleden viel de beneden-grootbramra aan dek. Er werd een deuk in het dek veroorzaakt aan bakboord bij de grote mast, doch niemand bekwam enig letsel.

Afbeelding
Datum 20 februari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 februari. Volgens bij de directie der Maatschappij NEPTUNUS ontvangen bericht vertrok het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, de 18e dezer van Sydney naar Melbourne, om daar naar het Kanaal te laden.

Afbeelding
Datum 02 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 1 april. Volgens van de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht vertrok het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. Schenk, 1 april van Geelong naar het Kanaal voor orders.

Afbeelding
Datum 06 september 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 september. Het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. Schenk, van Melbourne thans te Falmouth voor orders, moet de lading te Greenock lossen.

Afbeelding
Datum 01 juni 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De heden alhier gehouden algemene vergadering van de aandeelhouders van de Zeilvaart-Maatschappij Neptunus alhier, heeft haar goedkeuring gehecht aan de balans en de winst- en verliesrekening over 1899 en de heer C. Smit herkozen als commissaris. In het verslag van de directie werd herinnerd aan de plaats gehad hebbende reductie van het kapitaal tot NLG 296.000, als gevolg van het vergaan van de COLUMBUS, welke reductie gepaard is gegaan met een overeenkomstige belangrijke afschrijving op de boekwaarde van de twee overblijvende schepen, de BURGEMEESTER JONKHEER COENEN en de HUGO MOLENAAR, en met de vereffening van het debet cijfer van de winst- en verliesrekening. De HUGO MOLENAAR werd met zijn lading van Geelong naar Hull bestemd en kwam, na aldaar gelost te hebben, hier een lading stukgoederen voor Indië innemen, waarheen het de 18e november vertrokken is. De BURGEMEESTER JONKHEER COENEN werd van Delaware Breakwater naar Philadelphia georderd ter ontlossing van zijn lading suiker en vertrok daarop naar New York om een lading petroleum voor Java in te nemen, waar het de 4e november heen is gegaan. De exploitatierekening heeft een batig saldo opgeleverd van NLG 23.215 en daaruit wordt een dividend uitgekeerd van 5%, voorts afgeschreven op de BURGEMEESTER JONKHEER COENEN NLG 6.824,18½ en op de nieuwe rekening NLG 1.722,32½ overgebracht.

Afbeelding
Datum 03 juli 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 juli. Volgens bij de Zeilvaart-Maatschappij Neptunus ontvangen telegram is het Nederlandse schip HUGO MOLENAAR, kapt. Schenk, gisteren van Soerabaja te Sydney aangekomen.

Afbeelding
Datum 05 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 februari. Op het Nederlandse schip HUGO MOLENAAR, kapitein K.W. Schenk, werd heden herverzekering gesloten tot 20 pct.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het Nederlandse fregat HUGO MOLENAAR, kapt. Wiebes, gisteren uit Rotterdam naar Java vertrokken, wordt naar het Kanaal gesleept door de Engelse sleepboot OCEANIS.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 29 oktober. Volgens rapport van kapt. Wiebes, gezagvoerder van het fregatschip HUGO MOLENAAR, van hier naar Java bestemd en dat zondag l.l. naar zee vertrok, had hij in de Noordzee harde wind uit het zuid-westen. Het schip arriveerde maandagnamiddag om 4 uur bij Dungeness, waar de sleepboot het schip verliet, dat bij gunstige noordenwind de reis heeft voortgezet.

Afbeelding
Datum 28 december 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boston, 14 december. Het Nederlandse stalen schip (opm: bark) HUGO MOLENAAR, kapitein Wieben, is gisteren door een hevige storm van zijn ankerplaats, in het vaarwater naar East Boston geslagen. Drie sleepboten hebben het schip naar een veiliger ankerplaats gebracht.

Afbeelding
Datum 13 maart 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 maart. De bark HUGO MOLENAAR, liggende te Preston, wordt op 30 maart te Liverpool geveild.

Afbeelding
Datum 11 april 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 7 april. Het Ned. schip HUGO MOLENAAR is te Liverpool in veiling opgehouden voor GBP 6620. (opm: de verkoper vond dus de prijs te laag)

Afbeelding
Datum 27 juni 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam 26 juni. Het Nederlandse fregatschip HUGO MOLENAAR, kapt. K. Wiebes, van de Zeilvaart Maatschappij Neptunus alhier, is onderhands en voor geheime prijs aan een Rotterdamse firma verkocht. Het schip blijft onder Nederlandse vlag varen. (opm: de HUGO MOLENAAR arriveerde op 22 juni van Preston te Barrow)

Afbeelding
Datum 08 juli 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 7 juli. Nader vernemen wij, dat het onlangs verkochte schip HUGO MOLENAAR verdoopt is in EMANUEL en dat het in den vervolge onder Nederlandse vlag en onder boekhouderschap van de heer G. van Wieringen zal varen.

Afbeelding
Datum 13 april 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 11 april. Volgens een telegram uit Noumea, Nieuw-Caledonië, is het in ballast zijnde Ned. stalen fregat EMANUEL (ex HUGO MOLENAAR) op de westkust gestrand (opm: op 8 april) en zal waarschijnlijk totaal wrak worden. De bemanning is te Noumea geland. Voornoemd schip is in 1891 te Alblasserdam gebouwd en is groot 1801 Bruto en 1735 Netto Reg. Ton.

Afbeelding
Datum 15 april 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 15 april. Omtrent het Ned. schip EMANUEL wordt het volgende door LLoyd’s Agent te Noumea aan de Salvage Association geseind: Door zware zeegang ging de mast overboord waardoor het schip plat op zijn zijde werd geslagen. De toestand is hoogst gevaarlijk. Er wordt geen kans gezien het schip vlot te brengen en bergingsmateriaal is niet aanwezig. Ook kan er met het Gouvernement geen contract worden gemaakt. De rechtbank heeft besloten het schip te verkopen zoals het daar ligt.

Afbeelding
Datum 21 mei 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Sydney, 14 april. Kapitein Bos en de bemannning van het Nederlandse stalen fregatschip EMMANUEL (ex HUGO MOLENAAR) arriveerden te Noumea per auto van Turemba op de kust van Nieuw-Caledonia, waar het schip op 8 april op een rif strandde. De fokke- en de grote mast zijn overboord geslagen en er staat tot 4 vt. water in het schip dat als totaal verloren wordt beschouwd. Het was in ballast op reis naar Noumea om chroomerts te laden. De EMMANUEL was 1735 ton groot, in 1894 gebouwd en behoorde toe aan reder G. van Wieringen te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 juni 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Noumea, 29 april. De gestrande en wrak geworden Nederlandse bark EMANUEL is in publieke veiling verkocht. De voor de veiling geborgen goederen zullen eveneens worden verkocht.

Afbeelding