Inloggen
KONINGIN DER NEDERLANDEN - ID 3489


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 108
Date Laid Down: 1910-07-01
Launch Date: 1911-03-15
Delivery Date: 1911-07-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 8
Power: 6500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Twee 4-cyl., 24 7/16, 34 5/8, 47 1/4 & 70 7/8-47 1/4
Speed in knots: 14.50
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 8205.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4984.00 Net tonnage
Deadweight: 6650.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 285000 Cubic Feet
Bale: 253000 Cubic Feet
 
Length 1: 455.30 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 55.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 33.90 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
136 94 38 40 0 308
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-07-22 KONINGIN DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHMB

Date/Name Ship 1918-03-21 KONINGIN DER NEDERLANDEN
Manager: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-11-07 KONINGIN DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1911-03-15: NNO 150311
Amsterdam, 15 maart. Van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij werd heden in tegenwoordigheid van vele genodigden te water gelaten het nieuwe mailschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, gebouwd voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, Het is van dezelfde type als de PRINSES JULIANA, die verleden jaar 30 mei door H.M. de Koningin van stapel werd gelaten. Het heeft dezelfde afmetingen, nl. 473 voet lang en 55 voet breed. Er is plaats voor 100 passagiers 1e, 75 van de 2e, 34 van de 3e en 140 van de 4e klasse.
1911-07-12: RN 140711
IJmuiden, 12 juli. Het nieuwe stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, zusterschip van de PRINSES JULIANA, heeft bij de heden op de Noordzee gehouden proeftocht aan alle gestelde eisen voldaan en is door de Maatschappij Nederland, voor wie het gebouwd werd, overgenomen. De directie deelde mee, dat het schip 15 mijl behaald heeft.
1918-03-21: Op 21 maart 1918 te San Francisco door de Amerikaanse Regering ingevolge het ‘Droit D’angarie’ in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht. Pas op 7 november 1919 weer aan de eigenaren teruggegeven. Het schip was door de Amerikanen als troepentransportschip gebruikt. De passagiersverblijven waren uitgebroken en het schip behoefde complete restauratie, die in Amsterdam plaatsvond.
1927-01-25: Op 25.01.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 235 Z AMST 1927
1932-02-00: Final Fate:
Nadat de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam het schip aanvankelijk in augustus 1930 zou komen, maar van koop na inspectie afzeg, werd de ‘KONINGIN DER NEDERLANDEN’ op 15 februari 1932 voor sloop verkocht aan de N.V. Frank Rijsdijk’s Industrieele Ondernemingen te Hendrik-Ido-Ambacht. Het schip arriveerde op 21 februari 1932 op haar laatste reis te Rotterdam.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Ouwehand, P.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Cornelis Lambertus werd geboren op 27.08.1880 te Alkmaar als z.v. Nicolaas Julsing en Anna Barbara Bouman. 

Cornelis Lambertus (26) (stuurman) trouwde op 15.02.1907 te Alkmaar met Petronella Hermina de Haan (21) – geb. 04.09.1885 te Alkmaar – d.v. Pieter Johannes de Haan (winkelier) en Johanna Josina van Zijderveldt.

Cornelis Lambertus overleed op 12.12.1957 te Bussum (77).

Kinderen

-    Johanna Josina Wilhelmina – geb. 17.06. 1909 te Alkmaar

-    Nicolaas – geb. 03.03.1915 te Voorburg

-    Cornelis Lambertus – geb. 28.09.1917 te Voorburg (1935 – Kweekschool v.d. Zeevaart)

-    Nelly Hermina Elisabeth Cornelie – geb. 28.05.1920 te Voorburg

 

Opleiding

Cornelis Lambertus werd op 06.08.1894 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 30.08.1897 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. PRINSES SOPHIE, kapt. F.W. Soomer, naar Java. Maakte twee reizen met dit schip. Werd op 21.04.1898 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. LOMBOK, kapt. Schol, naar Java. Kwam op 02.01.1899 terug van de reis met zeer goed attest.  https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/103410965

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 24.03.1899 te Rotterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.10.1905 te Rotterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1913 – 19.. van het s.s. CERAM

*   1914 – 19.. van het s.s. BOETON

*   1915 – 19.. van het s.s. KARIMATA

*   1920 – 1920 van het s.s. LOMBOK – geb.  

*   1922 – 19.. van het s.s. SALAWATI 

*   1923 – 19.. van het s.s. RADJA

*   1925 – 19.. van het s.s. SEMBILAN

*   1925 – 19.. van het s.s. RONDO

*   1925 – 19..  van het pass.schip VONDEL – geb. in 19

*   19.. van het pass.schip GROTIUS

*   1927 van het pass.schip KONINGIN DER NEDERLANDEN 

*   1929 van het pass.schip PRINS DER NEDERLANDEN

*   1931 - 1934 van het pass.schip JOHAN VAN OLDEBARNEVELT

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de S.M.N.

 

Zie Verslag van de RvdS 1921 – Nr. 44 – Aan de grond lopen van s.s. LOMBOK op 03.05.1921.

Zie Verslag van de RvdS 1926 – Nr. 5 – Stranding van pass.schip VONDEL op 16.09.1925.

VCO 130434

Meteorologische journalen.

Als bewijs van waardering voor het bijhouden en inzenden van meteorologische journalen ten dienste van het Koninklijk Nederlandsch Instituut zijn bij Kon. Besluit van 9 maart de volgende onderscheidingen toegekend: De gouden medaille aan de gezagvoerder C.L. Julsing, van de Stoomvaart Mij. Nederland

 

Bataviaasch Nieuwsblad 05-09-1934

Commodore C.L. Julsing vertrok heden voor de laatste maal van Batavia.

Commodore Julsing, misschien wel de populairste kapitein van de Nederland-vloot, heeft vandaag, staande op de commandobrug van de JOHAN VAN OIDENBARNEVELT, afscheid van Indië genomen.

Dit is de laatste reis, die hij als de oudste gezagvoerder en commodore van de maatschappij, maakt.

En daarna gaat hij, zoals hij het zelf zei, eens lekker in Bussum waar hij zijn tampat opslaat, uitluieren.

Wij hadden een gesprek met de commodore, waarvan wij morgen een verslag zullen plaatsen.

 

Bataviaasch Nieuwsblad 06-09-1934

Commodore Julsing Een onderhoud met den kapitein van de „Johan”.

Even voor de grote drukte, welke het vertrek van een mailboot gewoonlijk met zich meebrengt, hebben wij commodore Julsing in zijn hut opgezocht. Kort na ons gesprek vertrok hij, op zijn laatste reis als gezagvoerder, met de JOHAN VAN OLDENBARNEVELT onder zijn hoede het zeegat uit! Een joviale zeeman, met gulle lach, waarmee hij ieder voor zich inneemt, inviteerde ons om plaats te nemen bij de andere gasten, die zich in de kapiteinshut verzameld hadden. Het onderhoud met kapitein Julsing, dien wij van vroegere reizen kenden, was weer even amusant als altijd. ,,Hoe lang ik nu al gevaren heb ?" Gisteren, toen de heren van de Nederland mij uitfuifden, was het precies 37 jaren geleden, dat ik als stuurmansleerling op de PRINSES SOPHIE bij de Maatschappij in dienst trad en mijn eerste reis naar Jan Oost maakte". ~En steeds bij de Nederland gebleven?" „Geen dag overgeslagen mijnheer en altijd met het grootste plezier mijn werk gedaan. Voor mij is dit zeemansleven werkelijk een ideaal gebleven.

Ik heb geloof ik op alle boten van de Nederland gevaren.

Als 4e op de PRINS ALEXANDER, als 3e op de SOEMBAWA en als je die schuiten eens vergelijkt met de prachtschepen, die de Maatschappij nu in de vaart brengt, wat een verschil!

Mijn eerste schip d.w.z. als kapitein, was de CERAM in 1913. Mijn eerste passagiersschip was de VONDEL in het jaar 1925, als ik het wel heb, de ‘good old’ VONDEL, een prachttijd, die ik daarop doorgebracht heb.

Daarna heb ik de GROTIUS, de KONINGIN DER NEDERLANDEN en nu eindelijk van 1931 af de JOHAN VAN OLDEBARNEVELT gecommandeerd. Nee, schipbreuk of grote ongelukken heb ik nooit gehad.

Over oorlogsschepen gesproken, U vroeg mij zoeven, waaraan ik het Legioen van Eer te danken had.

Dat was in 1922 met de SALAWATI, toen ik in de Rode Zee een Franse kruiser, de COLMAR, langszij kwam die een of ander malheurtje aan de ketels had en ronddreef. Ik heb het schip toen naar Djibouti gesleept en daarvoor heeft de Franse regering mij het ridderkruis en de medaille de sauvetage verleend.

Hij moest de „Johan van Oldenbarnevelt" nog even voor de laatste maal afduwen. Met deze ronde, joviale commodore, altijd bereid tot een grapje, verliest de Nederland een van haar kundigste gezagvoerders, een man die zich zowel bij zijn officieren en bemanning als bij de passagiers dadelijk bemind wist te maken.

 

 

Datum vanaf: 1927
Kapitein: Julsing, Cornelis Lambertus

Afbeeldingen


Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Een oude ansichtkaart van de KONINGIN DER NEDERLANDEN
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN aan de Javakade in Amsterdam
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN
Collectie: Inpijn, Pieter
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in 1918
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN bij vertrek uit Genua
Collectie: www2museum.eu (collectie D. Swierstra)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911 in 1918 in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering - "Ship that brought us Home..."
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Tropic Maritime Images
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering arriveert in 1919 te Newport News en brengt troepen terug uit Europa
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering 4 juni 1919 te Newport News
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering. Detail opname met de slaapkooien voor de troepen
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: dekaanzicht
Algemene informatie

NRC 150311
Scheepsbouw. Hedenmiddag werd van helling No. 1 van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam met goed gevolg te water gelaten het dubbelschroef-mailstoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland en bestemd voor haar passagiers-, mail en goederendienst tussen Nederland en Ned. Oost-Indië.
Het schip is in hoofdzaak gelijk aan het de 1e juni 1910 van dezelfde helling te water gelaten stoomschip PRINSES JULIANA, terwijl in de inrichtingen bestemd voor passagiers en bemanning weer die verbeteringen zijn aangebracht, die sedert wenselijk zijn gebleken.
De hoofdafmetingen zijn: Lengte over alles 473'-0'' Eng., lengte tussen de loodlijnen 455'-0'' Eng., breedte op buitenkant spanten 55'-0'' Eng. en holte tot kuildek 20'-3'' Eng. De waterverplaatsing, op 24'-0'' diepgang, is 12.190 Eng. tonnen.
De bouw heeft plaats volgens de hoogste klasse van Lloyds + 100 A.1. naar het shelterdeck type, onder toezicht van de heer J.B. Slebe.
De passagiersinrichtingen bieden plaats voor: 115 passagiers 1e klasse, 83 passagiers 2e  klasse, 34 passagiers 3e klasse en 40 passagiers 4e klasse. De totale bemanning en personeel bedraagt plm. 160.
Ten gerieve van de passagiers zijn aangebracht op het promenadedek een deksalon 1e  klasse met daaronder gelegen eetsalon en rooksalons 1e en 2e klasse, op het opperdek een kinderkamer, op het kuildek een eetsalon 2e klasse, terwijl voorts een kajuit en een rooksalon 3e klasse aanwezig zijn.
De machinerie bestaat uit twee quadruple expansie hoofdwerktuigen, uitgebalanceerd volgens het Yarrow-Tweedy Schlick systeem, tezamen ontwikkelend 6.600 ipk. bij 86 omwentelingen per minuut. Zij zullen het schip een snelheid van plm. 16 knopen kunnen geven. De ketel-installatie omvat 3 dubbele en 2 enkele ketels, tezamen met 24 vuren, 16.316 vierk. voet verwarmend oppervlak, met een stoomdruk van 210 lbs. en voorzien van Howden's forced-draught. Een en ander, alsmede de hulpwerktuigen, werden geleverd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorweg-materieel.
Het schip is uitgerust met een complete elektrische inrichting voor verlichting, verwarming en voor het drijven van ventilators en diverse huishoudelijke werktuigen; verder is het schip voorzien van koud- en warmwater-leidingen; brandblus- en ontsmettingsinrichting, systeem Marot; Lloyd-Stone's hydraulisch-pneumatische schotdeur-sluitinrichting, telefoon, spreekbuizen, schellen, draadloze telegrafie, enz., zoals op moderne mailschepen gebruikelijk is. Een volledige Linde's koelinstallatie is aanwezig. De stuurmachine wordt vanaf de brug behandeld met telemotor.
De tien reddingboten op het sloependek zijn opgesteld onder Welln's kwadrant davits.
De bouw geschiedt onder toezicht van de heer M.A. Cornelissen wat het schip en van de heer S.G. Visker wat de stoomwerktuigen betreft.