Inloggen
ORION - ID 8295


Kroniekberichten

Datum 05 december 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 3 december. Volgens bericht van kapt. Miedema, gezagvoerder van het stoomschip ORION, alhier binnen, had hij de 1e en 2e dezer vliegend stormweder doorgestaan en bij de West- Hinder een schoener zien drijven met gebroken masten, van het volk verlaten, en des avonds nabij Egmond een vaartuig, dat vuurpijlen afstak en spoedig uit het gezicht was.
(opm: zie NRC 051267)

Afbeelding
Datum 08 maart 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cowes, 5 maart. Het stoomschip ORION, kapt. Miedema (opm: kapt. S. van der Wielen Miedema), van Amsterdam naar Lissabon bestemd, is heden alhier binnengelopen, wegens gebrek aan steenkolen.

Afbeelding
Datum 11 maart 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 8 maart. Heden is alhier binnengelopen wegens gebrek aan steenkolen het stoomschip ORION, van Amsterdam naar Lissabon bestemd; het heeft later de reis voorgezet.

Afbeelding
Datum 24 januari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Ramsgate, 21 januari. Het stoomschip ORION, kapt. Miedema, arriveerde hier om deszelfs lading van Londen naar de Middellandse Zee weder in te nemen.

Afbeelding
Datum 13 februari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 12 februari. Omtrent de aanvaring van het stoomschip ORION, kapt. Miedema, op de reis van Amsterdam naar de Middellandse Zee, behelst de Shipping and Mercantile Gazette van 21 januari het volgende, dat wij wegens de betoonde moed en vastberadenheid van de kapitein, er bij het bestaan van zovele voorbeelden dat schepen in minder hopeloze toestand verlaten zijn geworden, niet ondienstig achten bekend te maken. De aanvaring had plaats in den ochtend op 21 december op de hoogte van Dungeness, door een tot nu toe onbekend gebleven schip. De ORION werd aan stuurboordzijde, omstreeks drie voet voor de machinekamer getroffen, waardoor een gat ontstond van drie voet wijdte, eene diepte van 15 voet, zijnde 7 voet beneden de waterlijn, en tot 5 voet boven den kiel, en het benedendek op dat punt geheel weggenomen werd. In dezen gevaarvolle toestand, bij harde zuiden wind en hoge zee,terwijl de ORION bijna zinkende was, besloot de kapitein onmiddellijk koers te stellen naar Ramsgate toen op 60 mijlen afstand verwijderd, welke plaats hij gelukkig bereikte, en waar de ORION aan de grond gezet, en het beschadigde gedeelte met planken voorzien werd, ten einde naar Londen te kunnen opvaren, om gerepareerd te worden. Zo als bekend is, verliet de ORION sedert de Theems en arriveerde reeds in Gibraltar. (opm: zie Kroniek 1869, NRC 23 en 24 december)

Afbeelding
Datum 19 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 april. Als een blijk hoezeer door onze assuradeuren het manmoedig gedrag in de aan de dag gelegde zeemanschap van gezagvoerders van schepen op hoge prijs wordt gesteld, vernemen wij, dat dezer dagen door de Amsterdamse en Rotterdamse
Assuradeuren, op het behouden varen van het aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij toebehorende stoomschip ORION, aan de gezagvoerder van dien bodem, de heer S. v.d. Wielen Miedema, ondermeer is aangeboden, een fraaie pendule met toepasselijke inscriptie, als een blijvende gedachtenis aan het uitmuntend beleid, door hem betoond bij gelegenheid van het aanzeilen door een ander schip in het Engelse Kanaal op 21 december 1869, waardoor een aanzienlijk kapitaal en vele mensenlevens zijn behouden gebleven.

Afbeelding
Datum 21 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 januari. Gisteren lagen de Nederlandse stoomschepen ONDINE en URANIA nog in Frederikshaven en het Nederlandse stoomschip VENUS te Christiansand.

Afbeelding
Datum 20 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 april. De stoomschepen HECLA, ULYSSES en VENUS zijn de 16e dezer voor Reval aangekomen en zouden worden ingeijsd. (opm: door het ijs heen naar binnen worden gehaald. Bijna eind april! Drie stoomschepen van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij).

Afbeelding
Datum 16 mei 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Malaga, 13 mei. Het Nederlandse stoomschip VENUS is op de baar aan de grond geweest, doch zonder schade afgesleept.

Afbeelding
Datum 20 mei 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Malaga, 13 mei. Het Nederlandse stoomschip VENUS, van Palermo naar Rotterdam, geraakte gisterenavond bij het binnenkomen van deze haven op de baar aan de grond. Het Spaanse stoomschip GUADIANA poogde vruchteloos het schip af te slepen. De sleeptrossen braken. Het Engelse stoomschip CADIZ slaagde er in en is de VENUS ogenschijnlijk zonder enige schade in de haven ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 27 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 november. Het schip BALTIMORE is gisteren hier binnengekomen, met verlies van bijna de gehele deklading balken, en het stoomschip VENUS kwam binnen met ingeslagen kajuit.

Afbeelding
Datum 14 maart 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Livorno, 6 maart. De Nederlandse stoomboot VENUS, heden ochtend naar Marseille vertrokken, is met schade aan de machine alhier teruggekeerd; heeft de schade hersteld en de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Men schrijft uit IJmuiden aan het Handelsblad: Gisteren (donderdag) namiddag werd hier de doorschutting gestaakt in de grote sluiskolk, daar de buitenvloeddeuren verwisseld moesten worden; schepen van geringe afmeting worden door de kleine sluis geschut. Met grote moeite zijn ’s voormiddags in de grote schutkolk nog doorgelaten de barkschepen DOROTHEA en MASSONE C. De Londense stoomboot WIDGEON en het Nederlands barkschip HEEMSE, mede hier gisteren binnengekomen, moesten blijven liggen, alsook de stoomschepen VENUS en ASTREA, op vertrek gereed liggende in het kanaal.
Heden begint men opnieuw met het werk der verwisseling, dat gisteren avond werd gestaakt; naar het zich laat aanzien, zullen de schepen ook heden nog oponthoud ondervinden door deze wel wat langwijlige verwisseling.

Afbeelding
Datum 02 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 november. Volgens uit Pillau ontvangen telegram van gisteren, waren de Nederlandse stoomschepen VENUS en HECLA nog aldaar liggende, kunnende door stormweer niet vertrekken.

Afbeelding
Datum 20 januari 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 januari. Het Nederlandse stoomschip VENUS, van hier naar Kopenhagen, is te Wrängö vóór Gothenburg, binnengelopen, hebbende de reis naar Kopenhagen niet kunnen vervolgen wegens vast ijs in het Kattegat tussen Twindelen en Antholm.

Afbeelding
Datum 02 maart 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 24 februari. Het Nederlandse stoomschip VENUS, van Amsterdam, laatst van Wargö, naar Kopenhagen en Reval, heeft op de hoogte van Hveen op zwaar ijs gestoten en is weder herwaarts terug moeten keren. Kapt. Bakker rapporteert, dat hij van Winga af in het Kattegat slechts zware ijsschotsen heeft aangetroffen.

Afbeelding
Datum 12 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 7 maart. De stoomschepen VENUS van Amsterdam en A.N. HANSEN van Londen, lossen hier de naar Kopenhagen bestemde goederen, die per spoor daarheen verzonden zullen worden.

Afbeelding
Datum 08 april 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 april. Het Nederlandse stoomschip VENUS vertrok heden van Kopenhagen naar Duinkerken met 233 varkens.

Afbeelding
Datum 07 september 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 7 september. Kapt. De Vries, hier heden binnen met het stoomschip VENUS, van de Middellandse Zee, rapporteert:
Op de 1e september ll. zagen wij op 11 mijl afstand van Kaap St. Vincent de Engelse torpedoboot no. 4 seinende met noodvlag; naderbij komende bleek zij gebrek te hebben aan steenkolen, waarvan wij de boot voorzagen. De Engelse boot was bestemd naar Bombay, komende van Engeland.

Afbeelding
Datum 02 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 december. Het Nederlandse stoomschip VENUS, van Amsterdam naar Malaga, is heden te Brest binnengelopen wegens storm.

Afbeelding
Datum 03 mei 1882
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 mei. Het Nederlandse stoomschip VENUS, van hier naar de Middellandse Zee, is met schade aan het dek te Cowes binnengelopen.

Afbeelding
Datum 04 mei 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cowes, 30 april. Het stoomschip VENUS, kapt. De Vries, van Amsterdam naar Lissabon, is alhier binnen gelopen om steenkolen in te nemen. Het had zware schade aan de hut bekomen, de kapitein was gewond.

Afbeelding
Datum 29 juni 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 juni. Zaterdagochtend kwam te IJmuiden binnen het Nederlandse stoomschip VENUS, kapt. J. de Vries, van de Middellandse Zee naar Amsterdam bestemd. Gemelde kapitein rapporteert op de uitreis zwaar stormweer gehad, en veel stortzeeën overgekregen te hebben, waardoor de brug insloeg en 3½ voet water in de kajuit kwam. Hijzelf werd van de brug geslagen, waardoor zijn arm brak en hij meerdere kneuzingen bekwam.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 oktober. Het Nederlandse stoomschip VENUS, van hier naar Hamburg, is gisteren op het Noordzeekanaal in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip BERGAMO, waardoor laatstgenoemde schade bekwam.

Afbeelding
Datum 06 januari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 januari. Het stoomschip VENUS, kapt. K.W. Bols, is te Reval in de haven door de sleepboot DWINA aangevaren en bekwam daardoor schade aan het stuurtoestel en zal ongeveer een week nodig hebben om te repareren.

Afbeelding
Datum 16 december 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 december. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip VENUS, van Amsterdam naar Reval en de 13e december van Kopenhagen vertrokken, met averij aan de machine te Kopenhagen teruggekeerd en repareert aldaar.

Afbeelding
Datum 10 januari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 7 januari. Het Nederlandse stoomschip VENUS is op 4 dezer bij het verhalen naar Dunzig quay (opm: mogelijk Danziger Kai) door het breken der sleeptros tegen het schip EMILIE CHARLOTTE aangevaren, waardoor het laatstgemelde zware schade bekwam.

Afbeelding
Datum 20 maart 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 16 maart. De stoomschepen SIRIUS en VENUS zijn van hier bevracht met suiker naar Amsterdam tot 9½ M (opm: waarschijnlijk Reichsmark) per 1000 kg. Genoemde stoomschepen vertrekken respectievelijk 23 en 31 maart. (opm: beide stoomschepen behoorden toe aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij)

Afbeelding
Datum 05 januari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 januari. Het stoomschip VENUS is opgevaren naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 26 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 februari. Betreffende het stoomschip VENUS wordt nog bekend dat het aangevaren is door het stoomschip ZANZIBAR, van Hamburg naar Penang bestemd. De bemanning van de VENUS bevindt zich nog aan boord van dat stoomschip, dat te Southend geankerd ligt met schade aan de boeg, en door de mist verhinderd wordt naar Londen op te stomen, alwaar het zal repareren.

Afbeelding
Datum 31 mei 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

In de hedenmiddag te Amsterdam gehouden algemene vergadering van deelhebbers van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij is het verslag over 1891 uitgebracht, waaraan wij het volgende ontlenen: Het aantal reizen, door de schepen van de maatschappij volbracht in 1891, was 245, tegen 262 in 1890. Vervoerd werden 288.412 ton goederen, tegen 303.250 ton in1890, en bevaren werd NLG 2.425.498, tegen NLG 2.611.141 in 1890.
De vermindering, zowel in het aantal reizen als in de cijfers van de vervoerde tonnen en van de bevaren vrachten, is voornamelijk toe te schrijven aan de strenge winter 1890/91, die de vaart door het Noordzee Kanaal tot 25 januari stremde en nog geruime tijd na het invallen van de dooi zijn nadelige invloed deed gevoelen, vooral door de vertraging van de af- en aanvoer van de goederen, die verscheept moesten worden of op het vaste land afgeleverd.
Voor het overige zijn de omstandigheden voor de maatschappij niet ongunstig geweest, hoewel over het algemeen de vrachtenmarkt lager was dan in het vorige jaar.
De opening van het Merwedekanaal wordt tegen 1 augustus a.s. tegemoet gezien. Sedert de minister Havelaar die zaak ter hand nam, is daarmede een gelukkige voortgang gemaakt. Van de spoorwegovereenkomsten heeft de Mij. tot dusver alleen voordeel ondervonden.
De steenkolenprijzen bleven in Duitsland zeer hoog; eerst in het voorjaar van 1892 begonnen zij enige neiging tot verlaging te tonen. In de behoeften van de schepen te Amsterdam is voorzien door Newcastle kolen, die de directie tot redelijke prijzen in Engeland kon kopen. De averijen bleven beperkt tot het verlies van de VENUS op 16 februari 1891. Het proces over haar aanvaring door de ZANZIBAR werd voor het Hof der Admiraliteit te Londen gewonnen; de schadevergoeding door de ZANZIBAR te betalen is vrij belangrijk. Daarvan is echter nog geen repartitie (opm: verdeling naar de kosten) gemaakt, zodat die eerst in de loop van 1892 zal kunnen ontvangen worden.
De winst- en verliesrekening wijst met inbegrip van het saldo van 1890 een credit aan van NLG 869.269. Na afschrijvingen op de schepen (NLG 240.317) en van verschillende rekeningen blijft er een saldowinst van NLG 105.920, waarvan 6 pct. dividend aan aandeelhouders wordt uitgekeerd.
Ter vervulling van de vacatures, in het commissariaat ontstaan door het overlijden van de heren A. van Lennep en M.H. Insinger werden gekozen de heren Mr. H.P.G. Quack en Mr. H.F. Baron de Fock.

Afbeelding