1936-06-00: |
Het Vaderland 05.06.1936: Het op de werf van J. Pattje te Waterhuizen, voor rekening van kapitein J. Bakker te Veendam, gebouwde m.s. MADJOE, groot 233 ton, heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip is voorzien van een Bronsmotor, met een capaciteit van 160 pk.
De Eemsbode 05.06.1936: Op de Eems werd dinsdag j.l. een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorzeeschip MADJOE, kapitein-eigenaar J. Bakker van Veendam. Het schip, groot 260 ton dw. werd gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Pattje te Waterhuizen onder klasse Scheepvaart-Inspectie en Bureau Veritas. De MADJOE is van een 4 cylinder Bronsmotor van 160 PK voorzien en behaalde op de proeftocht een snelheid van plm. 8 ½ mijl. Het schip is modern gebouwd en uitgerust en vertrok inmiddels naar Groningen om carton te laden voor Engeland.
NvhN 04-06-1936: 04-06-1936. Proefvaart MADJOE. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Madjoe. Dit schip werd gebouwd onder klasse Bureau Ventas en Scheepvaart-Inspectie, voor de Atlantische vaart, op de werf van den heer J. Pattje te Waterhuizen voor rekening van kapt. J. Bakker te Veendam. Het schip is van het kruiserhek-type met twee stalen masten en het is van een plaatsteven voorzien terwijl over de volle lengte, behalve onder de motorkamer, een dubbele bodem heeft. Hierdoor krijgt het schip een zeer groote ballast capaciteit, n.l. met voor- en achterpiektank 80 ton, hetgeen de zeewaardigheid verhoogt, terwijl de ruiminhoud niet verkleind wordt daar deze dubbele bodem zeer laag gebouwd is. Het achterste gedeelte van de dubbele bodem is als brandstoftank ingericht. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 37.50 M. de grootste breedte 6.55 M. en de holte in de zijde 2.65 M. Het D.W. bedraagt 280 ton; de inhoud is netto 106 Reg. ton en bruto 223 Reg. ton. Voor de voortstuwing dient een vier tact motor met directe inspuiting. Deze motor is in 4 cylinder uitvoering met een vermogen van 160 P.K. Als hulpmotor is een Lister motor van 6 P.K. in de motorkamer geplaatst, die de hulp-compressor, de lenspomp, de ballastpomp en de dynamo aandrijft. De verlichting geschiedt geheel electrisch. De electrische installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Aan dek zijn twee motorlieren geplaatst, elk voorzien van een Lister motor van 6 PK. Met deze lieren kan een last van 1 ½ ton worden geheschen. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De voorste dekmotor kan tevens bij het heffen der ankers gebruikt worden. Het schip is modern en gerieflijk betimmerd en is door Radio Holland van een radiopeilinstallatie voorzien. Het behaalde een snelheid van 9 mijl en het werd na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen. |