Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.J.B.Verbeek als gezagvoerder gedurende:
* 1896 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Indiaan” ex County Derry, gebouwd in 1889 te Sunderland, 1887 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1899 van het schroefstoomschip “Bogor”, gebouwd in 1896 te Hamburg, 3682 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens
Machiel werd geboren op 05.01.1856 te Rotterdam als z.v. Machiel van der Putte en Catharina Dirks.
Machiel (stuurman ter koopvaardij) (27) trouwde op 23.03.1883 te Brielle met Adriana Noltee (23) – geb. 29.06.1859 te Brielle - d.v. Arie of Arij Noltee (zeeloods) en Willemijntje Steehouwer.
Adriana Noltee overleed op 30.08.1938 te ’s-Gravenhage.
Machiel overleed op 02.08.1936 te ’s-Gravenhage (80).
Kinderen
Machiel – 1885
Willemijntje 1887 – 1889
Arij 1889 – 1929
Jan 1892 – 1893
Catharina 1895
Willem 1898
Adriana 1899
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 28.02.1906 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in nov./dec. 1910 te Batavia.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 24.09.1913 te ’s-Gravenhage.
De schepen van de kapitein
* 1894 – 1896 van het s.s. SENIOR – geb. 1879
* 1896 – 1898 van het s.s. BORNEO – geb. 1884
* 1899 – 1899 van het s.s. BOGOR – geb. 1898
* 1899 – 1904 van het s.s. OENGARAN – geb. 1883
* 1904 – 1905 van het s.s. ARDJOENO – geb. 1891
* 1905 – 1905 van het s.s. LAWOE – geb. 1881
* 1905 – 1908 van het s.s. ARDJOENO – geb. 1891
* 1908 – 1910 van het s.s. WILIS – geb. 1905
* 1910 – 1913 van het s.s. GOENTOER – geb. 1902
* 1913 – 1916 van het s.s. TAMBORA – geb. 1910
Overige bijzonderheden
Kwam in mei 1883 in dienst bij de Rott.Lloyd.
Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd.
Het Vaderland 04-08-1936
Machiel van der Putte †
Zondag is, tachtig jaar oud, na een langdurige ziekte alhier overleden de heer M. van der Putte, oud-gezagvoerder van de Rotterdamsche Lloyd.
Met Machiel van der Putte is een van de bekends gezagvoerders uit de eerste tijd van de Rotterdamsche Lloyd heengegaan. Een van de laatsten uit die tijd ook, die nog in leven waren.
In mei 1883 is de heer Van der Putte in dienst getreden van de Lloyd, aan welke hij ruim dertig jaar verbonden is geweest. In oktober 1894 begon zijn staat van dienst als gezagvoerder. Hij werd toen kapitein van het stoomschip SENIOR, van Ruvs en Zonen, waarmee de Middellandse Zee en in de zomer, ook wel de Oostzee werd bevaren. In december 1899 wordt hij kapitein van de UNGARAN van de Lloyd. Achtereenvolgens is hij daarna gezagvoerder geweest van de ARDJOENO, de LABOE en de WIREN. Vooral echter zal de naam van de thans overledene voor velen in de herinnering verbonden zijn aan de GOENTOER, waarop de heer Van der Putte ongeveer zeven jaar heeft gevaren, tot aan het begin van de oorlog en waarna alleen nog de TAMBORA op zijn staat van dienst vermeld is.
De reden waarom kapitein Van der Putte in 1916 zijn ontslag nam, is de volgende: Op zijn laatste reis, in de eerste oorlogsjaren, was zijn schip op zee aangehouden door een Frans oorlogsschip, dat hem noopte naar Brest te varen. Door een vreemd marineofficier naar een vreemde haven te worden verwezen, was meer dan kapitein Van der Putte in overeenstemming kon brengen met de ethiek van het beroep dat alles voor hem was.
Dit feit was voor hem aanleiding zijn ontslag te nemen. Een herhaling van deze ervaring wilde hij niet dulden.
De begrafenis zal geschieden Woensdag 5 dezer, te elf uur, op Oud Eik en Duinen.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van de Putte was met vlagnummer R8 in de periode 1896 t/m 1899 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar heeft bedankt als vlaggelid058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M. van de Putte met vlagnummer R8 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1896`1897 van het ss. “Borneo” 1560 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam
* 1898 van het ss. “Bogor” 2703 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam
Bouma025 vermeldt M.van de Putte als gezagvoerder gedurende:
* 1896 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Borneo”, gebouwd in 1885 te Glasgow, 2140 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd verkocht aan de KPM;
* 1899 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1900 en volgende jaren (?) op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran”, ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Llod Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
M.van de Putte vervoerde detachementen landmachtmilitairen van Rotterdam met de “Bromo” naar Batavia op de volgende reizen065*:
* Vertrek 11 februari 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.
* Vertrek 23 september 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.L.Harken als gezagvoerder gedurende:
* 1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1899 van het ijzeren stoomschip “Ameland” ex Parklands, gebouwd in 1895 te Hartlepool, 2520 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1900 en later van het schroefstoomschip “Bogor”, gebouwd in 1896 te Hamburg, 3682 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen