|
Londen, 17 oktober. Door de Salvage Association is van Lloyd’s agent het volgende telegram ontvangen, gedateerd Batavia 17 oktober, te 11 uur 50 v.m: de 14e oktober werd door de gezagvoerder van het bij Karang Bolland gestrande schip JOHANNA een overeenkomst getroffen tot lossing, weging, opslag, weder aan boord nemen en assurantie der te lossen lading tegen NLG 1,92½ per pikol. Van de lading zal 450 ton gelost moeten worden om vlot te komen. Vermoedelijk komt het zonder assistentie de 24e oktober vlot. Indien er geen crediet wordt geopend, zullen de kosten belangrijk zijn. De gezagvoerder is van plan de nodige gelden bij wijze van bodemarij op te nemen. (opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)
|