Inloggen
WILLEM DE ZWIJGER - ID 9453


Kroniekberichten

Datum 12 november 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 10 november. Heden is van de werf van de scheepsbouwmeester van Duijvendijk, onder Lekkerkerk, te water gelaten het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, groot circa 400 lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heren Hartog & Glazener alhier, gevoerd zullende worden door kapt. W.L. van den Dries en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 19 mei 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia en Soerabaya voor passagiers en goederen, het nieuw gebouwd Nederlandse barkschip WILLEM DE ZWIJGER, gevoerd door kapt. L.W. van den Dries, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Adres bij W. Ruys J.D.zn (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 20 mei 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen, als :
Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries.
Voor Amsterdam: CESAR, kapt. D. Brinkering; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; BALTIMORE, kapt. N.N; HENRICUS GERARDUS, kapt. K. Latjes; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; STAD ENSCHEDE, kapt. M.J.B.N Noordhoek Hegt; ERASMUS, kapt. J. van Heyningen; NOORD BRABANT,kapt. H.R. Bok en CHERIBON, kapt. W.J. Coers; de drie laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans; AEGIDIA EN PAULINA, kapt. T.K. Veldman.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; MERCURIUS, kapt. F. Nepperus; WALCHEREN, kapt. K. Hoek; ZEELANDIA (opm: fregat, eerste reis), kapt. W. Blaakhert.
Voor Schiedam: LAMMINA ELIZABETH, kapt. A. Gersen; EDUARD MARIE, kapt. M.F. Remmers, beiden van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 16 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 15 juni. Heden is van hier naar Batavia vertrokken het schip (opm: bark) WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. v.d. Dries. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 05 mei 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 30 april binnengekomen WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries, HELENA EN ANNA, kapt. J.C.F. Lupcke Jr. beide van Batavia, HERO, kapt. J.C. Stafford, MEGUNTICOOK, kapt. Howes, beide van New York, alle naar Rotterdam, VICILANT, kapt. J.C. Clark, van Runcorn, ORION, kapt. R. Struth, van Liverpool beide naar Dordrecht, FAIRY QUEEN, kapt. J. Marsh van Liverpool, ABIGAIL, kapt. T. Burnard, van New-Port beide naar Rotterdam. De laatste, laatst van Scilly.
Den 1 mei ALEXANDER, kapt. H. Daniel, van Liverpool naar Dordrecht, 2 dito, BROEDERTROUW, kapt. G. Rotgans, van Batavia naar Schiedam.
Den 3 dito CHARLES VARD, kapt. A. Gould, van Callao naar Rotterdam.
Uitgezeild den 3 mei stoomboot BEATRICE, kapt. P. Francis, van Dordrecht naar Londen.

Afbeelding
Datum 27 december 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. Zo als te voorzien was zijn de vrachten in dezelfde ongunstige positie gebleven, terwijl thans geen de minste kans op een spoedige verbetering van die staat van zaken bestaat. De berichten van alle de havens beoosten de Kaap zijn ook niet gunstiger, terwijl aldaar ook geen vooruitzicht op een gewenste verandering bestaat. Intussen is het getal particuliere en vreemde schepen in deze wateren nog vermeerderd. Sedert onze laatste werden de volgende charters gesloten.
Naar Nederland: het Nederlands schip WALVISCH à NLG 40 voor suiker te Soerabaija naar Amsterdam.
De Factorij nam buitendien de volgende schepen op, als: Nederlands BANTAM à NLG 45 voor koffij en indigo te Tjilatjap, Nederlands KRIMPEN A/D LEK à NLG 42,50 voor suiker te Cheribon, beiden naar Rotterdam; Nederlands STAATSRAAD VAN DER HOUWEN à NLG 45 voor suiker op de kust naar Amsterdam en naar men zegt ook Nederlands CATHARINA WILHELMINA à NLG 40 voor suiker in de Oosthoek naar Rotterdam te laden.
Naar de Golf van Perzië: Nederlands VRIENDENTROUW (270 last) voor NLG 12.000 voor een reis naar Bushire en terug.
In reparatie zijn: Nederlands VALPARAISO, LOUISE JACOBA JOHANNA en STAD SCHIEDAM.
Te koop zijn: Engels SYDNEY, VERNON en ALICE MARTEN en Amerikaans ESCORT. Diversen. Nederlands ECONOMIST heeft naar Singapore aangelegd. Nederlands JAN VAN BRAKEL is bij de roest (opm: som ineens) à NLG 7.000 voor een reis naar Japan opgenomen.
Disponible zijn: Nederlands NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, LOUISA, WATERLOO, DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, HENRIETTA, WILLEM DE EERSTE, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, WILLEM DE ZWIJGER, ABEL TASMAN, TOGAL CORNELIS SMIT, JACOB, SUSANNA ELISABETH, ALBLASSERDAM, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD-BRABAND, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, LOURENS KOSTER, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, JH. MR. VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, CORNELIS HOUTMANS, POSTILJON en JOAN JACOB.

Afbeelding
Datum 08 mei 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 38 schepen, als:
Voor Rotterdam: JOHANNA GEERTRUIDA, kapt. P. Flens Jzn; DAVO, kapt. M. Wijtenhorst; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruyt; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; EMILIE, kapt. J.A. Bruinseels; JEDO, kapt. W. van der Hoeven; CATHARINA MARIA, kapt. A.J. Schuchard; CORNELIS SMIT, kapt. R. Wiedenaar; DOELWIJK, kapt. K.J. Zwart; PANTALON, kapt. T. Nepperus; VOORUIT, kapt. W.C. Kool; EERSTELING, kapt. J.C. Mann.
Voor Amsterdam: ANNA LENA, kapt. C. Zaal; CORNELIS HOUTMAN, kapt. J.H. Rolman; JAN VAN BRAKEL, kapt. D. de Roever; MENTOR, kapt. P.Pzn Duinker Jr; VALPARAISO, kapt. N.N; CORNELIA HENDRIKA, kapt. C. Jaski; ESTAFETTE, kapt. A.M.H. Rietveld; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; DRIE GEZUSTERS, kapt. O.G. Fischer; CESAR, kapt. A.D. de Jong; ELISABETH EN ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duyn; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; STAD ENSCHEDÉ, kapt. J.M.B. Noordhoek Hegt; JUPITER, kapt. P. Burggraaff; ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.C. Deurholt; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleynenberg; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; IDA MARIA DE RAATH, kapt. J. de Boer (de vier laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: ODILIA MARGARETHA, kapt. J. Martens van Geffen; ARGO, kapt. A.W.F. van Teutem (beide van Rotterdam).
Voor Dordrecht: EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; ZEELANDIA, kapt. W. Blaakhert; EDUARD EN MARIE, kapt. M.F. Remmers; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van de Dries (de beide laatste van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 15 maart 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Veiling van scheepsaandelen te Rotterdam. Op dinsdag de 19e maart 1861, zullen na afloop van de veiling van het barkschip ELISABETH nog worden verkocht:
-  1/64 Aandeel in het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, varende onder directie van de heren Hartog & Glazener.
-  2/64 Aandeel in het barkschip ALMONDE.
-  4/64 Aandelen in het barkschip BULGERSTEIN, beide varende onder directie van de heren Pistorius & Bicker Caarten.
-  1/64 Aandeel in het barkschip MINISTER THORBECKE, varende onder directie van de heer J. Vroege,
-  11/64 Aandelen in het barkschip MACAO.
-  4/64 Aandelen in het barkschip CANTON, beide varende onder directie van de heer W.C. Versluys.
-  1/64 Aandeel in het barkschip DINA, varende onder directie van de heren Arbon & Co.
-  1/100 Aandeel in het barkschip JAN SCHOUTEN, groot 381 lasten, varende onder directie van de heer Gerard Mauritz.
-  1/12 Aandeel in het driemast schoenerschip VALPARAISO, varende onder directie van de heer E. Serruys.
-  1/32 Aandeel in het schroef-stoomschip TRIËST, varende onder directie van de heren Reuchelin, Moll & Dutilh.
Nadere informaties zijn te bekomen bij de makelaars Montauban van Swijndregt en T. & W. van Dam, bij wie de notitie te verkrijgen is.

Afbeelding
Datum 20 maart 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen. In de zaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat op woensdag, 19 maart:
-  Nederlands barkschip ELISABETH, groot 612 ton, verkocht om NLG 34.800; een chronometer à NLG 190 verkocht, een barometer à NLG 25, een sextant à NLG 76, een verrekijker à NLG 40, kaarten en boeken à NLG 61 verkocht.
-  1/64e Aandeel in het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, varende onder directie van de heren Hartog & Glazener. Om NLG 800 verkocht.
-  1/64e Aandeel in het barkschip ALMONDE, varende onder directie van de heren Pistorius & Bicker Caarten. Om NLG 400 verkocht.
-  Een dito aandeel. Om NLG 600 opgehouden.
-  2/64e Aandelen in het barkschip BULGERSTEIN, varende onder directie van de heren Pistorius & Bicker Caarten. Om NLG 1.000 verkocht.
-  Twee dito aandelen. Om NLG 975 verkocht.
-  1/64e Aandeel in het barkschip MINISTER THORBECKE, varende onder directie van de heer J. Vroege. Om NLG 500 verkocht.
-  3/64e Aandelen in het barkschip MACAO, varende onder directie van de heer W.C. Versluys. Om NLG 700 opgehouden.
-  Twee dito aandelen. Om NLG 450 opgehouden.
-  Vier dito aandelen. Niet geveild.
-  Twee dito aandelen. Om NLG 380 verkocht.
-  4/64e Aandelen in het barkschip CANTON, varende onder directie van de heer W.C. Versluys. Niet geveild.
-  1/64e Aandeel in het barkschip DINA, varende onder directie van de heren Arbon & Co. Om NLG 650 verkocht.
-  1/100e Aandeel in het barkschip JAN SCHOUTEN, groot 381 last, varende onder directie van de heer Gerard Mauritz. Om NLG 335 opgehouden.
-  1/12e Aandeel in het driemast schoenerschip VALPARAISO, varende onder directie van de heer E. Serruys. Niet geveild.
-  1/32e Aandeel in het schroefstoomschip TRIËST, varende onder directie van de heren Reuchlin, Moll & Dutilh. Om NLG 1700 opgehouden.

Afbeelding
Datum 14 juli 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen op last van hun meester, op dinsdag 6 augustus 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, in 1855 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, HERMAN, laatst gevoerd door kapt. M. van Velthoven; volgens meetbrief lang 38 el 60 duim, wijd 7 el 35 duim, hol 5 el 5 duim en alzo groot 639 ton of 338 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf Prins Casimierus, van de heer F. Boelen, te Amsterdam.
Nog zullen afzonderlijk worden verkocht: Een chronometer, benevens enige zeevaartkundige instrumenten, boeken en kaarten.
Alsmede 1/64 aandeel in het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, varende onder directie van de heren Hartog & Glazener.

Afbeelding
Datum 21 september 1861
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

In Nederland geveilde schepen en scheepsparten:
Te Rotterdam op 30 juli 1861:
-  Schip (opm: bark) EERSTELING, kapt. F.G.C. Mann, gebouwd in 1856, groot 391 lasten, voor NLG 55.300 verkocht en door de rederij weder ingekocht.
Te Rotterdam op 6 augustus 1861:
-  Schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 388 lasten, voor NLG 39.500 gekocht door de reder J. Keyser van Balderen.
-  1/64e Part in het schip (opm: bark) WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries, gebouwd in 1857, groot 393 lasten, voor NLG 575 verkocht.
-  1/64e Part in idem, voor NLG 595 verkocht.
-  1/64e Part in het schip (opm: bark) JOSEPHA LOUISE, kapt.  A. Muysson, gebouwd in 1857, groot 394 lasten, voor NLG 550 opgehouden.
-  5/64e Part in idem, niet geveild.
De (opm: fregat) AMAZONE, in veiling opgehouden; is uit de hand te koop (opm: zie JB 210861).

Afbeelding
Datum 09 oktober 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal op de hoek Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam op dinsdag 8 oktober:
-  Nederlands barkschip ODILIA MARGARIETA, groot 627 tonnen, verkocht voor NLG 40.000 (opm: nieuwe naam FRANS EN ELISE; de prijs was echter NLG 34.000, zie NRC 101061); 1 chronometer à NLG 90 en 1 dito à NLG 50 verkocht.
-  1/24 Aandeel in het schip EDOUARD MARIE, voor NLG 250 verkocht.
-  Een dito aandeel, voor NLG 360 verkocht.
-  1/64 Aandeel in het schip WILLEM DE ZWIJGER, voor NLG 510 verkocht.

Afbeelding
Datum 27 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten. Nederlandse vlag. Nadat in het laatst van de vorige maand enige schepen als de CORNELIA, HENDRIKA, JUNO, EUTERPE, ACADIA, ALBLASSERDAM, HENDRIKA van NLG 90 tot NLG 75, voor suiker naar Holland werden afgesloten, hebben gezagvoerders zich aan een verdere verlaging moeten onderwerpen en werden de EUGENIE en de POLLUX tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij, en de CONSTANTIA à NLG 70 voor suiker hier en op de kust te laden afgesloten. Later bedongen de DOELWIJK, EVA JOHANNA EN WILLEM DE ZWIJGER maar NLG 65 voor suiker. De GRONDWET, CONCURRENT, PIETER, GRAAF DIRK III, ALLEGONDA JACOBA en MINISTER PAHUD namen GBP 3.15 aan voor rijst te Akyab, Bassein of Rangoon naar Het Kanaal te laden. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE laadt rijst van de rijsthavens naar Amsterdam voor NLG 80. De FOP SMIT gaat vrachtzoekend naar Akyab. De S. VAN HEEL, ROTTERDAM en BELLATRIX laden voor reders rekening naar Nederland.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, VAN DER PALM, TJILINGSIE, MARIA ELISABETH, NOORD BRABAND, MARY HILLEGONDA, ANTONIA PETRONELLA, CHERIBON, HENDRIK, CHRISTINA, DRIE GEBROEDERS, WILLEM DANIEL, HOLLANDS TROUW, MADURA, CAPELLA en ST. JAN.
Het Engelse schip POLONAISE, van Foochow naar Engeland met thee, werd in Straat Sunda door het Engelse schip HAWTHORN, ook van Foochow naar Engeland bestemd, aangezeild en moet hier repareren.
De Nederlandse THEODORA MACHTILDA (Holl.) vaart op de kust.
Het Nederlandse schip CALYPSO, van Japan naar Batavia, strandde op Pulo Lapar (Billiton). Het volk en passagiers werden gered.

Afbeelding
Datum 01 juni 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Algoa-baai, 16 april. De Nederlandse bark WILLEM DE ZWIJGER, bij Struisbaai gestrand – zie ons vorig nommer – is met de inhebbende lading voor GBP 189.12 verkocht. (opm: zie NRC 300563, 310563, 050663 en 240763)

Afbeelding
Datum 05 juni 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 4 juni. Uit het aan de Kaap de Goede Hoop verschijnende Volksblad ontlenen wij de volgende bijzonderheden nopens het vergaan van het schip WILLEM DE ZWIJGER, waarvan wij vroeger melding hebben gemaakt.
Het Nederlands schip WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries verliet 31 januari jl. Banjoewangie, bestemd naar Amsterdam. Tot aan de Kaap Recife ging de reis goed, hoewel men enigszins met tegenwinden en hoge zeeën te kampen had. Vervolgens had het schip 8 dagen stormweer op het rif. Op 28 maart kreeg men beter weer tot in de nacht van 29 of 30 daaraanvolgende, toen het schip vergaan is. De reden dat het ongeluk gebeurde was dat op 29 maart, 's middags ten 12 ure, Kaap Infant (opm: Cape Infanta; positie 34 27 Z 20 51 O) gepeild werd, en men bevond dat men naar gissing 6 mijlen van het land af was. Tot 's avonds 10 ure van die dag zeilde men met een lichte koelte. Op die tijd was er weinig wind en ten 12 ure was het geheel stil. Weinig kon men toen van het land zien, daar, hoewel in de tijd van kwartiermaan, de lucht zeer betrokken was. Men hoorde onrustbarende stroomrafelingen bij het schip, maar men was onzeker van de richting. Ten 1 ure meende men brandingen te horen in de verte. Behalve die stroomrafelingen was het zeer stil; er liep echter een hoge deining uit het zuiden, die het schip (waar geen stuur in zat) dwars naar de wal zette, tengevolge waarvan het ten 2 ure op de rotsen kwam, dan de eerste stoot ontving. In minder dan 5 minuten was het roer afgestoten, het schip van achteren verbrijzeld, zodat kajuit en kerk plotseling vol water stonden. Men beproefde toen zo spoedig mogelijk de boten uit te zetten, ten einde voor eigen levensbehoud te zorgen. Dit gelukte. Twaalf man sprongen in de middelboot (de grote boot had men niet uit kunnen krijgen), en de overige negen in de giek, waaronder de kapitein en de stuurlieden. De middelboot kwam door de branding ten 5 ure des morgens aan de kust van Martha’s Baai (opm: ongeveer in positie 34 39 Z 20 14 O), dicht bij Breda's dorp (dit punt is op de kaart niet bekend) (opm: in positie 34 32 Z 20 02 O), en de giek eerst des middags ten 12 ure (waarvan de manschappen doornat waren en vreselijke honger en dorst hadden), aan Struisbaai. Bij het verlaten van het schip dacht men niets anders dan aan het behoud van het leven, daar het gevaar zeer groot was. Alleen kon men nog in der haast de scheepspapieren in veiligheid brengen. Aan Martha's Baai (opm: ongeveer in positie 34 39 Z 20 14 O) aangekomen zagen de schipbreukelingen een rijpad dat zij volgden, en na 1½ uur gelopen te hebben, kwamen zij een boer, Zwart genaamd, terecht, die hen met de meeste gastvrijheid behandelde. Een paar dagen bleven zij daar, niets anders denkende dan dat hun officieren in de kleine boot de dood in de golven gevonden hadden. De giek waarin de kapitein en de stuurlieden waren, zoals reeds bovengemeld is, kwam aan Struisbaai behouden aan. Aldaar vond men de heer Martin, een agent van de heren Barry en Neven, die alles in werk stelde om de zeelieden van dienst te zijn. Hij zond dadelijk een expresse te paard naar de heren om hen van het ongeval kennis te geven. Op dezelfde avond kwam een klerk uit Breda's dorp door die firma afgezonden, om de kapitein en de eerste stuurman Van der Valk naar Breda's dorp vergezelde, om vandaar het andere volk en het schip op te gaan zoeken. Men moest om daartoe te geraken de woning van Zwart voorbij, waar men tot grote vreugde de andere schepelingen ontmoette. In de avond van 31 maart waren de kapitein en de stuurlieden op het strand, maar daar het toen zeer donker was, stelde men het uit tot de volgende morgen om het schip in ogenschouw te nemen. Men bemerkte toen dat het vaartuig totaal wrak was, zijnde de ijzeren masten van het dek afgebroken, en met de ra's en zeilen over boord geworpen Het strand was bezaaid met lege suikermanden, en van de 450 balen tabak waren er slechts 40 aan de wal gekomen. Ten naastenbij moet het wrak en de lading bij elkander bij de publieke verkoping op 7 dezer (opm: 7 april 1863) GBP 180 hebben opgebracht.
De kapitein en de overige manschappen zijn vervolgens per as van Breda's dorp naar de Kaapstad vervoerd. Daar de schipbreukelingen alles verloren hebben, worden pogingen aangewend om hen te hulp te komen; reeds is GBP 30 bijeengebracht. De kapitein en de drie stuurlieden zullen met mailstoomboot naar Europa vertrekken, terwijl het scheepsvolk zich nog in het Zeemanshuis bevindt. (opm: zie NRCs 300563, 310563, 010663 en 240763)

Afbeelding