Inloggen
NOORDZEE - ID 4735


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-06-00 / 1916-04-16 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Categorie: Tug
Voorstuwing: Steamship
Type: Zeesleepboot
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma L. Smit & Zoon, Kinderdijk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 558
Launch Date: 1892-00-00
Delivery Date: 1892-06-01
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing, Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 690
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 17, 28 & 46-27
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 298.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 300.00 Net tonnage
 
Length 1: 143.40 Feet (British) Registered
Beam: 24.20 Feet (British) Registered
Depth: 12.00 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1902
Type: Rebuilt
Omschrijving: in 1902i is de NOORDZEE voorzien van een z.g. whaleback langs de midscheepsopbouw

Datum 00-00-1909
Type: Lengthened
Omschrijving: In 1909 is de NOORDZEE bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk, verlengd en van slechts één schoorsteen voorzien(voordien: 228B / on; 127-9X23-8X11-8)

Datum 00-00-1909
Type: Rebuilt
Omschrijving: in 1909 werd de NOORDZEE bij L. Smit & Zoon te Kinderdijk weer verbouwd, verlengd en voorzien van één schoorsteen (sindsdien 298,01 ton bruto en 2,97 ton netto)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-06-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORDZEE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Opmerkingen: ja, 1e zb
1892-06-18, uitreiking97-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-06-01 NOORDZEE
Manager: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L. Smit & Co.'s Sleepdienst N.V., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PMVR
Additional info: De thuishaven werd in 1905 veranderd in Rotterdam

Ship Events Data

1892-06-02: NRC 020692
De nieuwe sleepboot NOORDZEE, gebouwd voor rekening van de rederij L. Smit & Co. op het etablissement te Kinderdijk van de heren L. Smit & Zn., ligt aan de Parkkade te Rotterdam gereed om in dienst gesteld te worden. Het fraaie vaartuig, zeer solide en buitengewoon sterk van bouw, is van staal vervaardigd, heeft een lengte van 18.90 meter, is breed 6.31 en hol 2.92 meter, metende netto 74 ton. De stoom wordt voortgebracht in twee stalen stoomketels, berekend op een stoomdruk van 160 pond per vierkante Eng. duim. De ketels en de machine van het triple expansion-systeem zijn vervaardigd op het etablissement De Schelde te Vlissingen. De machine kan een macht ontwikkelen van 689 paardenkracht en zal door middel van stoom en de vierbladige schroef, die een middellijn heeft van 9 voet 3 duim, aan de boot een maximumsnelheid geven van 12 mijl. Achter onder dek is het verblijf van gezagvoerder en stuurlieden, en de fraaie en nette kajuit is beschoten met Amerikaans grenenhout, gepolitoerd en voorzien van gemakkelijke sofa's en kasten. Voor de kajuit zijn twee flinke hutten. De kap van de machinekamer is groot en hoog, voor die kap bevinden zich de betings om de sleeptrossen aan vast te maken. De boot wordt met stoom gestuurd, waartoe zich aan de voorkant van de fraaie, van teak vervaardigde kaartenhut een toestel boven op de brug bevindt. Het verblijf van de bemanning en stokers is voor de machinekamer en er is ruimte om desnoods schipbreukelingen te kunnen opnemen. De boot is voorzien van de nodige waterballast en men berekent, dat, van al het nodige, kolen enz. voorzien, het een diepgang zal hebben van 12 Engelse voeten. Het vaartuig is met twee masten en heeft voor een overdekte bak, waarop de ankers liggen, waarvan de bewerking met stoom geschiedt. De NOORDZEE is bestemd voor sleepdienst op de rivieren, maar voornamelijk voor verre sleeptochten over zee of redding op de kust en om dienst te doen bij het afbrengen van schepen. Het schip is voorzien van twee flinke sloepen en heeft vier zware trossen, waarvan een geteerde manilla van 12 duim, één van 10 duim, één van 9 duim en één van 7 duim, de drie laatste van hennep, behalve een gedeelte stalen tros die daaraan verbonden wordt. Het vaartuig, dat zeker onder de fraaiste sleepboten kan gerangschikt worden en keurig is afgewerkt, heeft een bemanning van 10 koppen en wordt gevoerd door kapt. J. Homan.
1916-04-16: Final Fate:
De NOORDZEE vertrok op 24 april 1916 van Duinkerken, samen met de sleepboot OOSTZEE en met op sleeptouw het zwaar door een mijn explosie beschadigde Nederlandse s.s. MAASHAVEN, met bestemming naar Rotterdam op 26 april 1916 des morgens om 11.00 uur liep de NOORDZEE op deze reis bij lichtschip GALLOPER in positie 51ᴼ 50ʼ 23ʼʼ NB en 01ᴼ 52ʼ 51ʼʼ OL op een mijn, en zonk in weinige ogenblikken. Twee leden der bemanning van de NOORDZEE kwamen hierbij om het leven. De overige negen man werden door de OOSTZEE gered. Ook de MAASHAVEN liep opnieuw op een mijn, doch kon in zinkende toestand bij Harwich aan de grond worden gezet.


Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Heyboer, Ir. L.
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten