Inloggen
STELLA - ID 8357


Kroniekberichten

Datum 06 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 oktober. Volgens het Amsterdams Effectenblad zijn de onvoorziene rampen waarop de commanditaire sociëteit onder de firma Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, te Amsterdam zich bij haar aanvrage om surseance van betaling beroept, de volgende: “dat wegens de tegenwoordige tijdsomstandigheden vele kredieten, die zij genoot, zijn ingetrokken en betalingen uit gebleven; dat door het uittrekken van miliciens haar vele werklieden en daaronder specialiteiten, die moeilijk zijn te vervangen, zijn ontnomen; terwijl zij door het daardoor veroorzaakte oponthoud in de afwerking van het voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij op stapel staande schip STELLA, twee betalingstermijnen ten bedrage van NLG 135.000 derft”.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Livorno, 31 juli, per telegram. Het Nederlandse stoomschip STELLA is alhier met zes voet water in het ruim aangekomen, hebbende door dikte van mist bij het eiland Gorgona gestoten.

Afbeelding
Datum 14 juni 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Palermo, 9 juni. Uit het stoomschip STELLA, van Amsterdam, zijn 350 zakken suiker beschadigd gelost.

Afbeelding
Datum 17 juli 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Syra, 14 juli. Het stoomschip STELLA, kapt. Van Wijk, is alhier met beschadigde machine binnengelopen. De reparatie zal denkelijk in 3 weken tijd geëindigd zijn.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 augustus. Het Nederlandse stoomschip STELLA, lag 10 dezer te Syra gereed om te vertrekken.

Afbeelding
Datum 15 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Noordwijk, 14 november. De schroefstoomboot STELLA, kapt. Van Wijk, komende van de Middellandse Zee, geladen met krenten, raakte hedenmorgen 5 uur door het mistige weer in de nabijheid van deze plaats aan de grond. Men ontdekte haar eerst te 10 uur en verleende hulp met de reddingboot, zodat zij te 12 uur weer vlot raakte. De boot had goederen gelost te Vlissingen en was op weg naar de haven van IJmuiden.

Afbeelding
Datum 13 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lissabon, 11 december. De Nederlandse stoomboot STELLA, van Gibraltar naar Rotterdam, is alhier met onklare veiligheidskleppen binnengelopen. Een stoker is gedood en een andere gewond.

Afbeelding
Datum 21 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Plymouth, 19 november. Het stoomschip STELLA, van Amsterdam naar Lissabon, is hier binnengelopen met lekkage aan de stoomketel.

Afbeelding
Datum 26 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Livorno, 21 maart. Het Nederlandse stoomschip STELLA, is gepasseerde namiddag in het dok gehaald om de bodem schoon te maken en te verven.

Afbeelding
Datum 12 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ferrol, 10 november. De Nederlandse stoomboot STELLA, van Smirna naar Amsterdam, is hier binnengelopen met gebroken stuurtoestel, ’t welk hier gerepareerd wordt en denkt vrijdag te vertrekken.

Afbeelding
Datum 03 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sulina, 30 april. De Nederlandse stoomboot STELLA is op 37 Engelse mijlen van hier op de rivier aan de grond geraakt en blijven zitten. Er is 16½ voet water in de rivier.

Afbeelding
Datum 05 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 mei. Het Nederlandse stoomschip STELLA is volgens telegram uit Sulina van heden aldaar aangekomen, na 69 uur aan de grond gezeten en 400 ton lading gelost te hebben. Ogenschijnlijk heeft het schip geen schade, maar het zal door een duiker worden nagezien en vermoedelijk binnen twee dagen de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 16 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sulina, 9 mei. De Nederlandse stoomboot STELLA, vroeger gemeld als in de rivier aan de grond gekomen, is met assistentie van lichters en sleepboten vlot gekomen. Hulploon GBP 750, waterhoogte in de rivier is 16¼ voet.

Afbeelding
Datum 07 december 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Stoomvaart op Amerika. Ieder rechtgeaard Amsterdammer betreurt het, dat tot dusver een directe stoomvaartlijn van Amsterdam op New York ontbreekt. Rotterdam bezit zulk een verbinding, die de jaren van tegenspoed te boven schijnt te zijn gekomen en die – ofschoon elke week een boot vaart – toch niet altijd alle goederen kan verschepen die haar worden aangeboden. Aan teleurstellingen en klachten is dan ook geen gebrek, vooral bij Amsterdamse inladers en geconsigneerden, die natuurlijk achterliggen bij Rotterdam.
Deze ervaringen hebben geleid tot een zeer eigenaardige samenwerking, om opnieuw de vestiging ener geregelde Amsterdams-Amerikaanse stoomvaartlijn te beproeven. Zoals vóór drie eeuwen vele Amsterdamse kooplieden zich verenigden om de vaart naar Indië te ondernemen, die voor ieder afzonderlijk te machtig was, zo zal vermoedelijk ook thans een combinatie voor de verbinding met New York tot stand komen. Op aandrang van enige flinke stadgenoten heeft namelijk de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij zich bereid verklaard, één jaar lang met drie van haar boten, de CASTOR, de POLLUX en de STELLA en zo nodig met gelijksoortige andere boten, eenmaal in de drie weken geregeld tochten van Amsterdam naar New York en terug te ondernemen, te beginnen met 1 maart 1881, onder voorwaarden, tegen een mogelijk verlies tot een maximum van NLG 125.000,- te worden gewaarborgd.
De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij zelve is bereid van die som een vijfde te dragen en door een twintigtal firma’s en maatschappijen is reeds voor ongeveer NLG 50.000,- voor het waarborgkapitaal getekend, o.a. door de Nederlandsche Handelmaatschappij voor NLG 20.000,-. Bijna allen hebben zich tot medewerking verbonden voor een tweede jaar. Indien de 17 reizen winst opleveren, wordt deze naar verhouding der inschrijvingen verdeeld.
In het belang van de Amsterdamse handel is het zeer te hopen, dat voor het nog ontbrekende gedeelte van het waarborgkapitaal worde getekend. Uit deze bescheiden onderneming kan allengs een uitgebreider dienst op Amerika zich ontwikkelen, welke Amsterdam in dat opzicht onafhankelijk maakt en ook door concurrentie de gehele Nederlandse handel ten goede komt. Zijn eenmaal de pijlers van deze brug in de Oceaan gelegd, dan zal ook de voltooiing zich niet laten wachten.
Tot dusver hebben, behalve de Handelmaatschappij, zich tot deelneming bereid verklaard de heren Calkoen & Gildemeester, Joosten & De Bordes, Nederlandsch Indische Handelsbank, Adolph Boissevain & Co., W.F. Pieck & Co., Ten Have & Van Essen, Buyn & Boissevain, M.P. Pels, A.C. Wertheim, Crommelin & Co., Van Eeghen & Co., Willink & Co., Lippman Rosenthal & Co., Alsberg Goldberg & Co., Küster & Co. J. Kogel en Böninger Cramer & Co.

Afbeelding
Datum 03 februari 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 1 februari. Kapt. Ten Harmsen, voerende het Nederlandse stoomschip STELLA, van de Middellandse Zee alhier binnen, rapporteert hedenmorgen op circa 6 Duitse mijlen ONO. van het vuurschip Noord-Hinder gezien te hebben de top van een mast, blank geschraapt geheel gaaf, ogenschijnlijk nog aan een wrak zittende, daar die, niettegenstaande er tamelijk veel zee stond, niet bewoog. De mast ligt juist in het vaarwater tussen hier en de Noord-Hinder.

Afbeelding
Datum 26 februari 1881
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Wij ontlenen aan de te New York verschijnende Produce Exchange Bulletin van de 11e dezer het volgende:
Nieuwe Stoomvaartlijn naar Amsterdam. Een van de oudste en rijkste stoomboot-maatschappijen van Europa heeft kortelings een nieuwe lijn van Amsterdam naar New York geopend. Het eerste stoomschip van deze lijn, de POLLUX, zal de 2e maart van Amsterdam vertrekken, om vooreerst met de STELLA, CASTOR en JASON in de geregelde dienst te voorzien. Bovengenoemde stoomschepen zijn alle van grote tonnenmaat en eerste klasse; thans volgens de nieuwste methode speciaal voor ’t vervoer van tussendekspassagiers ingericht. Zonder twijfel zal deze nieuwe onderneming met sympathie worden ontvangen en zeer worden gesteund door de afstammelingen van die ondernemende oude Hollanders, die de grondslag van deze grote stad (toen Nieuw-Amsterdam genaamd) legden. De maatschappij, die deze nieuwe lijn in ’t leven riep, is in staat de verladers alle mogelijke faciliteiten aan te bieden, daar zij een vloot van ongeveer dertig stoomboten bezit, die geregeld de Middellandse-, Noord- en Oostzeeën doorklieven. Indien nodig, worden extra boten van Amsterdam naar New York geëxpedieerd. De consul Eckstein voorspelt ook een goed succes aan de nieuwe lijn, waarbij de Amsterdamse handel groot belang heeft.
Wij zelf vernemen nog het volgende: Een zeer fatsoenlijke familie hier te Groningen, die primitief (opm: eerst) had besloten per 1e klasse naar New York te reizen, gaat, nadat men zich te Amsterdam persoonlijk van de inrichting der 3e klasse had overtuigd, thans de 2e maart per de POLLUX vertrekken. Waar de 3e klasse passagiers zo zeer de belangstelling van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij trekken, dat het bovenstaande kan plaats vinden, dan verdient de onderneming alleszins aanbeveling en zal in korte tijd een einde komen aan alle praatjes, uit broodnijd of afgunst voortspruitende.

Afbeelding
Datum 25 maart 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 maart. Uit IJmuiden wordt ons van hedennamiddag 12 uur geseind, dat het Nederlandse stoomschip STELLA, zijnde de tweede boot op de directe lijn van hier naar New York, de reis heeft aanvaard. Zeshonderd en zestig passagiers maken de reis mede.
Alles was wel aan boord.

Afbeelding
Datum 11 april 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 10 april. Het Nederlandse stoomschip STELLA, arriveerde 9 dezer ’s morgens 05.00 u van hier te New York met 666 passagiers, zodat de reis door gezegd stoomschip in 15½ dag werd volbracht. Alles wel.

Afbeelding
Datum 04 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 december. De passagiers van het stoomschip CASTOR zullen door de STELLA worden overgenomen, die woensdag van hier naar New York vertrekt en Plymouth zal aandoen.

Afbeelding
Datum 09 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 december. Men deelt ons mede dat de passagiers van het stoomschip CASTOR, op reis van hier naar New York te Plymouth binnengevallen, in blakende welstand verkeren. Hoe zwaar ook de reis was, welke zij ondervonden, allen roemden kapt. Visser aan wiens energie en doorzicht in verband met de meer dan gewone hechtheid van de bouw, gepaard met grote zeewaardigheid van de CASTOR, zij het behoud van hun leven en eigendom toeschrijven. Om de reis van gemelde reizigers spoediger te kunnen vervolgen besloot de directie van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij haar stoomschip STELLA Plymouth te doen aanlopen en de passagiers van de CASTOR over te nemen. Uit deze oorzaak konden niet alle aanvragen om plaats op de STELLA worden toegewezen, en vertrok zij dus heden van hier met slechts 6 kajuits- en 250 tussendeks passagiers.

Afbeelding
Datum 01 januari 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 december 1881. Volgens bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij ontvangen telegram, is het stoomschip STELLA van hier te New York aangekomen, Het had zwaar stormweder doorgestaan, waarbij een man overboord was geslagen.

Afbeelding
Datum 12 april 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 april. Niettegenstaande het grote aantal landverhuizers door de SURREY op de 2e dezer ingescheept naar New York, kon zowel het stoomschip EDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij als de STELLA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij van hier met een groot aantal tussendekpassagiers naar New York vertrekken. De STELLA nam er ongeveer 700 in, terwijl er nog 200 bij gebrek aan ruimte via Londen werden verzonden, terwijl de EDAM met ongeveer 600 passagiers de reis aanvaardde. De EDAM had een diepgang van 66 dm. en de STELLA van 57 dm. Beide boten zijn reeds goede oude bekenden in de vaart en zijn volkomen voor het bestemde doel ingericht.

Afbeelding
Datum 23 mei 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 mei. Kapt. Ten Harmsen, voerende het stoomschip STELLA, van New York hier aangekomen, rapporteert de 10e dezer op 42º NB 51º WL een ijsberg te zijn gepasseerd van 700 voet lang, met 2 pieken, de een 100, en de ander 150 voet hoog, dezelfde dag passeerde hij op 42º NB 49º WL een andere ijsberg, 800 voet lang en 200 voet hoog, met veel klein ijs in de omtrek.

Afbeelding
Datum 11 januari 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Op woensdag 3 januari vertrok van hier het stoomschip STELLA, kapt. W.J.C. ten Harmsen, met lading naar New York en bevonden zich bovendien aan boord 51 volwassenen personen, 26 kinderen van 1-10 jaar, 1 zuigeling en 1 kajuitspassagier, alzo 79 zielen.
Heden, 10 januari, vertrok het stoomschip CASTOR, kapt. J.R. Visser, met lading en de navolgende landverhuizers: 73 volwassen personen en 29 kinderen van 1-10 jaren, 3 zuigelingen en 5 passagiers 2e klasse, tezamen 110 zielen. Begunstigd door schoon winterweer, verliet dit stoomschip om half twaalf de Handelskade.

Afbeelding
Datum 15 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 14 december. Op het rapport van kapt. Bruins, alhier binnen met de STELLA, en een Engelse visser, is de sleepboot SIMSON uitgegaan, ter opsporing van de Engelse bark, hier zonder mast drijvende gezien. Later bericht: Het schip, binnen gebracht door de SIMSON en Engelse vissers, is niet zonder mast, maar zeer gehavend, maakt slagzij, zeilen verloren en water in. Het is genaamd ELISABETH ANN, kapt. Biggs, van Newcastle naar Torre del M met steenkolen.

Afbeelding
Datum 29 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Dezer dagen werden in het stoomschip SIRIUS van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij met de grote stadskraan aan de Grote Handelskade te Amsterdam ingeladen vijf zware stukken geschut, ieder wegende omstreeks 30.000 kilo afkomstig uit de fabriek van Krupp (Essen) en bestemd voor de Spaanse Marine. Aan de Nieuwe Vaart worden nu ook in het stoomschip STELLA van dezelfde maatschappij geladen de daartoe bestemde stoelen en draaischijven, mede van grote omvang en zwaarte, benevens een groot aantal ongevulde granaatkogels, waarvan de meeste een gewicht hebben van ± 480 kilo.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 10 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Gisteravond omstreeks middernacht trachtte het Nederlandse stoomschip STELLA te IJmuiden binnen te komen, doch door de hoge zee mislukte dit en strandde het circa 300 meter benoorden de Noorderpier. Hedenochtend tussen zeven en acht uur werden de opvarenden gered. De bemanning van de reddingboot bestond uit de volgende personen: Jan Kaptein (schipper), Piet de Wijn, P. van de Wiele Pzn., Albert Vos, W. van de Wielen, Johannes Baak, Jac. Jansen, Piet Buijs, Piet de Vries, Joh. Jansen en P. van de Wielen. De redding geschiedde bij vliegend stormweer in twee tochten. De STELLA is nog dicht en zit voor het ogenblik nog veilig. (opm: een vele weken durende berging zal volgen; zie ook Kroniek 1887)

Afbeelding
Datum 10 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 9 december. Gisternacht om 24.00 uur trachtte het Nederlandse stoomschip STELLA, van de Middellandse Zee naar Amsterdam, hier binnen te komen, doch door de hoge zee mislukte dit, en strandde het circa 300 meter benoorden de Noordpier. Hedenochtend tussen 07.00 uur en 08.00 uur werden de opvarenden door de reddingboot gered. Op de plaats waar de STELLA zit, staat met zuid zuidwesten wind zoals nu, weinig zee. Volgens later bericht is de STELLA nog dicht, en zit het voor het ogenblik nog veilig. (opm: de berging ging met veel moeite gepaard en duurde vele weken; zie voor vervolg Kroniek 1887)

Afbeelding
Datum 11 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 10 december. Het gestrande Nederlandse stoomschip STELLA is gisteren met het vloedgetij ongeveer 100 meter noordelijker opgeschoven. Men weet niet of het schip lek is.

Afbeelding
Datum 12 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 10 december. Heden is door de gezamenlijke bootlieden alhier aangenomen de berging der goederen uit het gestrande stoomschip STELLA voor 8%, en indien binnen 14 dagen het schip af is NLG 2.000 extra. Ankers zijn heden uitgebracht teneinde te voorkomen dat het schip gedurende het lossen hoger opgaat. Voor zover men kon nagaan is het schip nog dicht. Morgenochtend wordt met de lossing begonnen.

Afbeelding
Datum 13 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 12 december. Volgens bericht van heden uit IJmuiden zijn nog geen ankers uitgebracht van het gestrande stoomschip STELLA.

Afbeelding
Datum 14 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 12 december. Met het lossen van de lading van het stoomschip STELLA is nog niet aangevangen. Zaterdag zijn de goederen van de equipage aan wal gebracht. Heden stormt het uit het Westen, zodat de kapitein en stuurman tegen hoog water genoodzaakt waren het schip te verlaten. Het stoomschip lag met hoog water verschrikkelijk te rijden, zodat het vandaag veel geleden zal hebben en waarschijnlijk lek geworden zal zijn. In het achterruim stond zaterdagavond 5 voet water.

Afbeelding
Datum 15 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 14 december. De toestand van het stoomschip STELLA is nog hetzelfde als gisteren. Het schip schijnt niet lek te zijn en men is begonnen met het lossen van de lading.

Afbeelding
Datum 15 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 14 december. Heden is men begonnen met het lossen van de goederen uit het stoomschip STELLA. Door de hoge zee kunnen geen schepen langszij komen, zodat het lossen geschiedt met vletten op het strand, vanwaar die met wagens vervoerd worden naar een in de haven liggende lichter. Het schip is vermoedelijk gebroken. De machinekamer staat vol water en in het achterruim staat 7 voet. Het lossen is begonnen uit het achterruim.

Afbeelding
Datum 16 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 15 december. De toestand van het stoomschip STELLA is nog onveranderd; ankers en kettingen worden gereed gemaakt om uitgebracht te worden. Men gaat voort met lossen.

Afbeelding
Datum 17 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 16 december. Heden is de eerste lichter met goederen uit het stoomschip STELLA vertrokken met 5.125 collis meestal rozijnen, vijgen en fruit. Het lossen wordt met vletten op strand voortgezet, met laag water kon men tot op een afstand van 10 meter het schip naderen. Door hoge zee konden nog geen ankers uitgebracht worden. De tot heden geloste goederen zijn in goede staat.

Afbeelding
Datum 19 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 december. Het lossen uit het stoomschip STELLA wordt geregeld voortgezet. Hedenmiddag vertrok de 2e lichter met 3.630 collis en de 3e lichter met 1.314 collis, meestal krenten, rozijnen en grondnoten. In het geheel zal er ongeveer 250 ton gelost zijn. Het is een gehele bedrijvigheid op het strand, jammer dat de zee hol blijft, waardoor het tot nu toe onmogelijk is geweest de ankers uit te brengen. De STELLA zit nog evenals voor enige dagen, alleen is zij wat dieper in het zand weggezakt De tot op heden geborgen lading is volkomen gaaf en droog, ook met het lossen wordt zeer voorzichtig te werk gegaan.

Afbeelding
Datum 21 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 20 december. Een vierde lichter met geborgen goederen uit het gestrande stoomschip STELLA is gisteren van hier naar Amsterdam vertrokken. Later bericht: Heden wordt een anker uitgebracht. Er liggen drie lichters langszij het schip.

Afbeelding
Datum 22 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 december. Heden is een tweede anker uitgebracht. Een vijfde lichter met geborgen goederen is naar Amsterdam vertrokken met goederen van de STELLA.

Afbeelding
Datum 23 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De gezagvoerder van het gestrande schip STELLA is bij slot van rekening nog het slachtoffer geworden van het ongeluk, hetwelk aan dat schip bij de storm te IJmuiden is overkomen. De heer J. Bruins, de kapitein van de STELLA, werd zaterdag door een golf van het schip geslagen en in zee geworpen. Men zag hem zwemmende, doch bijna uitgeput, tegen de golven worstelen. Door middel van een haak wist men hem, hoewel bewusteloos, te redden. Naar een hotel te IJmuiden gebracht, is hij door een geneeskundige bijgebracht. Naar Amsterdam vervoerd is kapt. Bruins eergisteren middag te 2 uur overleden. De overledene was sedert 14 jaar in dienst van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij en bij zijn scheepsvolk zeer geacht. Hij laat een weduwe met 7 kinderen achter.

Afbeelding
Datum 23 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 22 december. Liggers liggen langszij het gestrande stoomschip STELLA, terwijl een zesde lichter met geborgen goederen heden naar Amsterdam vertrekt. Een sleepboot is naar Hellevoetsluis vertrokken om een centrifugaal pomp te halen, teneinde de STELLA leeg te pompen.

Afbeelding
Datum 24 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 december. De positie van het stoomschip STELLA is hetzelfde. Er wordt gelost op de wal, daar wegens te veel zee geen vaartuigen langszij kunnen komen. De sleepboot IJMUIDEN is hier aangekomen met de centrifugaalpomp voor de STELLA en ligt in de haven.

Afbeelding
Datum 28 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 27 december. Het gestrande stoomschip STELLA zal heden door een duiker worden onderzocht. De toestand van het schip is nog hetzelfde, het lossen wordt bemoeilijkt door gevallen sneeuw. Men heeft beproefd een derde anker uit te brengen, doch dit is niet gelukt. Een geladen blazer ligt langszij en wacht op water om van het strand te komen. Wind Noord West.

Afbeelding
Datum 31 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 30 december. Uit de STELLA wordt heden over de wal gelost. Wegens de harde wind kunnen geen andere werkzaamheden plaats vinden.

Afbeelding
Datum 01 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 31 december. Een centrifugaalpomp is aan boord van het gestrande stoomschip STELLA gebracht. Drie ankers staan nu uit. Het schip is iets naar binnen geschoven. Heden vertrekt een lichter naar Amsterdam. (opm: zie NRC 080387)

Afbeelding
Datum 04 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 januari. De centrifugaalpomp aan boord van het stoomschip STELLA werkt niet voldoende, waardoor de lossing wordt vertraagd.

Afbeelding
Datum 05 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 4 januari. Het water in het stoomschip STELLA is zodanig verminderd, dat men voorlopig het pompen heeft gestaakt om voort te gaan met lossen. Een lichter is beladen en zal heden in de haven komen.

Afbeelding
Datum 06 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 5 januari. Heden zijn hier drie vaartuigen aangekomen met lading uit het gestrande stoomschip STELLA. Wegens het slechte weer kan er heden niet worden gelost en zijn de lichters, die langszij lagen, naar binnen gekomen. De bergens zijn bezig de lading uit het ruim in het spardek te brengen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 6 januari. Uit de STELLA wordt over de wal gelost. Het stoomschip is 3 voet over bakboord gevallen.

Afbeelding
Datum 09 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 8 januari. Uit het gestrande stoomschip STELLA wordt gelost in blazerschuiten en over de wal. Met de centrifugaalpomp wordt het ruim ledig gepompt om heden daaruit weer lading op te pompen.

Afbeelding
Datum 11 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 10 januari. De lading uit het ruim van het gestrande stoomschip STELLA wordt opgehaald en geborgen op het spardek. Met de vloed gaan de blazers naar buiten om te laden. Een geladen lichter vertrekt heden naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 14 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 januari. Aan boord van de STELLA zijn de kettingen en trossen op de ankers stijf gedraaid en de nodige werkzaamheden in het ruim verricht.

Afbeelding
Datum 18 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 17 januari. Uit het gestrande stoomschip STELLA zijn gisteren en heden twee blazers gelost. Men gaat voort lading uit het ruim op het spardek te brengen. Met hoog water was hedenochtend het schip vlot en is ongeveer twee voet naar zee gewerkt.

Afbeelding
Datum 20 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 januari. Aan het stoomschip STELLA wordt heden niet gewerkt. Het strand is onbegaanbaar door vorst. Schuiten kunnen niet langszij komen.

Afbeelding
Datum 29 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 27 januari. Heden werden per sleepboot IJMUIDEN, van hier naar IJmuiden, verschillende stoom-centrifugaal- en handpompen, benevens duikertoestellen vervoerd, welke aldaar zullen worden gebruikt bij pogingen tot afbrenging van het gestrande stoomschip STELLA.

Afbeelding
Datum 01 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 31 januari. Er is een nieuw contract met andere bergers gesloten om het gestrande stoomschip STELLA af te brengen. Deze brachten gisteren een centrifugaalpomp aan boord en zijn bezig een tweede gereed te maken.

Afbeelding
Datum 02 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 1 februari. De tweede centrifugaalpomp voor het gestrande stoomschip STELLA staat gereed om bij gunstige gelegenheid aan boord te worden gebracht.

Afbeelding
Datum 06 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 5 februari. De tweede centrifugaalpomp is langszij van de STELLA en men is bezig die over te nemen.

Afbeelding
Datum 07 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 6 februari. De tweede centrifugaalpomp van de STELLA is aan boord. Gisteravond is het achterruim leeggepompt. Hedennacht is een tros op het anker uitgebracht.

Afbeelding
Datum 08 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 7 februari. Op de STELLA gaat men voort met pompen en er worden ankers uitgebracht.

Afbeelding
Datum 12 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 11 februari. Heden is men begonnen met de lossing der kisten marmer, die zich nog in het stoomschip STELLA bevinden. De lossing geschiedt in een bom, die langszij van de STELLA ligt. De rozijnen en krenten worden bijna alle als waardeloos overboord geworpen.

Afbeelding
Datum 15 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 14 februari. Heden vertrok weer een bom, hebbende vier kisten marmer, 19 kisten vijgen, 6 kisten rozijnen en vier vaten wijn uit het stoomschip STELLA, naar Amsterdam. Men gaat voort met de lading, die onder in het schip zit en waardeloos geworden is, overboord te werpen.

Afbeelding
Datum 16 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 15 februari. Aan boord van het stoomschip STELLA is men druk bezig met het in orde brengen van de machine.

Afbeelding
Datum 21 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 20 februari. De sleepboten SIMSON, HERCULES en IJMUIDEN hebben tevergeefs getracht het gestrande Nederlandse stoomschip STELLA af te slepen. Het stoomschip heeft ook met eigen machine gewerkt.

Afbeelding
Datum 26 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 februari. Men heeft gisteren met drie sleepboten beproefd het stoomschip STELLA af te slepen, maar daar de schroef niet kan medewerken omdat de ketting, die op de sleeptros zit, met deze onklaar raakte, is het slechts gelukt het schip ruim ¼ scheepslengte achteruit te werken. Heden wordt die ketting vervangen en nog twee ankers met kettingen uitgebracht.

Afbeelding
Datum 27 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 26 februari. Het gestrande stoomschip STELLA is, in weerwil de eigen schroef niet kon medewerken, hedennacht door assitentie van sleepboten weder een goed eind meer naar zee gekomen.
Later bericht: de STELLA is hedenmorgen een halve scheepslengte meer naar zee gekomen.

Afbeelding
Datum 03 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 2 maart. Hedenochtend is het stoomschip STELLA 40 à 50 meter zeewaarts gekomen. Sleepboten blijven er steeds bij.

Afbeelding
Datum 04 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 maart. De STELLA is 60 à70 meter in twee getijden zeewaarts gebracht. Sleepboten zijn voortdurend bij het schip.

Afbeelding
Datum 08 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

IJmuiden , 7 maart. Het stoomschip STELLA, van de Middellandse Zee naar Amsterdam bestemd, hetwelk in de nacht van 8 op 9 december 1886 benoorden het Noorderhoofd op strand geraakte, is heden af en behouden hier binnengebracht en opgesleept naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 09 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 maart. Het stoomschip STELLA is hedenochtend in het Koningsdok geplaatst.

Afbeelding
Datum 12 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit Vlissingen wordt ons gemeld: Ten gevolge van het door de Privy Council in Engeland uitgevaardigde verbod tot invoer van over Vlissingen komende Duitse schapen, wordt het schapenvervoer over Vlissingen na heden voorlopig gestaakt. Het stoomschip MERCURIUS vertrekt heden met het laatst geoorloofde transport, circa 1.800 stuks, van Vlissingen naar Deptford, waarna die boot naar Amsterdam gaat. Het stoomschip MINERVA is reeds heden van Vlissingen naar Amsterdam vertrokken. Gedurende de verdere loop van de bestaande contracten zullen de schapen nu over Rotterdam in plaats van over Vlissingen worden vervoerd per stoomschip STELLA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.

Afbeelding
Datum 13 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 november. Van de storm, die in de laatste dagen van oktober in de Middellandse zee heeft gewoed, heeft ook het stoomschip STELLA, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij alhier, de volle kracht ondervonden.

Afbeelding
Datum 28 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het vorige jaar redde kapitein J. de Vries, voerende het stoomschip STELLA der Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij, een zevental Turkse schipbreukelingen van een gewisse dood, aan de ingang der Dardanellen. De Sultan heeft thans de koene zeeman benoemd tot officier der Medjidjé orde.

Afbeelding
Datum 28 februari 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 februari. Het stoomschip STELLA, kapt. J. de Vries, van Amsterdam naar Piraeus, is de 24e dezer Cowes binnengelopen, na met het Franse schoenerschip CAMILLE in aanvaring te zijn geweest. De STELLA bleef onbeschadigd en heeft heden de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 22 december 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 21 december. Het stoomschip STELLA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij is verkocht om te worden gesloopt. De STELLA, 1503 ton bruto en 929 ton netto, werd in 1871 te Amsterdam gebouwd.

Afbeelding
Datum 11 mei 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Heden is in de Nieuwe Waterweg uit Amsterdam aangekomen per sleepboot GOUWZEE het Nederlandse stoomschip STELLA, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 11 mei 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 10 mei. Het stoomschip STELLA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, is per sleepboot GOUWZEE naar de werf Wilton te Rotterdam vertrokken, waar de machines uit het stoomschip worden genomen. De STELLA zal daarna worden gesloopt.

Afbeelding