Inloggen
CONFIANCE - ID 10810


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1876-00-00 / 1905-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1876
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Geb. 1829, overl.1892. ( generatie V. 28)

Scheepsbouwer: Gerardus Geerts Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1876-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 66.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 63.00 Net tonnage
Deadweight: 100.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 22.20 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.16 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1876
Datum agenda: 1876-08-16
Register nr: 0
Scheepsnaam: CONFIANCE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijnstok, J.N.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: zijn schip
Opmerkingen: eerste
fiat

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1876-00-00 CONFIANCE
Manager: Jan Nicolaas Wijnstok, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Nicolaas Wijnstok, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKVL

Date/Name Ship 1891-12-00 CONFIANCE
Manager: Jacob Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Albers, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKVL

Ship Events Data

1881-08-06: Collision
Cuxhaven, 6 augustus 1881. Het Nederlandse tjalkschip CONFIANCE, kapt. Wijnstok, van Hamburg naar Kappeln (bij Flensburg, Duitsland) is in de afgelopen nacht bij Bösch door een te Blankenese (rivier Elbe) te huis behorende vissersvaartuig aangezeild
1886-06-16: Damaged
Harlingen, 16 juni 1886. Heden is alhier binnengekomen het schip CONFIANCE, kapt. Wijnstok, van Newcastle naar Groningen, met schade aan roer en bakboordzwaard, doch heeft de reis binnendoor voortgezet.
1905-00-00: To inland navigation
In 1905 naar de binnenvaart, 1910 uit de vaart.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Wijnstok werd geboren ca 1845 te ’s Gravenhage als zoon van de schipper Nicolaas Jans Wijnstok en Hiltje Dost.

Hij trouwde op 28 december 1871 te Groningen als schipper met Pietertje Speelman, geboren op 06 juni 1849 te Groningen als dochter van Reinder Jans Speelman en Geertrje Roelofs Dost. Na het overlijden van Jan Wijnstok hertrouwde zij op 16 juni 1887 te Groningen met de timmerman Gerrit Riepma. Deze was eerder getrouwd met Carolina Gerrits Beijernoord. Gerrit overleed op 23 november 1933 te Groningen, 74 jaar.

 Pietertje overleed op 02 december 1922 te Groningen, 73 jaar.

Jan Wijnstok overleed op 28 maart 1884 te Groningen, 39 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.N.Wijnstok als gezagvoerder gedurende:

*   1877 t/m 1892 van de tjalk “Confiance”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*   1893 van de 2/msch. “Alberdina” ex Elisabeth, ex Thecla Maria, gebouwd in 1863 te Pekela, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Martenshoek. Het schip werd in 1893 verkocht naar Duitsland;

*   1893 t/m 1896 van de koftjalk “Confiance II”, gebouwd in 1893, bouwlocatie niet vermeld, 98 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Hoogezand.

 

DEZE REEKS KAN NIET SLAAN OP BOVENVERMELD JAN NICOLAAS OMDAT DIE IN 1884 IS OVERLEDEN.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Wijnstok, Jan Nicolaas

Familiegegevens en opleiding

Jacob Albers werd geboren 24 juli 1867 te Groningen als zoon van de schipper Klaas Albers en Swaantje Dost.

Hij trouwde op 28 januari 1892 te Groningen als schipper met Rensiena Kramer, geboren te Groningen 10 juli 1871 als dochter van de schipper Warnder Kramer en Pietertje de Boer. Rensiena overleed op 14 mei 1963 te Groningen, 91 jaar, weduwe.

Jacob overleed op 21 september 1927 te Groningen, 60 jaar.

In geboorteakten van kinderen uit de periode 1892-1899 wordt Jacob vermeld als schipper resp. scheepskapitein

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Albers/Alberts was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 34 in de periode 1895 t/m 1904.

In de ledenlijsten van 1913 en 1914 wordt wederom een J.Albers genoemd met de ss. “Rensiena”, vlagnummer 49.

Ik heb vooralsnog niet kunnen achterhalen of het hier dezelfde kapitein betreft of wellicht een zoon

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Albers als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1899 van de tjalk “Confiance”, gebouwd in 1876, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1899 over naar de binnenvaart;

*    1899 en later van de stalen 2-mastschoener “Rensiena”, gebouwd in 1898 bij J. van Diepen te Waterhuizen, 118 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de schipper/eigenaar.

Deze schepen worden niet genoemd in de lijst van monsterrollen uit Delfzijl en zijn ook niet te koppelen aan de volgende Jan Albers.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Albers, Jacob

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1877-05-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CONFIANCE
Schipper: Wijnstok, J.N.
Scheepstype: tjalk
Grootte: 63

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten