|
De internationale staking van zeevolk. Te Amsterdam. Kattenburg bood in de vooravond hetzelfde beeld als overdag. Het geregeld tramverkeer was nog niet hersteld, en de troepen kampeerden nog altijd In de open lucht. Op het Kattenburgerplein stonden de eetketels op straat; de soldaten hadden hun middagmaal op straat gebruikt. Honderden nieuwsgierigen drentelden in de omgeving op en neer, maar tot het brandpunt van het verzet kregen zij geen toegang. Alleen voor de bewoners was het verkeer opengesteld. Ook in de na-avond bleef het ogenschijnlijk rustig In de buurt. In de loop van de avond hadden wij een onderhoud met een van de bestuurders van de Alg. Ned. Zeeliedenbond, Markman genaamd, op het kantoor van die bond in do Kattenburger voorstraat. Dit kantoor wordt nog altijd door de marechaussee bewaakt. Wie er in zijn mogen er wel uit, maar de toegang tot het kantoor Is verboden. Markman beklaagde er zich over dat de gewapende macht hem aldus belet voeling te houden met zijn medebestuurders, zodat het organisatorisch werk onmogelijk Is geworden. En zelf het kantoor verlaten durfde hij niet, omdat hij verantwoordelijkheid heeft voor de inventaris. Vanmiddag hadden in verband hiermede een drietal raadsleden o.a. de heer Van den Tempel een onderhoud gehad met de burgemeester, die toezegde te zullen overwegen, of er termen bestaan om de blokkade van het kantoor van de zeemansbond op te heffen. Wat aangaat het gebeurde in de nacht van woensdag op donderdag gaf Markman als zijn mening te kennen, dat het conflict opzettelijk door de gestelde wachten is uitgelokt, zien heeft, zei hij, een aanleiding gezocht om de stakers te isoleren. Naar de mening van deze bestuurder van de Zeeliedenbond zullen zich heden niet vele werkwilligen bij de directies van de «stoomvaarlijnen aanmelden. Daarentegen zullen alle categorieën, die, zoals hij het uitdrukte, buiten uren en contract werken, en nog niet in staking waren (hij noemde speciaal het personeel van de lastboten) het werk neerleggen. Daardoor zal het getal stakers met enige honderden worden uitgebreid. Voorts toonde Markman ons een telegram van een van de bondscorrespondenten, volgens hetwelk gisteravond met de sleepboot KLARA 200 zogenaamde onderkruipers per rijnaak langs het Merwedekanaal over Vreeswijk worden aangevoeld. Bij informatie werd ons meegedeeld, dat de toestand van de ernstig gewonden naar omstandigheden redelijk is. Nader: Tot het ontvangen van het laatste van ons blad was op de Eilanden alles rustig. De Kattenburgerstraten waren afgezet en op de banken onder de bomen van het Kattenburger plein zaten de marechaussee en infanteristen. evenals voor de politie en brandweer-posthuis aan de Wittenburgergracht en aan de kazerne op het Mariniersplein. Hier stationeerden drie auto-ziekenwagens en personeel van de gemeentelijke geneeskundige dienst, gelukkig zonder dat deze dienst behoefden te doen. Omtrent middernacht is aan de Zeeburgerdijk een schot gelost. Omstreeks 8 uur rukten uit de Oranje Nassau kazerne een detachement van het 5de regiment infanterie aan; ter versterking van de aanwezige troepen; het werd ingekwartierd in de Marinierskazerne. Naar wij vernomen hebben de troepen woensdagavond 500 patronen verschoten. - Wij vervoegden ons aan het Binnen-gasthuis en vernamen daar tot onze niet geringe verbazing van de portier, die angstvallig geheimzinnig was, dat wij niet voor morgen tussen 1 en 2 uur, zijnde het gewone spreekuur van de directeur omtrent de toestand van de gekwetsten Inlichtingen konden bekomen. Zodat wij hieromtrent thans nog niets kunnen meedelen. De voornaamste rederijen te Amsterdam: de Stoomvaart Maatschappij Nederland, de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij, de Kon. Hollandsche Lloyd, de Kon. West Indische Maildienst, de Hollandsche Stoomboot Maatschappij en de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij hebben thans, in een advertentie in de bladen, de arbeidswillige zeelieden en bootwerkers opgeroepen om de arbeid aan haar schepen en etablissementen te verrichten. Hieruit blijkt dus, dat waar is het gerucht, dat reeds sinds enige dagen liep en volgens hetwelk de rederijen dadelijk na het vertrek van president Fallères en de Koninklijke familie, ernstige pogingen zouden in het werk stellen om de voortgang van haar bedrijf te verzekeren. De scheeps- en bootwerkersvereniging Recht en Plicht, afdeling Amsterdam, heeft gisteravond op grote schaal in de stad een kennisgeving doen verspreiden, waarin er op wordt gewezen, dat niemand zich mag aanbieden voor en aleer daartoe het sein van het bestuur komt. Aan het slot van de kennisgeving schrijft het bestuur: Vanaf morgenochtend wordt niets geen werk meer verricht in de Amsterdamse haven en moet dus ook al het particulier werk stil staan. Gisteren Is binnengelopen de PRINS WILLEM V van de Kon. West-Indische Maildienst. Heden zal het volk afmonsteren; men verwacht dat het zich bij de stakers zal aansluiten. Het vertrek van de boot zou voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld. Gistermiddag was men met lossen bezig. Nog is binnengekomen de SATURNUS van de K.N.S.M. die gemeerd ligt aan de kop van de Handelskade. Er werd door werkwilligen gelost. Van de Holl. Stoomboot Maatschappij zijn weer 30 man aan het werk gegaan, en bij de K.N.S.M. weer 70 man.
|