Inloggen
ARUNDO - ID 641


Kroniekberichten

Datum 15 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 14 november. Het Nederlandse stoomschip ECHO, toebehorende aan de firma Hudig & Veder alhier, is verkocht aan een firma te Dantzig.
Door dezelfde firma is in Engeland een ander stoomschip aangekocht, groot 2.610 tonnen met een machine van het triple compound systeem (opm: een in aanbouw zijnd schip, dat ARUNDO werd genoemd).

Afbeelding
Datum 08 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. Volgens particulier bericht heeft het stoomschip ARUNDO, te Newcastle gebouwd voor de heren Hudig & Veder te Rotterdam, op de proeftocht uitstekend voldaan. Het zal van Newcastle met lading vertrekken naar de Middellandse Zee en met een lading erts van Seriphos op Rotterdam terug komen.

Afbeelding
Datum 28 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 27 juli. Heden arriveerde alhier het stoomschip ARUNDO van Seriphos. (opm: terug van eerste reis)

Afbeelding
Datum 08 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 november. Volgens bericht uit Bilbao van 3 november ondervond de scheepvaart daar veel vertraging door de hoge rivierstand, waardoor het beladen van het Nederlandse stoomschip ARUNDO en van vele andere, zeer werd vertraagd.

Afbeelding
Datum 24 juni 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juni. Volgens particulier bericht heeft het stoomschip ARUNDO, op reis van Lulea naar Rotterdam, op een rots gestoten en is lek te Kopenhagen binnengelopen. Het is aan de grond gezet om zinken te voorkomen.

Afbeelding
Datum 30 juni 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 26 juni. Het stoomschip ARUNDO is de 24e dezer, nadat het lek voorlopig gestopt was, weder vlot en naar Refshaleben (opm: plaatsje beoosten Kopenhagen) gebracht, alwaar de rest der lading zal worden gelost, waarna het schip op de helling zal worden gehaald.

Afbeelding
Datum 16 april 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 april. Het stoomschip VIRGINIA is bij het binnenkomen even voor Maassluis aan de grond gevaren en zal met hoog water waarschijnlijk vlot komen. Het stoomschip GELERT en het Nederlandse stoomschip ARUNDO zijn binnenkomende even voor Maassluis voor anker gegaan, aangezien zij het stoomschip VIRGINIA niet konden passeren, daar dit in de vaargeul lag.
Later bericht. Het stoomschip VIRGINIA is om 4 uur namiddag vlot gekomen en om 4.15 uur namiddag naar Rotterdam opgestoomd. Het stoomschip ARUNDO zit ongeveer op de plaats van de VIRGINIA aan de grond, waardoor het stoomschip GELERT niet passeren kon.

Afbeelding
Datum 16 april 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 april. Het stoomschip ARUNDO is hedenmiddag on 5.50 uur vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 26 mei 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 mei. Het stoomschip ARUNDO, van Rotterdam naar Bilbao, is in het Engels Kanaal tijdens dikke mist in aanvaring geweest met het Noorse schip MONTON, te huis behorende te Tønsberg. De MONTON is gezonken en de ARUNDO is met schade aan de boeg te Southampton binnengelopen. (opm: zie NRC 290595 en 270795)

Afbeelding
Datum 29 mei 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Southampton, 26 mei. Het Nederlandse stoomschip ARUNDO, van Rotterdam naar Bilbao, liep hier gisterenavond binnen. De gezagvoerder rapporteert op 50º18’ N.B. en 01º08’ W.L. in aanvaring geweest te zijn met het stoomschip MONTON, van Cardiff bestemd naar de Oostzee (opm: zie NRC 260595 en 270795). Deze is door de aanvaring gezonken; 14 man der equipage werden door de ARUNDO gered, twee zijn verdronken. Aan boord van de ARUNDO werden 2 platen beschadigd, één aan stuurboord en één aan bakboord in de boeg.

Afbeelding
Datum 02 juni 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 juni. Het stoomschip ARUNDO, van hier naar Bilbao, met schade door aanvaring te Southampton binnengelopen, heeft gerepareerd en heden de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 juli 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 25 juli. Door de Trinity Masters en rechter Barnes werd een aanvang gemaakt met het onderzoek betreffende de aanvaring tussen het stoomschip ARUNDO, van Rotterdam, en de MONTON, van Cardiff naar Stockholm (opm: zie NRC 290595), op de 24e mei tijdens dikke mist op ongeveer 20 mijl bezuiden het eiland Wight, ten gevolge waarvan de MONTON bijna onmiddellijk zonk.

Afbeelding
Datum 27 juli 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 juli. Het Admiraliteitshof deed gisteren uitspraak inzake de aanvaring tussen de stoomschepen ARUNDO en MONTON. Beiden werden schuldigverklaard.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De alhier gevestigde naamloze vennootschap Hudig & Veder’s Stoomvaart-Maatschappij gaat, krachtens machtiging, door de algemene vergadering van aandeelhouders verleend, tot het uitgeven over van NLG 500.000 vijf % obligaties, tegen de koers van 100 %, met storting tussen 1 en 30 november onder bijbetaling van lopende rente van de eerstgenoemde datum af. Deze obligaties (groot NLG 1.000) maken deel uit van een totale lening van NLG 900.000 aflosbaar binnen 20 jaren, voor welke hypothecair scheepsverband gevestigd is op de eigendommen van de vennootschap, ten name van het Algemeen Administratie- en Trustkantoor alhier, als vertegenwoordiger van de obligatiehouders. De maatschappij, in oktober 1899 opgericht met een aandelenkapitaal van NLG 2 miljoen, waarvan NLG 850.000 geplaatst en vol te storten, vormt een voortzetting van de sedert enige jaren onder dezelfde directie gevoerde rederij en heeft tot doel het exploiteren van stoomschepen in de algemene vaart. In het prospectus, thans voor de uitgifte van de obligaties openbaar gemaakt, wordt verklaard: De gunstige resultaten, welke in het algemeen in deze branche verkregen worden, wettigen ook een goede verwachting van deze onderneming. De maatschappij sluit haar eerste boekjaar 31 december a.s.; volgens mededeling van de directie kan uit de tot dusver verkregen resultaten reeds een zeer goed dividend over het eerste boekjaar verwacht worden. Bij de overgang in een naamloze vennootschap werden de navolgende schepen tot door taxateurs vastgestelde prijzen ingebracht, te weten: de ARUNDO, groot 1.698 ton, voor NLG 189.000; de CELEANO, groot 2.700 ton, voor NLG 300.000, alsmede de THEANO, welke inmiddels met winst is verkocht. Sedert is gecontracteerd voor de bouw van twee nieuwe stoomschepen, de CALLISTO en de THEMISTO, ieder van ongeveer 5.850 ton draagvermogen. De gehele vloot zal na het gereed komen van deze beide stoomschepen een boekwaarde vertegenwoordigen van ongeveer NLG 1.689.000.

Afbeelding
Datum 07 mei 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 6 mei. Volgens nadere berichten inzake het gestrande stoomschip KURFÜRST, zijn de passagiers op het Nederlandse stoomschip ARUNDO overgescheept; de bemanning is echter aan boord gebleven. Het achterschip van dit stoomschip is vlot, doch het voorschip zit op de rotsen. (dit stoomschip is voor Rotterdam bestemd en niet voor Vlissingen als vroeger gemeld)
Volgens ontvangen bericht te Rotterdam zijn de 97 passagiers van het stoomschip KURFÜRST op het Nederlandse stoomschip ARUNDO overgegaan. In vereniging met de nabij de strandingsplaats aanwezige sleepboot CONDOR, wenste de kapitein van de ARUNDO een poging te doen de KURFÜRST vlot te slepen, doch de gezagvoerder van het laatstgenoemd stoomschip weigerde deze hulp te aanvaarden. (opm: zie PGC 090504)

Afbeelding
Datum 10 februari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 9 februari. Het Nederlandse stoomschip ARUNDO van Hudig & Veder alhier, groot 1673 ton bruto met een draagvermogen van ongeveer 2650 ton, in 1890 door de firma C.S. Swan & Hunter te Newcastle gebouwd, is aan Mr. Paul Mörch van de Northern Steamship Co te St. Petersburg verkocht. De verkoopprijs bedraagt GBP 8250.

Afbeelding
Datum 06 mei 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is vertrokken het stoomschip IWAN ASBELEFF (ex ARUNDO) van Rotterdam naar Salonica met een lading kolen.

Afbeelding
Datum 21 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Uittreksel uit het Jaarverslag over 1906 van Hudig & Veder’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het afgelopen boekjaar is weder iets gunstiger geweest dan het vorige. Het voordelig saldo der exploitatierekening bedroeg NLG 98.907 tegen NLG 81.440 in 1905, waarvan na aftrek van aflossingen en afschrijvingen 2% op de gewone en 7% op de preferente aandelen kan worden uitgekeerd. Een bedrag van NLG 22.000 is gereserveerd voor de derde vierjaarlijkse survey van de CELAENO. In februari werd het stoomschip ARUNDO naar het buitenland verkocht, welke verkoop een nadelig saldo opleverde. De stoomschepen THEMISTO, CALLISTO en CELAENO waren geregeld in de algemene vrachtvaart en bleven voor grote averijen gespaard.

Afbeelding