Inloggen
BREDA - ID 1107


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1915-04-14
Technical Data

Engine Manufacturer: E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 210
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 9 13/16, 15 3/4 & 26 3/8-13
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 257.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 125.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 2: 36.27 Meters Registered
Beam: 6.78 Meters Registered
Depth: 3.04 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-04-14 BREDA
Manager: J.J.A. van Meel (N.V. van Meel's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Stoomschip 'Breda', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHGB

Ship Events Data

1915-00-00: Besteld als CORRIE voor rekening van J. Top, Hoogezand.
1915-04-16: Nieuwsblad van het Noorden 16-04-1915: DELFZIJL, 16 April, Hedenmorgen vertrok van hier naar Rotterdam het nieuwgebouwde stoomschip'Breda', gebouwd op de werf van de heeren E. J, Smit & Zn. te Hoogezand, voor rekening van de heer J, J. A. Meel te Rotterdam.
1917-07-22: Final Fate:
Onderweg van Rotterdam naar Londen met een lading aardappelen op 7 mijl van het lichtschip Noord-Hinder door de Duitse onderzeeboot 'UB 35' aangehouden en door de Duitse 'UB 18' tot zinken gebracht. Alle opvarenden werden gered door een Britse torpedobootjager met nummersein 'F.76'.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Wit, W.K. de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De BREDA, vol met geredde opvarenden van de TUBANTIA.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie
 

AH 230717
De BREDA tot zinken gebracht.
Men seint ons uit Den Haag: Het stoomschip BREDA, van de firma van Meel te Rotterdam, is zondagochtend 7 uur tot zinken gebracht, 7 mijlen ten westen van de Noord Hinder. Alle opvarenden zijn ongedeerd en bevinden zich aan boord van de Noord Hinder. Het loods-transportvaartuig VLISSINGEN is hedenmorgen 4 uur naar de Noord Hinder vertrokken om de bemanning van het stoomschip BREDAaf te halen. Het vaartuig wordt hedenmiddag terugverwacht.

AH 240717
Men seint ons uit Vlissingen: Te ongeveer vijf uur kwam te Vlissingen aan het loods-transportvaartuig VLISSINGEN, aan boord waarvan zich de bemanning bevond van het stoomschip BREDA van de rederij Van Meel te Rotterdam, dat onderweg van Rotterdam naar Londen, geladen met aardappelen, door twee Duitse onderzeeërs werd aangevallen en tot zinken gebracht. Kapitein De Wit en de negen overige leden van de bemanning zijn hier goed aangekomen en dit mag te meer verwondering wekken, als men de bemanning hoort vertellen hoe het gebeurde zich heeft voorgedaan. Het was ongeveer kwart voor zeven toen men zowel aan stuurboord als aan bakboord een Duitse duikboot gewaar werd die beide begonnen zonder enige waarschuwing om het schip te beschieten. Natuurlijk maakten de mannen zich op het schip direct gereed in de boten te gaan en mee te nemen wat bij elkaar gezet was, daar men natuurlijk vooruit wist grote kans te lopen te worden aangevallen. Intussen bleven de Duitsers doorgaan met schieten en onze zegslieden telden niet minder dan 33 schoten. De stukken vlogen rond de in de boten hard weg roeiende zeelieden, die echter wonder boven wonder niet werden getroffen. Maar ondanks het grote aantal schoten bleef het schip drijven. Wel waren er tal van stukken afgeschoten en vlogen de aardappelen door het luchtruim, maar gezonken was het schip nog niet. Eindelijk kostte het de Duitsers nog een torpedo om hun vernielingswerk te voltooien. Toen verscheen een Franse vliegmachine hoven de onderzeeërs, waarop deze spoedig wegdoken. Van uit de vliegmachine werd naar een zestal Engelse torpedojagers geseind; waarvan vijf zich naar de plaats van de torpedering spoedden om te zien of de onderzeeërs daar nog te vinden waren, terwijl de zesde naar de sloepen van de BREDA waarin de mannen reeds anderhalf uur roeiden naar de richting van de Noord Hinder stoomde, waarna de Nederlandse zeelieden werden opgenomen, vriendelijk verzorgd en direct van drank en spijs voorzien. De Engelsen voeren naar de Noord Hinder en brachten de helft van de bemanning van de BREDA, met een van hun sloepen naar het lichtschip, terwijl de andere vijf man met hun boot — de tweede boot van de BRDA was omgeslagen — daar heen roeiden. Aan boord van de Noord Hinder hebben de mannen ongeveer 24 uur vertoefd, tot de VLISSINGEN hen gistermorgen kwam afhalen. Op de Noord Hinder had men alles kunnen waarnemen en toen de Engelsman de zeelieden opnam, meende men dat er gewonden bij zouden zijn, daar zulk opnemen slechte zelden gebeurt. Betrekkelijk in de buurt van de BREDA bevonden zich nog twee andere Nederlandse stoombootjes die men denkt, dat ze aan de onderzeeërs zijn ontkomen.

RN 240717
Het stoomschip BREDAtot zinken gebracht.
Gistermorgen om 7 uur is het stoomschip BREDA op 7 mijlen ten westen van de Noord Hinder getorpedeerd. Alle opvarenden hebben behouden het lichtschip weten te bereiken. De gezagvoerder, kapt. W.K. de Wit, heeft vandaar het gebeurde draadloos geseind aan de directeur, de heer C.E. van Meel. De BREDA mat 257 ton bruto en 125 ton netto en werd in 1915 gebouwd. Zij was op reis van Rotterdam naar Londen met een lading aardappelen. Voor de schade welke ruim een miljoen gulden beloopt, draagt de Regering het risico. De bemanning van het tot zinken gebrachte stoomschip BREDA wordt heden door het transportvaartuig van de Marine van het lichtschip Noord Hinder afgehaald en naar Vlissingen overgebracht.