Familiegegevens en opleiding
Klaas Haantjes Visser werd geboren op Vlieland op 12 januari 1815.
Hij was getrouwd met Tetje Visser, geboren op Vlieland op 05 oktober 1814. Zij overleed in juni 1858.
Klaas overleed in 1857003. Bij zijn overlijden wordt als woonplaats Amsterdam vermeld.118
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Klaas Haantje Visser, geboren op 12 januari 1815 op Vlieland, Nederlands Hervormd, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 46 Amsterdam.
"Op den 30ste Juni 1857 overleed te Kroonstad Kapitein K.H.Visser, voerend het stoomschip de "Stoomvaart". Hij stierf tengevolge van een noodlottig toeval, het vallen namenlijk op zijn hoofd van een ijzeren hijschblok bij het innemen der lading. Negentien jaren had hij de Maatschappij gediend en zij verliest in hem een trouw, bekwaam en ijverig dienaar". (dit stukje staat tussen aanhalingstekens en is dus kennelijk een citaat uit een niet nader aangeduide bron.
"Kapitein K.H.Visser was 42 jaar oud toen dit ongeluk gebeurde en werd geboren op 12 januari 1815 te Vlieland. Hij was een zoon van Haantje Visser, roeier bij de Convooien en Licenten, en van Antje Poo. De vrouw van kapitein K.H.Visser heette Tetje Visser, dochter van Klaas Golisz Visser (loods) en Cornelisje Molenaar".
Uit: Jan Houter "Al zwerf ik op de baren ... Vlielandse zeevaarders van eind 16de tot eind 19de eeuw". Het Wereldvenster -Baarn. 1978 51 pp. Citaat van p.48.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Visser werd met vlagnummer 654 per 21 februari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip is vermeld de “Beurs van Amsterdam”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 en 29 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1840 en 2 dochters Elisabeth Cornelia uit 1843 en Antje uit 1845002a.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Visser, oud 28 jaar, voerend het stoomschip “Beurs van Amsterdam, wonend in de Binnen Wieringstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 november 1847.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van `Zeemanshoop dd 27 augustus 1857 wordt aan de wed. K.H.Visser een uitkering 1e klas toegekend ingaande 01 augustus 1857 voor haar en 2 kinderen.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van 01 september 1857 staat de mededeling dat per 01 augustus 1857 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. K.H.Visser.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
654 1843-1849 stoomsch. De Beurs van Amsterdam Amsterd.Stoomb.Maatsch.
1850-1853 stoomsch. Stoomvaart idem
296 1854-1855 stoomsch. Stoomvaart idem
1856 stoomsch. Kroonprinces Louise geen opgave
K.H.Visser was van:025
Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1856 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart I”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Mij. Paul van Vlissingen, te Amsterdam;
* 1844 t/m 1850 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg. In 1850 werd de romp geveild;
* 1849 t/m 1856 van het ijzeren raderstoomschip "Stoomvaart", gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij;
* 1856 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd door de reederij in 1857 herdoopt in “Jonge Paul”;
* 1857 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Bruns werd met nr.659 effectief lid van Zeemanshoop per 22 januari 1856 op voorspraak van K.H.Visser. Zijn schip was de “Stoomvaart”002.
In de Algemene Vergaderingen van 15/22 januari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Claas Bruns, oud 35 jaar, voerend het stoomschip “Stoomvaart”, wonend aan de Buitenkant te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.H.Visser.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaamnaam reder/boekhouder
659 1856-1857 stoomb. Stoomvaart geen opgave
1858-1860 stoomb. Stoomvaart Amsterd.Stoomboot.Maatsch.
1861-1872 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.Bruns Stoomvaart 01 maart 1860 01 december 1860
Bouma025 vermeldt C.Bruns als gezagvoerder gedurende:
- 1856 t/m 1861 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
- 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1896 te Middlesbro, 1274 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Klaas Haantjes Visser werd geboren op Vlieland op 12 januari 1815.
Hij was getrouwd met Tetje Visser, geboren op Vlieland op 05 oktober 1814. Zij overleed in juni 1858.
Klaas overleed in 1857003. Bij zijn overlijden wordt als woonplaats Amsterdam vermeld.118
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Klaas Haantje Visser, geboren op 12 januari 1815 op Vlieland, Nederlands Hervormd, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 46 Amsterdam.
"Op den 30ste Juni 1857 overleed te Kroonstad Kapitein K.H.Visser, voerend het stoomschip de "Stoomvaart". Hij stierf tengevolge van een noodlottig toeval, het vallen namenlijk op zijn hoofd van een ijzeren hijschblok bij het innemen der lading. Negentien jaren had hij de Maatschappij gediend en zij verliest in hem een trouw, bekwaam en ijverig dienaar". (dit stukje staat tussen aanhalingstekens en is dus kennelijk een citaat uit een niet nader aangeduide bron.
"Kapitein K.H.Visser was 42 jaar oud toen dit ongeluk gebeurde en werd geboren op 12 januari 1815 te Vlieland. Hij was een zoon van Haantje Visser, roeier bij de Convooien en Licenten, en van Antje Poo. De vrouw van kapitein K.H.Visser heette Tetje Visser, dochter van Klaas Golisz Visser (loods) en Cornelisje Molenaar".
Uit: Jan Houter "Al zwerf ik op de baren ... Vlielandse zeevaarders van eind 16de tot eind 19de eeuw". Het Wereldvenster -Baarn. 1978 51 pp. Citaat van p.48.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Visser werd met vlagnummer 654 per 21 februari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip is vermeld de “Beurs van Amsterdam”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 en 29 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1840 en 2 dochters Elisabeth Cornelia uit 1843 en Antje uit 1845002a.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Visser, oud 28 jaar, voerend het stoomschip “Beurs van Amsterdam, wonend in de Binnen Wieringstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 november 1847.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van `Zeemanshoop dd 27 augustus 1857 wordt aan de wed. K.H.Visser een uitkering 1e klas toegekend ingaande 01 augustus 1857 voor haar en 2 kinderen.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van 01 september 1857 staat de mededeling dat per 01 augustus 1857 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. K.H.Visser.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
654 1843-1849 stoomsch. De Beurs van Amsterdam Amsterd.Stoomb.Maatsch.
1850-1853 stoomsch. Stoomvaart idem
296 1854-1855 stoomsch. Stoomvaart idem
1856 stoomsch. Kroonprinces Louise geen opgave
K.H.Visser was van:025
Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1856 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart I”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Mij. Paul van Vlissingen, te Amsterdam;
* 1844 t/m 1850 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg. In 1850 werd de romp geveild;
* 1849 t/m 1856 van het ijzeren raderstoomschip "Stoomvaart", gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij;
* 1856 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd door de reederij in 1857 herdoopt in “Jonge Paul”;
* 1857 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Berent werd geboren op 13 september 1820 te Veendam als zoon van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks.
Berent trouwde op 03 november 1859 te Veendam als schipper met Stijntje Douwes, geboren op 29 april 1832 te Wildervank als dochter van de expert Eilt Alberts Douwes en Geertje Klaassens Boer. Stijntje Douwes overleed op 13 maart 1916 te Veendam, 83 jaar.
Op zijn reis van Rio del Plata naar Antwerpen is Berend Abraham op 24 oktober 1866 op zee overleden en kreeg hij zijn zeemansgraf.
Op de oude begraafplaats van Veendam staat (2003) een grafzerk met de volgende tekst:
“BEREND A. HAZEWINKEL geb. 13 sept. 1820 overl. op zee 24 oct 1866 STIJNTJE E. DOEWES geb ??? (onleesbaar) 1832 overl ??? (onleesbaar) 1916 ALBERDINA HAZEWINKEL OVERL 7 FEBR. 1957.”
Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Berent/Berend als schipper in 1859, 1860, 1862, 1865, 1866
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
B.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A resp 1 in de periode 1849 t/m 1867. Berend nam het vlagnummer over van zijn vader, de eerste voorzitter van het Veendammer college.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1849 op de kof “Anja”, gebouwd in 1827 te Veendam, 110 ton o.m., kapitein/eigenaar varend vanuit Veendam. Het schip werd in 1849 verkocht aan de Gebr. Nieuwenkamp en herdoopt in “Twee Gebroeders”;
* 1851 t/m 1855 van de schoenerkof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1846 te Veendam, 115 ton o.m., varend voor de Gebr. Brons te Veendam;
* 1856 t/m 1863 op de 2-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1863 verkocht aan de Gebr. van der Beek te Waalwijk en herdoopt in Waalwijk. Het voer de eerste reis onder deze naam onder kapitein R.Waling en verging dat jaar op de kust van Jutland;
* 1864 op het ijzeren raderstoomschip “Stoomvaart”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen
* 1866 t/m 1867 op de 3-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
* een brik met de naam “Veendam” komt niet voor bij Bouma
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
28 januari 1835, kof “Anja”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kajuitwachter Berend Abrahams Hazewinkel.
08 februari 1840, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Berend Abrahems Hazewinkel.
11 februari 1843, kof “Anja”, schipper Jan Abrhams Hazewinkel, stuurman Berend Abrahams Hazewinkel.
Berend Abraham kreeg na de dood van zijn vader de kof “Anja”. Dit schip werd verkocht in 1847. Later verkocht hij de kof “Jonge Hendrik”in 1855. In 1856 had hij de tweemastschoener “Veendam”, 147 ton, bouwjaar 1856. In 1863 verging dit schip op de kust van Jutland.
In 1863-1864 was hij kapitein op een raderstoomboot “Stoomvaart”, 507 ton, bouwjaar 1853, Eigenaar Paul van Vlissingen van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij, 1825, Amsterdam. De stoomvaart beviel Abraham echter niet en in 1865 had hij weer een nieuw zeilschip, de driemastschoener “Veendam”, 205 ton, evenals de eerste “Veendam” in 1865 gebouwd door I Hooites te Hoogezand, die ook (mede-)eigenaar was.
Tenslotte voerde hij de brik “Veendam”.
In: Voortvarend naar zee. Kroniek van de kapiteins Hazewinkel” door W. van Koldam. Jaartal ?.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 06 mei 1865114
Groningen, 5 mei. Van de Boteringepoortenboog gezien, leverde heden de Noorderhaven een prachtig gezicht op, doordat tal van schepen, allen van het grootste charter, hun vlaggen in de top hadden ter ere van een der gezagvoerders, die heden in het huwelijk treedt. Onder al die vlaggen trok een blauwe, waarin een vijfhoekige witte ster, waaiende van de grote top van de driemast-schoener VEENDAM (opm: kapt. B.A. Hazewinkel) een bijzondere aandacht, en bij onderzoek omtrent de betekenis vernamen wij, dat die vlag in het vervolg zal gevoerd worden door alle schepen, waarvan de heer I.A. Hooites te Hoogezand boekhouder is.
Provinciale Groninger Courant 22 januari 1867114
Advertentie; Uit de hand te koop, door sterfgeval, het in 1865 zeer soliede gebouwde kopervast en gekoperde snelzeilend driemast schoonerschip, genaamd VEENDAM, met deszelfs complete inventaris, groot 205 zeetonnen, gevoerd door nu wijlen kapitein B.A. Hazewinkel, hebbende de eerste klasse bij de Nederlandse vereniging van assuradeuren en Veritas met een kruis, liggend te Antwerpen. Adres in persoon of met franco brieven bij de heren I.A. Hooites te Hoogezand en E.A. Doewes te Veendam.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.Bruns werd met nr.659 effectief lid van Zeemanshoop per 22 januari 1856 op voorspraak van K.H.Visser. Zijn schip was de “Stoomvaart”002.
In de Algemene Vergaderingen van 15/22 januari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Claas Bruns, oud 35 jaar, voerend het stoomschip “Stoomvaart”, wonend aan de Buitenkant te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.H.Visser.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaamnaam reder/boekhouder
659 1856-1857 stoomb. Stoomvaart geen opgave
1858-1860 stoomb. Stoomvaart Amsterd.Stoomboot.Maatsch.
1861-1872 geen opgave van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
C.Bruns Stoomvaart 01 maart 1860 01 december 1860
Bouma025 vermeldt C.Bruns als gezagvoerder gedurende:
- 1856 t/m 1861 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
- 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1896 te Middlesbro, 1274 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.P.Pieper als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Berent werd geboren op 13 september 1820 te Veendam als zoon van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks.
Berent trouwde op 03 november 1859 te Veendam als schipper met Stijntje Douwes, geboren op 29 april 1832 te Wildervank als dochter van de expert Eilt Alberts Douwes en Geertje Klaassens Boer. Stijntje Douwes overleed op 13 maart 1916 te Veendam, 83 jaar.
Op zijn reis van Rio del Plata naar Antwerpen is Berend Abraham op 24 oktober 1866 op zee overleden en kreeg hij zijn zeemansgraf.
Op de oude begraafplaats van Veendam staat (2003) een grafzerk met de volgende tekst:
“BEREND A. HAZEWINKEL geb. 13 sept. 1820 overl. op zee 24 oct 1866 STIJNTJE E. DOEWES geb ??? (onleesbaar) 1832 overl ??? (onleesbaar) 1916 ALBERDINA HAZEWINKEL OVERL 7 FEBR. 1957.”
Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Berent/Berend als schipper in 1859, 1860, 1862, 1865, 1866
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
B.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A resp 1 in de periode 1849 t/m 1867. Berend nam het vlagnummer over van zijn vader, de eerste voorzitter van het Veendammer college.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1849 op de kof “Anja”, gebouwd in 1827 te Veendam, 110 ton o.m., kapitein/eigenaar varend vanuit Veendam. Het schip werd in 1849 verkocht aan de Gebr. Nieuwenkamp en herdoopt in “Twee Gebroeders”;
* 1851 t/m 1855 van de schoenerkof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1846 te Veendam, 115 ton o.m., varend voor de Gebr. Brons te Veendam;
* 1856 t/m 1863 op de 2-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1863 verkocht aan de Gebr. van der Beek te Waalwijk en herdoopt in Waalwijk. Het voer de eerste reis onder deze naam onder kapitein R.Waling en verging dat jaar op de kust van Jutland;
* 1864 op het ijzeren raderstoomschip “Stoomvaart”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen
* 1866 t/m 1867 op de 3-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
* een brik met de naam “Veendam” komt niet voor bij Bouma
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
28 januari 1835, kof “Anja”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kajuitwachter Berend Abrahams Hazewinkel.
08 februari 1840, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Berend Abrahems Hazewinkel.
11 februari 1843, kof “Anja”, schipper Jan Abrhams Hazewinkel, stuurman Berend Abrahams Hazewinkel.
Berend Abraham kreeg na de dood van zijn vader de kof “Anja”. Dit schip werd verkocht in 1847. Later verkocht hij de kof “Jonge Hendrik”in 1855. In 1856 had hij de tweemastschoener “Veendam”, 147 ton, bouwjaar 1856. In 1863 verging dit schip op de kust van Jutland.
In 1863-1864 was hij kapitein op een raderstoomboot “Stoomvaart”, 507 ton, bouwjaar 1853, Eigenaar Paul van Vlissingen van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij, 1825, Amsterdam. De stoomvaart beviel Abraham echter niet en in 1865 had hij weer een nieuw zeilschip, de driemastschoener “Veendam”, 205 ton, evenals de eerste “Veendam” in 1865 gebouwd door I Hooites te Hoogezand, die ook (mede-)eigenaar was.
Tenslotte voerde hij de brik “Veendam”.
In: Voortvarend naar zee. Kroniek van de kapiteins Hazewinkel” door W. van Koldam. Jaartal ?.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant 06 mei 1865114
Groningen, 5 mei. Van de Boteringepoortenboog gezien, leverde heden de Noorderhaven een prachtig gezicht op, doordat tal van schepen, allen van het grootste charter, hun vlaggen in de top hadden ter ere van een der gezagvoerders, die heden in het huwelijk treedt. Onder al die vlaggen trok een blauwe, waarin een vijfhoekige witte ster, waaiende van de grote top van de driemast-schoener VEENDAM (opm: kapt. B.A. Hazewinkel) een bijzondere aandacht, en bij onderzoek omtrent de betekenis vernamen wij, dat die vlag in het vervolg zal gevoerd worden door alle schepen, waarvan de heer I.A. Hooites te Hoogezand boekhouder is.
Provinciale Groninger Courant 22 januari 1867114
Advertentie; Uit de hand te koop, door sterfgeval, het in 1865 zeer soliede gebouwde kopervast en gekoperde snelzeilend driemast schoonerschip, genaamd VEENDAM, met deszelfs complete inventaris, groot 205 zeetonnen, gevoerd door nu wijlen kapitein B.A. Hazewinkel, hebbende de eerste klasse bij de Nederlandse vereniging van assuradeuren en Veritas met een kruis, liggend te Antwerpen. Adres in persoon of met franco brieven bij de heren I.A. Hooites te Hoogezand en E.A. Doewes te Veendam.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.Nannings als gezagvoerder gedurende:
1863 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam;
1865 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
1866 t/m 1868 van de stoomschoener‘” Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
1880 t/m 1884 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.
Overige bijzonderheden
In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121
p.74-75 Salpeteroorlog tussen Chili, Bolivia en Peru. 1879-1883 Afiena, Johanna en Maria, Utrecht, Helena.
Het fregat “ Utrecht” onder kapitein F.Nannings werd geregistreerd te Penag op 23 oktober 1881, te San Francisco van 02 maart tot 15 april,te Dublin op 05 september 1881, te Penarth op 20 januari 1882, vanwaar naar San Francisco werd gezeild. Vervolgens is het op 09 april 1882 te Stanley gemeld met tevens schade aan tuig en roer. En teslotte een verblijf op 16 december te San Francisco en vertrek naar Liverpool op 27 januari 1883.
Nannings Jonge Paul van Koninsbergen herwaarts 7 Decbr (1863) bij het eiland Juist verongelukt.
Uit “Assurantie vennootschap tegen zeeschade 1843-1889”Stadsarchief Amsterdam 642-17.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Ruel als gezagvoerder gedurende:
* 1866 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein W.Welman als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1861 op het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterdamsche Stoombootrederij, opgericht in 1825;
* 1862 het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1853 te Rostock, 221 ton, varend voor de Amsterdamsche Stoombootmaatschappij. Paul van Vlissingen;
* 1867 t/m 1868 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
* 1865 t/m 1867 op de “Amstel” (zie hiervoor) en voor dezelfde reder. In 1869 was het schip overgegaan naar M.S.Springer & J.Stuerman te Amsterdam en werd het verbouwd tot een 3/m schip.
Overige bijzonderheden
Kapitein ss "GOUVERNEUR VAN EWIJCK " Id 8197.
Varend voor Paul van Vlissingen Amsterdam in 1861. JS 22223.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1852 van het raderstoomschip “Prinses van Oranje”, ex Graaf Cancrin, ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;
* 1868 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1853 te Rostock, 221 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoombootmaatschappij. Paul van Vlissingen.
Overige bijzonderheden
“NRC 31-01-1870. Cuxhaven 28 januari 1870.
Het stoomschip AMSTERDAM, alhier hedenmorgen van Amsterdam aangekomen, rapporteert op de hoogte van Terschelling een wrak gezien te hebben, hebbende op het hek in witte letters de naam MARIE & ALICE met een gele lijst daaroverheen.”077.
In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was D.Visser. 104.
De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:
Binnengekomen:
“Hamburg 25 Oct. Amsterdam (s) Amsterdam.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Brouwer als gezagvoerder gedurende:
- 1869 t/m 1877 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt P.Verhagen als gezagvoerder gedurende:
* 1871 t/m 1874 van de 2/msch “Rollo”, gebouwd in 1862 te Rotterdam, 133 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam. Het schip is in 1874 in het Engels Kanaal overzeild;
* 1876 t/m 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor James Smith te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;
* 1879 t/m 1895 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
|