Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.J.Panman als gezagvoerder gedurende:
* 1822 t/m 1823 van de smak “(Vr) Hillechiena”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 57 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd 2 keer te Harlingen geregistreerd komend van Noorwegen;
* 1824 van hetzelfde schip en varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Registratie te Harlingen komend van Danzig;
* 1825 van hetzelfde schip en varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Registratie te Harlingen komend van Stettin;
* 1831 t/m 1840 van de kof “Hillechiena”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.
Overige bijzonderheden
Leeuwarder Courant 11 juni 1822114
Harlingen. Den 2 juni binnen gekomen….
… Den 3 dito uitgezeild het tjalkschip de VROUW HILLEGINA, kapt. W.J. Panman, met ballast op avontuur; de smakschepen de VROUW WYTSKE, kapt. J.J. Kiers en de VROUW IJKA, kapt. J.H. Oortjes met pannen naar de Oostzee; het kofschip ONDERNEMING, kapt. J.J. Seeman, met ballast op avontuur. ….
Leeuwarder Courant 30 juli 1822114
Harlingen.
….Den 16 dito binnen gekomen het kofschip de JONGE JAN, kapt. Jan E. Bart; het tjalkschip de VROUW HELGINA, W.J. Panman; het smakschip GESINA CHARLOTTE, kapt. G. van Veen, alle met hout van Noorwegen.
Leeuwarder Courant 06 augustus 1822114
Harlingen. ….
….Den 26 (juli) dito binnen gekomen het kofschip ARIUS JOHANNES, kapt. H. van Wijk, met potas en teer van Christianstadt. Uitgezeild het smakschip GESINA CHARLOTTE, kapt. G. van Veen; het tjalkschip HILLEGINA, kapt. W.J. Panman, beide met ballast op avontuur; het schonerschip VIOLET, kapt. D. Charreson; het sloepschip SWIFT, kapt. William Barfield, beide met boter naar Londen…..
Datum vanaf: |
1830 |
Kapitein: |
Panman, W.J. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.W.Panman als gezagvoerder gedurende:
* jaren niet genoemd, van de kof “Goede Verwachting”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 86 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
“Voor "R.J. Riensema" komt naar mijn mening de broer van mijn betovergrootvader Wycher in aanmerking. Van hem volgen hierna zijn gegevens:
Jacobus Riensema, geb. Nieuwe Pekela 30-9-1830, overl. Oude Pekela op 23-3-1911, buitenvaarder, schipper, later kramer en arbeider, tr. 1e Nwe Pekela 17-12-1857 Jantje Schuring, geb. ald. 20-2-1836, overl. Delft 20-8-1867, dr. van Hendrik Schuring, schipper, en Zwaantje Kiers Bos; tr 2e Oude Pekela, 17-5-1871 Jantje Hulscher, geb. ald. 17-4-1840, overl. 3-3-1924, dr. van Jacob Harms Hulscher, tabakskerversknecht, winkelier, en Fennechien Jans Middel.
De twee R laat zich niet verklaren. In feite had hier Jacobus N(anning) Riensema moeten staan. De periode van zijn varend verleden past goed. Van zijn 21ste tot zijn 25ste. Misschien wel wat aan de jonge kant? In het krantenbricht staat dus ene R.J. Reitsma vermeld. Dat verbaast me niet. Het is de gewoonste zaak van de wereld, dat de naam Riensema foutief word terugvermeld.”
Ontleend aan een e-mail dd 23 september 2005 van Wycher Riensema te Hoogeveen.
De schepen van de kapitein
De “Goede Verwachting”, varend van Stettin naar Schulperzijl, onder gezag van kapitein Riensema, is op 8 mei bij Dornbusch, Rügen (1855), gestrand en wrak geworden.078.
Bouma025 vermeldt R.J.Riensema als gezagvoerder gedurende:
* 1851 t/m 1855 van de kof “Goede Verwachting”, gebouwd in 1830 te Nieuweschans, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Gestrand op Rügen.
Overige bijzonderheden
In de Harlinger Courant dd begin januari 1853 (preciese datum niet vermeld) staat onder de rubriek Scheepsberichten het volgende.096:
RENSBURG, 8 Januarij. Alhier en te Holtenau overwinteren onder meer anderen, de Hollandsche schepen: Alida, kapt. H.J.Gort; Christina, E.H.Bekkering; Gesina, J.R.Pronk; Maria, N.C.Broekema; Goede Verwachting, R.J.Reitsma, en Alida Sophia, G.J.Gnodde.”
|