1938-11-24: |
Algemeen Handelsblad 25-11-1938: TEGRI. (Londen, 24 Nov.) Volgens een telegram uit Oulu, is het Nederlandsche motorschip „TEGRI" ter hoogte van het eiland Karlo gestrand. Omtrent schade is niets bekend. Wegens het zeer stormachtige weer is het onmogelijk assistentie te verleenen.
(Het motorschip „Tegri" weet 330 ton d.w. en werd gebouwd door de Scheepswerf Pattje te Waterhuizen voor rekening van den kapitein/eigenaar T. Eeftingh te Gesselternyveen. — Red.)
(Londen, 25 Nov.) Na een deel van de lading te hebben geworpen, is het motorschip „Tegri" vlotgekomen. Het schip heeft roerschade en wordt naar zyn bestemming gesleept.
Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart in zake de stranding van het motorschip " TEGRI " in het vaarwater naar Uleaborg. Op 24 November 1938 is het motorschip Tegri in het vaarwater naar Uleaborg aan de grond gelopen. In overeenstemmimg met het voorstel van den inspecteurgeneraal voor de Scheepvaart besliste een commissie uit den Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 den Schepenwet, dat de Raad een onderzoek naar de oorzaak van deze stranding zou instellen. Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van 10 Februari 1939 in tegenwoordigheid van den inspecteur generaal voor de Scheepvaart. De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der scheepvaartinspectie en hoorde als getuige Teunis Eeftingh, kapitein op de TEGRI ten tijde van het ongeval. Uit de verklaringen en bescheiden is den Raad het volgende gebleken: De TEGRI is een Nederlandsch motorschip metende 279,24 bruto 127.09 netto registerton, roepnaam PHWW eigendom van den kapitein Teunis Eeftingh te Gasselternijveen. Het schip was op reis van Danzig naar Toppila bij Uleaborg met een lading kunstmest, diepgang voor 8 voet 6 duim, achter 8 voet 8 duim. De bemanning bestond uit zes personen. Vier en twintig November 1938 bevond het schip zich in de nabijheid van het eiland Karlö, waar men het van 2.30 tot 4.30 uur ’s morgens gaande hield, vergeefs met de Morse-lamp om een loods seinende. Het was stormweer, wind zuidwest kracht 8-10 heldere lucht hooge zee. Daarop is verder naar binnen gevaren. Daar zag de kapitein een vaartuig liggen, dat hij voor de loodsboot hield. Met de Morse-seinen kreeg men omstreeks te 5.15 uur ’s morgens verbinding. Het vaartuig stoomde de Tegri op een afstand 500 a 700 m, gelijk de kapitein schatte, voor terwijl het met den schijnwerper aanwijzingen gaf-onderscheidenlijk 1 en 2 korte schitteringen, wanneer de Tegri s.b en wanneer zij b.b roer moest geven. Op een gegeven moment, toen men zich reeds gedurende ongeveer vijf minuten in de lichtenlijn van Santonen bevond, werd aldus geseind om bakboord uit te gaan. De Tegri volgde de aanwijzing op. Het vaartuig dat men volgde kwam aan stuurboord, de Tegri liep te 6.15 uur met een schok O.t. Z voorliggende aan de grond en bleef zitten in peiling Santoeenkari ¾ Z p,k ompas. Men riep de vermeende loodsboot aan; deze bleef liggen; doch geraakte door regen en sneeuw uit het gezicht. Toen het omstreeks te 8 uur opklaarde, was het vaartuig verdwenen. Omstreeks te 5 uur 'smiddags kwamen eenige sleepboten in de nabijheid, die een loods meebrachten. Ongeveer te 6 uur kwam de Tegri evenwel op eigen kracht vlot, nadat circa 25 ton was geworpen onder aanwijzing van den loods werd de reis voortgezet. Het roerr was echter defect, zodat ten slotte toch sleepboothulp moest worden aangenomen. Te Toppila zijn voorlopige herstellingen uitgevoerd. De kapitein verklaarde nog, dat hij van de autoriteten van het loodswezen te Toppila had vernomen dat het vaartuig, dat hij voor de loodsboot had aangenomen, dit onmogelijk kan zijn geweest, daar de loodsboot dien morgen tot 9 uur ten reede had gelegen, en voorts dat het de tweede reis was dat hij als kapitein maakte; dat de eerste reis naar Koningsbergen was geweest; dat hij daarvoor vier jaren als stuurman en daarvoor vier jaren als matroos had gevaren; dat hij thans 23 jaar oud is. De Inspecteur generaal voor de scheepvaart heeft aangevoerd; dat de onderhavige stranding gemakkelijk is te verklaren; dat de kapitein met slecht weer zonder loods naar binnen is gegaan, meende, dat het schip dat hem voorstoomde een loodsboot was: dat het echter geen loodsboot, doch een particulier vaartuig moet zijn geweest. Dat de afstand tussen de Tegri en het voorstomende vaartuig veel te groot was en de kapitein zich niet heeft gerealiseerd, dat in een vaarwater als het onderhevige op zulk een afstand geen duidelijke aanwijzigingen kunnen worden gegeven, terwijl hij zich ook op de kaart er van had kunnen overtuigen, dat hij niet bakboord uit mocht gaan, toen hij zulks op aanwijzing van den voorstomer deed; dat overigens goed vertrouwen van dezen kapitein wel aannemelijk is, al had hij wel kunnen bedenken, dat een loodsboot in het onderhavige vaarwater nimmer op zulk een afstand zal voorstoomen. De Raad is van oordeel, dat deze stranding aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden is te wijten, waarbij echter ook moet worden aangenomen, dat de jeudige onervarenheid van den 28 jarige kapitein hem parten heeft gespeeld. De Raad kan zich volkomen indenken in den toestand van dezen jeudigen kapitein en acht het begrijpelijk en aannemelijk, dat, hij meenende met een loodsboot te doen te hebben aanvangkelijk de aanwijzingen van het voorstoomend vaartuig heeft opgevolgd. Aanvangkelijk, immers bij eenig nadenken hadden ook punten van twijfel bij hem moeten opkomen. Vooreerst had hij uit het feit, dat bedoeld schip in dit vaarwater op zulk een grooten afstand voortoomde tot de conclusie moeten komen,dat het schip geen loodsboot kon zijn.Ook de lichten welke het vaartuig voerde,hadden hem op zijn minst moeten doen twijfelen. Daarbij komt dat hij orders ontving om bakboord uit te gaan op een oogenblik dat dit volgens de kaart in het geheel niet moest gebeuren.Toen de kapitein daarop werd gewezen, antwoordde hij uit het sein van de zoo genaamde loodsboot om bakboord uit te gaan, opmaakte dat er in het vaarwater het een of andere obstakel was. De Raad spreekt de verwachting uit, dat de kapitein uit het voorgevallene het noodige zal hebben geleerd. |