Inloggen
ADRIANA CORNELIA - ID 10639


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1887-00-00 / 1903-07-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 70.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
 
Length 1: 22.20 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1891
Datum agenda: 1891-03-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLEMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Duit, G.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja, nieuw
1891-03-14, uitvoerinhg93-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-00-00 ADRIANA CORNELIA
Manager: Mr. Tjebbe Maat, Jan Cornelis Jansen en Louwe Jan Koning, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mr. Tjebbe Maat, Jan Cornelis Jansen en Louwe Jan Koning, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1887-00-00 WILLEMINA
Manager: L.G. Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: L.G. Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QCLW
Additional info: Kapt. G. Duut.

Date/Name Ship 1900-00-00 WILLEMINA
Manager: M. Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: M. Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: QCLW

Ship Events Data

1903-07-09: Final Fate: Sunk

PGC 10.07.1903: Londen, 9 juli. De Nederlandse koftjalk WILLEMINA (opm: ex ADRIANA CORNELIA), schipper R. Kramer, van Harburg naar Stirling, is bij Blyth gezonken.
1903-07-09: PGC 13.07.1903: Londen, 9 juli. Door de Engelse sleepboot PLOVER werd heden te Scarborough geland kapitein R. Kramer, gezagvoerder van de koftjalk WILLEMINA en vier man equipage. De gezagvoerder van genoemd schip, van Harburg naar Sterling bestemd met oliezaadkoeken, rapporteert dat zijn schip door de hevige storm van maandag en dinsdag (opm: 6 en 7 juli) l.l. zo veel geleden heeft, dat het op 20 mijl beoosten Blyth is gezonken en dat de opvarenden zich met de scheepsboot hebben gered. Toen door de hevige storm het tuig was verloren en men bemerkte dat het vaartuig begon te zinken, werden noodseinen gedaan, die opgemerkt werden door de sleepboot PLOVER, waar zij uit de scheepsboot op overgingen en op de vriendelijkste wijze werden ontvangen en verzorgd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert werd geboren te Amsterdam op 23 oktober 1859 als zoon van de schipper Derk Duut en Geertje Kramer.

Hij trouwde op 06 februari 1890 te Groningen als schipper met Alberdina Margaretha Miljoen, geboren 09 juni 1861 te Groningen als dochter van de verwersknecht, later verwer Theodorus Pieter Miljoen en Johanna Maria Poelman. Alberdina Margaretha overleed op 15 november 1935 te Groningen, 74 jaar.

Geert overleed op 28 juni 1932 te Rotterdam, 72 jaar,

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.Duut was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 27 in de periode 1889 t/m 1909 en met vlgnummer 19 in de periode 1910 t/m 1917.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Duut als gezagvoerder gedurende:

*    1890 tot nà 1900 van de koftjalk “Willemina” ex Adriana Cornelia, gqbouwd in 1883, bouwplaats niet vermeld, 61 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

Bouma025 vermeldt G.Duut als gezagvoerder gedurende:

*    1899 t/m 1911 van de stalen 2/msch “Dina”, gebouwd in 1898 te Martenshoek, 165 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” van 1913-1917 in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staat de “Dina” als schip van kapitein G.Duut vermeld.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 05 mei 1808114

(Geen datum) Volgens telegram uit Kiel is de Ned. gaffelschoener “Dina,” kapt. Duit, van Norrköping met hout naar Londen, aldaar binnengelopen met beschadigde boeg en verlies van boegspriet, zijnde bij Föhr in aanvaring geweest te zijn met een Duits stoomschip

 

NRC 06 mei 1808114

Holtenau, 4 mei De boegschade aan de Nederlandse schoener “Dina” is boven water. Het ligt hier op de rede de aankomst van de Nederlandse expert af te wachten. De “Föhr” is ogenschijnlijk onbeschadigd.
 

NRC 12 mei 1908114

Kiel, 8 meiDe Nederlandse schoener “Dina”, gesleept wordende, is hier aangekomen om te repareren.
 

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1908114

Flensburg, 3 juniOp 3 mei zijn in de nabijheid van het Fehmarnbelt-vuurschip de Nederlandse schoener “Dina” en het stoomschip” Foehr” met elkander in aanvaring geweest. Het Seeamt dat deze zaak behandelde oordeelde, dat de schuld bij het stoomschip lag.

Op 18.11.1910 bij Karlshamn (Zuid Zweden) op een klip gelopen en daar vijf uur vastgezeten.
 

NRC 09 december.1910114

Hamburg, 07.12.1910. De Nederlandse schoener “Dina” heeft de lading gelost en is hedenmiddag naar Groningen vertrokken om aldaar te repareren.

 

NRC 14 januari 1911114

De Raad voor de Scheepvaart behandelde gisteren het ongeval van het ijzeren schoenerschip “Dina”, schipper G. Duut te Groningen, op 18 november 1910. De “Dina” was in ballast gegaan naar het Carlshamndistrict (Zuid-Zweden) om op enige plaatsen straatstenen te laden bestemd voor Hamburg.
Toen het schip van een van deze laadplaatsen ter hoogte van Carlshamn was gekomen is het daar op een blinde klip gelopen, waarop het 5 uur heeft vastgezeten. Op de noodsignalen kwamen enige sleepboten ter assistentie, en een lichter, waarin de lading gedeeltelijk gelost werd. Met een lek in de piek werd de “Dina” in de haven gesleept, en daarna naar Hamburg ter reparatie

Kapitein Duut deelde mede, dat hij tevens eigenaar van de “Dina” is, die hij voor NLG 16000 heeft verzekerd. Hij had geen loods aan boord en heeft niet het lood gebruikt. Langs de oostkant was het vaarwater op de plaats der stranding niet betond. Het schip is, nadat het lek met cement gedicht was, naar Hamburg gesleept zonder hernieuwd attest van zeewaardigheid, alleen op advies der assuradeurs, omdat in Zweden de reparatie duurder zoude zijn. De kapitein werd op het roekeloze hiervan gewezen. Op een desbetreffende vraag antwoordde hij dat hij aan de wal geen inlichtingen omtrent het vaarwater heeft ingewonnen

De stuurman, H.J. Drust, werd daarna gehoord. Hij kan niet op de kaart lezen. Later heeft hij van de kapitein gehoord dat het vaarwater om de west beter ware geweest. Wat hij doen moet als de kapitein in volle zee bijvoorbeeld plotseling ziek wordt, weet hij niet. De kapitein zei hierop dat de stuurman zich dommer houdt dan hij is. Op de vraag van de president of hij misschien deze winter wat zeevaartkunde gaat studeren antwoordde de stuurman ontkennend; hij gaat maar een betrekking aan de wal zoeken

De kapitein zei nog, dat het bijna een onmogelijkheid is in het noorden van het land een goede stuurman op de kleine zeilvaart te krijgen.

De uitspraak volgt later. (opm: bekort)

 

NRC 17 januari 1911114

De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van het schoenerschip DINA, schipper en eigenaar G. Duut te Groningen, welk schip op 18 november 1910 aan de zuidkust van Zweden op een blinde klip gelopen is en met een lek in de haven van Carlsham was binnengesleept

De Raad is van oordeel, dat het ongeval hieraan te wijten is, dat de schipper het Westelijke, in plaats van het Oostelijke vaarwater gekozen heeft, hoewel hij wist dat alleen het Westelijke vaarwater betond was, en hij zich niet eerst bij een loods vergewist heeft welk vaarwater veilig was. Meerdere voorzorg van de zijde des schippers had het ongeval kunnen voorkomen. (wordt vervolgd)

 

NRC 04 maart 1910: Cuxhaven, 2 maart;114

De met een lading oliezaadkoeken van Harburg naar Engeland bestemde Nederlandse tjalk “Dina”, kapitein Duut, is op de Benede Elbe in het voorschip lek gesprongen. De tjalk is heden onderzocht en zal voorlopig repareren voor het de reis kan voortzetten.

 

Op 15.06.1916, op reis van Christianiafjord naar West Hartlepool met lading mijnstutten, door een Duitse duikboot aangehouden en door bommen tot zinken gebracht. De bemanning werd opgepikt uit de reddingsboot door een Zweeds stoomschip.

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Duut, Geert

Familiegegevens en opleiding

Roelof Kramer werd geboren te Groningen op 26 maart 1879 als zoon van de schippervAbraham Kramer en Roelfien Schuur.

Hij trouwde op 25 januari 1906 te Groningern als scheepskapitein met Fennechiena Kramer, geboren op 29 oktober 1881 te Groningen als dochter van de schipper Jan Kramer en Grietje Kort. Fennechiena overleed op 29 maart 1931 te Groningen, 49 jaar.

Roelof hertrouwde met Gesina Evertdina Zandvoort, geboren op 18 maart 1898 te Groningen als dochter van de wisselwachter Geert Zandvoort en Sophia Stevens. Gesina Evertdina overleed op 31 maart 1937 te Groningen, 39 jaar. Geen huwelijksakte gevonden, maar die moet zijn na 1937.

Roelof hertrouwde volgens zijn overlijdensakte wederom met ene Fennegiena Kramer, geboren op 26 juli 1887 als dochter van de scheepskapitein Jacob Kramer en Jansje Mulder. Fennegiena overleed op 01 april 1956 te Groningen. Ook hier geen huwelijksakte gevonden.

Roelof overleed op 24 juni 1957 te Groningen, 78 jaar, assuradeur.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.A.Kramer was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 1 in de periode 1909 t/m 1914

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijst 1913 van de Groninger Eendracht zoals vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt R.A.Kramer vermeld als gezagvoerder van de “ Atlantic”.

 

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum heeft een monsterrol op naam van kapitein R.A.Kramer dd 02 februari 1901 met de schoener “ Dina”

 

Marhisdata vermeldt een driemastschoener “ Atlantic”, gebouwd in 1904 bij N.V. Scheepswerf J. Th. Wilmink, Groningen, Netherlands met als eigenaar/kapitein R.A.Kramer uit Groningen

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1901
Kapitein: Kramer, Roelof Abrahamz

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1895-09-21
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WILLEMINA
Schipper: Duut, Geert
Scheepstype: koftjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1889

DVF 140589
Drammen, 6 mei. Binnengekomen WILHELMINA (opm. WILLEMINA), G. Duut van Christiania.
DVF 210589
Drammen, 14 mei. Uitgezeild WILHELMINA, G. Duut naar Utterzen.

1890

NVD 190790
Delfzijl, 17 juli. Uitgezeild WILLEMINA, Duut naar Caen

1891

ST 091091
Holtenau, 3 oktober. Gepasseerd WILLEMINA, G. Duut van Wyborg naar Itzehoe.

1897

DT 070997
Oostmahorn, 3 september. Uitgezeild WILLEMINA, G. Duut naar Södertelge.
13.11.1897:
Op weg van Bremen naar Aarhus aan de grond gelopen bij Taage.De volgende dag vlot gebracht door de firma Svitzer en te Korsör binnen gebracht voor reparatie.

1903

NRC 100703.
Rotterdam, 9 juli. Volgens telegram van Lloyds is de Nederlandse tjalk WILLEMINA, van Harburg naar Sterling, nabij Blyth gezonken.
NRC 110703.
Londen, 9 juli. Door de Engelse sleepboot PLOVER werd heden te Scarborough geland kapitein Kramer, gezagvoerder van de koftjalk WILLEMINA, en vier man equipage. De gezagvoerder rapporteert, dat genoemd schip, van Harburg naar Sterling met oliezaadkoeken, door de hevige storm van 6 en 7 juli zo veel schade heeft geleden, dat het op 20 mijl oost van Blyth is gezonken en dat de opvarenden zich met de scheepsboot hebben gered. De sloep begon te zinken maar de PLOVER merkte de noodseinen op en redde de opvarenden. 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten