Inloggen
JASON - ID 8222


Kroniekberichten

Datum 16 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Genua, 12 januari. Het stoomschip JASON, komende van Amsterdam, is heden hier binnengelopen. Het heeft bij Kaap St. Vincent zware stormen doorgestaan. 91 collis, waaronder 70 vaten suiker, zijn over boord geworpen.

Afbeelding
Datum 26 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Genua, 21 januari. Het stoomschip JASON, kapt. Haack, ‘t welk alhier de 11e dezer is aangekomen, bevorens gemeld, heeft 77 vaten suiker, 25 kisten kaas, 4 kisten likeuren, 4 okshoofden wijn en 1 baal tabak over boord geworpen. De 18e dezer is het begonnen te lossen. De suiker, welke de volgende dag aan land gebracht is, was zeer zwaar beschadigd, doch het geen heden alhier aangebracht is, was minder beschadigd.

Afbeelding
Datum 29 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 januari. Het stoomschip JASON werd te Livorno van Genua verwacht, en zou zware schade moeten hebben.

Afbeelding
Datum 13 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 10 april. Het Nederlandse stoomschip JASON, van Amsterdam in ballast naar Pillau bestemd, heeft op Svineboden aan de grond gezeten en is gisterenavond hier binnengelopen met schade aan de boeg,. Het heeft bij het inlopen van de Sond bij dikte van mist op de stenen gestoten.

Afbeelding
Datum 24 februari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 februari. Volgens telegram van Odessa van gisteren liggen de Nederlandse stoomschepen JASON en IRENE aldaar ingevroren.

Afbeelding
Datum 21 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 18 april. Het stoomschip JASON (opm: van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij), kapt. Haack, vertrok heden van hier met 560 passagiers via Kopenhagen en Christiansand naar New York.

Afbeelding
Datum 20 april 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Carloforte, 9 april. Het stoomschip JASON is 7 dezer alhier van Napels aangekomen met lichte schade aan de schroef, welke alhier hersteld zal worden.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Geregelde vaart van Holland naar Java door het Suezkanaal.
Ten gevolge van een overeenkomst met de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij zullen worden geëxpedieerd:
Het stoomschip JASON, kapt. De Boer, ongeveer 25 augustus.
Het stoomschip HOLLAND, kapt. G.J. Boon, ongeveer 15 september.
Het stoomschip KONING DER NEDERLANDEN, kapt. M.C. Braat, (17 juli van Batavia vertrokken) wordt einde september weder naar Java geëxpedieerd.
Adres voor laatstgenoemd stoomschip de cargadoors De Vries & Co., IJgracht U 32, Amsterdam en Kuyper Van Dam & Smeer, Wijnhaven No. 241, Rotterdam.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 september. Het stoomschip JASON, van het Nieuwe Diep naar Batavia, is de 27e dezer te Aden aangekomen, alles wel; zou na steenkolen te hebben ingenomen, de volgende dag de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 19 oktober, Heden arriveerde alhier het stoomschip JASON, kapt. De Boer, met passagiers en 300 man troepen, de 1e september vertrokken van Texel (opm: eigendom van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij).

Afbeelding
Datum 14 november 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 november. Voor de tweede expeditie tegen Atjeh worden de onderstaande ingehuurde particuliere stoomschepen gebruikt:
JASON, Nederlands, groot 950 lasten, met 527 man
HOLLAND, Nederlands, groot 1.130 lasten, met 865 man
ARIADNE, Nederlands, groot 683 lasten, met 132 man, benevens 500 slachtvee
SUMATRA, Nederlands, groot 1.500 lasten, met 1.170 man
MADALONI, Italiaans, groot 1.500 lasten, met 1.686 man
SCOTLAND, Brits, groot 588 lasten, met 1.169 man
JOHN BRAMALL, Brits, groot 900 lasten, met 325 man, benevens 141 paarden
CHANCELLOR, Brits, groot 665 lasten, met 712 man, benevens 65 paarden
LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, Nederlands, groot 65 lasten, met 295 man, benevens 100 paarden
PRINS ALEXANDER, Nederlands, groot 500 lasten, met 387 man
BARON MACKAY, Nederlands, groot 400 lasten, met 671 man
BARON SLOET VAN DE BEELE, Nederlands, groot 500 lasten, met 680 man
GOUVERNEUR-GENERAAL MIJER, Nederlands, groot 500 lasten, met 712 man
KONINGIN SOPHIA, Nederlands, groot 400 lasten, met 134 man,
voorts de zeilschepen NANCY, groot 500 lasten, met 118 man en levensmiddelen, gesleept zullende worden door de BARON MACKAY, en KOSMOPOLIET III met 670 man. (opm: voor vertrek werden nog kleine wijzigingen in het aantal manschappen, paarden en slachtvee per schip aangebracht. Het vertrek van Java vond plaats op en kort na 18 november).

Afbeelding
Datum 09 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 oktober. Op de rede heerste in de laatste maanden een bedrijvigheid, een vertier, een komen en gaan van stoomvaartuigen, hier sedert het gebruik van stoomvermogen voor communicatie geheel onbekend. Niet dat dit alles is toe te schrijven aan een vermeerdering van het handelsverkeer met andere werelddelen, dat onze havens in deze archipel bij voorkeur door vreemde schepen opgezocht worden: wij hebben deze buitengewone en tijdelijke beweging voornamelijk op rekening te schrijven van de ophanden zijnde expeditie naar Atchin. Behalve de aankomst en het vertrek der stomers van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij op periodieke tijdstippen, lagen of liggen voor deze stad gedurende korter of langer tijd ten anker, om slechts de voornaamste te noemen, de stomers van de Maatschappij Nederland en Maatschappij Java, het Italiaanse stoomschip MADOLINI, de Engelse stomer SCOTLAND, de JAVA, de SUMATRA, de JASON, de HOLLAND, de LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, de ST. GEORGE, de ARIADNE, enz. Boven al deze bodems munt de SCOTLAND uit door buitengewone afmeting en doelmatige inrichting, terwijl de SUMATRA eveneens van aanzienlijke bouw, bij nader onderzoek in de verste verte niet die afkeuring bleek te verdienen, welke bij aankomst uit Nederland door oningewijden werd uitgesproken en maar al te gerede ingang vond bij hen, die gaarne kritiek oefenen op ondernemingen, die een Nederlands karakter dragen. Sommige dier schepen hebben gediend om manschappen, oorlogsmaterieel, steenkolen, specie enz. uit Nederland naar hier over te brengen, anderen weder zijn bestemd om onze expeditionaire strijdmacht naar de wateren van Sumatra te verplaatsen.

Afbeelding
Datum 23 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 november. Hieronder volgt een lijst van schepen, door het Gouvernement van Nederlands Indië ingehuurd voor de expeditie tegen Atchin, benevens de daarvoor gecontracteerde prijzen.
Voor minstens 1 maand: Nederlandse stoomschepen JASON en HOLLAND ieder NLG 1.500,- per dag, ARIADNE NLG 800,-, SUMATRA NLG 1.600,-; Engelse stoomschepen ST. GEORGE NLG 1.000,-, SCOTLAND NLG 1.400,-, JOHN BRAMALL NLG 1.000,-, CHANCELLOR NLG 1.200,-; Italiaans stoomschip MADDALONI NLG 2.800,-; Nederlands-Indisch stoomschip LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN NLG 1.300,-, alle per dag.
Voor 6 maanden: Nederlands-Indisch PRINS ALEXANDER DER NEDERLANDEN, BARON MACKAY, BARON SLOET VAN DE BEELE, GOUVERNEUR-GENERAAL MIJER, KONINGIN SOPHIA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, ieder NLG 1.200,- per dag; Nederlandse zeilschepen KOSMOPOLIET III NLG 20.000,-, PHILIPS VAN MARNIX NLG 16.000,-, NANCY NLG 12.000,-, alle per maand.
Morgen zullen op de Nederlands-Indische stomer LUITENANT VAN SWIETEN embarkeren 37 stafpaarden met stalbedienden. De artillerie (1ste bergbatterij) scheept zich op die stomer zaterdag 15 dezer in. Het 12de bataljon, met kookgereedschappen, ammunitie, enz. embarkeert de 16de op het Engelse stoomschip SCOTLAND. Op het Nederlandse stoomschip SUMATRA embarkeert de 16de het linker half 9de bataljon, met ammunitie, enz. Het rechter half 9de bataljon scheept zich de 17de november in. De cavalerie embarkeert mede de 17de, op het Engelse stoomschip CHANCELLOR.
De staf embarkeert de 21ste op het Nederlandse stoomschip PRINS ALEXANDER.
De artillerie, het materieel, de munitie, enz., enz., embarkeren verder op het Nederlandse stoomschip ARIADNE de 17de; op het Nederlandse stoomschip JASON de 19de dezer; op het Nederlandse stoomschip KONINGIN SOPHIA de 21ste dezer.
Men wil, dat de gehele troepenmacht, met inbegrip van koelies, 13.000 man bedraagt. (opm.: zie NRC 271273)

Afbeelding
Datum 14 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 maart. Het Nederlandse stoomschip JASON, is te Batavia vervracht voor de dienst tussen Java, de Molukken en Australië, à NLG 800 per dag.

Afbeelding
Datum 07 april 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Makassar, 27 maart. Gisteren arriveerde hier het stoomschip JASON van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, ingehuurd door de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij voor de Molukken-reis. Het schip heeft een langer traject dan gewoonlijk van Soerabaija gehad, omdat het wat uit de koers schijnt gestoomd te zijn, hebbende bij Bonthain nog even aan een klip geraakt, waardoor echter geen schade veroorzaakt is.

Afbeelding
Datum 18 april 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Makassar, 31 maart. Heden morgen is de JASON onder stoom gegaan om de reis door de Molukken te ondernemen. Nog nimmer is er hier een stoomschip geweest, waarover de klachten zo algemeen waren. Van alle zijden wordt en werd geklaagd; passagiers, ontvangers, inladers en bijladers, van alle zijden had men gegronde klachten. Het ergste is, dat goederen en koopmanschappen, die te Soerabaija en elders geladen waren voor Makassar, zelfs nadat de JASON hier vijf volle dagen vertoefd heeft, hier niet gelost zijn, maar de reis door de Molukkos zullen meemaken en eerst bij behouden retour van daar hier zullen gelost worden.

Afbeelding
Datum 27 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 maart. Ten gevolge van de kleine hoeveelheid beschikbare scheepsruimte is de stemming voor vrachten vaster, maar blijft de vraag zeer beperkt. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn als volgt: stoomschip MADURA naar Amsterdam NLG 85 suiker, NLG 75 en 80 tabak, en NLG 110 voor indigo; JASON, maand-charter condities onbekend; PIETER ADOLF, naar Melbourne, GBP 1,10, in de Oosthoek te laden; NIEUWE WATERWEG I, naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 50 voor tabak in de Oosthoek te laden; stoomschip PRINS VAN ORANJE, naar Amsterdam, NLG 100 voor tabak, te Batavia en Soerabaija te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: stoomschip HOLLAND, FERDINAND LOUIS, BASTIAAN POT, VIER GEBROEDERS, HENRIETTE en LOTUS.

Afbeelding
Datum 08 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Amsterdam, 7 mei. Uit het verslag over 1873 van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland blijkt, dat voor deze nationale onderneming ook het tijdperk der oogsten begint aan te breken. De winst- en verliesrekening, die in 1873 opende met een nadelig saldo van NLG 190.172,16, zal voor 1874 openen met een voordelig saldo van NLG 3.707,09. Over 1873 werd derhalve een zuivere winst behaald van NLG 193.879,25.
De onzuivere winst der Maatschappij was veel groter, en het zou geen moeite gekost hebben reeds nu een uitdeling aan de aandeelhouders te doen, doch commissarissen rekenden het beter vast te houden aan het stelsel van afschrijvingen op de balanswaarden der bezittingen van de Maatschappij, en ook buiten rekening te laten de grotere verkoopwaarden van een deel van het materieel. De toestand van de Maatschappij blijft door deze handelwijze veel gezonder,en is op den duur voor de aandeelhouders verkieselijker.
De winsten door de Maatschappij behaald waren als volgt. De voordelen behaald op de 12 uit- en 8 thuisreizen met de 4 boten der Maatschappij en met de voor de uitreizen gehuurde boten WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, JASON en HOLLAND, beliepen NLG 396.167,79. Dit avans werd nog vermeerderd met winst op de wisselrekening van NLG 5.766,70 en opbrengst van de verkoop van oude materialen NLG 2.669,24, dus tezamen NLG 404.603,73.
Hiervan gaan af voor algemene onkosten, het nadelig saldo der interestrekening en de dienst der geldlening NLG 57.076,24. De afschrijvingen, thans door commissarissen verkozen boven de uitkering van een dividend, bedragen de belangrijke som van NLG 153.648,23½, waarvan NLG 138.416,38 op de stoomschepen en NLG 9.370,- op de etablissementen te Nieuwediep. Het overige is afgeschreven op het meubilair enz.
Door de Maatschappij werden in 1873 2.690 last goederen meer naar Indië, en van Indië 3.295 last meer dan in 1872 vervoerd. Naar Java worden 293 1e klasse, 183½ 2e klasse en 1.904 tussendeks passagiers, en van Java 69½ 1e klasse, 147 2e klasse en 280 tussendeks passagiers meer vervoerd dan in 1872. Het brievenvervoer leverde NLG 4.400,- meer op dan in 1872.
In alles dus een gestadige toeneming, die nog versterkt zal worden, zodra de Maatschappij met 6 stoomschepen geregeld de dienst zal kunnen verrichten. Thans zijn in de vaart PRINS VAN ORANJE, groot 1.829 gemeten tonnen, CONRAD 2.147, KONING DER NEDERLANDEN 2.009 gemeten tonnen. In aanbouw zijn PRINSES AMALIA 3.000, VOORWAARTS 2.500 en PRINS HENDRIK 2.500 tonnen. Het laatste ter vervanging van het stoomschip PRINS HENDRIK in het afgelopen jaar in de Rode Zee vergaan.
Het voordeligst voor de Maatschappij is het goederenvervoer. Minder voordelig het personenvervoer; vandaar dat nieuwe stoomschepen voor een kleiner getal passagiers zullen worden ingericht, wat comfort en ruimte voor de passagiers betreft, zullen ze echter uitstekend zijn ingericht.
Het vervoer van militairen als tussendekspassagiers dit jaar zo groot door de expeditie tegen Atchin, heeft de Maatschappij geen bijzonder voordeel opgeleverd; na aftrek der tolkosten blijft voor de Maatschappij slechts 6 cents per Duitse mijl per passagier over. In Indië betaalt men voor het vervoer van militairen 20 cent per mijl; de landverhuizers naar Noord-Amerika bij alle concurrentie nog 9 à 10 cent per mijl.
Drukkend voor de onderneming waren de duurte der kolen, waardoor elke reis NLG 22 à 28.000,- meer kostte en de toepassing van de Suez-tol op de bruto- instede van nettotonnen die extra onkosten van 139.314,70 frank teweegbrachten.
Wanneer men bij die buitengewone onkosten de Maatschappij op haar reizen toch nog een voordeel van bijna 4 ton ziet behalen, bestaat er reden van tevredenheid en vertrouwen voor de toekomst.

Afbeelding
Datum 09 mei 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 9 mei. Heden ochtend arriveerde alhier met 29 passagiers en Zr.Ms. troepen het stoomschip JASON, kapt. De Boer, ingehuurd door de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, van Soerabaija en Samarang. De passagiers klaagden steen en been over het slechte voedsel, hetwelk zo erg moet zijn geweest, dat er gisteren bepaald honger is geleden. Onderweg heeft zich nog een geval van cholera voorgedaan met dodelijke afloop, zodat bij het ter rede komen de gele (opm: quarantaine-) vlag onmiddellijk gehesen werd. Een bezoek van een der officieren van gezondheid van het wachtschip was daarvan het gevolg. Waarschijnlijk hadden de passagiers nog niet kunnen landen als niet een der aanwezige officieren van gezondheid zijn collega van het wachtschip had medegedeeld, dat er zich geen druppel water meer aan boord bevond.

Afbeelding
Datum 10 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 29 juli. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats, als: STAD MIDDELBURG naar Rotterdam, NLG 70 en 65 voor suiker, NLG 55 voor tabak, in de Oosthoek te laden; KORTENAER, naar Rotterdam, gedeeltelijk door de N.H.M bevracht, laadt particuliere suiker te Samarang à NLG 70 en NLG 65; JAN PIETERSZOON KOEN, naar ’t Kanaal voor order à GBP 3.10, op de kust te laden; LICHTSTRAAL, naar Rotterdam, NLG 65 voor suiker en koffie, NLG 70 voor peper, NLG 100 à 110 voor huiden, NLG 120 voor arak, te Batavia en in de Oosthoek te laden; ERNESTINE, naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Factory bevracht; accepteerde van particulieren NLG 65 voor suiker, en NLG 100 à 110 voor huiden, hier en te Samarang te laden; NICOLAAS WITSEN naar Amsterdam laadt voor bevrachters rekening te Indramayoe; NEDERLAND naar Rotterdam, gedeeltelijk door de Factory bevracht; accepteerde van particulieren NLG 55 voor tabak en NLG 105 à 110 voor huiden, hier en te Soerabaya te laden; PHILIPS VAN MARNIX, naar Rotterdam gedeeltelijk door de Factory bevracht, laadt particulier suiker te Pekalongan à NLG 65; NOACH II, naar Rotterdam, gedeeltelijk door de Nederansche Handel Maatschappij bevracht, laadt particuliere suiker te Pekalongan à NLG 65; Door de Nederlandsche Handel Maatschappij werden opgenomen: JOHANNES 260 last NLG 68,75 naar Amsterdam, ARIE EN BETSY 260 last NLG 82,25 naar Amsterdam, stoomschip BORNEO 260 last NLG 90 naar Amsterdam, ’s GRAVENHAGE 260 last NLG 79,90 naar Rotterdam, PHILIPS VAN MARNIX 260 last NLG 79,90 naar Middelburg, NEDERLAND 260 last NLG 74,98 naar Schiedam, OCEANUS 260 last NLG 82,25 naar Schiedam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: ELECTRA, TRITON, AEOLUS, BESTEVAER, SOERABAIJA PACKET, ANNA ELISABETH, JOHANNA ELISABETH, ARIE EN BETSY, ’s GRAVENHAGE, OCEANUS, en LOUISE, en de stoomboten BORNEO, HOLLAND en JASON.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Shields, 4 augustus. Gisteren namiddag heeft alhier in de haven een aanvaring plaats gehad tussen de stoomboot JASON van Amsterdam en de ROYAL DANE van Newcastle. De JASON bekwam daarbij belangrijke schade aan de brug, verschansingen enz. De ROYAL DANE heeft de reis naar Kopenhagen voortgezet.

Afbeelding
Datum 30 mei 1877
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Buenos Aires, 24 april. Het stoomschip JASON, kapt. H. Haack, van Londen, laatst van St. Vincent K.V. (opm: Kaap Verdië) hier aangekomen, heeft GBP 560 reparatiekosten en GBP 250 als aandeel in de averijgrosse moeten betalen. (opm: kapt. Haack was een gezagvoerder van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, dus zal het hier de JASON van deze rederij betreffen)

Afbeelding
Datum 14 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Darmouth, 12 november. Het stoomschip JASON, van Amsterdam naar Cardiff, heeft 10 dezer in Torbay een anker en ketting verloren.

Afbeelding
Datum 01 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 31 december. Het Nederlandse stoomschip JASON is december bij Vurkos gestrand, doch weder afgebracht en naar Smirna opgesleept.

Afbeelding
Datum 01 januari 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Volgens telegram uit Smirna is het stoomschip JASON, bij Kaap Vurkos (Mitylene) gestrand. Sleepboten zijn derwaarts gezonden, om te trachten het af te slepen.

Afbeelding
Datum 11 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Havre, 8 januari. Volgens bericht van Smirna van 3 januari had het stoomschip JASON, na op Vurkos gestrand en alhier binnengesleept, zware schade bekomen, doch kon die nog niet opgenomen worden voor dat de lading gelost was.

Afbeelding
Datum 13 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 9 januari. Volgens bericht uit Smirna is het Nederlandse stoomschip JASON aldaar onderzocht en bevond men dat de schroefas gebroken, de achtersteven beschadigd en het achterdeel van het ruim vol water was.

Afbeelding
Datum 13 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 mei. Door de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij is aangenomen het vervoer van enige honderden spoorwegwagons naar Poti, tengevolge waarvan vier stoomschepen met tussenruimte van een maand naar deze haven in de Zwarte Zee zullen worden afgezonden. Het eerst vertrekt de JASON, kapt. J. Bruins, op 15 mei van Rotterdam, dan volgt vermoedelijk de PALLAS, kapt. J. Muntendam, op 15 juni van Amsterdam; de daaropvolgende afvaarten zullen vermoedelijk op 15 juli en 15 augustus plaats hebben.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 augustus. Het Nederlands stoomschip JASON is wegens een defect aan de machine door de mailboot van Florio te Palermo binnengesleept.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1879
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Palermo, 31 juli. Het stoomschip JASON, kapt. Haack, van Corfu komende, is wegens enige schade aan de machine door het Oostenrijkse mailstoomschip FLORIOS hier binnen gebracht.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Palermo, 2 augustus. De schade aan de machine van het door de mailboot FLORIA alhier binnengesleepte Nederlands stoomschip JASON is ernstig en zijn er belangrijke reparatiën nodig.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Palermo, 2 augustus. Het Nederlands stoomschip JASON, 27 juli van Corfu vertrokken naar hier, heeft bij Melazzo een stoomzuiger, twee stoomzuigerstangen en de deksel van de lage drukking cilinder gebroken. Door de gezagvoerder is protest aangetekend bij de Nederlandse consul en het Handelstribunaal, en zijn er twee experts benoemd om de schade op te nemen.

Afbeelding
Datum 22 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gibraltar, 20 juli. De Nederlandse stoomboot JASON, met granen van Odessa naar Hamburg, is hier binnengelopen met schade aan het cylinderdeksel.

Afbeelding
Datum 23 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juli. Het Nederlandse stoomschip JASON, van Odessa naar Hamburg, 20 juli te Gibraltar binnengelopen, heeft 21 juli de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 22 augustus. De Nederlandse stoomboot JASON is lek uit zee hier teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 23 augustus. Het Nederlandse stoomschip JASON, naar Malta bestemd, is lek teruggekomen; het had de 21e bij het vertrek van hier nabij de laagwaterpier aan stuurboords zijde de modderbank geraakt en was naar bakboord overgeheld, doch in de voortgang niet gestopt. Bij Breaksea vuurschip peilde de timmerman de pomp en werd 4½ duim water in het derde en even zoveel in het grootruim bevonden. De lading moet gelost worden om het lek te kunnen vinden.

Afbeelding
Datum 26 februari 1881
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Wij ontlenen aan de te New York verschijnende Produce Exchange Bulletin van de 11e dezer het volgende:
Nieuwe Stoomvaartlijn naar Amsterdam. Een van de oudste en rijkste stoomboot-maatschappijen van Europa heeft kortelings een nieuwe lijn van Amsterdam naar New York geopend. Het eerste stoomschip van deze lijn, de POLLUX, zal de 2e maart van Amsterdam vertrekken, om vooreerst met de STELLA, CASTOR en JASON in de geregelde dienst te voorzien. Bovengenoemde stoomschepen zijn alle van grote tonnenmaat en eerste klasse; thans volgens de nieuwste methode speciaal voor ’t vervoer van tussendekspassagiers ingericht. Zonder twijfel zal deze nieuwe onderneming met sympathie worden ontvangen en zeer worden gesteund door de afstammelingen van die ondernemende oude Hollanders, die de grondslag van deze grote stad (toen Nieuw-Amsterdam genaamd) legden. De maatschappij, die deze nieuwe lijn in ’t leven riep, is in staat de verladers alle mogelijke faciliteiten aan te bieden, daar zij een vloot van ongeveer dertig stoomboten bezit, die geregeld de Middellandse-, Noord- en Oostzeeën doorklieven. Indien nodig, worden extra boten van Amsterdam naar New York geëxpedieerd. De consul Eckstein voorspelt ook een goed succes aan de nieuwe lijn, waarbij de Amsterdamse handel groot belang heeft.
Wij zelf vernemen nog het volgende: Een zeer fatsoenlijke familie hier te Groningen, die primitief (opm: eerst) had besloten per 1e klasse naar New York te reizen, gaat, nadat men zich te Amsterdam persoonlijk van de inrichting der 3e klasse had overtuigd, thans de 2e maart per de POLLUX vertrekken. Waar de 3e klasse passagiers zo zeer de belangstelling van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij trekken, dat het bovenstaande kan plaats vinden, dan verdient de onderneming alleszins aanbeveling en zal in korte tijd een einde komen aan alle praatjes, uit broodnijd of afgunst voortspruitende.

Afbeelding
Datum 21 april 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Per stoomschip JASON, kapt. D.H. Hinlopen, zijn op heden van Amsterdam naar New York vertrokken 750 tussendeks- en 22 kajuit-passagiers.

Afbeelding
Datum 16 mei 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 13 mei. Het alhier van Amsterdam aangekomen stoomschip JASON heeft door het ijs een gat in de boeg gekregen en moet dokken om te repareren. De passagiers zijn echter allen goed aangekomen.

Afbeelding
Datum 21 mei 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Het in de heden voormiddag ter algemene vergadering van aandeelhouders door de directeur uitgebracht verslag der werkzaamheden van de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen te Amsterdam over 1881 ademde een enigszins gunstiger geest dan dat van het daaraan voorgaande jaar. Wel kwamen er in ’81 nog niet zoveel bestellingen als de krachten van het etablissement zouden toelaten aan te nemen, maar doorgaans was er meer arbeid dan in ’80, en vooral reparatiewerk, zodat dan ook het getal werklieden van 700 tot 880 steeg.
Onder de voornaamste werken worden genoemd: een machine van 1.100 paardenkrachten voor de JASON van de Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij, nieuwe ketels voor het oorlogstoomschip ARUBA enz.; terwijl onder de nieuwe bestellingen werden genoemd: een machine van 3.000 paardenkrachten voor de VAN SPEYK van de Koninklijke Nederlandsche marine, nieuwe ketels voor de CELEBES van de maatschappij Java, twee stoomslepers voor het Belgische gouvernement en diverse suikertoestellen voor Java.
Een overeenkomst met de Koloniale bank zal het arbeidsveld der fabriek op Java uitbreiden; terwijl als blijk van waardering van haar werk, melding wordt gemaakt der gouden medaille - de enige die voor machineriën verleend wordt - die zij op de tentoonstelling in 1881 te Melbourne voor de door haar geëxposeerde compound machine behaalde.
De bestellingen bedroegen NLG 1.957.500 en aan grondstoffen en arbeiderslonen werd verwerkt voor een bedrag van NLG 1.127.000. Fabriek en inventaris bevinden zich in goede toestand, en met het overbrengen van het overbrengen van het gedeelte aan het Funen en de Nieuwe Vaart naar de oude fabriek, en de verkoop van de daardoor vrij gekomen terreinen hield men zich onledig.
De 1e hypothecaire schuld verminderde van NLG 660.000 op NLG 332.000, en de 2e hypothecaire lening van NLG 747.700 op NLG 665.700; terwijl het winstsaldo van dit jaar een uitkering van 7 % op de preferente, en van 1 % op de oude aandelen toeliet.
Na goedkeuring der balans en van het voorgestelde dividend, werd de aftredende commissaris, de heer J. P. van Rossum, herkozen, en ten slotte nog door de voorzitter, Jhr. Mr. C. J. A. den Tex, medegedeeld dat het Z.M. had behaagd de directeur te benoemen tot ridder der orde van de Nederlandse Leeuw, en dat de Stoomvaart- Maatschappij Insulinde twee van haar stoomschepen heeft besteld bij de fabriek, en eindelijk dat, trots buitenlandse concurrentie, de levering van de brug aan de Baardwijksche overlaat voor de Staatsspoor aan de fabriek was opgedragen.
Deze mededelingen werden met applaus door de vergadering begroet.

Afbeelding
Datum 14 juni 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 31 mei. Het Nederlandse stoomschip JASON, met schade van het ijs van Amsterdam hier aangekomen, staat in het droge dok om een nieuwe schroef in te zetten en verdere reparatie te ondergaan.

Afbeelding
Datum 17 juni 1882
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee, 16 juni. In een Amerikaans blad vinden wij uitvoerige bijzonderheden meegedeeld omtrent het stoomschip JASON van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, dat bij New Foundland in het ijs raakte en onlangs in zeer ontredderde toestand te New York aankwam. Het schip kreeg, door het stoten op een ijsschol, een gat in het voorste gedeelte, ongeveer 8 voet lang, 4 voet breed en 4 voet onder de waterlijn, waardoor het water met grote snelheid binnenstroomde, terwijl tevens het roer gedeeltelijk losraakte en door het water in het voorgedeelte de achtersteven een eind omhoog werd gelicht, wat het sturen nog bezwaarlijker maakte, zodat het bijna een wonder mag heten dat het vaartuig behouden bleef. Kapitein Hinloopen wist echter met zijn manschappen, door flinke maatregelen, te beletten dat het water verder in het schip drong en op verstandige wijze een dreigende paniek onder de 700 passagiers te bezweren. Verscheidene dagen zat het schip rondom in het ijs en de reis kon natuurlijk slechts zeer langzaam voortgezet worden, maar de mondvoorraad aan boord was voldoende voor twintig dagen meer dan de voor de reis berekende tijd, zodat men niet, zoals de passagiers in het eerst deden, voor hongerlijden behoefde te vrezen. De ijsbergen die men ontmoette waren zeer hoog, soms wel 200 voet.
Omstreeks honderd mijlen van Sandy Hook ontmoette de JASON een loods. Het schip verkeerde toen in zulk een toestand, dat deze elk ogenblik verwachtte, het te zullen zien zinken. Maar kapitein en bemanning wisten het met goed beleid binnen te krijgen en de volgende dag werden de landverhuizers aan wal gezet. Al de passagiers hebben, door tussenkomst van een comité uit hun midden, een schrijven gezonden aan kapt. Hinloopen, waarin zij hem dank zeggen voor de moed en de tegenwoordigheid van geest, door hem in het gevaar betoond.
Bij onderzoek van de JASON bleek, dat het schip zijn behoud alleen aan zijn sterke bouw te danken heeft. Het was echter zeer gehavend en moest ruim een week in Erie Bassin gedokt blijven.

Afbeelding
Datum 01 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Omtrent het vergaan van de Nederlandse brik VOLHARDING, kapt. Swart, op reis van Monte Christo naar Falmouth voor order, wordt aan de Veendammer Courant het volgende geschreven uit New York van 12 november:
Met de stoomboot JASON, kapt. Hinloopen, vertrokken heden van hier naar Costi, kapt. Swart en 4 man van de equipage, behoord hebbende tot de Nederlandse brik VOLHARDING, die in de nacht van de 17e op de 18e oktober op de Caicosbank schipbreuk leed. In een onderhoud met kapt. Swart deelde deze mij de volgende bijzonderheid mee.
De VOLHARDING vertrok deze zomer in ballast van Hamburg naar Pernambuque, kon echter aldaar geen vracht vinden. Na de eilanden Barbados, St. Vincent, St. Lucia en St. Thomas aangedaan te hebben, sloot kapt. Swart op laatstgenoemde plaats een charter af, om in Monte Christo een lading verfhout te laden, Falmouth voor order, tegen Sh.42/6 per ton.
De VOLHARDING vertrok in de eerste helft van de maand oktober van Monte Christo, met 227½ ton lading aan boord. In de nacht van de 17e oktober, toen men zich naar gissing op 22° NB 72°30’ WL lengte bevond, stootte het schip op een blinde klip, en had in 20 minuten tijd een voet water in het ruim. Men loodde 6 vaam, een ogenblik later 4 vaam en bom, daar slierde het schip langs de banken. Een onderzoek bracht aan het licht, dat er een gat in de bodem van het schip was en er aan stoppen niet te denken viel. Onmiddellijk werden alle hands aan de pompen geordonneerd en besloten zo mogelijk langs de kust van het onbekende eiland een schuilplaats te zoeken. Het schip werd met ondertopzeil en brikzeil bij de wind gelegd en door voortdurend pompen getracht boven water te houden. Binnen een half etmaal stond er echter 8 voet water in het ruim en was er aan boven water houden niet meer te denken, zodat men na gehouden scheepsraad besloot het schip te verlaten. De grote boot en de kleine sloep werden daartoe uitgebracht, en een weinig levensmiddelen, brak drinkwater, de scheepsinstrumenten, de zeebrief, meetbrief en monsterrol, verder alles achterlatende, ging men in de boten. Aan verder redden was geen denken, het schip begon zo ras te zinken dat men, bevreesd om in het zog van het schip te komen, zo snel mogelijk zocht weg te komen. Na ongeveer 2 uur begon men het schip uit het oog te verliezen. Het was buiig, diezig (opm: heiig) weer, en men zette koers naar een van de vele eilanden die zich daar in de buurt bevinden. Het weer nam in ruwheid toe, de instrumenten werden onbruikbaar, door het vele water dat er in de boten kwam, de levensmiddelen waren op, het water schaars en niet drinkbaar, men was de grootste ellende en wanhoop ter prooi, toen men eindelijk, na 3½ etmaal rondgezwalkt te hebben, doornat en geheel uitgeput land bereikte, dat tot overmaat van smart onbewoond bleek te zijn. Geen spoor van een levend wezen was te bekennen, en evenmin was er voedsel of drinken te vinden. Men kwam overeen de kust langs te gaan en vond eindelijk aan de zuidzijde van het eiland een huisje staan, dat door een negerfamilie bewoond werd en welks bewoners gelukkig Engels spraken. Zij werden allerliefst ontvangen en op de hartelijkste wijze onthaald en verzorgd. Men vernam nu, dat men zich op het eilandje Inagua bevond, behorende tot de Bahama-Eilanden, en dat er op ongeveer 32 Engelse mijlen afstand, aan de zuidwestkust van het eiland, een dorpje was, met name Matthew Town, dat als station voor de handel in zout en pannen, nu en dan door de boten, die tussen West Indië en Noord-Amerika varen, werd aangelopen. Zij brachten nu een nacht ten huize van de negerfamilie door, en bood zich het hoofd van het gezin aan om, als loods, met de schipbreukelingen mee te gaan naar Matthew Town). Dit aanbod werd natuurlijk dankbaar aangenomen, en na enige tijd bereikte men gezegd dorpje, dat uit een honderdtal houten hutten bestond, doch waar men gelukkigerwijze een Amerikaanse consul vond, die zich het lot van de arme schipbreukelingen verder wilde aantrekken. Na ongeveer 14 dagen met de beperkte middelen die in zulk een plaatsje gevonden worden, verzorgd te zijn, kwam de stoomboot ALPHO, van de Atlas-lijn, op reis van Jamaica naar New York, de 3e november te Matthew Town en stopte ongeveer één uur tot het landen en ontvangen van brieven en koopwaren. Men embarkeerde, nadat kapt. Swart voor de onkosten een wissel op de Nederlandse consul te New York had afgegeven en kwam gelukkig donderdag de 6e november alhier aan. De geredden bestonden uit de kapitein en 6 man equipage. Eén was in Monte Christo gedeserteerd en niet meer terug te vinden. Een van de matrozen wenste hier te blijven en heeft hier zijn afrekening ontvangen, terwijl de overigen, 5 man met de kapitein, aan boord van de JASON de terugtocht naar het vaderland aanvaardden. Ofschoon veel doorstaan, waren ze allen in tamelijk goede welstand, de kapitein alleen klaagde zeer over reumatiek, als gevolg van de doornatte toestand, waarin men enige dagen heeft doorgebracht. De geredden hebben alles verloren.
Kapitein Swart heeft 45 jaar de zee bevaren en nog nooit een schip verloren. Op zijn leeftijd valt hem het verlies dus dubbel zwaar. De VOLHARDING behoorde aan de rederij van de heren Klerk en Voogd te Dordrecht en was in de laatste 6 jaren niet in het vaderland geweest. Als reden van de schipbreuk geeft de kapitein op, dat de stromen, die op de hoogte van de Bahama-eilanden oostelijk zouden lopen, vermoedelijk westelijk waren, althans na de ramp was het duidelijk, dat men een beetje te hoog was gelopen. Door het voortdurend buiige en diezige weer konden er geen waarnemingen gedaan worden, zodat men geen bestek kon maken.

Afbeelding
Datum 23 november 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 november. Het stoomschip JASON, kapt. Hinlopen, van Amsterdam naar Baltimore, is gisteren te Dartmouth met averij aan de machine binnengelopen, waarin zou worden voorzien en de reis heden worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 24 november 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 november. Het stoomschip JASON, kapt. Hinlopen van Amsterdam naar Baltimore, is gisteren van Dartmouth vertrokken.

Afbeelding
Datum 02 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Het stoomschip JASON, de 18e november van Amsterdam naar Baltimore vertrokken, is, uit de oceaan terugkerende, de 1e december des voormiddags Prawle Point gepasseerd, seinende dat de hoge druk cilinder was gebroken en slechts de lage druk kon worden gebruikt. Men zou trachten naar Amsterdam terug te keren (opm: dit stoomschip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, voer in dienst van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij van Nederland op Baltimore, zie jaarverslag van zowel de KNSM als de NASM in deze kroniek)

Afbeelding
Datum 04 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 december. Heden keerde het stoomschip JASON, van Amsterdam naar Baltimore, alhier uit zee terug met defecte machine.

Afbeelding
Datum 06 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 december. Het Nederlandse stoomschip JASON, van hier naar Baltimore, met defecte machine alhier aangekomen, moet de gehele lading lossen, en zal dokken om te repareren.

Afbeelding
Datum 07 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 december. Het stoomschip JASON, te IJmuiden uit zee terug gekomen, behoeft niet te lossen of te dokken om te repareren, daar de schade zich alleen beperkte tot de machine.

Afbeelding
Datum 01 januari 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 december. Volgens telegram uit Londen, hier bij de Vereeniging van Assuradeuren ontvangen, is het stoomschip JASON, kapt. D.H. Hinlopen, van New Orleans naar Havre, bij het binnenkomen aldaar tegen het dok aangelopen en heeft daardoor schade bekomen.

Afbeelding
Datum 05 januari 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 30 december. Het stoomschip JASON, kapt. D.H. Hinlopen, van New Orleans naar hier, had stuurboordslagzijde en stootte bij het binnenkomen van het Bassin de Leure, waardoor enige schade ontstond, zowel aan de bakboordboeg van het schip als aan de kaaimuur.

Afbeelding
Datum 15 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

In het verslag over het boekjaar 1884 van de directie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij wordt het volgende medegedeeld :
De verwachting in ons vorig verslag uitgesproken, dat het toen aangevangen boekjaar voor onze onderneming geen voordeel zou opleveren, heeft zich helaas, bewaarheid.
Zoals trouwens bij de ongekend lagen stand van de vrachten moest worden voorzien, lieten de reizen tot in mei nagenoeg allen kasverlies.
Daarna, hoofdzakelijk door het enigermate stijgen van de thuisvrachten, werd op de meeste reizen een zeker bedrag overgehouden, waardoor het eindresultaat onzer exploitatie rekening nog een voordelig saldo aanwijst van ruim honderd duizend gulden, een uitkomst welke wij menen te mogen vertrouwen dat, vergeleken met die van vele onzer zusterlijnen, onze deelhebbers niet zal teleurstellen, zij het dan ook dat daarmede onze kosten niet kunnen worden gedekt. Dat onze winst- en verliesrekening als gevolg van die met een nadelig saldo sluit, kan wel niemand meer leed doen dan ons.
Bij de vermelding van het verloren gaan van de stoomschepen AMSTERDAM en MAASDAM, brengt de directie haren oprechte dank aan kapt. Jüngst, de verdere officieren en bemanning van het stoomschip RHEIN, voor hetgeen hunnerzijds aan de passagiers en bemanning is bewezen, en tevens aan de eerste officier H. C. van der Zee, toenmaals waarnemend gezagvoerder van het stoomschip MAASDAM, voor zijn bedaarde en beleidvolle houding gedurende het ganse ongeval.
In het vorig verslag, heet het verder, werd bereids mededeling gedaan van het ongeval, het stoomschip LEERDAM in de loop van 1884 overkomen. Tot het vernieuwen van de gebroken achtersteven met roer, werd dit stoomschip gedurende ongeveer twee maanden aan de dienst onttrokken. Het stoomschip EDAM moest, in navolging van vele stalen schepen, versterking ondergaan en was verplicht gedurende 2½ maand daarvoor stil te liggen. Behoudens voorzieningen van betrekkelijk minderen omvang, viel met de verdere stoomschepen niets voor.
Ten aanzien van de exploitatie wordt gemeld, dat gedurende het afgelopen boekjaar door de stoomschepen werden gemaakt 50 reizen, terwijl het stoomschip JASON van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij nog drie reizen in de dienst van de maatschappij deed, waarvan twee op Baltimore en één op Baltimore via New- York. De bruto ontvangsten van de 50 reizen onzer stoomschepen bedroegen in 1884:
Aan uitvrachten NLG 641.400, gemiddeld per reis NLG 12.828;
aan retourvrachten NLG 1.139.640, gemiddeld per reis NLG 22.793;
aan passagegelden NLG 470.808, gemiddeld per reis NLG 9416.
Alzo een gemiddelde bruto ontvangst per reis van NLG 45.037. In het geheel werden in 1884 vervoerd 741 kajuit- en 13.973 tussendekspassagiers, of gemiddeld per reis 15 en 279. De bruto- ontvangsten van de reizen met het stoomschip JASON bedroegen te samen
NLG 54.266, of per reis NLG 18.086.
Gedurende 1884 werden vervoerd: naar New- York plus minus 68.000 ton ; van New- York plus minus 102.000 ton; naar Baltimore plus minus 2.100 ton; van Baltimore plus minus 4.000 ton. Bij de winst en verliesrekening wordt opgemerkt dat de vermeerdering van de administratie- en bureaukosten te Rotterdam, Amsterdam en New- York grotendeels een gevolg is van het oprichten van een afzonderlijk passagebureau te Amsterdam, zomede van het aanstellen van een walmachinist.
De kosten, aan de maatregelen verbonden, kwamen de maatschappij ruimschoots op indirecte wijze ten goede. De publiciteitskosten zijn over 1884 belangrijk minder dan over 1883. De directie vertrouwt dat, ook door een wijziging gebracht in het systeem van publiciteit, deze kosten over 1885 nog minder zullen wezen.
Ofschoon zulks niet uit het overschot van de exploitatie kan gevonden worden, heeft de directie toch gemeend, de afschrijving op het materieel niet beneden het cijfer van 5 procent te moeten stellen, en het ketel- en reparatiefonds aan te vullen in verhouding tot het aanwezig materieel.
Voor het bedrag van de kosten van versterking van het stoomschip EDAM werden, na overleg met de medereders, aandelen in de rederij van dat stoomschip uitgegeven ; die aandelen werden door de vennootschap genomen. Met het oog op die gemaakte kosten, meende de directie een meer dan gewone afschrijving te moeten voorstellen op de aandelen.
Over het lopende jaar maakt de directie de volgende opmerking over de vooruitzichten van de vaart:
Het valt niet te ontkennen, dat de retourvrachten in de laatste tijd, na een korte verheffing, wederom zijn gedaald tot cijfers, die wel is waar beter zijn dan die van het vorig jaar, maar nochtans weinig of niets overlaten. Wel bestaat in handelskringen in Amerika de overtuiging dat deze verlaging, als zijnde veroorzaakt door tijdelijke stagnatie in het spoorwegvervoer, niet van lange duur zal wezen, doch wij menen een afdoende verbetering onzer vaart te moeten betwijfelen, zolang de algemene vrachtvaart zulk een treurig aanzien geeft.
Onder deze omstandigheden hebben wij dan ook gemeend, vooralsnog geen voorstellen te moeten doen voor de aanvulling van ons gedund materieel. De bezwaren daardoor ontstaan, zijn wel is waar verre van gering te achten, wij menen echter dat het ogenblik tot aanvulling thans nog niet daar is.
Meer dan ooit zijn wij evenwel overtuigd, dat bij de stoomvaart het zwaartepunt moet worden gezocht in oordeelkundig beheer en gepaste bezuiniging in elk onderdeel van dienst. Wij trachten zelve dat doel steeds voor ogen te houden en ons ganse personeel daarvan te doordringen. Ook in de stoomvaart geldt met de dag meer en meer de spreuk:
small profits, quick returns. Elke maatregel, welke strekken kan om dit doel bij onze exploitatie te bereiken, wordt met kracht toegepast. Wordt onze taak daardoor niet gemakkelijker, het is niet alleen de enig aangewezen weg om te kunnen mededingen, maar het geeft ons ook recht om met zelfvertrouwen te mogen verklaren, dat wij niet ten achter staan bij enige zusterlijn, waar het de vraag geldt, het ons toevertrouwde materieel nog zo productief te doen wezen als mogelijk is, in de moeilijke tijden welke wij beleven.
Die overtuiging geeft ons moed voor de toekomst en vertrouwen op uw steeds hooggewaardeerde steun.
Uit het verslag van de commissarissen blijkt, dat deze in overleg met de overblijvende directeuren hebben gemeend, met het oog op de minder gunstige omstandigheden, vooralsnog geen voorstel te moeten doen, om wederom een derde directeur aan te stellen, in plaats van de heer W. v. d. Hoeven, die sedert de oprichting van de Maatschappij als naamloze vennootschap, de betrekking van president- directeur vervulde en tegen het einde van het afgelopen jaar zijn ontslag heeft gevraagd, hetgeen hem op de meest eervolle wijze verleend is.
Uit de winst en verliesrekening blijkt dat de administratie en bureaukosten te Rotterdam, Amsterdam en New- York bedroegen NLG 84.399,01 en de publiciteitskosten in Europa en Amerika NLG 46.356,09, terwijl werd afgeschreven op de W. A. SCHOLTEN NLG 24.000, de P. CALAND NLG 24.000, de SCHIEDAM NLG 22.000, de ZAANDAM NLG 29.000, aandelen LEERDAM NLG 16.225 en aandelen EDAM NLG 45.500, totaal NLG 160.725.
De reserve ketel- en reparatiefonds bedraagt NLG 48.417,64 en het saldo verlies
NLG 273.346,78½ .

Afbeelding
Datum 18 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 16 januari. Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM, binnenkomende, en het stoomschip JASON, uitgaande, zijn in het kanaal ter hoogte van Buitenhuizen met elkaar in aanvaring geweest. Het eerste bekwam twee gaten in de boeg, het laatste enige averij aan dek. De JASON is binnen de sluizen vastgemaakt.

Afbeelding
Datum 27 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 juli. Het stoomschip JASON, kapt. Euwes, van Amsterdam naar Batavia, vertrok gisteren naar Cardiff.

Afbeelding
Datum 26 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Amsterdam, 25 maart. Het Nederlandse stoomschip JASON is heden ochtend van Mauritius te Bombay aangekomen. (opm: zie jaarverslag KNSM in NRC van 230590)

Afbeelding
Datum 27 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Volgens telegram uit Londen arriveerde het stoomschip JASON de 26e oktober van Cuddalore (ten zuiden van Madras) te Gibraltar. (opm: een charterreis van dit aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij toebehorende stoomschip, zie NRC 230590)

Afbeelding
Datum 12 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 augustus. Het stoomschip JASON, van hier naar de Middellandse Zee, is gisteren bij de Petroleumhaven aan de grond geraakt, doch na enige uren te hebben vastgezeten met assistentie van een sleepboot weer vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 20 maart 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 maart. Het Nederlandse stoomschip JASON, van Smyrna (opm: Izmir) naar Samos, is in Het Kanaal van Chios aan de grond gelopen en heeft het roer gebroken.

Afbeelding
Datum 21 maart 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 19 maart. Het Nederlandse stoomschip JASON (opm: kapt. P. Euwes), van Cesme naar Samos bestemd om de lading voor Amsterdam te completeren, is de 17e dezer in Het Kanaal van Chios bij Kumidi gestrand en zit gevaarlijk. Het heeft het roer gebroken en de rotsen steken door het schip heen (opm: zie PGC 230392). Het Nederlandse stoomschip MERCURIUS, juist te Smirna (opm: Izmir) aangekomen, is ter assistentie vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 maart 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 maart. Het Nederlandse stoomschip JASON is met assistentie en verlies van roersteven vlot geworden en voor Chesme geankerd. Het maakt geen water.

Afbeelding
Datum 09 april 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 8 april. Het stoomschip JASON (opm: kapt. P. Euwes), dat na stranding in Het Kanaal van Chios met schade te Smirna (opm: Izmir) werd binnengesleept, zal in laatst genoemde haven publiek worden verkocht.

Afbeelding
Datum 13 april 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 12 april. Het stoomschip JASON van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij is gisteren te Smirna (opm: Izmir) voor GBP 2.000 in publieke veiling verkocht (opm: zie NRC 090492).

Afbeelding