1965-08-04: |
Final Fate: Op 03-08-1965, tijdens de reis van Antwerpen naar London, onder gezag van kapitein Thomas Breider, in de nacht van dinsdag op woensdagnacht om kwart over twaalf op een blinde klip gevaren en gezonken t.h.v. Zeebrugge. De kapitein verzocht om onmiddelijke bijstand. Om één uur kwam het bericht dat de 7 bemanningsleden en 5 passagiers aan boord waren genomen van het vissersvaartuig Zeebrugge Z 555. De kapitein sprong als laatste van boord. (Eerst was er sprake dat de NEUTRON op het wrak van de SAMSIP zou zijn gelopen.)
22-02-1966 Raad heropende onderzoek. Inspecteur blijft bij zijn conclusie inzake NEUTRON. “ Bij dit heronderzoek van de Raad voor de Scheepvaart inzake het verloren gaan van het kustvaartuig NEUTRON op 3 augustus 1965 in de mond van de Westerschelde, dat mede door zorgeloze navigatie van de gezagvoerder op het wrak van de SAMSIP is gestoten, blijf ik bij mijn voorstel om kapitein T.B. zijn bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen te ontnemen voor de tijd van twee jaar. Er zijn geen nieuwe feiten bij dit onderzoek naar voren gekomen”, aldus de Inspecteur voor de Scheepvaart op de dinsdag gehouden zitting. Naar aanleiding van een verslag in “Dagblad Scheepvaart” van 15 december j.l. betreffende deze ramp, waarbij werd opgemerkt: “het is wonderlijk, dat de verzekering, die toch belang heeft bij een eventueel lichten van het wrak, nog steeds niet te weten is gekomen waar de NEUTRON is gezonken”, hetgeen in tegenstelling is met een Bericht aan Zeevarenden, dat nauwkeurig de plaats van de NEUTRON weet op te geven, vlak bij dat van de SAMSIP, met de waterdiepte er boven, heeft de 'Vereniging Zeevaart' de voorzitter van de raad verzocht het onderzoek te heropenen. Hierbij werd thans de heer P.J. de G. van de Nederlandse Hydrografische dienst als getuige- deskundige gehoord. Deze verklaarde, dat het gebied waar de ramp heeft plaatsgevonden, bekend staat voor de vele daar liggende wrakken. Het wordt door de Belgische hydrografische dienst geregeld gecontroleerd en het is vrijwel uitgesloten, dat zich daar een onbekend wrak zou bevinden, hoewel het niet geheel onmogelijk is. Onderzoek. De firma Wijsmuller heeft naar de ramp een onderzoek ingesteld, maar dit is niet zo grondig geschied, als bij de Hydrografische dienst gewoonte is. Het gehele terrein is niet afgezocht, b.v. met asdic en vervolgens in kaart gezet. Wel is op 14 augustus 300 meter bewesten de SAMSIP een wrak gevonden, liggende richting noord-zuid. Of dit wrak nu nog op die plaats ligt en of het de NEUTRON is, is niet te zeggen, aldus de getuige-deskundige. De raadsman van de kapitein bracht naar voren, dat de Hydrografische dienst met 100% zekerheid kan zeggen, dat het gevonden wrak dat van de NEUTRON is. Zolang dit niet onbetwistbaar is aangetoond, kan men kapitein B. niet veroordelen. De verzekeringssom is inmiddels uitbetaald; de verzekeraar is er niet gelukkig mee, maar ook de verzekerde niet, daar het schip te laag verzekerd was.
Zoals reeds gezegd, bleef de Inspecteur voor de Scheepvaart bij zijn conclusie, dat de NEUTRON door zorgeloze navigatie op het door een boei aangegeven wrak van de SAMSIP is gelopen. De raad zal later uitspraak doen. Latere uitspraak: De kapitein kreeg 10 maanden ontzegging van de bevoegdheid.
|