Inloggen
AMSTEL XV - ID 363


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Nat. Official Number: 1545 Z AMST 1934
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf De Noord N.V., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 525
Launch Date: 1934-03-03
Delivery Date: 1934-03-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1668 Type C/D (280x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 113.00 Gross tonnage
 
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 5.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-06-1937
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De motor is in 06.1937 omgebouwd tot 90 Pk injectiemotor.

Ship History Data

Date/Name Ship 1934-03-20 AMSTEL XV
Manager: N.V. Stoombootreederij J.H. van Swieten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoombootreederij J.H. van Swieten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCPK

Date/Name Ship 1952-11-21 AMSTEL XV
Manager: N.V. Rederij van Swieten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rederij van Swieten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCPK

Ship Events Data

1934-03-03: De Telegraaf 06-03-1934. Te water gelaten schepen. Alblasserdam, 3 Maart — Van een der hellingen van de N.V. Industrieele Maatschappij „De Noord` alhier is met goed gevolg te water gelaten een vrachtboot genaamd „AMSTEL XV`, gebouwd voor rekening van de N.V. Stoombootreederij J. H. v. Swieten te Amsterdam. Het schip heeft een lengte van 31.50 M., een breedte van 5.40 M., en is 2.20 M. hol. Het is gebouwd onder klasse Wad & Sontvaart, Germanischer Lloyd en Scheepvaartinspectie. De voortstuwing zal geschieden door een 100 P.K. Brons-Appingedammermotor. (Opm. moet zijn 70 PK) Aan boord is een 3 tons hijschinrichting. Het vaartuig in bestemd voor den dagelijkschen dienst Amsterdam-Groningen.
1934-03-20: NvhN 21-03-1934: Nieuw motorschip „AMSTEL XV”. Gisteren had op de rivier de Maas de proeftocht plaats van het voor rekening der N.V. Stoomboot Reederij J. H. van Swieten bij de Industrieele Mij. „De Noord" te Alblasserdam onder klasse Bureau Veritas en Ned. Scheepvaart Inspectie nieuw gebouwde motorschip „Amstel XV." Dit schip heeft de afmetingen 31.50 x 5.40 x 2.20 Meter met een laadvermogen van ca. 150 ton. terwijl voor de voortstuwing geplaatst is een 100 P.K. (Opm. moet zijn 70 P.K.) 4 tact Appingedammer Bronsmotor. Voor een vlugge verwerking van de lading zijn aan dek geplaatst 2 Lister Diesel motorlieren van 12 P.K. ingericht op het hijschen van 4 ton. De „Amstel XV" werd tot volle tevredenheid door de opdrachtgeefster overgenomen en onmiddellijk geplaatst in de dagelijksche beurtvaartdienst Groningen—Amsterdam.
1934-04-10: De Telegraaf 10-04-1934: Brand in de machinekamer. Ongeluk op motorschip op IJselmeer. Te Lemmer binnengesleept. (Van onzen correspondent). Lemmer, 10 April. — Het motorschip „AMSTEL XV", kapitein Bontekoe, heeft hedenmorgen te Lemmer binnengebracht het motorschip „Twee Gebroeders" , van Gebroeders Meyn, gedomicilieerd te Bellingwolde, welk schip op reis was van Enkhuizen naar Arnhem. Maandagavond was op het IJselmeer in het motorschip, door het vlam vatten van een motorlamp, brand in de machinekamer ontstaan, waardoor het achterste deel van het schip geheel is uitgebrand. Bij het aanbreken van den dag had men de noodvlag geheschen, welk sein door het motorschip „Amstel XV", dat naar Lemmer onderweg was werd opgemerkt en dat daarop naar het uitgebrande schip koers zette en dit naar Lemmer op sleeptouw nam. Ook daar was het noodsein opgemerkt en de reddingsboot „Hilda" was reeds uitgevaren, doch doordat de „Amstel XV" in de nabijheid voer behoefde men geen assistentie te verleenen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor.
1934-06-15: Als AMSTEL XV zijnde een Ned. motorschip, groot 341.01 m3 of 120.38 ton van 2.83 m3 met 1 dek, 1 mast, 1 schoorsteen en 1 motor van 84 PK (Opm. moet zijn 70 PK) Brons Appingedam motor nr. 1668 aangebracht op de achterste cylinder,liggende te Amsterdam, door P. Bakker, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van de N.V. Stoomboot Reederij J.H. van Swieten gevestigd Amstel 274 te Amsterdam van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1545 Z AMST 1934 in het achterschot bovenzijde s.b. op het achterschip
1938-07-09: Leeuwarder Courant 08-09-1938: Kantongerecht te Heerenveen. Zitting van Woensdag 7 September. Tegen onhebbelijk optreden van beurtschippers.
Op 9 Juli j.l. voer schipper Smits te Rotterdam met een diep geladen schip „voor de fok" op het Tjeukemeer, toen hij werd ingeloopen door de vrachtboot de AMSTEL XV, waarvan later de bestuurder bleek te zijn J. B. te Groningen. Getuige Smits verklaart heden, dat hij met zijn schuit door de zuiging van de Amstel XV door de tonnen is geloopen en vastgeraakt. Niettegenstaande hij door een teeken met de hand had verzocht eenige vaart te minderen, voer de motorboot met onverminderde snelheid door, ten gevolge waarvan zijn achterschip op zij werd getrokken en het schip uit den koers liep. Op een verzoek om sleephulp werd vanwege de Amstel XV niet gereageerd. Na eenige vergeefsche pogingen en na een dag vast te hebben gezeten, is het, met verlies van een gebroken staaldraad, gelukt om los te komen. Getuige stelt tegen den niet verschenen verdachte een civiele vordering in van ƒ 37, n.l. ƒ 20 voor den draad, ƒ 9 voor een ligdag en ƒ 8 sleeploon, daar inmiddels de wind was gaan liggen en hij niet meer op eigen kracht kon varen. Het is getuige bekend, dat ook andere schippers veel last ondervinden van enkele beurtdiensten. Deze varen op tijd en trekken zich dikwijls niets aan van andere gebruikers der waterwegen. De vrouw van getuige verklaart eensluidend. De ambtenaar van het O. M. zegt in zijn requisitoir, dat in den laatsten tijd in Friesland veel last wordt ondervonden van het meer dan onhebbelijk optreden van sommige beurtschippers. In Leeuwarden worden herhaaldelijk soortgelijke overtredingen berecht. Spreker meent, dat hieraan paal en perk dient te worden gesteld en dat daarom een hooge straf hier op haar plaats is. Gevorderd wordt ƒ 4O boete of 40 dagen hechtenis, met toewijzing der civiele vordering. Het vonnis luidt ƒ 3O of 30 dagen, met toewijzing der civiele vordering.
1940-03-20: De Amstel XV sleept bij stormweer het met zand geladen sleepschip Alma van Wedde, schipper Zielstra, met roerschade Lemmer binnen.
1940-05-00: Voer tijdens de 2e WO in bezet gebied.
1993-02-12: Final Fate:
Teboekstelling in het Kadaster doorgehaald.

Afbeeldingen


Omschrijving: AMSTEL XV 1934 te Lemmer.
Collectie: Gernaat, Ben Th.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AMSTEL VI en AMSTEL XV
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname