Inloggen
AMICITIA - ID 346


Kroniekberichten

Datum 31 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Charlois, 30 oktober. Op de werf van de heer Rijkee alhier is de kiel gelegd voor een ijzeren zeilschip (opm: bark AMICITIA), groot 1.000 registertonnen, bestemd voor de grote vaart, voor rekening van een rederij onder boekhouderschap van de heer P. van der Hoog te Krimpen a/d Lek.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 26 augustus. Heden werd, onder begunstiging van het schoonste weer, te water gelaten het ijzeren barkschip AMICITIA, gebouwd op de werf van de scheepsbouwmeester Rijkee & Co te Katendrecht voor rekening van de heer P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek. Dit fraaie en zeer soliede gebouwde schip heeft een lengte van 200 bij een breedte van 35 Engelse voet en is 23 voet hol, meet (opm: laadt) ongeveer 1.500 à 1.600 ton doodgewicht. De fokke- en grote mast zijn van staal en vormen met de stengen een geheel, boegspriet, ondermarszeil en de top-zeilra’s zijn mede van staal vervaardigd. Schip en tuig worden in de hoogste klasse van de Nederlandsche Vereniging van Assuradeuren en van Veritas met de ster, opgenomen. Tot bewerking van de ankers dienst een Harfield’s ankerspil en is een stoomwinch aanwezig voor de lading en ook, des vereist, om de pompen te kunnen bedienen. Behalve de experts van bovengenoemde verenigingen waren een groot aantal belangstellenden met hun dames aanwezig. De AMICITIA, bestemd voor de grote vaart, zal gevoerd worden door kapt. J.H. Walberg.

Afbeelding
Datum 25 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. In lading liggen:
- van Rotterdam naar Batavia het Nederlands nieuw ijzeren klipperschip KRIMPEN A/D LEK, kapt. W.L. v.d. Vegte, expeditie einde november.
- van Rotterdam naar Semarang het Nederlandse nieuw ijzeren klipperschip AMICITIA, kapt. I.H. Walberg, expeditie einde november.
- Van Rotterdam naar Soerabaya het Nederlands nieuw ijzeren klipperschip SENIOR, kapt. Ab.J. van Benten, expeditie begin december.
Adres bij de cargadoors Vroege & De Wijs en Kuijper Van Dam & Smeer.
(opm: eerste reizen van drie nieuwe Nederlandse zeilschepen)

Afbeelding
Datum 28 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 27 januari. Volgens particulier bericht is het barkschip AMICITIA, kapt. Walberg, vanaf Rotterdam naar Batavia 25 januari ’s morgens ten 8 uur Dungeness gepasseerd. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 09 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 8 juni. Volgens een ontvangen telegram is het schip AMICITIA, kapt. J.H. Walberg, van Rotterdam naar Samarang, Straat Sunda gepasseerd.

Afbeelding
Datum 16 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 29 mei was er geen verbetering in onze markt te bespeuren en ging er bijna niets om. Naar Nederland werd een handig scheepje bevracht voor koffie tot Sh.35/- naar Amsterdam. Naar het Kanaal voor order en naar Amerika vonden geen transacties plaats en zijn ook geen afdoeningen te vermelden. Naar Australië bestond weder, nadat er in ruim anderhalf jaar niets in deze richting gedaan was, vraag naar scheepsruimte en werd een passend schip tot Sh.20/- voor suiker opgenomen. Het Nederlands stoomschip KONINGIN EMMA laadt koffie NLG 80 en NLG 80, tabak NLG 55 en huiden NLG 90 per last naar Amsterdam, en coprah à Sh.50/- naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 27 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 juni. De afdoeningen bepaalden zich tot het Nederlands stoomschip NOORD-BRABAND koffie NLG 80, tabak NLG 55 huiden NLG 90 à 95, thee NLG 50 naar Nederland en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA en THORBECKE V.

Afbeelding
Datum 31 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 12 dezer kwam er enige vraag naar scheepsruimte, doch hebben de afdoeningen zich nog slechts tot een paar bepaald. De onbevrachte vloot is vermeerderd, doch is beneden het cijfer hetwelk in vorige jaren in het begin van het afscheepseizoen op Java aanwezig was. De suikeroogst begint geregeld binnen te komen en wanneer de kooplust wat verlevendigt, zal men spoedig tot flinkere afscheep kunnen overgaan. Naar Nederland ging niets om. De Factorij komt voorlopig nog niet in de markt wegens gebrek aan product, terwijl de gouvernements-koffie langzaam binnenkomt. Er is een partij particuliere koffie ter verscheep gereed, doch werd nog geen passende ruimte daarvoor gevonden. Naar Kanaal bestaat enige vraag. Hoewel niet op hoge koersen werd gerekend, had men toch hogere vracht verwacht dan het cijfer waartoe een hier liggend schip door de reder werd afgesloten en influenceerde deze transactie natuurlijk op de gevoerde onderhandelingen alhier. Toch werd nog iets meer bedongen en werd het eerste schip in de open markt alhier tot Sh.27/6 voor suiker opgenomen. Naar Amerika bestaat momenteel geen vraag, doch in de eerste dagen van de volgende maand wordt te Padang een koffieveiling gehouden, waarna wellicht enige ruimte zal kunnen worden geplaatst. Naar Australië heerst geen vraag, doch voor suiker naar Auckland werden twee handige schepen opgenomen en zal tegen september wellicht nog enige ruimte benodigd zijn. De laatste bevrachting is: Nederlands stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 6 augustus. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het schip AMICITIA, kapt. J.H. Walberg, op Java bevracht, direct naar Liverpool.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juli. Vrachten flauw en er zijn slechts enkele afdoeningen tot stand gekomen. De laatste bevrachting van een Nederlands schip was het stoomschip LIMBURG koffie NLG 80, huiden NLG 90, damar NLG 40, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last, coprah Sh.50/- per ton, suiker tot geheime vracht naar Nederland, en coprah Sh.50/- per ton en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert ons laatste bericht van de 26e van de vorige maand was onze markt enigszins flauwer en is slechts een afdoening te vermelden. De onbevrachte vloot nam nog in belangrijkheid toe, doch de vraag was niet geproportioneerd aan de beschikbare ruimte. Naar Nederland werd niets afgedaan. Naar Kanaal bestond een zeer beperkte vraag en is dan ook slechts een afdoening te vermelden tot een lagere koers wegens extra assurantie premie. Naar Amerika werd nog geen scheepsruimte geplaatst; doch zal wel spoedig enige vraag ontstaan. Naar Australië bestond ook geen vraag. De laatste bevrachting is naar Marseille en Nederland: Nederlands PRINS VAN ORANJE NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo, NLG 20 tin naar Amsterdam FF 120 indigo, FF 20 tin en suiker tot geheime koers naar Marseille.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MEESTER JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, JUPITER, MINA en MERAPI.

Afbeelding
Datum 17 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 16 september. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip AMICITIA, kapt. Walberg, 15 september van Java naar Liverpool vertrokken.

Afbeelding
Datum 05 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 3 maart. Volgens bij de rederij ontvangen bericht vertrok het schip AMICITIA, kapt. Walberg, de 3e dezer van Cardiff naar Batavia en vertrok dezelfde dag het schip ANNA ALEIDA, kapt. Bleeker, mede van Cardiff, naar Java.

Afbeelding
Datum 14 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 11 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het barkschip AMICITIA, kapt. Walberg, de 11e juni, na een reis van 100 dagen van Cardiff behouden te Batavia aangekomen.

Afbeelding
Datum 14 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 28 mei bleef de markt zeer flauw gestemd, bestond er zeer weinig vraag en nam de onbevrachte vloot aanzienlijk toe. Naar Nederland kwamen enige partijen arak aan de markt, waarvoor een passend schip wordt gezocht. Naar het Kanaal bestond geen vraag en werd slechts een klein schip voor stroopsuiker bevracht; verscheidene in Europa voor het nieuwe seizoen bevrachte schepen zijn aangekomen en liggen op orders te wachten. Naar de Verenigde Staten zijn geen afdoeningen te vermelden en wordt ook geen scheepsruimte gezocht. Naar Australië ging niets om. Naar Auckland werd een handig schip gevraagd om in de aanvang van het nieuwe seizoen te laden. De laatste bevrachting is de Nederlandse stoomboot CONRAD NLG 80,- koffie, NLG 90,- huiden, NLG 55,- tabak, NLG 50,- thee, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, THORBECKE V, CONSTANTIA en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 24 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juni. De vrachten zijn zonder zaken bij toenemende disponibele scheepsruimte. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 90, indigo NLG 120 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, THORBECKE V, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 17 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram was het schip AMICITIA, kapt. Walberg, de 17e augustus met een lading suiker van Batavia naar het Kanaal vertrokken.

Afbeelding
Datum 20 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 19 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip AMICITIA, kapt. Walberg, de 17e dezer van Java behouden te Falmouth aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 22 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 januari. Heden vertrokken van Falmouth het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt Walberg, van Java naar Leith, het Nederlandse fregat BATAVIER, kapt. Wiebenga, van Java naar Londen, het Nederlandse barkschip SMEROE, kapt. Schenk, van Java naar Havre en het Nederlandse barkschip THORBECKE VII, kapt. Höper, van Java naar Liverpool, terwijl het Nederlandse schip THORBECKE VI, kapt. Van der Meij, van Kraksaan (opm: positie 07º46’ ZB 113º24’ OL), alhier binnen, order bekomen heeft naar Bristol.

Afbeelding
Datum 30 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 maart. Volgens telegram uit Londen was het barkschip AMICITIA, kapt. Walberg, van Leith naar Java, de 29e maart bij Dover.

Afbeelding
Datum 05 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 4 april. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt. Van Balen, de 3e april van Leith te Penarth.

Afbeelding
Datum 26 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 april. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse schip AMICITIA, kapt. Van Baalen, 24 april van Penarth ( Wales) naar Batavia.

Afbeelding
Datum 20 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 18 juli. Volgens bij de reder ontvangen telegram, passeerde het schip AMICITIA, kapt. Van Baalen, van Cardiff naar Java, op die datum Straat Sunda, 82 dagen reis.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 7 dezer was de vraag naar scheepsruimte onbeduidend en zijn de vooruitzichten voor zeilschepen er niet op verbeterd. In Europa gecharterde stoomschepen zullen het grootste gedeelte der eerste suikers medenemen en de vraag naar zeilschepen zal niet belangrijk toenemen voordat de belading dezer boten geheel of nagenoeg geheel is afgelopen. De disponibele tonnenmaat bleef nagenoeg onveranderd.
Naar Nederland is een schip, nu op weg naar Amboina, opgenomen voor de Gouv. Menado koffieoogst, geschat op omstreeks 7.400 picols, tegen NLG 50,- per last, terwijl een ander Nederlands vaartuig is gecharterd voor een volle lading rijst van hier en Indramayoe tot geheime vracht. Naar het Kanaal v.o. kwamen geen afdoeningen tot stand; de vraag naar scheepsruimte was van weinig belang. Een handig scheepje is opgenomen voor Coprah van Padang naar Lissabon v.o. tot Sh.50/- per ton, terwijl naar een ander schip voor hetzelfde doel wordt omgezien. Naar Amerika wordt nog steeds scheepsruimte gezocht, maar de aangeboden vrachtcijfers blijven zo laag, dat geen der hier disponibele schepen genegen is daarvoor af te sluiten. Naar Australië wordt zowel met bestemming naar Melbourne als Auckland Sh.22/6 geboden, doch kwamen geen afdoeningen tot stand.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands NOACH III rijst van Batavia en Indramayoe tot geheime vracht, naar Nederland: st. BANTAM NLG 40,- voor rijst per last, NLG 15,- voor kinabast per kubieke meter, NLG 36,- rotting en Sh.55/- coprah per ton, naar Holland en Genua; AMICITIA Sh.32/6 suiker naar Kanaal v.o.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG.

Afbeelding
Datum 01 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 juli. Vrachten zijn minder vast bij beperkte vraag en een steeds toenemend aanbod aan scheepsruimte. De laatste afsluitingen zijn: Nederlandse stomer BURGEMEESTER DEN TEX, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, tin NLG 30,-, thee en rijst NLG 50,- per last naar Amsterdam; stomer BATAVIA, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, ANNA ALEIDA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG, CONCORDIA, THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 27 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 26 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip AMICITIA, kapt. Van Baalen, de 25e dezer van Java vertrokken naar Sandy Hook voor orders.

Afbeelding
Datum 26 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 25 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip AMICITIA, kapt. Van der Meer, de 24e dezer beladen van New York naar Java vertrokken.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 juli. Vrachten. In aansluiting met het bericht van 22 juni valt thans slechts te vermelden, dat de markt lusteloos bleef en er bijna niets omging, terwijl het aantal onbevrachte schepen enigszins verminderde. Naar Holland kwam de Factory in de markt met 20.000 picols koffie, en nam daarvoor het Nederlands schip MELATI, dat verder zal aanleggen; momenteel is zij weder uit de markt; particuliere lading blijft schaars. Naar Kanaal v.o. kwamen geen afdoeningen tot stand; de hieronder genoemde schepen werden allen in Europa bevracht; vraag voor spoedige belading bestaat er niet. Naar Port Said v.o. begonnen weder enige stoomschepen voor bevrachters rekening te laden. Naar Amerika ging niets om, doch kan spoedig enige vraag voor scheepsruimte, om te Padang te laden, verwacht worden. Naar Australië werd niets afgedaan en wordt ook geen tonnenmaat gezocht. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 85,- koffie, NLG 65,- tabak, NLG 95,- huiden, naar Amsterdam, en FFRs. 85,-- koffie, FFRs. 80,- peper, naar Genua; stoomschip CELEBES gemengde lading tot geheime vrachten naar Holland via Genua; stoomschip SOERABAJA NLG 85,- koffie, NLG 95,- huiden, NLG 120,- indigo, naar Rotterdam, en FFRs. 85,- koffie, FFRs. 95,- huiden, FFRs. 55,- suiker, naar Marseille; Nederlandse ANNA ALEIDA laadt voor Sh.33/9 suiker uit de nieuwe oogst voor bevrachters rekening naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NELLY EN HELENA, DELI, CORNELIA en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 14 oktober. Volgens bij de reder ontvangen telegram vertrok het schip AMICITIA de 12e dezer van Samarang met bestemming naar Falmouth voor orders.

Afbeelding
Datum 28 februari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 27 februari. De lading suiker, aan te brengen per (opm: bark) GEZUSTERS VAN HAAFTEN van Samarang, is zeilende verkocht naar Antwerpen, evenals de lading van het de 14e ook van Java vertrokken schip (opm: bark) AMICITIA (opm: kapt. W.B. van der Meer).

Afbeelding
Datum 09 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 7 september. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip AMICITIA, kapt. W.B. van der Meer, van Rotterdam te Soerabaija aangekomen. Alles wel, 107 dagen reis.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 september. Vrachten. Hoewel in de laatste veertien dagen naar alle richtingen weinig is omgegaan, bleven de vrachtkoersen stationair.
Naar Kanaal voor orders werd een ijzeren schip opgenomen, terwijl er nog enige vraag bestaat voor ijzeren schepen. De laatste bevrachtingen zijn:
Ned. stoomschip GELDERLAND 45/- coprah per ton van 12 cwt, NLG 25 tin, NLG 50 rijst, naar Holland via Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 50 rijst, naar Holland via Genua; AMICITIA 32/6 suiker in krandj. met ééne reductie.
Lossende onbevrachte schepen: Ned. LOTOS, GEERTRUDA GERARDA, THORBECKE VI, JOHANNA, ANNA ALEIDA.

Afbeelding
Datum 10 juni 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Stockholm 7 juni. Het schip AMICITIA, kapt. Van der Meer, van Java alhier aangekomen. heeft bij Huvudskär (opm: 58º58’ N.B. 18º34’ O.L.) aan de grond gezeten, doch ogenschijnlijk geen schade bekomen.

Afbeelding
Datum 01 september 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 31 augustus. Volgens telegram van Lloyd’s werd het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt. W.B. v.d. Meer, van Sydney naar Londen bestemd, op 6 mei gepraaid, seinende dat het op een wrak gestoten had, doch ogenschijnlijk geen schade had bekomen.

Afbeelding
Datum 09 september 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 8 september. Op het bericht, dat het Nederlandse schip (opm: bark) AMICITIA, van Sydney naar Londen, op 6 mei, ongeveer tien dagen na vertrek uit Sydney, was gepraaid en de gezagvoerder W.B. van der Meer toen rapporteerde op een wrak te hebben gestoten doch blijkbaar geen schade te hebben bekomen, werd op genoemde bodem re-assurantie gesloten tot 5%. Sedert is echter bericht ontvangen, dat de AMICITIA op 27 augustus op 47º N.B. en 14º W.L. werd gepraaid.

Afbeelding
Datum 29 april 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holtenau, 25 april. Het Nederlandse barkschip AMICITIA, groot 1130 register ton, gezagvoerder W.B. van der Meer, van Hamburg naar Sundsvall, is het grootste zeilschip, dat tot dusver het Kaiser Wilhelmkanaal (opm: Kieler Kanal) passeerde.

Afbeelding
Datum 02 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 juni. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse schip AMICITIA met verhitte lading te Samarang aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 5 juni. Heren experts hebben geadviseerd, dat een gedeelte der kolen van het schip AMICITIA, kapt. Pronker, te Samarang moet gelost worden. Het schip zou binnen een week gereed zijn om naar Soerabaja te verzeilen om aldaar het restant van de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 september. Het Nederlandse barkschip AMICITIA, bestemd naar Lissabon met copra, geraakte bij het vertrek uit Tjilatjap aan de grond. Het zal vermoedelijk worden onderzocht nadat het zal vlotkomen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op het Nederlandse barkschip AMICITIA, de 4e september van Tjilatjap naar Europa vertrokken en de 7e november St. Helena gepasseerd, werd 20 pCt. herverzekering betaald.

Afbeelding
Datum 20 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Krimpen a/d Lek. 19 januari. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt. Pronker, van Java te Lissabon gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 23 februari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 22 februari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip AMICITIA, kapt. T. Pronker, van Java, laatst van Lissabon naar Nantes, heden gepraaid. Alles wel. Op genoemde bodem werd reeds herverzekering gesloten tot 20 pCt.

Afbeelding
Datum 22 juli 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 20 juli. Volgens bij de reder ontvangen telegram was het barkschip AMICITIA, van Tagal naar Barbados, op heden te Port Elisabeth binnengelopen met averij aan de verschansing. Zestig ton suiker was door het water beschadigd. Overigens alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 24 juli 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Port Elisabeth, 21 juli. Het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapt. T. Pronker, van Java naar Barbados, liep hier binnen om te repareren en zich van proviand te voorzien. De verschansing en drie kragen van de masten zijn beschadigd en er kwam veel water over, waardoor er water in het ruim kwam en de lading werd beschadigd. Van de uit suiker bestaande lading werd ongeveer 60 ton geworpen. Overigens alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 26 juli 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 24 juli. Volgens bij de Salvage Association ontvangen telegram van Lloyd’s agent uit Port Elisabeth van 23 juli, is de lading van het Nederlandse barkschip AMICITIA, dat daar binnenliep op de reis van Tagal naar Barbados, beschadigd, doch is de uitgebreidheid der schade nog niet bekend, doch gelooft men dat die gering is. Er heeft een onderzoek plaats gevonden en zal er 120 ton van de lading verplaatst worden om een nader onderzoek in te kunnen stellen. Vermoedelijk behoeft er niets van de lading gelost te worden en zal het oponthoud in de haven slechts van korte duur zijn.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 7 augustus. Volgens bij de reder ontvangen telegram vertrok op heden het barkschip AMICITIA, kapitein Pronker, van Port Elisabeth naar Barbados voor orders. (opm: zie NRC 240702)

Afbeelding
Datum 27 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 25 november. Volgens bij de reder ontvangen telegram is op heden het barkschip AMICITIA, kapt. Pronker, van Barbados te New-York aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 08 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 24 november. Kapitein Pronker, gezagvoerder van het Nederlandse barkschip AMICITIA, van Tagal hier aangekomen, rapporteert de 13e november op 32° N.B. en 73° W.L, dicht bij een ten ondersteboven drijvend schip te zijn gepasseerd.

Afbeelding
Datum 02 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen a/d Lek, 27 februari. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip AMICITIA, kapitein Pronker, heden van New-York te Blaye (Frankrijk) aangekomen met verlies van een anker en 45 vadem ketting.

Afbeelding
Datum 20 maart 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 maart. Uit Bordeaux wordt geseind, dat de Nederlandse bark AMICITIA, beladen met petroleum, te Laroque in brand is geraakt en nog brandende is. Van de lading waren nog 700 vaten aan boord. Er zijn verscheidene mensen omgekomen. Het schip zal vermoedelijk totaal verloren zijn.

Afbeelding
Datum 23 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Krimpen a/d Lek, 20 maart. Volgens gisteravond bij de rederij ontvangen telegram van kapitein Pronker, stond de Nederlandse bark AMICITIA in brand ten gevolge van een ontploffing in het ruim. Het volk is gered; doch drie man zijn gewond. (opm: zie NRC 200303)
Hedenmorgen werd bericht ontvangen dat het schip is gezonken. Het zit met de kluiverboom boven water. Er waren nog 400 vaten petroleum aan boord.

Afbeelding
Datum 24 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bordeaux, 21 maart. Het Nederlandse barkschip AMICITIA is totaal verloren.

Afbeelding