1892-06-02: |
NRC 020692
De nieuwe sleepboot NOORDZEE, gebouwd voor rekening van de rederij L. Smit & Co. op het etablissement te Kinderdijk van de heren L. Smit & Zn., ligt aan de Parkkade te Rotterdam gereed om in dienst gesteld te worden. Het fraaie vaartuig, zeer solide en buitengewoon sterk van bouw, is van staal vervaardigd, heeft een lengte van 18.90 meter, is breed 6.31 en hol 2.92 meter, metende netto 74 ton. De stoom wordt voortgebracht in twee stalen stoomketels, berekend op een stoomdruk van 160 pond per vierkante Eng. duim. De ketels en de machine van het triple expansion-systeem zijn vervaardigd op het etablissement De Schelde te Vlissingen. De machine kan een macht ontwikkelen van 689 paardenkracht en zal door middel van stoom en de vierbladige schroef, die een middellijn heeft van 9 voet 3 duim, aan de boot een maximumsnelheid geven van 12 mijl. Achter onder dek is het verblijf van gezagvoerder en stuurlieden, en de fraaie en nette kajuit is beschoten met Amerikaans grenenhout, gepolitoerd en voorzien van gemakkelijke sofa's en kasten. Voor de kajuit zijn twee flinke hutten. De kap van de machinekamer is groot en hoog, voor die kap bevinden zich de betings om de sleeptrossen aan vast te maken. De boot wordt met stoom gestuurd, waartoe zich aan de voorkant van de fraaie, van teak vervaardigde kaartenhut een toestel boven op de brug bevindt. Het verblijf van de bemanning en stokers is voor de machinekamer en er is ruimte om desnoods schipbreukelingen te kunnen opnemen. De boot is voorzien van de nodige waterballast en men berekent, dat, van al het nodige, kolen enz. voorzien, het een diepgang zal hebben van 12 Engelse voeten. Het vaartuig is met twee masten en heeft voor een overdekte bak, waarop de ankers liggen, waarvan de bewerking met stoom geschiedt. De NOORDZEE is bestemd voor sleepdienst op de rivieren, maar voornamelijk voor verre sleeptochten over zee of redding op de kust en om dienst te doen bij het afbrengen van schepen. Het schip is voorzien van twee flinke sloepen en heeft vier zware trossen, waarvan een geteerde manilla van 12 duim, één van 10 duim, één van 9 duim en één van 7 duim, de drie laatste van hennep, behalve een gedeelte stalen tros die daaraan verbonden wordt. Het vaartuig, dat zeker onder de fraaiste sleepboten kan gerangschikt worden en keurig is afgewerkt, heeft een bemanning van 10 koppen en wordt gevoerd door kapt. J. Homan.
|