Inloggen
JOHANNA - ID 3250


Kroniekberichten

Datum 19 januari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 18 januari. Te Katendrecht werd heden van de werf der heren Rijkee & Co. te water gelaten het van staal gebouwde barkschip JOHANNA, groot plm. 1150 registerton, gebouwd voor rekening van de reder J. Vroege te Alblasserdam,

Afbeelding
Datum 01 april 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 maart. De gezagvoerder van het stoomschip SAYN, van Bilbao hier aangekomen, rapporteert zaterdag de 29e des voormiddags bij East Goodwin het Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNA, kapt. K.T. de Looze, gepasseerd te zijn, bestemd van Rotterdam naar Cardiff. Het werd gesleept. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 07 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 6 september. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het schip (opm: bark) JOHANNA, kapt. K.T. de Looze, 15 augustus te Koepang Timor behouden aangekomen. Uitreis 108 dagen.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 11 oktober. Volgens bij de reder ontvangen telegram was het Nederlands barkschip JOHANNA, kapt. K.T. de Looze, 29 september te Banjermassing van Koepang Timor aangekomen.

Afbeelding
Datum 28 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Ascencion, 11 september. Het Nederlandse barkschip JOHANNA, kapt. De Looze, van Java naar Falmouth, passeerde 30 augustus Ascencion. Van boord werd geseind dat 3 matrozen overleden of verloren werden, ook dat het enige geringe schade had, die echter op zee niet gerepareerd kon worden, overigens alles wel.

Afbeelding
Datum 02 november 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 31 oktober. Het schip JOHANNA, kapt. De Looze (opm: bark, kapt. K.T. de Looze), van Soerabaya, is met verlies van boten en andere schade te Falmouth aangekomen. Drie man der equipage zijn overboord geslagen en verdronken.

Afbeelding
Datum 10 november 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee, 9 november. Men schrijft aan de Nieuwe Rotterdamsche Courant over het te Falmouth binnengekomen Nederlandse barkschip JOHANNA, kapt. De Looze, dat door een stortzee, behalve de sloepen, 6 man van de equipage over boord gingen, waarvan drie door een terugkerende golf weer aan het dek terugkwamen en gered bleven. Het schip had 180 dagen reis en het dek is lek. Op de uitreis is de stuurman dood gevallen.

Afbeelding
Datum 21 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 januari. Het alhier liggende barkschip JOHANNA, kapt. K.F. de Looze, is bevracht van Newcastle on Tyne met kolen naar Soerabaja. Het schip NOACH I, kapt. Jansen, is bevracht van Java met suiker naar het Kanaal.

Afbeelding
Datum 05 mei 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

St. Mathieu, 3 mei. Het Nederlandse fregatschip JOHANNA, kapt. P. Schots, van St. Nazaire, passeerde hier heden, gesleept door de sleepboot OOSTZEE, bestemd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 15 oktober. Volgens particulier bericht arriveerde het Nederlandse barkschip JOHANNA, kapt. P. Schots, heden na een reis van 110 dagen te Batavia.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 7 oktober. Volgens bij Lloyd's ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNA, kapt. H. Ufken, op het eiland Noesa Kambangan bij Tjilatjap (opm: Cilacap) gestrand.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 08 oktober. Het Nederlandse schip JOHANNA, kapitein Ufken, met een lading suiker naar St. Michael voor orders, zit gevaarlijk te Karang Bollang punt op het eiland Noesa Kambangan aan de grond. De Koninklijke Paketvaart Maatschappij heeft aangeboden het schip af te slepen voor NLG 4300. Voor dat bedrag werd borgstelling verlangd. Er moet onmiddellijk gehandeld worden.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 12 oktober. Volgens bij de Salvage Association ontvangen telegram uit Batavia kan er inzake de berging van het Nederlandse schip JOHANNA geen contract worden gesloten op de basis ‘no cure, no pay’ en wordt verder met de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij dienaangaande onderhandeld. Voor het lossen der lading wordt de helft der waarde van de te lossen lading gevraagd.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 oktober. Bij de Salvage Association werd het volgende telegram van Lloyd´s agent ontvangen d.d. Batavia 13 dezer. Het schip JOHANNA zit nog steeds in dezelfde staat. Te Tjilatjap of Soerabaja (opm: Cilacap of Surabaya) is geen behoorlijke assistentie te verkrijgen. Volgens experts moet een gedeelte der lading worden geworpen om het overige deel en het schip te behouden. Een deskundige ter assistentie van de gezagvoerder derwaarts te zenden, verdient aanbeveling. Wilt gij (opm: de reder?) voor de te maken onkosten borg blijven. Dringend wordt antwoord verwacht daar er geen tijd te verliezen is.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 17 september. Volgens van Lloyd's ontvangen telegram uit Batavia werd de lading van het gestrande schip JOHANNA gelost. Het zal vermoedelijk 24 oktober zonder assistentie vlot komen.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 17 oktober. Door de Salvage Association is van Lloyd’s agent het volgende telegram ontvangen, gedateerd Batavia 17 oktober, te 11 uur 50 v.m: de 14e oktober werd door de gezagvoerder van het bij Karang Bolland gestrande schip JOHANNA een overeenkomst getroffen tot lossing, weging, opslag, weder aan boord nemen en assurantie der te lossen lading tegen NLG 1,92½ per pikol. Van de lading zal 450 ton gelost moeten worden om vlot te komen. Vermoedelijk komt het zonder assistentie de 24e oktober vlot. Indien er geen crediet wordt geopend, zullen de kosten belangrijk zijn. De gezagvoerder is van plan de nodige gelden bij wijze van bodemarij op te nemen.
(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

Afbeelding
Datum 22 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 oktober. Volgens telegram is het Nederlandse schip JOHANNA, de 20e dezer, na ongeveer 500 ton gelost te hebben, vlot gekomen, en zal te Tjilatjap (opm: Cilacap) onderzocht worden. Indien het schip zeewaardig wordt bevonden, zal het de reis voortzetten. De schade aan de lading is van geen betekenis.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 oktober. Volgens telegram uit Batavia, zal het aan de grond gezeten hebbende schip JOHANNA te Tjilatjap (opm: Cilacap) worden onderzocht. Indien er geen krediet wordt geopend, zullen de gemaakte kosten door het nemen van bodemarij gedekt worden.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 28 oktober. De Salvage Association heeft het volgende telegram van Lloyd's agent te Batavia ontvangen. Deze behelst dat de onkosten gemaakt tot afbrenging van het te Karang Bolland gestrande Nederlandse schip JOHANNA tot heden GBP 2200 belopen. Er wordt aanbevolen het schip te dokken. Hiertoe zullen de nodige gelden worden verkregen.

Afbeelding
Datum 11 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 november. De Salvage Association ontving van Lloyd's agent te Batavia d.d. 9 november een telegram, dat behelsde, dat het Nederlandse schip JOHANNA in staat werd verklaard naar Singapore te vertrekken na de geloste lading weer ingenomen te hebben, en daar te dokken. De nodige gelden om de te Tjilatjap (opm: Cilacap) gemaakte onkosten te dekken, moeten nog gevonden worden.

Afbeelding
Datum 21 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 november. Uit Batavia wordt geseind dat men verlangt om toestemming te verkrijgen, ten einde het schip JOHANNA van Tjilatjap (opm: Cilacap) naar Batavia te slepen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia (opm: Djakarta), 11 december. Het Nederlandse schip JOHANNA heeft te Tjilatjap (opm: Cilacap) de geloste lading weder ingenomen, werd daarna herwaarts gesleept en moet hier lossen om te dokken.

Afbeelding
Datum 08 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia (opm: Djakarta), 11 december. Het Nederlandse schip JOHANNA heeft de te Tjilatjap (opm: Cilacap) geloste suiker weder ingenomen, werd daarna herwaarts gesleept en moet hier lossen om te dokken.

Afbeelding
Datum 12 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia (opm: Djakarta), 11 januari. De Nederlandse bark JOHANNA is van Tjilatjap (opm: Cilacap) herwaarts gesleept om de lading weder te lossen en te dokken.

Afbeelding
Datum 19 juni 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Emden, 15 juni. Volgens alhier ontvangen telegram is kapt. H. Ufken, gezagvoerder van de Nederlandse bark JOHANNA, 8 juni van Java te St. Michaels op de Azoren aangekomen, aldaar aan de koorts overleden.

Afbeelding
Datum 19 november 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens telegram uit New York is de Nederlandse bark JOHANNES (opm: JOHANNA), kapt. L. Maars, op 1 november van daar naar Honululu vertrokken, op zee verlaten. Het volk is gered. (opm: zie PGC 241198 en 301198)

Afbeelding
Datum 24 november 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 18 november. Het Engelse stoomschip PECONIC is hier heden aangekomen van Almeria, hebbende aan boord de bemanning van het Nederlandse barkschip JOHANNES (opm: JOHANNA, zie PGC 191198) dat de 11e dezer op 36º N.B. en 54º W.L. werd verlaten.

Afbeelding
Datum 30 november 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

New York, 19 november. Het Nederlandse barkschip JOHANNA, kapt. L. Maars, 31 oktober van New York naar Honolulu met een lading kolen vertrokken, werd 9 dezer op 36º24’ N.B. en 54º W.L. door een orkaan belopen. Een zware stortzee sloeg de presenningen van de luiken weg en deed enige dekbalken breken, waardoor het dek zich begaf. Kort daarop stond er 7 voet water in het ruim en geraakten de pompen door de kolen verstopt. Men trachtte vruchteloos het dek met zeilen en presenningen dicht te maken. In de namiddag van de 9e november gaf de gezagvoerder order om de sloepen uit te zetten. De eerste sloep werd tegen de zijde van het schip verpletterd. De laatste sloep werd uitgezet en begaf de bemanning, bestaande uit 18 koppen en een passagier, zich er in, zijnde het water toen tot 9 voet in het schip gerezen. Een zak met scheepsbeschuit en enig drinkwater was alles wat men mede kon krijgen. Om de sloep boven water te houden moest aanhoudend gehoosd worden, doch zaten allen tot aan de knieën in het water. Kapt. Maars, de eerste stuurman J. Barends, de kok en één der matrozen hadden veel te lijden van de bekomen verwondingen. In de namiddag van de 11e dreef het schip met het dek te water, doch door honger en dorst gedreven ging men weder aan boord. Des avonds te 11 uren zag men het toplicht van een stoomschip, blauwlichten werden afgestoken en beantwoord. Een sloep van het stoomschip, dat bleek het Engelse stoomschip PECONIC te zijn, van Almeria naar New York bestemd, haalde de gehele bemanning in twee reizen van het wrak en landde deze de 18e november te New York.

Afbeelding