Inloggen
MENTOR - ID 8271


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-11-02 / 1861-08-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerkof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Jelle Jelles Croles (1792-1851), IJlst, Friesland, Netherlands
Launch Date: 1840-00-00
Delivery Date: 1840-09-09
Technical Data

Gross Tonnage: 106.00 lasts
Gross Tonnage 2: 200.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.10 Meters Registered
Beam: 5.83 Meters Registered
Depth: 2.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-10-28
Register nr: 18400606
Scheepsnaam: MENTOR
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wamerke & Crooswijck
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boon, L.J.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-09-09 MENTOR
Manager: Firma Bonke & Co. e.a., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1853-04-18 MENTOR
Manager: Firma Jacob Vriesendorp & Zoonen (houthandel), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Jacob Vriesendorp & Zoonen (houthandel), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Date/Name Ship 1856-11-25 MENTOR
Manager: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Zeilmaker & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 9 september 1840, van de MENTOR:

A. van Berkel & Zoon, Delft,
Wijnaerts & Prins (Wijnaenda & Pennis?), Delft,
Gebr. Bam, Rotterdam en
Bonke & Co, Rotterdam (boekhouders), elk voor 1/4e part

Ship Events Data

1849-11-28: NRC 301149
Hellevoetsluis, 29 november. Het schip MENTOR, kapt. K. de Kok, is gisteren avond, uit het kanaal zeilende, tegen het oude havenhoofd gezeild. Het heeft daardoor zware lekkage bekomen. Men is verplicht geweest hetzelve tegen de Noordwal aan de grond te zetten uit vrees van te zullen zinken, en heeft hetzelve aldaar zo voorzien, dat het heden nacht met adsistentie in de kanaalhaven is kunnen teruggebracht worden
1849-12-25: NRC 291249
Cowes, 25 december. Het Nederlandse kofschip MENTOR, kapt. De Kok, van Rotterdam naar Gibraltar bestemd, is hier heden binnen gelopen om nieuwe ankers in te nemen, vermits dat schip de zijne de 22e op de hoogte van Brouwershaven in een storm verloren heeft.
1861-08-03: Final Fate:
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Harlingen, 12 augustus. Omtrent het Harlinger kofschip MENTOR, kapt. Rijf (opm: kof, kapt. F.D. Rijf) – zie het telegrafisch bericht van 3 dezer (opm: NRC 050861) – kunnen wij nog het volgende mededelen:
Nadat het schip in hevige storm 's morgens te 9 ure op zijde gevallen en de lading, bestaande uit granen, overgeslagen was, heeft men de masten gekapt en reddeloos rondgedreven tot 's middags 4 ure, terwijl de equipage, 9 man en des kapiteins vrouw, elk ogenblik vreesden met het schip te zullen wegzinken. Gelukkig daagde toen het Amerikaans schip ADJUSTER ter redding op. Na veel moeite gelukte het allen te redden. Tevergeefs beproefde men het schip op sleeptouw te nemen. Na vier dagen liefderijke verpleging werden zij te Hudiksvall, werwaarts dit schip van Londen gedestineerd was, aangebracht. Van daar over Stockholm en Berlijn gereisd, zijn allen hier behouden aangekomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma05 vermeldt L.J.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1840 t/m 1841 van de galjoot “Mentor”, gebouwd in 1840 te IJlst, 196 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Boon, L.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.R.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1842 t/m 1848 van de galjoot “Mentor”, gebouwd in 1840 te IJlst, 196 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Boon, J.R.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Kok was met vlagnummer R86 in de periode 1845 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein de Kok een uitkering heeft ontvangen van f 187,13 voor haar en vijf kinderen incl. schoolgeld. In 1859 was de uitkering f 173,73 058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat dat kapitein K. de Kok met vlagnummer R86 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851 van de sch.kof “”Mentor                105 last            varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1855                       geen vermelding van schip en reeder.

 

Bouma025 vermeldt K.de Kok als gezagvoerder van/in:

*    1849 t/m 1854 van de galjoot “Mentor”, gebouwd in 1840 te IJlst, 196 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1856 van de 2.msch. “August & Maria”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfshaven. Het schip is als wrak op N-Beveland aangespoeld, op reis van Danzig naar Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Kok, K. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Fekko Cremer werd geboren te Groningen op 21 december 1815 als zoon van de suikerbakkersknecht/suikerraffinadeur Harm Fekkes Cremer en IJltje Pieters

Hij trouwde te Groningen op 23 november 1843 als stuurman met Grietje Pilon, geboren te Groningen op 27 augustus 1811 als dochter van de kleermaker Jan Pilon en Marijke Jans. Zij overleed te Groningen op 07 augustus 1866, 54 jaar, weduwe.genlias

Provinciale Groninger Courant 24 juli 1862114

Groningen, 21 juli. Aangaande de brik PRESTO, wijlen kapt. Fekkes Cremer, van Rotterdam naar Boston, A., den 28 juni te Boston gearriveerd, wordt het volgende gemeld:

Den 8 juni  beliep het schip op 44°38’ N.Br., 51°22’ W.L., een hevige storm, die van ’s avonds 10 tot ’s morgens 5 uur aanhield, waarin alle razeilen werden verloren en de grote ra brak, zodat het schip in nood der baren verkeerde, terwijl de ramp nog werd verergerd door het overboord gaan van de kapitein, die in een ogenblik voor dat iemand hem iets kon toewerpen, een prooi der golven werd.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.F. Cremer wonend te Rotterdam was met vlagnummer 89 in de periode 25 augustus 1854 t/m zijn overlijden in 1862 ingeschreven als lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Bij de inschrijving was hij gezagvoerder van de galjoot “Mentor”, directie Jacob Vriesendorp en Zn.  064.

 

F,Cremer was lid voor de vlag van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” met vlagnummer 38 in de periode 1858 t/m 1862

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.F.Kremer als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de galjoot “Mentor”, gebouwd in 1840 te IJlst, 196 ton o.m., varend voor J.Vriesendorp te Dordrecht.

      1859 t/m 1862 van de schoenerbrik “Presto”, gebouwd in 1858 te Groningen, 219 ton o.m., varend voor Vriesendorp & Co te Dordrecht.

Bij Bouma025 zijn afwijkende opgaven:

van de “Mentor” meldt hij als gezagvoerder E.T.Cramer. En bij de “Presto” gebruikt hij de spelling Kremer. Dit is in tegenspraak met de opgaven van van Blokland-Visser hierna

 

Overige bijzonderheden

Mevr. van Blokland-Visser064 vermeldt de volgende bijzonderheden:

Op 13 mei 1855 (Monsterrol nr 1690 op het Gemeentearchief van Dordrecht) was hij kapitein op de schoener “Mentor”, 87 last/ werf Viktor de Wijk te Oude Zijlen en met als reder Jacob Vriesendorp voor een reis naar Toulon.

In 1858 was hij kapitein op de galjoot “Presto”, 250 ton / werf E.M. Meursing Hoogezand reder Gerard Maurits te Dordrecht.

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Cremer, Fekko
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Frederik Dirksz Rijf werd geboren op 30 juni 1815 te Midsland op Terschelling.

Hij huwde voor de eerste maal met Pietje Vogelenzang en na haar overlijden voor de tweede maal met Theresia Babois, geboren 02 juli 1821 te Anjum en overleden op 01 januari 1892 te Midsland.

Frederik Dirksz overleed op 31 januari 1893 te Midsland. 010-p.52.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Frederik Dirks Rijf werd per 04 maart 1853 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "Barend". Zijn vrouw was Pietje Aukes Vogelsang. In 1855 werd hij naar de eerste klas overgeschreven met vlagnummer 42029-fol.012.

F.D.Rijf werd per 09 maart 1855 met vlagnummer 42 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Harlingen", boekhouders Zeilmaker & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Pietje Aukes Vogelzang, geen geboortedatum vermeld028-fol.047.

F.D.Rijf was met vlagnummer 42 lid van het College in de periode 1855-1892034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Op 24 februari 1891 adresseerde het College een brief aan F.D.Rijf te Midsland, Terschelling033.

"Kap.F.D.Rijf stierf in 1893035-20 februari 1893.

 

De schepen van de kapitein

lid van college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer   periode    type          naam van het schip                                         boekhouder/reder

       42            1853-1856 kof            Harlingen (ex Catharina)                               Zeilmaker & Co, Harlingen

                          1856-1860 glj              Mentor                                                              Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                         verongelukt op de Zweedse kust

                          1861-1882 glj            Nicolaas (ex Stad Sluijs)                                Zeilmaker & Co, Harlingen

                                                         afgekeurd te Kopenhagen en verkocht

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein F.D.Rijf gedurende:

*   1854 t/m 1856 als gezagvoerder van de schoenerkof “Harlingen” ex-Catharina, gebouwd in 1827 te Monnikendam, 152 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen;

*   1857 t/m 1861 op de galjoot “Mentor”, gebouwd in 1840 te IJlst, 196 ton o.m., varend voor Zeilmaker & co te Harlingen. Het schip verongelukte op de Zweedse kust;

*   1862 t/m 1883 op de galjoot “Nicolaas” ex Stad Sluis, gebouwd in 1854 te Zierikzee, 207 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1883 afgekeurd te Kopenhagen en verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Het maritieme leven van Frederik Dirksz Rijf kent de volgende bijzonderheden:

tot 1835            gemonsterd als lichtmatroos op het kofschip "De Jonge Wachter" onder kapitein H.W.Bontekoe. Met dit schip maakte hij reizen naar Scandinavische havens en vaak naar Petersburg.

1835                  lichtmatroos op de schoenerkof "Edams Welvaren" onder kapitein Jacob Meyer.

1838-c.1840    matroos op de "Venetia" onder kapitein R.J.Kranenburg. In c.1840 komt hij in dienst bij rederij Zeilmaker & Co te Harlingen.

1855-1858       kapitein op de kof "Harlingen", gebouwd in 1827 te Monnikendam op de werf P.de Kater als "Catharina" (80 last, 152 ton) en in 1855 gekocht door Zeilmaker & Co te Harlingen en herdoopt. Vermoedelijk in 1858 gesloopt.

1858-1861       kapitein op de galjoot "Mentor", in 1840 gebouwd te IJlst (104 last, 196 ton). Op 29 juli 1861 verongelukt het schip ter hoogte van Gotland. Alle opvarenden, waaronder de vrouw van de kapitein, worden gered door het Amerikaanse schip "Adjuster", kapitein E.A.Snell, en te Hendriksvall (Zweden) aan land gezet.

1861-1884       kapitein op de schoenerkof "Nicolaas", gebouwd in 1854 te Zierikzee (109, 207 ton) met de naam "Stad Sluis". In 1861 aangekocht door Zeilmaker & Co te Harlingen en herdoopt als "Nicolaas". In 1884 na averij afgekeurd te Kopenhagen en verkocht.

na 1884            rustend zeeman te Terschelling. Begraven op het kerkhof van Midsland010-p.52.

 

F.D.Rijf was in 1837 20 jaar en lichtmatroos op de "Edams Welvaren" onder gezag van kapitein Jacob Meyer. Het schip maakte een reis naar Surniname en de Nederlandse Antillen010-p.50.

 

“Op 29 juli 1861 verging het Harlinger schoenerkofschip Mentor bij Gothland. Kapitein F.D.Rijf, zijn vrouw en drie bemanningsleden werden door het Amerikaanse vaartuig Adjuster, kapitein E.A.Enell, gered en op 1 augustus in Hudikssvall aan land gezet.” (Uit: “Rederijen verwenen en keerden weer. Uit Harlingens geschiedenis der scheepvaart” door H.J.A.R. van Harlingen; Harlinger Courant, 28 november 1969).

 

Harlinger Courant dd 05 december 1874, Scheepstijdingen.

Binnengekomen:

Harlingen 3 Dec. Nicolaas D. Rijf, Riga.”

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Rijf, Frederik Dirksz
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 42
Overige informatie: (*30.06.1815 – †31.01.1893)

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1859-03-05
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MENTOR
Schipper: Rijf, Frederik D.
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.52
DVD VIII - 108,109
BIJLBRIEF

Naam schip MENTOR

plaats en datum acte bijlbrief, IJlst, 9 september 1840

type schip schoenerkof

bouwwerf/verkoper Jelle Jelles Croles, scheepsbouwmeester te IJlst

gevoerd door kapt. Lijs Jans Boon

eigenaar/aankoper A. van Berkel & Zoon, Delft, Wijnaerts & Prins (Wijnaenda & Pennis?), Delft, Gebr. Bam, Rotterdam en Bonke & Co, Rotterdam (boekhouders), elk voor 1/4e part

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 200 tonnen of 106 lasten (meetbrief Sneek, 26 augustus 1840)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 28,10 m., breed 5,83 m., hol 2,75 m.

kiellegging 1839

tewaterlating 9 september 1840

plaats / datum registratie Sneek, 15 september 1840

nummer van registratie deel 19, folio 57, recto, vak 1.

notaris burgemeester der Stad IJlst.

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 051207

Naam MENTOR
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 184.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: MENTOR

Plaats en datum: onderhandse verkoop 18 april 1853

Soort schip galjoot

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper firma Bonke & Co. c.s., Rotterdam

Eigenaar / aankoper firma Jacob Vriesendorp & Zoonen te Dordrecht

Groot volgens meetbrief 102 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie 18 april 1853

Datum van registratie Rotterdam

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 13.500,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/020106

Naam MENTOR
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 222.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: MENTOR

Plaats en datum: onderhandse acte van transport dd. 25 november 1856

Soort schip galjoot

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper firma Jacob Vriesendorp & Zooen, Dordrecht

Eigenaar / aankoper Cornelis Teves voor zijn firma Zeilmaker & Co, Harlingen

Groot volgens meetbrief 102 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie

Datum van registratie 27 november 1856

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 11000,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/160106

Naam MENTOR
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1857
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: Terschelling Buitengaats - ISBN 90.6148.901.6 / Page 52