Inloggen
BOGOR - ID 1031


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-08-29 / 1914-12-13 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Blohm & Voss K.G.a.A., Hamburg, Germany
Werfnummer: 129
Launch Date: 1898-07-16
Delivery Date: 1898-08-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Blohm & Voss K.G.a.A., Hamburg, Germany
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: (23 , 37 1/2 & 63 - 48)
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 3621.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2306.00 Net tonnage
Deadweight: 5200.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 330.10 Feet (British) Registered
Beam: 44.60 Feet (British) Registered
Depth: 28.40 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-08-29 BOGOR
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHCG

Ship Events Data

1897-12-00: In December 1897 bouw opdracht verstrekt.
1898-09-25: Op 25 september 1898 aanvang van de eerste reis.
1914-12-13: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'BOGOR' (1898) van de Rotterdamsche Lloyd, onderweg van Amsterdam naar Santos (Zuid-Amerika), loopt tijdens zwaar weer 10 mijl ten noorden van Leixoes op de rotsen en breekt doormidden. Hierbij komen 33 opvarenden om het leven; slechts vijf man kunnen worden gered.
Op reis met een lading stukgoederen van Amsterdam naar Zuid-Amerikaanse havens met als laatste bestemming Buenos Aires, in charter van de N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, kwam de BOGOR op 12 december 1914 in de ochtend voor de haven van Leixoes (Portugal). Van de haven werd geseind, dat men niet binnen kon lopen en dat de BOGOR op zee moest blijven. Het weer werd gaande weg slechter en in de nacht van 12 op 13 december stond er een hevige storm met zware regenbuien en zeer donker weer. Om 03.30 uur in de morgen van 13 december stootte het schip plotseling hevig en bleef zitten. Nog twee zware stoten volgden, waarna het schip op 5 mijl ten noorden van Leixeos (bij Mindelo) dwars sloeg en met stuurboordzijde tegen de rotsen geraakte. Plotseling brak de BOGOR achter de schoorsteen in tweeën en geraakten voor- en achterschip van elkaar verwijderd. De brug sloeg weg met allen, die zich erop bevonden. Geweldige zeeën sloegen over de delen van het schip en aan het uitbrengen van de sloepen viel niet te denken. De BOGOR had 38 opvarenden aan boord, waarvan slechts vijf personen er het leven afbrachten, doordat zij over boord waren geslagen of gesprongen en land wisten te bereiken. Bij de ramp verloren dus 33 personen het leven. DE BOGOR sloeg totaal wrak. Aangezien alle verantwoordelijke personen het leven hadden verloren, kon de Raad voor de Scheepvaart geen oordeel over de ramp vellen.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.B.Verbeek als gezagvoerder gedurende:

*   1896 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*   1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Indiaan” ex County Derry, gebouwd in 1889 te Sunderland, 1887 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*   1899 van het schroefstoomschip “Bogor”, gebouwd in 1896 te Hamburg, 3682 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Verbeek, H.J.B.

Familiegegevens

 

Machiel werd geboren op 05.01.1856 te Rotterdam als z.v. Machiel van der Putte en Catharina Dirks.

Machiel (stuurman ter koopvaardij) (27) trouwde op 23.03.1883 te Brielle met Adriana Noltee (23) – geb. 29.06.1859 te Brielle - d.v. Arie of Arij Noltee (zeeloods) en Willemijntje Steehouwer.

Adriana Noltee overleed op 30.08.1938 te ’s-Gravenhage.

Machiel overleed op 02.08.1936 te ’s-Gravenhage (80). 

 

Kinderen

Machiel – 1885

Willemijntje 1887 – 1889

Arij 1889 – 1929

Jan   1892 – 1893

Catharina 1895 

Willem 1898 

Adriana 1899 

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 28.02.1906 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in nov./dec. 1910 te Batavia.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 24.09.1913 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

*   1894 – 1896 van het s.s. SENIOR – geb. 1879

*   1896 – 1898 van het s.s. BORNEO – geb. 1884

*   1899 – 1899 van het s.s. BOGOR – geb. 1898

*   1899 – 1904 van het s.s. OENGARAN – geb. 1883

*   1904 – 1905  van het s.s. ARDJOENO – geb. 1891

*   1905 – 1905  van het s.s. LAWOE – geb. 1881

*   1905 – 1908  van het s.s. ARDJOENO – geb. 1891

*   1908 – 1910  van het s.s. WILIS – geb. 1905

*   1910 – 1913  van het s.s. GOENTOER – geb. 1902

*   1913 – 1916 van het s.s. TAMBORA – geb. 1910

 

Overige bijzonderheden

Kwam in mei 1883 in dienst bij de Rott.Lloyd.

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd.

 

Het Vaderland 04-08-1936

Machiel van der Putte †

Zondag is, tachtig jaar oud, na een langdurige ziekte alhier overleden de heer M. van der Putte, oud-gezagvoerder van de Rotterdamsche Lloyd.

Met Machiel van der Putte is een van de bekends gezagvoerders uit de eerste tijd van de Rotterdamsche Lloyd heengegaan. Een van de laatsten uit die tijd ook, die nog in leven waren.

In mei 1883 is de heer Van der Putte in dienst getreden van de Lloyd, aan welke hij ruim dertig jaar verbonden is geweest. In oktober 1894 begon zijn staat van dienst als gezagvoerder. Hij werd toen kapitein van het stoomschip SENIOR, van Ruvs en Zonen, waarmee de Middellandse Zee en in de zomer, ook wel de Oostzee werd bevaren. In december 1899 wordt hij kapitein van de UNGARAN van de Lloyd. Achtereenvolgens is hij daarna gezagvoerder geweest van de ARDJOENO, de LABOE en de WIREN. Vooral echter zal de naam van de thans overledene voor velen in de herinnering verbonden zijn aan de GOENTOER, waarop de heer Van der Putte ongeveer zeven jaar heeft gevaren, tot aan het begin van de oorlog en waarna alleen nog de TAMBORA op zijn staat van dienst vermeld is.

De reden waarom kapitein Van der Putte in 1916 zijn ontslag nam, is de volgende: Op zijn laatste reis, in de eerste oorlogsjaren, was zijn schip op zee aangehouden door een Frans oorlogsschip, dat hem noopte naar Brest te varen. Door een vreemd marineofficier naar een vreemde haven te worden verwezen, was meer dan kapitein Van der Putte in overeenstemming kon brengen met de ethiek van het beroep dat alles voor hem was.

Dit feit was voor hem aanleiding zijn ontslag te nemen. Een herhaling van deze ervaring wilde hij niet dulden.

De begrafenis zal geschieden Woensdag 5 dezer, te elf uur, op Oud Eik en Duinen.

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van de Putte was met vlagnummer R8 in de periode 1896 t/m 1899 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar heeft bedankt als vlaggelid058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M. van de Putte met vlagnummer R8 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1896`1897            van het ss. “Borneo”           1560 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam

*    1898                       van het ss. “Bogor”              2703 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam

 

Bouma025 vermeldt M.van de Putte als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Borneo”, gebouwd in 1885 te Glasgow, 2140 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd verkocht aan de KPM;

*    1899 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1900 en volgende jaren (?) op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran”,  ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Llod Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

M.van de Putte vervoerde detachementen landmachtmilitairen van Rotterdam met de “Bromo” naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 11 februari 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 23 september 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Putte, Machiel van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.L.Harken als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1899 van het ijzeren stoomschip “Ameland” ex Parklands, gebouwd in 1895 te Hartlepool, 2520 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Bogor”, gebouwd in 1896 te Hamburg, 3682 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Harken, A.L.

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Ruhaak, G.H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Lucas, Johannus Franciscus
Overige informatie: Op 13 dec. 1914 omgekomen bij de scheepsramp met het s.s. BOGOR nabij Leixoes, Portugal in de leeftijd van 35 jaar.

Afbeeldingen


Omschrijving: BOGOR
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BOGOR
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

NRC 020111
Southampton, 31 december 1910. Volgens rapport van het stoomschip KINFAUNS CASTLE heeft dit schip het stoomschip BOGOR gepraaid op 45º N en 08º W. Het deelde per morsesignalen mede, dat het 5 man van een wrak geslagen schoener had opgepikt en aan boord had. (De BOGOR arriveerde 1 januari te Rotterdam en had toen aan boord vijf man van de Spaanse schoener AVILES, die ter hoogte van Oporto waren gered. De AVILES, die mastloos was, dreef gevaarlijk voor de scheepvaart)

NNO 020111
Rotterdam, 2 januari. Door het stoomschip BOGOR van de Rott. Lloyd zijn heden  aangebracht vijf schipbreukelingen, Spanjaarden, die 28 december op het wrak van het schoenerscheepje JAVIER bij kaap Finisterre ronddreven. Met moeite gered, zijn zij hier naar het Spaanse consulaat gebracht.

RN 151214
De BOGOR gestrand. Een Reuter telegram uit Oporto meldt ons, dat het stoomschip BOGOR van de Rotterdamsche Lloyd tien mijlen ten noorden van Leixoes op de Portugese kust is gestrand, dat het schip totaal wrak is en dat van het scheepsvolk vier man gered en vier-en-twintig verdronken zijn. Dit is een scheepsramp die Rotterdam in het bijzonder treft. Het Rotterdamse schip, dat door de Hollandsche Lloyd te Amsterdam gecharterd was om stukgoederen voor die maatschappij naar Buenos Aires te brengen en graan voor de Regering te halen, had een nagenoeg uitsluitend Rotterdamse bemanning van 35 koppen, waarvan er slechts vier zeker in veiligheid zouden zijn. Het schip, onder bevel van kapitein J.M. Lucas, die bij het aanvaarden van deze reis de gezagvoerder G.H. Ruhaak, die op de BESOEKI van dezelfde rederij is overgegaan, verving, werd in 1898 te Hamburg gebouwd, is 3.621 register ton groot en diende voor de vrachtvaart van de Rotterd. Lloyd. Het was voor zijn waarde 250 à 300.000 gulden door de drie maatschappijen: Lloyd, Nederland en West-Indische Maildienst, onderling verzekerd. De oorzaak van de ramp is ons onbekend. Leixoes. waar zij geschiedde, is de voorhaven van de bekende Portugese wijnstad Oporto, aangelegd, omdat de rivier de Douro vóór Oporto geheel verzandde, 6 km. ten noorden van die stad. Ook bij de Rotterd. Lloyd is van de ramp geen enkele bijzonderheid bekend. Hij ontving uit Oporto een telegram, waarin verminkt, vier namen van de geredden zijn opgenomen. Het zijn de namen vermoedelijk van twee matrozen en twee stokers.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten