Inloggen
BREDA - ID 1104


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5605266
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 107
Launch Date: 1921-07-02
Delivery Date: 1921-12-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Metropolitan Vickers Electrical Company Ltd., Manchester, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: turbines type Curtis.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6941.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4387.00 Net tonnage
Deadweight: 9695.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 481000 Cubic Feet
Bale: 445000 Cubic Feet
 
Length 1: 127.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 122.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 17.78 Meters Registered
Depth: 10.57 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 75 87
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-12-10 BREDA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHGD
Additional info: 1934 PDGH

Ship Events Data

1927-04-25: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 520 Z AMST 1927
1940-12-23: Final Fate:
Op weg van Londen naar de Verenigde Staten, onder kapitein J. Tooi, in de baai van Oban (Schotland, op positie 56.29° N / 05.25° W) als gevolg van een luchtaanval door enkele Duitse Heinket bommenwerpers tot zinken gebracht. De bemanning en 12 passagiers weten zich te redden. 10 racepaarden (waarschijnlijk bestemd voor de Aga Khan), die in boxen aan dek stonden kunnen nog worden losgelaten en weten de Schotse wal zwemmend te bereiken. Pas in 06.1951 zal het wrak worden gelicht en in Peterhead door Peterhead Shipbreaking worden gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Gerardus Johan werd geboren op 27 april 1881 te Gorinchem als z.v. Laurens de Bruijn (loodgieter) en Elisabeth Sara de Jongh. 

G.J. trouwde op 23 mrt. 1934 te Baarn met Petronella Cornelia Formijne (33) – geb. 21.03.1899 te Wervershoof – d.v. Jan Formijne en Petronella Helana van Voorthuijsen. 

G.J. overleed op 02 jan. 1964 te Baarn (82).

 

Kinderen

??

 

Opleiding

Gerardus Johan werd op 24 aug. 1896 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij geplaatst als leerling op het s.s. PRINS WILLEM III naar Suriname. Gage 12 gulden/maand. Maakte 4 reizen met dit pass.schip onder kapt. Metus en kapt. Jutte. Gages later 16, 20 en 24 gulden. 

Op 10 nov. 1900 terug van deze reizen met zeer goed attest.

Trad op 28 juli 1899 in dienst bij de K.W.I.M. als stuurmansleerling op PRINS WILLEM III, gage 12 gulden/maand.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart met 3 talen op 22 februari 1901 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 11.11.1904 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1907 te ’s-Gravenhage.

Na het doorlopen van de rangen werd G.J. de Bruijn op 24.10.1924 aangesteld als gezagvoerder van het s.s. COPPENAME. 

 

De schepen van de kapitein

 

*   10/1911 – 02/1912 van het s.s. COPPENAME – geb. in 1908

*   06/1912 – 11/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897 

*   04/1915 – 07/1915 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1916 – 02/1917 van het s.s. JAN VAN NASSAU – geb. in 1913

*   07/1917 – 04/1918 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   02/1919 – 05/1920 van het s.s. PRINS WILLEM I – geb. in 1901

*   05/1920 – 08/1921 van het s.s. COMMEWIJNE – geb. in 1907

*   08/1921 – 10/1921 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1915

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   01/1922 – 05/1922 van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920

*   05/1922 – 08/1922 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1922 – 03/1923 van het s.s.  BREDA – geb. in 1921

*   03/1923 – 06/1923 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

*   07/1923 – 08/1923 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   08/1923 – 08/1923 van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   08/1923 – 12/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 02/1925 van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1925 – 07/1925 van het s.s. ALMELO – geb. in 1918

*   07/1925 – 11/1925 van het s.s. BENNEKOM – geb. in 1917

*   11/1925 – 12/1925 van het s.s. HELDER – geb. in 1920

*   12/1925 – 10/1926 van het s.s.  ORANJE NASSAU – geb. in 1911

*   10/1926 – 12/1926 van het s.s. CRIJNSSEN – geb. in 1919

 

Van 26.12.1926 t/m 15.12.1927 ziek, waarvan 9 maanden in het Burgerziekenhuis.

Afgekeurd voor de zeedienst en op 16.12.1927 gepensioneerd met f 250,- per maand.

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en de KNSM.

 

Datum vanaf: 1922
Kapitein: Bruijn, Gerardus Johan de

Familiegegevens

 

Antonius F.M. werd geboren op 21 febr. 1880 te Amsterdam als z.v. Johannes Jacobus van Balkom (werkman) en Antoinetta Marianna Christina Daamen. 

A.F.M. (26) (2e stm.) trouwde op 23.04.1906 te Amsterdam met Jeannette Eulalia Hendrika Tacoma (27) – geb. 05.04.1879 te Sloten (N.H.) – d.v. Jan Tacoma en IJmkje Rodenhuis. 

A.F.M. overleed op 07 aug. 1956 te Haarlem (76). 

 

Kinderen

-    Antoon Jan – geb. 19-03-1909 te Amsterdam.

 

Opleiding

Kreeg een opleiding aan het Matrozeninstituut ‘De Zeehond’ aan het Oosterdok te Amsterdam. Ingeschreven op 29.03.1894. Uitgeschreven op 05.01.1901.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in juli 1900 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in juli 1900 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 16/17-09-1903 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 14.02.1906 te Amsterdam.

 

Kwam op 17.11.1900 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. JUNO.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1912 – 08/1912 van het s.s. NIOBE 

*   08/1912 – 10/1912 van het s.s. TITAN

*   10/1912 – 02/1913 van het s.s. NEREUS

*   19.. – 19..  

*   1913 – 1929 gezagvoerder op 19 schepen v.d. KNSM  

*   19.. – 19..  

*   1925 – 1934 gezagvoerder op 21 schepen v.d. KNSM  

*   09/1934 – 12/1935 van het s.s. BENNEKOM

*   01/1936 – 05/1936 van het s.s. AMSTERDAM  

*   06/1936 – 10/1937 van het s.s. ALKMAAR  

*   11/1937 – 12/1937 van het pass.schip SIMON BOLIVAR

*   12/1937 – 12/1937 van het s.s. BODEGRAVEN  

*   01/1938 – 02/1938 van het s.s. BREDA  

*   03/1938 – 12/1939  van het s.s. BOSKOOP 

 

Ingaande 01.03.1940 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. 

Zie verslag van de RvdS 1917 – No. 110 – Stranding van s.s. THALIA op 08.08.1917

Zie verslag van de RvdS 1926 – No. 1 – Water in de ruimen te Delfzijl op 27.07.1925 van s.s. AMERSFOORT

 

Rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 10.08.1956

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Balkom, Antonius Franciscus Maria van

Afbeeldingen


Omschrijving: BREDA met open brug
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: BREDA na plaatsring van een stuurhuis op de brug.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Monteny, G.