Inloggen
NEERLANDS INDIE - ID 10341


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1835-11-06 / 1858-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1835
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf De Zwarte Rave, Jan Knol, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1834-08-00
Launch Date: 1835-05-29
Delivery Date: 1835-10-23
Technical Data

Gross Tonnage: 292.00 lasts
Gross Tonnage 2: 556.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 36.70 Meters Registered
Beam: 6.31 Meters Registered
Depth: 5.40 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1835
Datum agenda: 1835-11-06
Register nr: 18350499
Scheepsnaam: NEDERLANDS INDIE
Type: Fregat
Lasten: 292
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Frakranen, J.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Veening, J.G.
Opmerkingen: Nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1835-10-23 NEERLANDS INDIE
Manager: Isaac Trakranen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

 

bijlage bij acte 33 van 1835, fregat NEÊRLANDS INDIÊ, eigenaren per ultimo oktober 1835:

Isaac Trakranen, Amsterdam (boekhouder en 1/8e part)
Willem Otto Berg, Amsterfdam (1/16e part)
W.A. Muntendam, Amsterdam (1/8e part)
J. Hartsen q.q., Amsterdam (1/16e part)
firma P. & S. Rendorp, Amsterdam (1/16e part)
Jan Trakranen, Arnhem (1/16e part)
G.M. van Cleef, Utrecht (1/8e part)
S.J.M. van Geuns, Utrecht (1/16e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (1/16e part)
Wed. Berg, geboren Chanquion, Amsterdam (1/32e part)
Wed. Breur, geboren Berg, Dordrecht (1/32e part)
Wed. Van de Poorten van Vollenhoven, geboren Berg, Amsterdam (1/32e part)
Charles de Perrot, Amsterdam (1/32e part)
A.E. Santhagens, Amsterdam (1/32e part)
Hermanus Isaak Rietveld, Amsterdam (1/32e part)
P.C. de Roth, Amsterdam (1/32e part)
Barend Hulshoff, Amsterdam (1/32e part)
J.E. Pauly, Amsterdam (1/32e part)
firma W.J. Beth & Zoon, Amsterdam (1/32e part)

Ship Events Data

1858-00-00: Final Fate:
De NEERLANDS INDIE werd in 1858 gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Isaac Gerard Veening werd geboren op 28 november 1798 (geen plaatsopgave). Hij was ongehuwd. 003.

 

Er is omtrent de voorletters wat verwarring.

  1. J.G. en I.G. zullen wel hetzelfde betekenen te weten Isaac Gerard. In het oude schrift zijn de I en de J vaak niet van elkaar te onderscheiden.

2   De inschrijving in het Weldadig Zeemansfonds003 geeft duidelijk de vóórnaam.

3   Er is in het schrijfregister van Zeemanshoop002 maar één inschrijving onder vlagnummer 290 en wel van ene J.G.Veening. Een inschrijving onder G.J. komt niet voor.

Ik trek de conclusie dat G.J. en J.G.Veening dezelfde persoon zijn en dat de juiste naam is Isaac Gerard Veening. Toch zal nader genealogisch onderzoek moeten uitmaken of ik gelijk heb en of er toch niet van vader en zoon sprake is.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Van den Hoek Ostende019 vermeldt onder vlagnummer 290 G.J.Veening

 

J.G.Veening werd met vlagnummer 290 per 23 april 1829 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Als zijn schip is vermeld de “Neerlands Indië, doorgestreept en vervangen door “Prins Hendrik”. Toegevoegd is “Honorair lid geworden” 002.

In het notulenboek van de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop ontbreken de notulen tussen 28 april en 19 mei 1829023. Vermoedelijk is in deze periode voorgedragen/benoemd tot effectief lid I.G.Veening met vlagnummer 290. In deze periode is het college van huisvesting gewisseld en wellicht dat daardoor het maken van notulen in de verdrukking is gekomen.

Kapitein J.G.Veening was van 1835-1843 bestuurslid van het college Zeemanshoop te Amsterdam019.

Hij werd per 20 november 1838 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. Bedankt in 1843.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 14 november 1826 wordt gemeld: “Een brief van den Heer I.G.Veening van den 27 Octbr 1826 ten geleide van een afdruk eener beschrijving van de Noordzee, door gezegden Heer vertaald ten geschenke aan het Kollegie … “.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 21 mei 1829 staat het verzoek van J.G.Veening om van honorair lid te worden toegelaten als effectief lid, hetgeen wordt toegestaan. Hij kreeg vlagnummer 290 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 05 mei 1831 staat een melding van de heren Sandberg & Co te Dordrecht dat het schip met vlagnummer 290 van Zeemanshoop (Willem en Ernst) op 25 april “5 meilen hoog ten het Eiland Wight in ’t kanaal in goede staat zeilende is gepraaid.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 23 februari 1837 staat een brief van 21 kapiteins, met als ondertekenaar kapitein J.G.Veening “inhoudende eene mededeeling wegens de ongenoegzame betonning van het zoogenaamde Schulpegat, een der Texelsche Zeegaten, … “. Het Bestuur zegt de brief ter kennis te brengen van HM de Koning. In de notulen dd 27 april 1837 staat de melding van een audiëntie op 12 april bij de Koning waarbij het adres is aangeboden. In de notulen dd 29 juni 1837 staat een reactie van de DG-Marine, waaruit blijkt dat de Koning aandringt op een duidelijker betonning van de Polderbank bij Pette. In de notulen dd 27 juli staat een bericht van het Directoraat van Marine dat men die betonning niet nodig vindt..042.

In de notulen van de Bestuursvergadering  dd 29 februari 1844 staat vermeld dat J.G.Veening heeft bedankt als deelnemer in het Weldadig Zeemansfonds. Hij wil wèl effectief lid blijven.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juli 1845 staat vermeld dat kapitein J.G.Veening van het effectieve naar het honoraire lidmaatschap wil overgaan, hetgeen wordt toegestaan.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 augustus 1845 staat het bestuursbesluit om aan J.G.Veening toe te staan zij effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023.

 

In het brievenboek van de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop 119 is in stuk 10 een brief van kapitein Sandberg (initiaal onleesbaar) “berigtende dat op den 25 April jl in het Kanaal is gepraaid het schip voerend no 290 Willem Ernst kap. Veening.”

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     290                       1829-1830    pink                 Willem Ernst                                       Nederl.Scheepsreederij

                                     1831-1833    fregat              Willem Ernst                                       idem

                                        1834          fregat              Handelmaatschappij                           Trakranen & Co

                                        1835          fregat              Neêrlands Indië                                   idem

      187                       1836-1838    fregat              Neêrlands Indië                                   idem

                                     1839-1844    fregat              Prins Hendrik                                      idem

 

Van Sluijs013 vermeldt betreffende Veening het volgende:

*   G.J.Veening met vlagnummer A290/187 als gezagvoerder op de “Willem Ernst” van 1827-1834 en de “Handelsmaatschappij van 1834-1835

*   J.G.Veening met vlagnummer A290/187 als gezagvoerder van de “Neerlands Indië” van 1835-1839 en de “Prins Hendrik”van 1839-1845.

 

Bouma025 vermeldt I.G.Veening als gezagvoerder gedurende:

*   1830 t/m 1834 op het 3/m schip/pink “Willem Ernst”, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 430 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam;

*   1835 op het 3/m schip “Handelmaatschappij”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 525 ton o.m., varend voor Trakranen & co te Amsterdam;

*   1836 t/m 1839 op het 3/m schip “Neêrlands Indië”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 560 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam;

*   1840 t/m 1845 op het 3/m schip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Amsterdam, 700 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Cornelis de Lanoy werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart uit Amsterdam op 14 november 1835 als ligtmatroos geplaatst op de Nederlandsch Indië onder kapitein J.G.Veening. Hij keerde terug op 20 december 1836004(532/1684).

 

De "Astrea" in de Indische Oceaan even ten zuiden van de Indische Archipel op weg naar Batavia057:

18 oktober 1833

   "... om 6 u zagen 2 schepen om half 7 praaiden een van dezelve zijnde een hollandsche bark komende van Batavia en Surabaije kaptn Bos en gaande naar het vaderland hoorde van hem dat het andere schip kapt Veeninck van Amsterdam was ook thuis varende".

 

J.G.Veening verzorgde per 14 juli 1840 vanuit Nieuwediep met de “Prins Hendrik” een troepentransport van 7 officieren en 1 manschap. Het schip arriveerde te Batavia op 05 november 1840 na 114 dagen058.

 

In: A.Brugmans 1872 Feestrede bij de herdenking van het vijftigjarig bestaan van het collegie “Zeemanshoop”.

Amsterdam, Erven H.van Munster & Zn, 31 pp. GAA Toegang 957 nummer 005.

“Wel hadden inzonderheid de Engelsche zeehavens een Zeemanshuis; maar nog was Amsterdam niet in het genot van zoodanige Inrigting, waar de zeeman, bij zijn korstondig verblijf aan den wal, een gewenschte toevlucht kon vinden buiten de gewone slaapsteden. … Het voegt mij, de namen niet te verzwijgen van hen, die tot de oprigtings-commissie benoemd, zich die taak lieten welgevallen en ijverig ten uitvoer bragten. Het waren de Heeren N.Trakranen, W.C. van Vollenhoven, C.P.van Eeghen, met de Scheeps-gezaghebbers S.G.Veening, P.Kraay en P.Huidekoper; de laatstgenoemde tevens eerste Directeur van het Gesticht.

 

 

Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer

In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.

Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland

In Onderschrift staat:

                          namen der schepen                                                  namen der heeren reeders

 

De Louisa Agatha           De Maria en Jacoba        De Heer J.van Beeck Vollenhoven De Heeren Buys, de Bordes & Jordan  -

 Willem Ernst               - Welvaart                    De Nederl.Scheepsreederij           De Heer L.Schumacher

 - Jonge Lodewijk Antonie - Diana                          De Heren L.Bienfait & Zoon         De Heeren J.A.Westerloo & Comp.

 - Wilhelmina en Maria   - Twee Gebroeders                       Insinger & Comp.                       H.& C van de Stadt

 

Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.

Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 09 november 1829. Kapitein Isaac Gerard Veening, 29 bemanningsleden, bestemming Batavia, boekhouder Nederlandsche Scheepsreederij. Vermeld is tevens dat de kok weer ontscheepte op 29 december 1829, dus toen was het schip nog niet vanuit Nieuwediep uitgevaren

 

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Veening, Isaac Gerard (Ook G.J.?)
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Ede Karst werd geboren op 22 januari 1799 te Schiermonnikoog als zoon van Ede Jeppesz. Carst en Meins Fredriksd. Schultze.

Hij huwde op 24 januari 1839 te Amsterdam met Niesje Kraay, geboren te Zandvoort als dochter van Simon Dammesz. Kraay en Willempje Pietersd. Koning. Zij overleed op 14 november 1868.

Pieter overleed op 14 juni 1851 in de Indische Oceaan op thuisreis uit NOI aan boord van zijn schip de “Ambarawa”. In Kaapstad wordt het gezag overgenomen door kapitein Lanoy060.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Karst werd per 15 januari 1839 met vlagnummer 451 op voordracht van A.J.Struyk als effectief lid ingeschreven van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Neêrlands Indië". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren kapitein Karst en zijn vrouw 40 resp. 47 jaar oud002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 08/15 januari 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Karst, oud 39 jaar, voerend het schip “Neêrlands Indië”, wonende in de Bikkerstraat nr. 60 te Amsterdam, op voordracht van kapitein A.J.Struyk. Hij kreeg vlagnummer 451023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1851 staat de toekenning van een uitkering aan de wed. P.E.karst ingaande 01 mei 1851.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 22 juli 1851 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein P.E.Karst een uitkering is toegekend per 01 mei 1851.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

        451                       1839-1842     fregat               Neêrlands Indië            Trakranen & Co te Amsterdam

                                      1843-1850     fregat               Ambarawa                    Trakranen & Co te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt P.(C.)Karst als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1843 op het fregat “Neêrlands Indië”, gebouwd in 1825 te Rotterdam, 630 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam;

*    1844 t/m 1851 op het fregat “Ambarawa”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 675 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout in het Stadsarchief van Amsterdam (inventaris 38)  zijn de volgende monsterrollen (verschillende spelling van de kapiteinsnaam!):

38-120   23 juli 1823, fregat “Maria”, kapitein Foeke Hiddes Zeylstra, bestemming Suriname, correspondent P. van den Broeke & Zoon, 17 bemanningsleden, waaronder opperstuurman Auke H.Trip uit Stavoren, onderstuurman Pieter E. Carst uit Schiermonnikoog, bootsman, timmerman, kok, zeilmaker, 7 matrozen, 2 ligtmattrozen, 2 kajuitwachters.

38-122   12 februari 1824, fregat “Maria”, kapitein Foeke Hiddesz Zijlstra, bestemming Suriname, correspondent P. van den Broeke & Walraven. 16 bemanningsleden waaronder opperstuurman Auke Hendrik Trip uit Stavoren, onderstuurman Pieter Edes Karst uit Schiermonnikoog, bootsman, timmerman, kok, zeilmaker, 7 matrozen, 2 ligtmatrozen, kajuitwachter.

38-123   25 oktober 1824, fregat “Maria”, kapitein Foeke Hiddes Zijlstra, bestemming Suriname, correspondent J.S.Walraven. 17 bemanningsleden waaronder stuurman Auke H.Trip uit Stavoren, onderstuurman Pieter Edes Karst uit Schiermonnikoog, 3de waak Gerrit Isaac de Vries, bootsman timmerman, kok, zeilmaker, 7 matrozen, ligtmatroos, 2 kajuitwachters waaronder Uilke hendrik Trip uit Stavoren.

38-125   03 november 1825, fregat “Maria”, kapitein Foeke Hiddes Zijlstra, bestemming Suriname, correspondent J.S.Walraven. 16 bemanningsleden waaronder stuurman Auke Hendriks Trip uit Stavoren, onderstuurman Pieter Edes Carst uit Schiermonnikoog, 3de waak Gerrit Isaac de Vries, bootsman, timmerman, kok, zeilmaker, 6 matrozen, ligtmatroos, koksmaat, kajuitwachter.

38-126   19 juni 1826, fregat “Maria”, kapitein Foeke Hiddes Zijlstra, bestemming Suriname, correspondent J.S.Walraven. 16 bemanningsleden waaronder stuurman Auke Hendrk Trip, 29 jaar, uit Stavoren, onderstuurman Pieter Edes Carst, 27 jaar, van Schiermonnikoog, 3e waak, bootsman, timmerman, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 ligtmatrozen, koksmaat, hofmeester.

38-128   12 april 1827, fregat “Maria”, kapitein Foeke Hiddes Zijlstra, bestemming Suriname, correspondent de Heer Walraven. 16 bemanningsleden, waaronder stuurman Auke Hendrk Trip, 29 jaar, uit Amsterdam, onderstuurman Pieter Edes Carst, 28 jaar uit Schiermonnikoog, bootsman, timmerman, kok, zeilmaker, hofmeester, 4 matrozen, 4 ligtmatrozen, koksmaat.

 

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Karst, Pieter Edes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.M.Delclisur werd met vlagnummer 650 effectief lid van Zeemanshoop per 10 januari 1843 op voorspraak van H.Rolff. Zijn schip was de "Neerlands Indië"002. Ten tijde van de inschrijving was Declisur ongehuwd en 34 jaar. Toegevoegd is “Hon.Lid” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 03/10 januari 1843 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Lodewijk Maria Delclisur, oud 34 jaar, voerend het fregat “Neerlands Indië”, adres Trakranen & Co, op voordracht van kapitein H.Rolff.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1855 wordt aan kapitein L.M.Delclisur toegestaan zijn lidmaatschap om te zetten van effectief in honorair.042.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                      type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      650                       1843-1853                fregat              Neêrlands Indië                                   Trakranen en Co

      294                           1854                      fregat              Neêrlands Indië                                   idem

 

In het Register van Schepelingen nummer 19 staat de registratie per 27 maart 1846 van Louis Marie Delclisur als gezagvoerder van het fregat “Neerlands Indië”011b

 

Bouma025 vermeldt L.M.Delcliseur als gezagvoerder gedurende:

* 1842 t/m 1843 van het 3/m schip “Ambarawa”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 675 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam;

* 1844 t/m 1855 van het fregat ”Neêrlands Indië”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 560 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het dagboek van de Roever073 staat omtrent zijn reis als matroos naar Brazilië op het fregat “Prins Hendrik” onder kapitein J.Goedkoop de volgende opmerking:

   Noorder Atlantische Oceaan op weg naar Bahia/Salvador, Brazilië.

   “ … den 14de Junij (1847) … waren wij met de Neêrlandsch Indien, Kapitein Deleliseur aan ‘t signalen … “.

 

 

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Delclisur/Delclisseur, Lodewijk Maria/Louis Marie

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Antonie Wagner, geboren te Amsterdam op 19 mei 1822.

Hij was gehuwd met Maria Elisabeth op de Macks, geboren te Amsterdam op 27 november 1823.003

Gerrit was de zwager van kapitein Charles A.M.V.Dalloyaux. (Zie aldaar).

Later verbleef kapitein Wagner te Egmond aan Zee, kennelijk in het zeeliedenhuis aldaar. (zie hierna).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.A.Wagner werd met vlagnummer 609 per 12 december 1854 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.M.Declisur. Als zijn schip is vermeld de “Neêrlands Indië” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 05/12 december 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd G.A.Wagner (alleen initialen), oud 34 jaar, voerend het fregat “Neerlands Indië”, voor rekening van Trakranen & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein L.M.Delclisur.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 19 december 1854003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 januari 1885 wordt aan G.A.Wagner een gratificatie toegekend van f 30,- uit te keren in twee termijnen en wel in februari en augustus. Op 28 januari 1886 krijt G.A.Wagner uit Egmond aan Zee een gratificatie van f 10,-.042.

 

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering van 29 oktober 1884 (Stadsarchief Amsterdam 491-39) is een brief van G.A.Wagner dd Amsterdam 29 october 1884:

“Ondergeteekende, oud Scheepsgezagvoerder voor de Groote vaart stortte gedurende veertig jaren van zijne verdienden penningen in het Weldadig Zeemansfonds, waarvan hij gedurende twintig jaren lid was in het doorlopende fonds. – Gezagvoerder van twee schepen, werd het eerste (de Neêrlands Indie) verkocht en had hij het ongeluk het tweede (Celeritas) door Schipbreuk te verliezen. Langdurige ziekte zoo van hem zelf, de kinderen als van zijne vrouw die na lang lijden bezweek, putte het vroeger oververdiende langzamerhand uit en, was hij alras niet bij magte de Contributien in het doorlopend fonds te voldoen, weshalve hij sedert 1877 daaraan niet heeft kunnen bijdragen.-

Ten volle erkennende dat hij daardoor volgens de Sta zijne rechten heeft verbeurd, veroorlooft hij zich echter de vrijheid, uwe vergadering te verzoeken aan hem een gratificatie te willen toestaan ten einde hem in zijne benarde toestand te steunen, en daarbij thans geheel buiten eenig middel van bestaan is, doch nog gezond en krachtig, hoewel 63 jaren oud gaarne eenig bedrijf bij de hand had, hetzij gewoon boekhouding, magazijnmeester, schrijver, portier of iets dergelijks, maar ondanks zijne pogingen nog niet geslaagd is, iets van dien aard te vinden dat hem in zijn onderhoud kan voorzien.

Hoogachtend heeft hij de Eer te zijn WelEdele Heren Uw Ed. Dienaar G.A.Wagner

Adres Begijne Steeg 136.”

In dezelfde Bijlagen is een brief zonder datum:

“De WelEd Heeren W.Zeelt en Aan Kruinigen.

Mijne Heeren!

Ik ben zoo vrij hier eenige aanhalingen bij te doen als UwEd zoo goed willen zijn ze even over te lezen.

In 1873 opgehouden te varen, 74 huisbewaarder met jongste dochter en ziekelijke vrouw, tot 78 de vrouw toen en de dochter in 82 aan de tering overleden , na de boedelscheiding met de andere twee kinderen alleen gewoond, Steeds onder dien tijd werkzaam aan de Tentoonstellingen en kleine boekhoudingen, waarvan de Patroons gestorven of geliquideerd zijn. – toen geprobeerd om in of ander gesticht te komen, doch te veel geld vergend om, nog te jong zijnde niet gelukt. daarop ben ik bij deze menschen waar ik nu nog ben komen inwonen. Steeds overal op inschrijvende requestrerende en mij aanbiedende niet gelukt iets te krijgen, dan, was men meest te oud.

Het spijt mij wel de Hr. van Heemstede Obelt gezegd heeft niet de vollen waarheid wat hij in zijn certificaat hierbij bevestigd want van 66 tot 71 heb ik geen sprit gedronken, en als huisbewaarder bij een zieke Tante kon zulks ook slecht plaatsvinden , en van latere tijd voeg ik hier nog een paar bewijssen bij, om zoonoodig te gebruiken ten mijne voordeele.

Edoch mogt die groote vriend van mij de vergadering onverholen mij geen gratificatie al was het maar en recompence van mijn gestorte penningen over 40 Jaren, die bij berekening van % op % al over de f 2300 belopen was toe te kennen; dan verzoek ik U WelEd Heeren mij zelf nog meer verlagende eene Collecte voor mij te doen want ik weet nog niet hoe ik dit jaar zonder schulden moeten maken te einde zal brengen!!!

Mij wel in eenig protentie bevelend ben ik met Ware Hoogachting WelEd Heeren Uw Ed div. dienaar G.A.Wagner.

 En wederom in dezelfde Bijlagen van 29 oktober 1884 een verslag van een nader onderzoek dd 25 november 1884 van W.Zeelt en J.Kruiningen betreffende kapitein Wagner. Zijn adres is de Begijnhofsteen “zeer bekrompen gehuisvest, welke ruimte hij nog deelde met een ander familie tot verlichting der huur.” Hij is 63 jaar, zijn vrouw is overleden en krijgt geen financiële steun van zijn kinderen. Hij was gezagvoerder voor 1 reis op de Neerland Indie voor Trakranen en voor 3 reizen op de Celeritas voor James Barge. Hij verloor het laatste schip in de Straat Makassar. Het advies is hem een uitkering van f 30,- per jaar te geven uit te betalen in 2 termijnen.

In de Bijlagen van de vergadering van 29 januari 1885 (Stadsarchief Amsterdam 491-40) staat een onderzoeksrapportage van de heren W.Zeelt en J.Kruisinga met daarin: “… het verleden van G.A.Wagner (is) zeer ongunstig geweest en hij misbruik maakte van sterke drank. Door een geloofwaardig persoon is ons evenwel verzekerd dat hij zich in de laatste jaren beter heeft gedragen”. Hij is 63 jaar en lijdt armoede. De commissie stelt voor hem een gratificatie van f 30,- te geven. “Daar evenwel den Heer Mink in de vorige vergadering elke gift aan de betrokken persoon ten sterkste afkeurde, wenschen wij het al of niet toekennen van die gratificatie aan het Bestuur over te laten.”042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 17 februari 1885 staat vermeld dat aan G.A.Wagner een gratificatie is toegekend van f 30,-. Op 16 februari 1886 is sprake van een gratificatie van f 10,-023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren         type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        609                     1854-1857    fregat              Neêrlands Indië                                   Tra Kranen & Co

                                     1858-1860    bark                Celeritas                                               H.J.E.Hoekman

                                     1861-1863    bark                Celeritas                                               James Barge

                                     1864-1877    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                                           Vertrek                                   Terugkomst

G.A.Wagner                 Celeritas                                               24 maart 1860                    14 juni 1861

                                       Celeritas                                               10 december 1861              10 april 1862

                                       Celeritas                                               31 maart 1863                    geen melding

 

Bouma025 vermeldt G.A.Wagner als gezagvoerder gedurende:

*   1856 t/m 1858 van het 3/m schip “Neerlands Indie”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 560 ton o.m., varend voor Trakranen & Co te Amsterdam. Het schip is in 1858 gesloopt;

*   1859 t/m 1861 van de bark “Celeritas” ex Iris, ex Plancius, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 312 ton o.m., varend voor H.J.E.Hekman te Amsterdam;

*   1862 t/m 1863 op hetzelfde schip maar nu varend voor James Barge te Amsterdam. Het schip is gestrand bij Macassar.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Wagner, Gerrit Antonie

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1835-11-14
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NEERLANDS INDIË
Schipper: Veening, Isaac Gerard
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1835 – no. 33

BIJLBRIEF Neerlands Indie

plaats en datum acte Amsterdam, 23 oktober 1835

type schip fregatschip

kapitein

Bouwwerf scheepsbouwmeester Jan Knol, Amsterdam, werf de Zwarte
Rave

Eigenaar J. Frakraner

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 556 tonnen, 292 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen 36,70 x 6,31 x 5,40 m.

kiellegging augustus 1834

tewaterlating 29 mei 1835

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris

prijs ƒ

bijzonderheden het schip is gekoperd

Naam NEERLANDS INDIË
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1835
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1835.33

deel VII, foto 1- 049, 050
CEDULE

Naam schip NEERLANDS INDIË

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 26 oktober 1835

type schip fregat

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.G. Veening

grootte in tonnen 292 lasten of 556 tonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 oktober 1835

nummer registratie deel 31, folio 259, verso, vak 2

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door,Hermanus Isaac Rietveld, mede namens de in de bijlage genoemde mede-eigenaren.


researcher/datum research: ML / 010216

bijlage bij acte 33 van 1835, fregat NEÊRLANDS INDIÊ
eigenaren per ultimo oktober 1835:

Isaac Trakranen, Amsterdam (boekhouder en 1/8e part)
Willem Otto Berg, Amsterfdam (1/16e part)
W.A. Muntendam, Amsterdam (1/8e part)
J. Hartsen q.q., Amsterdam (1/16e part)
firma P. & S. Rendorp, Amsterdam (1/16e part)
Jan Trakranen, Arnhem (1/16e part)
G.M. van Cleef, Utrecht (1/8e part)
S.J.M. van Geuns, Utrecht (1/16e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (1/16e part)
Wed. Berg, geboren Chanquion, Amsterdam (1/32e part)
Wed. Breur, geboren Berg, Dordrecht (1/32e part)
Wed. Van de Poorten van Vollenhoven, geboren Berg, Amsterdam (1/32e part)
Charles de Perrot, Amsterdam (1/32e part)
A.E. Santhagens, Amsterdam (1/32e part)
H.I. Rietveld, Amsterdam (1/32e part)
P.C. de Roth, Amsterdam (1/32e part)
Barend Hulshoff, Amsterdam (1/32e part)
J.E. Pauly, Amsterdam (1/32e part)
firma W.J. Beth & Zoon, Amsterdam (1/32e part)

ML / 010216

Naam NEERLANDS INDIE
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1835
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 1835
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: archiefnummer 5074 – 1420 – 1835 – no. 33