Familiegegevens en opleiding
Jan Hendrik Savert werd gedoopt op 01 januari 1791 te Amsterdam (zie BR, Amsterdam)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Savert werd met vlagnummer 348 per 06 maart 1832 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van D.Spreeuw. Zijn schip was de “Beurs van Amsterdam”002.
In de Algemene Vergaderingen van 28 februari/06 maart 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Hendrik Savert, 40 jaar, voerend het stoomschip Willem den Eersten, wonende op de Fransche Kade te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.Spreeuw. Er is geen vlagnummer vermeld023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1832 staat een aanvrage door kapitein J.H.Savert “kapitein eener stoomboot … om in het Fonds als Effectief Lid te worden aangenomen. Gesteld in handen van de Heeren Penningmeesteren om te dienen van bericht.” In de notulen dd 23 februari 1832 staat de mededeling dat kapitein Savert zich als effectief lid kan laten voorstellen.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 december 1832 wordt gemeld een: “Missive van de directie der amsterdamscche stoomboot Maatschappij d 2 dezer namens kapt.n J.H.Savert kennisgevende dat het stoomschip Willem den 1e aan het Rijk is afgestaan en gewapend is met aanbieding van genoemde kapitein op de verhoogde contributie waarin hij nu vervalt te betalen.”
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1855 staat een verzoek om een uitkering door kapitein J.H.Savert. Deze wordt hem in de vergadering dd 31 januari 1856 toegekend voor 1 jaar ingaande 01 februari 1856.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1857 staat wederom een verzoek om onderstand door J.H.Savert, welk verzoek echter wordt afgewezen. In de notulen dd 25 juni 1857 verzoekt hij wederom om een herziening van de afwijzing, waarop het Bestuur de penningmeester opdracht geeft zijn financiële toestand nader te onderzoeken. In de vergadering dd 30 juli 1857 volgt de definitieve afwijzing. En ook weer een herhaald revisieverzoek op 27 augustus 1857 wordt afgewezen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 juni 1857 staat een verzoek van J.H.Savert om continuering van een uitkering, welke door het Bestuur van de hand is gewezen. Ik heb kennelijk een eerder verzoek over het hoofd gezien. In de vergadering van 01 september 1857 is sprake van een verzoek van de heer C.Gilhuis om het besluit inzake een uitkering aan kapitein Savert te herzien, maar het Bestuur blijft bij het eerder genomen besluit.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
348 1832-1834 stoomsch. Willem den Eersten Amst.Stoomb.Maatsch.
1835 stoomsch. De Beurs van Amsterdam idem
236 1836-1838 stoomsch. De Beurs van Amsterdam idem
1839-1853 stoomsch. Willem de Eerste idem
66 1854-1855 stoomsch. Willem de Eerste idem
1856-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt J.H.Savert als gezagvoerder gedurende:
* 1833 t/m 1836 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;
* 1836 t/m 1839 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;
* 1840 t/m 1855 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Dirk Matthys Valentijn Kuhn werd geboren te Amsterdam op 14 maart 1822.
Hij was getrouwd met Jannetje Duinker, waarover geen verdere bijzonderheden zijn vermeld.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.M.V.Kuhn werd per 13 januari 1857 op voordracht van H.F.Zeijlstra en met vlagnummer 701 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip "De Jonge Paul". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de Algemene Vergaderingen van 06/13 januari 1857 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Dirk Matijs Valentijn Kuhn, oud 34 jaar, voerend het ss “De Jonge Paul”, wonend op de Nieuwendijk bij de Stroomarkt te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.F.Zeijlstra.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 15 december 1857. Met 01 mei 1859 van beroep veranderd, bedankt in 1860003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
701 1857 stoomsch. Kroonprinses Louise geen opgave
1858-1859 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt D.M.V.Kühn als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.B. de Jong als gezagvoerder gedurende:
* 1861 op het schroefstoomschip “Burgemeester Huydekoper”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor Stoomschoenerreederij Paul van Vlissingen te Amsterdam. Het schip zonk in het Kattegat;
* 1857 op het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterdamsche Stoombootrederij, opgericht in 1825;
* 1858 t/m 1860 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Op 20 november 1861 verging in het Kattegat, op weg van Amsterdam naar Stettin, het ss. Burgemeester Huydekoper. Van de bemanning werden slechts 4 man gered, 14 mensen verloren het leven bij de ramp. Het schip werd gebouwd bij van Heel en van Vlissingen te Amsterdam in 1845, mat 321 Brt. en voer voor de N.V.Nederlandsche Stoomschroefschonnerij (sic) te Amsterdam072.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.H.Mevius als gezagvoerder gedurende:
* 1861 t/m 1862 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Nannings als gezagvoerder gedurende:
* 1860 van het schroefstoomschip, 30 pk, “Jonge Marie”, gebouwd in 1857, 200 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam
* 1864 op het houten schroefstoomschip “Jonge Paul”, ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., 60 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Mij. Paul van Vlissingen te Amsterdam. In 1864 gezonken.
Overige bijzonderheden
Op 07 december 1863 verging ter hoogte van Nordeney tijdens een zware storm het ss. “Jonge Paul”. Het schip was op weg van Köningsbergen naar Amsterdam. De Bemanning werd gered.
Het ss “Jonge Paul” werd in 1839 gebouwd bij Paul van Vlissingen te Amsterdam als “Willem de Eersten”. In 1856 werd het herdoopt in “Jonge Paul”. Het mat 487 Brt. en voer voor de Amsterdamsche Stoomboot Mij Paul van Vlissingen te Amsterdam072.
In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 november 1864 staat de mededeling dat de penningmeester van het college f 54,- heeft ontvangen “zijnde de opbrengst van eenige wrakstukken van het verongelukte stoomschip de Jonge Paul bereidwillig afgestaan door den Heer Paul van Vlissingen.”023.
|