|
Vlissingen, 4 oktober. Heden had de proeftocht plaats van Vlissingen naar Rotterdam met het voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ aangebouwde prachtige stoomschip SALAK, bestemd voor de mail-dienst tussen Rotterdam en Java, zijnde dit het 6e stoomschip, voor voornoemde rederij aan de fabriek ‘De Schelde’ gebouwd. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 334, breedte grootspant 328 (opm: dit is een drukfout in de krant, mogelijk 32’8”) en holte 27 Engelse voet. Het schip zal onder stoom een waterverplaatsing van 5.300 ton bezitten, bij een diepgang van 23 Eng. voet, en heeft een laadvermogen van plm. 3.500 ton. Het heeft vier dekken. De twee bovenste zijn van teakhout, het tussendek van staal, bekleed met Amerikaans grenenhout, terwijl het onderdek van gewoon grenenhout is. De campagne is tot de brug verlengd door een tentdek, wat voor de passagiers een prachtige promenade geeft, en in de kuil tussen de spanten zijn geslagen ijzeren kleppen met bull’s eyes aangebracht om bij slecht weer de passagiers gelegenheid te geven op dek te kunnen verblijf houden. Een keurig ingericht ruim salon bevindt zich onder het campagnedek; vooral trekt de aandacht de tegelversiering tussen de patrijspoorten, welk in sepiakleur een aangenaam effect maakt. Achter het salon is een ruime middengang, waarin zich aan weerszijde de hutten der 1e klasse-passagiers bevinden voor 36 passagiers, terwijl bij die hutten ruime en nette bad- en mandiekamers aanwezig zijn. Op het campagnedek is een keurig net dames-salon en een rooksalon aangebracht. Tussendeks vooruit wordt het verblijf voor de 2e klassepassagiers aangetroffen. Ook hier is een flink net salon, waarin alles van blank hout is afgewerkt. Aan beide zijden van het salon zijn geriefelijke hutten voor 24 passagiers, welke hutten alle voldoende kunnen geventileerd worden. Vóór de campagne bevindt zich op het opperdek een kinderkamer. De kapiteinshut en de kaartenkamer zijn op het brugdek geplaatst, terwijl de hutten voor de dokter met apotheek, voor officieren en machinisten zich onder de brug bevinden. Een koudeluchtmachine met koel- en vrieskamers is in de zijde van het schip aangebracht om de scheepsvictualie in bevroren toestand te bewaren en ijs te maken; voorts bevindt zich daar de bakkerij enz. met de keuken in twee afdelingen. Het schip heeft een stoomstuurmachine, een stoomankerspil en een machine om zoet water te distilleren. In het schip zijn vijf waterdichte schotten aangebracht. Onder de machinekamer en gedeeltelijk onder het groot laadruim is een waterballasttank. Het schip is als schoenerbrik getuigd en geheel elektrisch verlicht. De elektrische machine en keurige inrichting voor de verlichting is geleverd door de heren van Rietschoten & Houwens. Het stoomschip, geheel van staal, is volgens de hoogste klasse der Rules van Veritas gebouwd, alsmede onder toezicht der Vereeniging van Nederlandsche Assuradeuren. De stoommachine is van het quadruple compound-systeem. Dit systeem wordt door de directie der Rotterdamsche Lloyd bij voorkeur toegepast, naar aanleiding van de gunstige resultaten, verkregen met de stoomschepen BROMO, MERAPI en ARDJOENO. Zij is in staat bij 70 omwentelingen per minuut een vermogen van ongeveer 2.000 i.p.k. te ontwikkelen. De afmetingen der cylinders zijn 24, 36, 48 en 75 Eng. duim bij een slaglengte van 42 Eng. duim Behalve de gewone voedingspompen, die geheel uit fosforbrons zijn vervaardigd, bezit deze machine nog een compleet stel Weir’s patent voedingspompen, alsmede een hulpcondensor, een verwarmingstoestel en een distilleer-inrichting, die in staat is 10.000 liter water per dag te maken, om zodoende het water in de stoomketels voortdurend op peil te houden, zonder bijvoeden van zout water. De krukas is 14 dm. diameter, de krukpennen zijn 14½ dm. De machine wordt door middel van stoom aangezet, waardoor gelegenheid bestaat haar in 3 seconden van vooruit op achteruit te doen werken. De voor de machine benodigde stoom wordt geleverd door twee stalen stoomketels, op een werkende drukking van 200 lbs, elk van 4 geribde vuren (Purrés flues) voorzien en van 3’6” diameter, terwijl de diameter van de ketel is 12’2” en de lengte 18 Eng. voet. De ketels zijn hydraulisch geklonken door een 150 tons klinkmachine. Een bijzonderheid van dit stoomschip is de totale afwezigheid van de welbekende luchtkappen, die op andere schepen in grote getale boven stookplaats en machine prijken. Dit is een gevolg van het toepassen van een geheel nieuw systeem van ventilatie. De werking hiervan is zo sterk, dat de temperatuur in de stookplaatsen ongeveer 35º Fahrenheit lager is dan gewoonlijk. Als bewijs kan dienen dat het steeds koeler is op de vuurplaten dan in de zon aan dek. De schroef, vierbladig Griffith’s model, heeft een diameter van 16¾ Eng. voet bij 22 voet spoed en is evenals de naaf uit Stone Martin brons vervaardigd. Het schip zal gevoerd worden door de heer E.W. Sikemeier, vroeger gezagvoerder van het stoomschip BROMO.
|