Inloggen
KOOPHANDEL - ID 10506


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1829-12-14 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830
Onder Nederlandse Vlag tussen:1834-02-24 / 1838-10-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1829
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Louis Lecarpentier, Antwerp, Netherlands
Date Laid Down: 1828-12-00
Launch Date: 1829-10-24
Delivery Date: 1829-11-10
Technical Data

Gross Tonnage: 329.00 lasts
 
Length 1: 36.55 Meters Registered
Beam: 6.76 Meters Registered
Depth: 5.76 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1829
Datum agenda: 1829-12-14
Register nr: 18290791
Scheepsnaam: KOOPHANDEL (DE)
Type: Cargo
Lasten: 329
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Serruys & Co., J.
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Keyser, J.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Turksche pas naar Java

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1829-11-10 KOOPHANDEL
Manager: Firma Jacques Serruys & Co., Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Firma Jacques Serruys & Co., Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1834-02-28 KOOPHANDEL
Manager: Firma Jacques Serruys & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Jacques Serruys & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1834-03-08: Grounded
Op 8 maart 1834 is de KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, op reis van Vlissingen naar Rotterdam, gesleept wordende door de stoomboot Hercules, bij de Zuidkraaijert, aan de grond geraakt doch de volgende dag weer vlot gekomen.
1838-09-00: Final Fate: Broken up

De KOOPHANDEL, kapt. D. Steur, is in september – oktober 1838 in Rotterdam of omgeving gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1829
Kapitein: Keyser, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Neurenbergwas met vlagnummer 6 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

C.Neurenberg was in 1828/1829 gezagvoerder op het fregat de “Schelde”, in oktober 1826 “achter het Bassin te Antwerpen” te water gelaten, met Le Carpentier als scheepsbouwmeester, groot 571 ton. In de Amsterdamsche Courant van 1828/1829 zouden berichten voorkomen over een reis van Antwerpen naar Batavia, aanvangend 26 juni 1829. De boekhouder was J.Serruys & Co te Rotterdam013.

In de “Nederlandsche Hermes” 3e jaargang nr. 9, 1828 op p.76 012 staat de vermelding van het fregat “Schelde”, in oktober 1826 “achter de batterij aan het bassin” te Antwerpen van stapel gelopen , 571 ton, met als bouwmeester Le Carpentier met als eigenaar of boekhouder J.Serruys & Co.

Van Sluijs013 vermeldt:

“Selina

Amsterdamsche Courant 1821  C.Neurenberg kwam 23 juni 1818 te Oostende aan.”

 

Van Sluijs013 vermeldt een kapitein J. Neurenberg als gezagvoerde van de “Koophandel” (geen type, bouwjaar en tonnage). In het Handelsblad zou een melding zijn van dit schip met deze kapitein uit 1836-1837 met een reis van Batavia naar Hellevoetsluis.

 

Bouma025 vermeldt C.Neurenberg als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1829 op het 3/m schip “Schelde”, gebouwd in 1826 te Antwerpen, 600 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;

niet op een schip de “Koophandel” vermeld.

*    1835 t/m 1838 van het 3/mschip “Koophandel”, gebouwd in 1829, bouwlocatie niet vermeld, 700 ton, varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;

  • 1839 t/m 1841 van het 3/m schip “Soerabaya”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 624 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam. Het schip liep op 28 october 1837 op de werf Merwede te Dordrecht te water. De kiel was gelegd op 20 september 1836, de scheepsbouwmeesters waren C.Gips & Zn.

 

Overige bijzonderheden

C.Neurenberg verzorgde per 07 januari 1828 vanuit Vlissingen met de Schelde een troepentransport van 1 officier en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 08 mei 1828 na 122 dagen , waarbij onderweg 1 militair was overleden

Op 21 maart 1829 vertrok hij wederom met de Schelde uit Vlissingen en nu met 1 officier en 179 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 27 juni 1829 na 98 dagen.

Op 22 mei 1834 vertrok hij met de Koophandel vanuit Hellevoetsluis en een contingent van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde op 24 augustus 1834 na 94 dagen065

 

Dordrecht, 30 october 1837

Zaterdag 28 october omstreeks half vijf is hier van de werf de Merwede van de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen met het beste gevolg te water gelaten, het voor Rotterdamsche rekening gebouwde fregatschip Soerabaja en is onmiddellijk daarna voor een reederij binnen deze stad op voornoemde werf de kiel gelegd voor het fregatschip Orion.

De Soerabaja, 624 ton, werd gebouwd voor J. Serruys en Co.

De Orion, 914 ton, voor A. Blussé van Oud-Alblas.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

Rotterdamsche Courant 15 februari 1821114

Rotterdam, 14 februari. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 9 februari 1821:

Den 6 dezer bevond zich op de hoogte van Dartmouth het schip ZELIMA, Nurenberg (opm: driemaster, kapt. Christ. Neurenberg), van Batavia naar Antwerpen; was den 8 oktober 1820 vertrokken.

 

Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114

Rotterdam, 25 mei. Van Vlissingen wordt van den 22 gemeld:

…..en van den 17 tot heden van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LORD NELSON, T. Smithren, naar Hull; la BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, naar Memel (opm: Klaipeda); l’ADÈLE, A. Ferber, naar Boulogne; MARIA, J. Sicker, de JONGE JOSEPHA, P. Sparboom, en le CHARLES (opm: brik uit Antwerpen), J.C. Rasmussen, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, S. Bakker, naar Oleron; de JUFVROUW AKKE, M. Jeltes, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, H. Ebes, en de VROUW ELLINA, H. Oortjes, naar Hamburg; FREDERICH WILHELM, D. Reinders, naar de Oostzee; NEERLANDSCH KROONPRINS (opm: pink NEERLANDS KROONPRINS), A. van der Meijde, naar Lissabon; LOUISE WILHELMINE (opm: brik LOUISA WILHELMINA, thuishaven Gent), J.G. Lovgreen, naar Liverpool; ZELIMA, C.J. Neurenberg, naar Batavia; MERCUUR (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J.F.P. Smit, naar Marseille; MARIA, J. Lovgreen, la PRÉVOYANTE, J. Langhetee (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar Liverpool; MARGARETH, I. Hall, en JAMES CORLTAR (opm: slecht leesbaar), W.F. Hill, naar Philadelphia; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar Noirmoutier; de HERO, H. Poppen, naar Londen (opm: driemaster HEROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen, bestemming Batavia); NEPHTUNES, J. Jurgenson, naar Marseille; CATHARINA, J. Endicot, naar Batavia, la DAME HARRIETTE (opm: kof DAME HENRIETTE, thuishaven Oostende), L. Cornelis, naar …; de PORTLAND, P. Drinkwater, naar Batavia; ELIZA, J. Deetjen, en COMMERCIAL PACKET, T.M. Collins, naar Londen; de ESSEX, D. Wise jr, naar la Rochelle; ALEXANDER, J. Schnelle, en de MILFORD, J. Wecks, naar Petersburg, en ANDREAS, B. Pahlson, naar Amsterdam…..

 

Rotterdamsche Courant 14 februari 1822114

Amsterdam, 12 februari. Het schip MARGARETH, kapt. W. Simpson, van Batavia naar Antwerpen, is op de hoogte van Anjer zwaar lek geworden en den 24 oktober te Batavia terug gekomen.

Te Batavia is den 15 oktober 1821 gearriveerd C. Neurenberg van Antwerpen; dern 23 dito J. Palm van Sourabaija; te Gibraltar J. Brugge, van Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 30 maart 1822114

Rotterdam, 27 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 26 maart:….

Te Liverpool is gearriveerd VLASBLOEM; te Batavia den 7 december 1821 VROUW CATHARINA ELIZA (opm: fregat DE VROUW CATHARINA ELISABETH), J. Ingerman, van Amsterdam, en den 8 MARY, Alexander, van Rotterdam; van Batavia zijn vertrokken den 18 november 1821 LORD WELLINGTON, Anderson, naar Antwerpen, den 21 ROTTERDAM, Waters, naar Amsterdam; den 2 december TEXEL, Hosman, en ZELIMA, Neurenberg (opm: driemaster, thuishaven Gent, kapt. Christian J. Neurenberg), naar Antwerpen; den 9 HELVETIUS, Swift, naar Antwerpen, en den 12 DELPHINA, Boelen, naar Amsterdam.

Bij de juiste kapitein Neurenberg?

 

Rotterdamsche Courant 06 juni 1822114

Rotterdam, 5 juni. van Vlissingen meldt men den 1 juni: ….

sinds den 30 voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Nantes; ZELIMA (opm: driemaster, thuishaven Gent), C. Neurenberg, van Batavia; STAD EN LANDE, T.T. Dijkstra, de WILLEM, J.S. Okkes, en WEMELINA KRANENBURG (opm: kof WEMELINA KRANENBORG), J.J. Prange, van Liverpool; de GOEDE VERWACHTING, B.S. Stoffels, van Brest; le JEUNE GEORGE, W.E. Dik, van Stockton; LEONTINE, M.F. le Sasseur, en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van Havana, en JEROME, D. Destelecho, van New York.

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Neurenberg, Christiaan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Steur werd gedoopt op 09 april 1787 te Rotterdam als zoon van Hermanus Steur, winkelier, en Neeltje Rijswijk.

Hij woonde te Rotterdam en huwde aldaar op 10 augustus 1814 met Johanna Maria Beyl, gedoopt 17 april 1785 als dochter van George Philip Beyl en Maria van der Zee.

Hij overleed op 24 november 1848 als gezagvoerder aan boord van het schip “Samarang.005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hij was met vlagnummer R58 in de periode 1834 t/m 1849 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

D.Steur was met vlagnummer 52 in de periode 1826-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat D.Steur 1849 is overleden. In hetzelfde Jaarveslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat zijn weduwe een ondersteuning heeft gekregen van f 195,43 voor 13 maanden voor haarzelf en één kind incl. schoolgeld. (hieruit concludeer ik dat D.Steur in november/december 1848 is overleden hetgeen klopt met de opgave van Rimkus005).058.

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe D.Steur een uitkering krijgt van f 176,40 voor onderstand en schoolgeld voor haar en voor 7 maanden en 2 weken voor haar kind. In 1855, was de uitkering f 170,- voor haar en haar kind. En in 1858 en 1859 was de uitkering alleen voor haarzelf zijnde f 150,-058.

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 vermeldt D. Steur van 1834-1837 als gezagvoerder van het fregat de “Schelde”, in oktober te Antwerpen te water gelaten met als scheepsbouwmeester Le Carpentier, groot 571 ton, met als boekhouder J.Serruys & Co te Rotterdam. Hij voer op Indië.

Hij vermeldt bij de “Apollo” de mededeling “Apollo Asd. Cour. 20/10 1829 23 Mei 29 Kapt. Steur van Antwerpen te Batavia”

.

Bouma025 vermeldt D.Steur als gezagvoerder gedurende:

*     geen vermelding van een Steur op de “Apollo”, maar wèl in van Sluijs - zie hiervoor. Zie ook hierna.

*     1835 t/m 1837 op het 3/m schip “Schelde”, gebouwd in 1826 te Antwerpen, 600 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam;

*     1842 (moet zijn 1839) t/m 1849 op het fregat “Samarang”, gebouwd in 1839 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 725 ton o.m., varend voor J.Serruys & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

“De Vrienden” in Straat Soenda bij Java057:

23 november 1834    ”... Praide het Schip de Schelde Capt Steur gedestineerd naar Rotterdam ...”

D.Steur verzorgde per 22 juli 1826 vanuit Vlissingen met de “Apollo” een troepentransport van 2 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 november 1826 na 123 dagen. Onderweg waren 2 militairen overleden.

Per 31 januari 1829 vertrok hij met hetzelfde schip vanuit Vlissingen met 1 officier en 110 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 23 mei 1829 na 112 dagen065.

 

Monsterrol nr.946 dd 25 september 1839 in het Gemeentearchief van Dotrdrecht vermeldt hem als gezagvoerder van het fregat “Samarang”. Hij vertrok met 28 man naar Batavia en als 1e stuurman was aan boord de 22 jarige G.Steur uit Rotterdam.064.

 

In een akte uit Antwerpen dd 13 maart 1830 doet kapitein D.Steur, gezagvoerder van het driemasstschip “Apollo” aangifte van het overlijden aan boord van zijn schip van de kok Albert Bakker, geboren te Pekela.115

In een akte dd 30 maart 1830 te Nieuwe Pekela is geadministreerd het overlijden van de matroos Bruine Jans Bruin, geboren te Nieuwe Pekela, aan boord van de driemaster “Apollo” onder kapitein D.Steur.115

 

Rotterdamsche Courant 19 juni 1815114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Montauban van Swyndregt en Frederik van Dam, makelaars binnen Rotterdam, als last hebbende van hunne Principalen en geauthoriseerd door de Rechtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad Rotterdam, na gedane aangifte bij de Ontvanger van het recht van registratie, zijn van mening, op dinsdag 4 juli 1815, des namiddags ten 4 uren, ten huize van George Crabb, kastelein in het Badhuis, in de Boompjes, in het openbaar te veilen en te verkopen: een extra welbezeild Hollands gebouwd Smakschip, genaamd de VROUW ELSINA, gevoerd door kaptein Dirk Steur, lang over steven 80 voeten, wijd, binnen de huid, 19 voeten 8 duimen, hol, van de bovenkant van de buikdenning tot onder de watergangen, 7 voeten 7 duimen, alles Amsterdamse maat, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve is liggende in de Wijnhaven, nabij de Glashaven; breder bij de Inventaris en nader onderrigting bij bovengemelde makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 14 oktober 1815114

Amsterdam, 12 oktober. Van Liverpool wordt van de 1e oktober gemeld, dat, volgens brief van het Eiland Man van de 29e september, aldaar totaal verongelukt was het schip de VROUW ELSINA, kapt. D. Steur, van Rotterdam naar Liverpool gedestineerd; van de lading was slechts weinig geborgen.

 

Rotterdamsche Courant 12 juli 1821114

Rotterdam, 11 juli. Van Vlissingen wordt van den 7 gemeld:

….van den 1 tot den 7, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de VROUW MARGARETHA, H.J. Veen; LOUISA WILHELMINA, J. Lofgreen; de VROUW JACOBA, J.J. Rink; de COLETTE CHARLOTTE, F.A. Claeijs, en de MARIA, J. Logreen, van Liverpool; THETIS, J. Osterblad, van Carlsberg; de GOEDE HOOP, H.U. de Groot, van de Marennes; de TWEE GEZUSTERS, J.H. Zinger, van Liverpool; LOUISE, J. le Bas, van IJerseij; de VERWACHTING, P. Maass, van Liverpool; de ONDERNEMING, J. Veerman, van Havre-de-Grace; de TWEE GEZUSTERS, J.A Balleer, van Dantzig (opm: Gdansk); de TWEE GEBROEDERS, H.T. Hut, van Noirmontier; de ZEELUST, J.C. Lukas, van Petersburg; de TWEE GEBROEDERS, C.J. van der Heide, van de Marennes; de UNION, w. Robinson, van Londen; de VRIENDSCHAP, J.H. Schipper, van de Marennes; de DRIE GEBROEDERS, J.J. Jorie, van Havre-de-Grace; CONCORDIA, H.J. Nagel, van Liverpool; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van de Havana; de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Oleron; de VROUW ANNAGINA, R.W. Huisman, van Liverpool; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, van Noirmontier; HORA, A.H. Romker, van Bordeaux; WILLEM, J.S. Okkes, van Liverpool; de HARMONIE, B.J. Wijgers, van Noirmontier, en de VREDE, J.J. Greeven, van St. Martin.

 

Rotterdamsche Courant 06 juni 1822114

Rotterdam, 5 juni. van Vlissingen meldt men den 1 juni: ….

sinds den 30 voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen de TWEE GEBROEDERS, S.B. Bakker, van Nantes; ZELIMA (opm: driemaster, thuishaven Gent), C. Neurenberg, van Batavia; STAD EN LANDE, T.T. Dijkstra, de WILLEM, J.S. Okkes, en WEMELINA KRANENBURG (opm: kof WEMELINA KRANENBORG), J.J. Prange, van Liverpool; de GOEDE VERWACHTING, B.S. Stoffels, van Brest; le JEUNE GEORGE, W.E. Dik, van Stockton; LEONTINE, M.F. le Sasseur, en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, van Havana, en JEROME, D. Destelecho, van New York.

 

Rotterdamsche Courant 20 juli 1822114

Rotterdam, 19 juli. In Vlissingen meldt men

….van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de AREND, J. Pieterse, naar Glasgow; MARIA LOUISA, A.R. Berg, naar St. Ubes (opm: Setubal); CONCORDIA. J.D. Zijlstra, naar Cork; CHRISTINA VOS, N.A. Smaal, naar Londen; NEPTUNES, W.M. Cramer, de JOSEPH, M. Bakker en ANNA PAULOWNA, H. Pothoff, naar Liverpool; l’HERCULES, T. Nosten, naar Havre-de-Grace en de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana.

 

Rotterdamsche Courant 27 juli 1822114

Rotterdam, 26 juli. Van Vlissingen meldt men den 23 juli, dat, ….

…. van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de JUFVROUW TITSIA, L.J. Besseling, en de VROUW ENGELINA, H.T. de Jongh (opm: kof, kapt. Harm Tjebbes de Jonge), naar Londen; de JUFVROUW MES, G.L. Doornbos, naar Londen; VRIESLAND, E.N. Drent (opm: E.J. Drent), en WILHELMINA CATHARINA, P.B. de Jong, naar Bristol; de VIJF GEBROEDERS, D. Steur, naar Havana; de DRIE VRIENDEN, A.R. de Groot, naar Bayonne; de VROUW ENGELINA, E.H. de Groot, naar Londen; AURORA, S.J. Brouwer, naar North Shields; de TWEE GEBROEDERS, E.R. Borchers, naar Bergen; JOHAN GEORG (opm: kof JOHAN GEORGE), W.D. Kleininga, naar Mainhead; FORTUNA, J. Jans, naar Sandwich; le JEUNE GUILLAUME, J.B. Coster, naar Harborough; de ANNA, F. Schulte, naar Petersburg, en l’ETOILE, J. Jolly, naar Bordeaux.

Ook is aldaar ter rrede gekomen het schip de TWEE GEBROEDERS, D.H. van Wijk, van Caen naar Brussel gedestineerd.

 

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Steur, Dirk
Overige informatie: Dirk Steur: *Rotterdam 10.04.1787, † Rotterdam 25.11.1848

Algemene informatie

1829

NB 160729
Op het Stokketsel te Antwerpen zal eerstdaags van stapel lopen een fraai driemastschip van 300 tonnen, hetwelk den naam van deszelfs uitreder, den heer Jean Key, zal voeren (opm: bark JEAN KEY).
Op dezelfde werf staan thans op stapel, behalve enige kleinere vaartuigen, de volgende schepen: de STAD GENT, met 850 tonnen; de ANTIGONE, van 500 tonnen; de BELLONA, van 550 tonnen en de KOOPHANDEL, van 700 tonnen; zullende onmiddellijk de kiel gelegd worden van de STAD BRUGGE, een vaartuig van 1100 tonnen.
Op de werf Kattendijk worden gebouwd de schepen HELENE EN ORTELIUS, dit laatste van 800 tonnen. Ook is er dezer dagen de kiel gelegd van een driemastschip (opm: de PHÉNOMÈNE) van 3 of 400 tonnen, hetwelk door een ander van 700 tonnen zal gevolgd worden.

Op 14 december 1829 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de KOOPHANDEL, aangevraagd door J. Serruys & Co., Antwerpen, voor J. Keyser als kapitein.

1830

MCO 060430
Vlissingen, 3 april. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en van onze rede naar zee gezeild de KOOPHANDEL, kapt. J. Keyser, naar Batavia, met troepen.
JC 220730
Batavia, aangekomen 19 juli. De KOOPHANDEL, kapt. J. Keijzer, van Antwerpen den 1ste april, met Zr.Ms. troepen, passagiers: de heer J.B. de Linge, mejufvrouw De Casper en twee kinderen.
JC 160930
Straat Sunda doorgezeild. 10 september, het schip (opm: fregat) KOOPHANDEL, kapt. J. Keijzer, van Batavia, naar Antwerpen, passagiers: kapitein Kilian en familie, mevrouw Wijnstok en de heer Torrearo.

Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding vormden tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden. Dat betrof dus ook de KOOPHANDEL. Omdat het fregat op 1 april al van Antwerpen naar Batavia was vertrokken deerde dit royement voorlopig niet en kon het schip zonder problemen haar rondreis naar Batavia en terug afmaken. Antwerpen werd echter niet bereikt. Toen de KOOPHANDEL op 22 december 1830 op de rede van Vlissingen arriveerde werd het schip door Nederland de doorgang naar Antwerpen belet. Het fregat werd in Vlissingen gelost en bleef daar voorlopig opgelegd. Onder Belgische vlag kon niet van de profijtelijke contracten van de Nederlandsche Handel-Maatschappij worden geprofiteerd en de vrachten in de vrije vaart waren niet lonend.
In november 1833 besloot de rederij haar zetel naar Rotterdam te verplaatsen. Dit opende de mogelijkheid de KOOPHANDEL weer onder Nederlandse vlag te brengen om lading van de N.H.M. uit Oost-Indië te mogen vervoeren. Op 8 maart 1834 werd het fregat naar Rotterdam gesleept waar het een keuring zou moeten ondergaan alvorens de Nederlandse zeebrief kon worden afgegeven; opnieuw een ‘eerste’ omdat het schip uit het buitenland was gekomen.

MCO 281230
Vlissingen, 26 december. Van den 22 dezer tot heden is alhier gearriveerd: De KOOPHANDEL, kapt. J. Keyser, van Batavia, met koffij en suiker.

1834

Op 28 februari 1834 werd de ‘eerste’ zeebrief voor de KOOPHANDEL, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor C. Neurenberg als kapitein. Deze werd echter in advies gehouden ‘tot bewijs overkomst overige schepen is ontvangen’. Die voorwaarde sloeg op het fregat SCHELDE, de brik AVENTURE en de galjas JULIANA, eveneens van Jacques Serruys & Co. Op 22 maart werden alsnog de ‘eerste’ zeebrief en een Turkse Pas verstrekt voor de KOOPHANDEL, aangevraagd door Jacques Serruys & Co., Rotterdam, voor C. Neurenberg als kapitein.

AH 110334
Provincie Zeeland, 7 maart. De handelschepen de SCHELDE en de KOOPHANDEL, kapt. Steurs en Neurenberg, beide aan Belgische handelhuizen toebehorende, welker kantoren, mits zich in Holland vestigende, onlangs verlof hebbende bekomen, om onder Nederlandse vlag te mogen varen, zijn heden uit het dok ter rede der stad Vlissingen gehaald, ten einde door de stoomboot HERCULES binnendoor naar Rotterdam te worden gesleept, ter welker plaatse hun bevrachting voor Java zal geschieden, terwijl de handelsvaartuigen SCHIMMELPENNINCK en de PHÉNOMÈNE, insgelijks op voorschrevene wijze onder Nederlandse vlag mogende varen, waarschijnlijk in de haven dier stad zullen worden uitgerust.
RC 130334
Rotterdam, 12 maart. De 8e dezer is van de rede van Vlissingen naar Rotterdam vertrokken het koopvaardijschip de KOOPHANDEL, gesleept wordende door de stoomboot HERCULES. Even boven het Sloescheveer, bij de Zuidkraaijert, is het aan de grond geraakt, waarschijnlijk door de sterke wind, doch de volgende namiddag met hoog water weer losgekomen en heeft de reis voortgezet, hebbende bij dit ongeval hoegenaamd geen schade bekomen. De SCHELDE zal mede spoedig derwaarts vertrekken.
DC 130334
Dordrecht, 12 maart. Uit Zeeland wordt gemeld, dat de aan de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij behorende stoomboot de HERCULES ter rede van Vlissingen gewacht werd, om de voormalige Belgische, nu, door het overplaatsen van het Antwerpse handelhuis naar Holland, Hollandse koopvaardijschepen de SCHELDE en de KOOPHANDEL, welke sedert de Belgische opstand te Vlissingen in het dok lagen, naar Rotterdam te slepen, waar dezelve voor Oost-Indië zullen worden bevracht.
DC 120434
Dordrecht, 11 april. Van de 46 Belgische koopvaardijschepen, die, vanaf de uitbarsting der Belgische revolutie tot op heden, de stad Antwerpen voorgoed hebben verlaten, en thans de Nederlandse vlag voeren, varen deze 14 naar Amsterdam: de FELICITAS, de DILIGENCE, de ROSALIE, de SURINAME, de EUGENIE, de MATHILDE, de AUGUSTIN, de JOSEPH, de PRESIDENT SCHIMMELPENNINCK, de DIANA, de GRAAF BAILLET, de NATALIE, de JONGE PIETER, de STAD BRUGGE.
En de navolgende 32 naar Rotterdam: de INDIAAN, de JAVA, de PRINS VAN ORANJE, de DE COCK, de ELISA, de VASCO DE GAMA, de EMANUEL, de BATAVIER, de ERASMUS, de MARIA, de MARGARETHA, de MALEYR, de BATAVIER, de PRINS FREDERIK, de MARIA THERESIA, de ANNA HELENA, de STAD ’s-GRAVENHAGE, de GENERAAL CHASSÉ, de SUMATRA, de BELLONA, de ANJER, de RIBBLE, de KOOPHANDEL, de SCHELDE, de APOLLO, de AVENTURE, de JULIANA, de VIJF GEBROEDERS, de PHENOMENE, de MACASSAR, de VAN DER WERVE, de ORTELIUS.
RC 290434
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, mede voor passagiers:
Het Nederlands gekoperd fregatschip APOLLO, kapt. M. van Dijcke; vertrekt de 3e mei.
Het Nederlands gekoperd fregatschip de KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg.
Het Nederlands gekoperd fregatschip de SCHELDE, kapt. D. Steur; vertrekt de 15e mei.
Adres ten kantoren van Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
DC 240534
Hellevoetsluis, 21 mei. Heden morgen zeilden naar zee: KLASINA EN DIRKJE, kapt. A. Schilperoord, naar Lissabon; ADRIANUS EN JACOBUS, kapt. J. Parlevliet Fz.; KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, en de HOOP, kapt. M.D. Meijer, allen naar Batavia.
JC 270834
Batavia, 23 augustus. Gisteren zijn alhier aangekomen het schip KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, met Zr.Ms. troepen, van Rotterdam vertrokken de 22 mei, en het schip HANDELMAATSCHAPPIJ, kapt. J.G. Veening, met twee passagiers, van Amsterdam vertrokken de 11e mei. Heden zijn alhier aangekomen het schip APOLLO, kapt. C.M. van Dijcke, van Rotterdam vertrokken de 10e mei, het schip DE HOOP VAN ALBLASSERDAM, kapt. M.D. Meijer, van Rotterdam vertrokken de 22e mei, en de brik MALEIJER, kapt. C. van der Hoeven, met een passagier, van Manilla vertrokken de 13e juli.

1835

RC 050335
Rotterdam, 4 maart. Kapt. P. Kraay, voerende het schip JAVAAN, van Batavia in Texel binnen, rapporteert, dat de 16e november met hem van Batavia in Texel binnen, rapporteert dat de 16e november met hem van Batavia naar Middelburg en HENRIETTA KLASINA, kapt. J.B. Fuchs, van Passaroeang, Pekalongang en Batavia naar Amsterdam; als ook dat de 8e januari met hem van St. Helena zijn gezeild de schepen KORTENAER, kapt. A. Glazener, de 12e november van Batavia vertrokken en de KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, van Pekalongang en Batavia, beide naar Rotterdam;
AH 070335
Binnengekomen:
St. Helena, 7 januari. KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, van Batavia; KORTENAAR, kapt. J. Glazener, van Batavia, dezelve hebben beide de volgende dag de reis naar Rotterdam voortgezet;
RC 100335
De 5e dezer is ter rede van Vlissingen aangekomen de KORTENAER, kapt. A. Glazener en de 6e de KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, beide van Batavia naar Rotterdam gedestineerd, alsmede de stoomboot L’ESTAFETTE, kapt. J. Audibert, van Rotterdam naar Duinkerken bestemd.
DC 140335
Vlissingen, 10 maart. De op den 5 dezer alhier ter rede gekomen schepen de KORTENAER en de KOOPHANDEL, van Batavia naar Roterdam bestemd, zijn de volgende dag naar Neuzen gezeild.
RC 020435
Rotterdam, 1 april. De 31e passato, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, van Batavia, laatst van Vlissingen; DE DRIE MARIA’S, kapt. J. Glazener, van Batavia; HELENA, kapt. H.R. Neyboer, van Cuxhaven.
RC 120535
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, mede voor passagiers:
Het Nederlands gekoperd fregatschip APOLLO, kapt. C.M. van Dijcke; vertrekt de 20e mei.
Het Nederlands gekoperd fregatschip SCHELDE, kapt. D. Steur; vertrekt de 1e juni.
Het Nederlands gekoperd fregatschip KOOPHANDEL, kapt. S. Neurenberg; vertrekt de 15e juni. Adres ten kantoren van Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Sneer.
RC 200635
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading:
Naar Batavia (mede voor passagiers), het Nederlands fregatschip KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg; vertrekt de 25e dezer; het Nederlands brikschip NIJVERHEID, kapt. T.J.J. Bouman en het Nederlands fregatschip DRIE MARIA’S, kapt. J. Glazener.
Adres ten kantoren van Hudig en Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam en Smeer.
RC 020735
Rotterdam, 1 juli. De 30e passato, des namiddags, zeilden van Helvoetsluis Zr.Ms. stoomschip CURAÇAO, kapt.-luit. Le Jeune, naar Texel; BATAVIA, kapt. H. Bruhn, naar Batavia; de 1e dezer, des morgens, JOHANNA CORNELIA, kapt. L. Heykoop en KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, naar Batavia.
JC 241035
Batavia, 22 oktober. Heden zijn alhier aangekomen het schip KOOPHANDEL, kapt. J. Neurenberg, de 1e juli vertrokken van Rotterdam, en het schip JOHANNA CORNELIA, kapt. L. Heijkoop, de 1e juli vertrokken van Rotterdam.

1836

DC 260336
Maassluis, 24 maart. Kapt. O. Kievijt, te Hellevoetsluis binnen, rapporteert gepraaid te hebben, op 28 juli, de brik WILLEM, kapt. Klomp, op 45º40’ NB 9º50’ WL; op 31 juli, de brik NIJVERHEID, kapt. Bouwman, op 40º60’ NB 12º WL (opm: mogelijk 41º NB 12º WL); op 12 september, de KOOPHANDEL, kapt. Neurenberg, op 37º28’ ZB 5º52’ OL; op 20 november, in Straat Sunda, het Amsterdamse schip NEPTUNUS, kapt. Kraaij, en de Rotterdamse bark CATHARINA, kapt. Rietmeijer, en op 24 januari de brik JOHANNES ARNOLDUS, kapt. Kerkhoven, op 10º12’ ZB 11º50’ WL; aan boord van deze schepen was alles wel.
DC 280436
Vlissingen, 26 april. Heden morgen arriveerden uit zee: KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, van Batavia. EOLUS, kapt. G. Zwanenburg, naar Lissabon; GOEDE VERWACHTING, kapt. D. Ouwehand, naar Hull.

Op 16 juli 1836 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de KOOPHANDEL, aangevraagd door J. Serruys & Co., Rotterdam, voor C. Neurenberg als kapitein. 

RC 040836
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia:
Het nieuw gekoperd Nederlands fregatschip DE KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, om de 12e dezer te Helvoetsluis gereed te liggen.
Het gekoperd Nederlands fregatschip DRIE MARIA’S, kapt. Jacob Glazener, om de 14e dezer te Helvoetsluis gereed te liggen.
Bovengenoemde schepen hebben bijzonder goede inrichtingen voor passagiers.
Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen.
DC 160836
Hellevoetsluis, 13 augustus. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: CATHARINA, kapt. H.C. Scheffer, van Triëst; HELENA CHRISTINA, kapt. B.J. Martens, van Batavia, welke door Zr. Ms. stoomboot CURAÇAO is binnengesleept; en zeilde in zee: DE HOOP, kapt. D. Guijt, naar Nantes. Heden morgen zeilde in zee: KOOPHANDEL, kapt. C. Neurenberg, naar Batavia. De wind N.O.
JC 301136
Batavia, 27 november. Heden is alhier aangekomen het dito schip KOOPHANDEL,  kapt. C. Neurenberg, vertrokkken van Rotterdam de 13e augustus.

1837

RC 130637
Rotterdam, 12 juni. Den 12 dezer arriveerde te Helvoetsluis HENDRIKA, J. Admiraal, en KOOPHANDEL, C. Neurenberg, van Batavia, en JONKVROUW ELIZABETH, H.L. Heeres, van Liverpool.

Op 12 augustus 1837 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de KOOPHANDEL, aangevraagd door J. Serruys & Co., Rotterdam, voor D. Steur als kapitein.

RC 120837
Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia:
Het Nederlands fregatschip KOOPHANDEL, kapitein D. Steur.
Adres ten kantore van Hudig en Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam en Smeer.
AH 220837
Helvoetsluis, 19 augustus. Uitgezeild de KOOPHANDEL, kapitein D. Steur, naar Batavia.
PGC 080937
Het schip de KOOPHANDEL, kapt. D. Steur, van Rotterdam naar Batavia was 23 augustus op de hoogte van Ramsgate.

1838

AB 220538
Binnengekomen.
Helvoet, 23 mei. Volgens rapporten der Zeeloodsen, is voor den wal met loodsen aan boord de KOOPHANDEL, kapt. D. Steur, van Batavia. (12 januari van Banjoewangi vertrokken)
(opm: na lossing in Rotterdam werd besloten het fregat, niet weer naar zee te sturen; op 20 september 1838 werd de zeebrief teruggezonden onder vermelding ‘schip zal worden gesloopt’; mogelijk niet gevonden schaden, maar vermoedelijk veeleer de slechte economische omstandigheden zullen aan dit besluit ten grondslag hebben gelegen; de gemiddelde levensduur van een schip lag in die jaren rond 17-18 jaar, en daar ligt dit in 1829 bij een uitstekende scheepswerf gebouwde fregat ver bij achter; zoals uit ZZC 120638 blijkt was de concurrentie bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij door het grote aanbod van nieuwe schepen groot waardoor de vraag naar schepen werd overstegen; in januari 1839 werden de vrachten dan ook met 5 gulden per last verlaagd, zie DC 120139)
ZZC 120638
Laatstleden woensdag (opm: 6 juni) is te Amsterdam de jaarlijkse vergadering van de raad der Nederlandsche Handel-Maatschappij geopend. De president, de heer Van der Houven, heeft bij die gelegenheid een overzicht gegeven van de gang en de stand van zaken van die maatschappij, gedurende het boekjaar 1837.
De uitbreiding van de betrekkingen der maatschappij is blijkbaar zowel in de vermeerderde retouren, voor haar uit Oost-Indië aangebracht, als in het toegenomene bedrag van de derwaarts uitgezondene goederen en waarden. Aan het gevaar, waarmede de handelscrisis in Amerika, in haar uitwerkselen en gevolgen, ook de maatschappij bedreigde, is zij gelukkig ontkomen, zonder aanmerkelijke schade te lijden.
In de veilingen van de maatschappij gedurende 1837 werden opgenomen: 662.453 balen en 200 vaten koffie; 117.556 krajangs en kanassers (opm: krandjang, gevlochten mand van bamboe als verpakking voor suiker, resp. kanaster ofknaster, kist of korf van vlechtwerk voor verzending van tropische producten, in 't bijzonder mand van grof rottingriet voor suiker), 1453 kisten en 1150 matten en balen suiker; 2893 kisten indigo en een aanzienlijke hoeveelheid specerijen, 28.047 schuitjes tin (opm: á ½ pikol = 30,8806 kg.), benevens enige curcuma (opm: ook wel geelwortel genoemd [bevordert de spijsvertering]) en Java thee. Dit alles werd geredelijk geplaatst, waaruit blijkt, wat er is van de vestiging van een markt van koloniale producten hier te lande, en van hoe veel belang het beginsel is der vereniging van die producten in één krachtige en doelmatig bestuurde hand.
De maatschappij bevrachtte in 1837 127 schepen, waaronder één van Groningen, metende tesamen 36.335 en uitmakende 43.560 uitleverende lasten; dat is 29 schepen meer dan in 1836, terwijl bovendien nog onderscheidene bodems, ter gehele of gedeeltelijke belading, bij de factorij te Batavia werden aanbevolen. Van de in 1836 uitgezonden schepen is alleen nog DE TWEE CORNELISSEN, ten gevolge der afgelegde Japanse reis, niet in onze havens teruggekeerd. De maatschappij heeft zich onthouden van het verlenen van toezegging van bevrachting van nieuw gebouwde schepen; zij acht die aanmoediging onnodig, ja zelfs schadelijk, vermits, ofschoon het de directie gelukken mocht, in 1837, al de gereed komende aangebodene en geschikte bodems te bevrachten, echter, zoals reeds in bet vorige jaar, door de heer president, was opge­merkt, de aanbouw van schepen, in weerwil van de uitbreiding der cultuur op Java, in geen verhouding meer staat tot de behoefte aan scheepsruimte, en zonder een matiging in die aanbouw het gebruik van al de bodems, voor de vaart op Oost-Indië geschikt, een volslagen onmogelijkheid gaat worden. 

De noodzakelijkheid dier matiging valt allerwege in het oog. Negentien schepen, meestal van buitengewone grootte, werden in 1837 op stapel gezet, en in de loop van 1838 is dit getal met nog 15 vermeerderd. Reeds bevinden zich 146 bodems, in staat om meer dan 50.000 lasten aan te brengen, in de vaart op Oost-Indië, en de onmatige toeneming van dat getal is geheel onevenredig aan de vermindering, welke, langs de ge­wone weg van sloping, daarin kan worden verwacht, terwijl het de vurige wens blijft, dat die vermindering niet door buitengewone rampen moge wor­den daargesteld.

De maatschappij betaalde in 1837 aan vrachtgelden voor retouren NLG 6.704.156,40 en aan assurantiepremies NLG 791.909.

De president wees voorts de gang en de stand van de fabriekmatige nijverheid hier ten lande aan, en leverde deswege een, over het geheel genomen, gunstig verslag, terwijl de gehele aanspraak overtuigend aantoonde, dat en hoe de Nederlandsche Handel-Maatschappij voortgaat met te beantwoorden aan het doel harer oprichting, door op de algemene belangen van Handel, Scheepvaart en Nijverheid de voordeligste invloed uit te oefenen.

1839

DC 120139
Dordrecht, 11 januari. Naar men verneemt, is bij de directie der Nederlandsche Handel-Maatschappij besloten om voorlopig over het jaar 1839 de vracht voor de gewone retourreizen uit Oost-Indië met 5 gulden per last te verminderen.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.241
DVD - XXXI – 132 III 136-137
ACTE BIJLBRIEF

Naam schip KOOPHANDEL

plaats en datum acte bijlbrief, Antwerpen, 6 november 1829

type schip drie masten, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Louis Le Carpentier, scheepstimmermeester op de werf aan het Saketsel te Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jacques Serruys & C°, Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 329 lasten

tuigage / aantal dekken 3 masten 2 dekken

afmetingen 36,55 x 6,76 x 5,76 meter

kiellegging december 1828

tewaterlating 24 oktober 1829

plaats / datum registratie Antwerpen, 10 november 1829

nummer van registratie blad 23 verso vak 7

notaris bevestigende verklaring van burgemeester en schepenen der stad Antwerpen

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: AD/020709

Naam KOOPHANDEL
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1829
Toegang 512.0044
Inventaris 132

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.296 Foto DVD III – 058-61 _________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: KOOPHANDEL

Plaats en datum acte bijlbrief, Antwerpen, 6 november 1829

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Louis le Carpentier, scheepsbouwmeester, heeft gebouwd op zijn werf aan het Staketzel te Antwerpen

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Petrus Joannes Serruys, koopman in de Keyzerstraat te Antwerpen, namens de firma Jacques Serruys & Co.

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 329 lasten

Tuigage en aantal dekken 3 masten, 2 dekken, met koperen bouten en in koper gedubbeld

Afmetingen lang 36,55 m., breed 6,76 m., hol 5,76 m.

Kiellegging december 1828

Tewaterlating 24 oktober 1829

Plaats en datum van registratie Antwerpen, 10 november 1829

Nummer van registratie blad 23, verso, vak 7

Notaris verklaring van bouw, gelegaliseerd door de burgemeester van Antwerpen

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: deze acte is gedeponeerd bij notaris Judocus Hanegraeff te Antwerpen op 17 december 1829.
Deze deponering is bekrachtigd door de griffier van de regtbank van eerste aanleg te Rotterdam in dato 26 februari 1834. (opm: in verband met overschrijving naar Rotterdam?)


Researcher/datum research ML/060307

Naam KOOPHANDEL
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1834
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA – Beveren, Archiefnummer, Ant.512.0044.00132.241
N.A. Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.296
N.A. Den Haag toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
De heer L. van Coolput, Antwerpen
AB = Avondbode
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JC = Javasche Courant
MCO = Middelburgsche Courant
NB = Noord Brabander
PGC = Provinciaal Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZZC = Zierikzeesche Courant