1968-01-11: |
Final Fate: NvhN 11-01-1968: Nederlandse coaster BONAFIDE vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De in 1960 bij de Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen gebouwde coaster BONAFIDE van het kustvaartbedrijf van mr. J. J. Oyevaar uit Leidschendam is vanmorgen om kwart voor vier in de golf van Biscaye, even buiten Santander, gezonken. De Spaanse coaster "Punta Amer " 1951 ex Rubicon heeft de acht, bemanningsleden aan boord genomen en veilig naar de wal in Santander gebracht. De „Bonafide", die een draagvermogen heeft van 950 ton en vaart' bij Dammers en Van der Heide in Rotterdam, was met een lading baksteen van Bilbao op weg naar Santander. Het schip kreeg acht mijl buiten Cabo Major door nog onbekende oorzaak moeilijkheden.
Het Vrije volk 12-01-1968: Coaster BONAFIDE gezonken. 'Alleen het journaal hebben we kunnen redden'. (Van een onzer verslag-gevers.) De kapitein riep me naar boven. Ik schoot in de kleren en kon m'n ogen niet geloven zoveel slagzij als we maakten. ledereen kwam haast je-rep je aan dek en we schoten vuurpijlen af. Alles voltrok zich razendsnel. We moesten van boord met achterlating van alles. Alleen het journaal hebben we kunnen redden. Het Spaanse schip Punta Amer was dicht in de buurt en pikte ons op.' In sobere woorden schetst stuurman R. Treuren (27) uit Harskamp het vergaan van de Nederlandse kustvaarder Bonafide (499 ton) in de Golf van Biskaje bij Santander, donderdagmorgen vroeg. In Hotel Bahia in deze Noordspaanse havenplaats, kregen wij hem gistermiddag, bekomen van de spanning, aan de telefoon. 'Ook onze passen zijn weg. We hebben van de Nederlandse consul In Santander nieuwe papieren gekregen. Alle acht zijn we er gezond afgekomen. De Spaanse kustvaarder die ons redde, is nog een oud Hollands schip. Vroeger heette hij de Rubicon.
De Telegraaf 12-01-1968: Nederlandse kustvaarder gezonken. Van onze correspondent Madrid, donderdag: Acht Nederlandse zeelieden hebben vannacht in de Golf van Biscaye enkele angstige en koude uren doorgebracht op een rubbervlot, terwijl ze machteloos moesten toezien hoe hun schip, de Nederlandse kustvaarder „Bonafide" (900 ton), In de drie meter hoge golven verdween. Een Spaanse vrachtboot, de Punta Amer, trachtte het zwaar overhellende schip nog recht te trekken, maar het was niet meer te redden. Waarschijnlijk was de „Bonafide" niet goed geladen, en is de lading gaan schuiven, aldus kapitien Teunis Keus (44) uit Den Haag. Het schip zonk zo snel, dat er zelfs geen tijd meer was om persoonlijke bezittingen mee te nemen. Niemand raakte echter gewond.
Het Vrije Volk 12-01-1968: Coaster Bonafide gezonken. 'Alleen het journaal hebben we kunnen redden. (Van een onzer verslaggevers.) De kapitein riep me naar boven. Ik schoot in de kleren en kon m'n ogen niet geloven zoveel slagzij als we maakten. ledereen kwam haast je-rep je aan dek en we schoten vuurpijlen af. Alles voltrok zich razendsnel. We moesten van boord met achterlating van alles. Alleen het journaal hebben we kunnen redden. Het Spaanse schip Punta Amer was dicht in de buurt en pikte ons op. In sobere woorden schetst stuurman R. Treuren (27) uit Harskamp het vergaan van de Nederlandse kustvaarder Bonafide (499 ton) in de Golf van Biskaje bij Santander, donderdagmorgen vroeg. In Hotel Bahia in deze Noordspaanse havenplaats, kregen wij hem gistermiddag, bekomen van de spanning, aan de telefoon. 'Ook onze passen zijn weg. We hebben van de Nederlandse consul In Santander nieuwe papieren gekregen. Alle acht zijn we er gezond afgekomen. De Spaanse kustvaarder die ons redde, is nog een oud Hollands schip. Vroeger heette hij de Rubicon. Noorderstorm: De Bonafide was met een lading van 865 ton pyriet op weg van Santander naar Rochester In Engeland. Nog maar nauwelijks in volle zee, waar een noorderstorm spookte, begon de lading te schuiven. Kapitein T. Keus (44) uit Den Haag beval zijn mannen het schip te verlaten, omdat de slagzij in korte tijd angstwekkend groot werd. Toen de Punta Amer bij het zwaar hellende schip aankwam, zaten de Nederlandse zeelieden reeds in de reddingsboot. Stuurman Treuren; 'Aan boord van die Spanjool hebben we de Bonafide eerst nog op sleeptouw genomen, maar hij zakte steeds dieper weg, zodat we de verbinding hebben moeten verbreken. Kort daarop zonk hij, acht mijl ten noorden van Kaap Major. Hij ligt daar nu op een diepte van 160 meter.' De Bonafide, zeven jaar oud, is eigendom van het kustvaartbedrijf Mr. J. J. Oyevaar te Leidschendam. Het bij Lloyd's verzekerde schip was ruim een miljoen waard. De bemanning is inmiddels op weg naar huis. Donderdagavond vertrokken de acht zeelieden per trein van Santander naar Madrid, waar zij vanmiddag laat het vliegtuig naar Schiphol zullen nemen.
Het Vrije Volk 13-01-1968: Bemanning Bonafide weer thuis. (Van een onzer verslaggevers) „In een minuut of acht was-ie gezonken. Bang? Ik had niet eens tijd om bang te worden." Aldus gistermiddag op Schiphol de 19-jarige scheepsmaat Niels van der Bie uit Den Haag over zijn eerste grote zeereis: de reis met de kustvaarde Bonafide, die donderdagmorgen vroeg in de golven van de Golf van Biskaje verdween. Alle acht bemanningsleden landden gistermiddag omstreeks kwart voor vier veilig en wel met het lijntoestel van Iberia uit Madrid. Ook al omdat iedereen alles aan boord van het schip had moeten laten, zorgde de Rotterdamse reder Dammers en Van der Heide voor een verrassing: de hele bemanning kreeg na aankomst op de luchthaven 600 gulden. Kapitein Teunis Keus (44) wilde of kon nog niet zeggen, hoe het verschuiven van de lading pyriet (harde, zware steenklompen") tot de snelle ondergang van het 499 ton metende kustvaardertje hadden geleid. Er stond een flinke deining van de storm, die de vorige dag had gewoed. Om kwart voor negen donderdag was de Bonafide de Spaanse haven Santander uitgevaren, om vijf voor elf ontstond plotseling slagzij. De Spaanse kustvaarder Punta Amer kon kort daarna de mannen uit de reddlngsboot oppikken. |