Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1415.1821.25
deel III, foto 026
CEDULE
Naam schip DOROTHEA
plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 22 maart 1821
type schip tjalk
bouwwerf/verkoper niet vermeld
gevoerd door kapt.
eigenaar/koper Roelf Roelfs Hindrikus, Veendam, enig eigenaar
te voeren door kapt. Roelf Roelfs Hindrikus, in eigendom bevaren
grootte in tonnen 29 lasten of 58 zeetonnen
tuigage / aantal dekken een mast, een dek
afmetingen
kiellegging
tewaterlating gebouwd te Martenshoek
plaats / datum registratie Amsterdam, 20 maart 1821
nummer registratie deel 4, folio 53, verso, vak 6
notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam
prijs
Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838. De cedule is in de kantlijn genummerd 20047
researcher/datum research: ML / 280514
GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Veendam 144.383.1827.16
DVD XLIII-0973
ACTE VERKOOP / KOOP
Naam schip ex- DOROTEA, thans de HERSTELLING
plaats en datum acte koopbrief, Veendam, 10 april 1827
type schip bevaren tjalkschip
bouwwerf/verkoper firma R.& T. Giezen, negocianten te Muntendam, optredende voor Roelf Roelfs Hinderikus, schipper te Wildervank
gevoerd door kapt. Roelf Roelfs Hinderikus
eigenaar/aankoper Berend Egberts Bol en Harm Egberts Bol, beide zeelieden te Veendam
te voeren door kapt.
grootte in tonnen
tuigage / aantal dekken
afmetingen
kiellegging
tewaterlating
plaats / datum registratie
nummer van registratie deel
notaris Mr. Michael van der Tuuk, notaris te Veendam
prijs
Bijzonderheden:
researcher/datum research: ML / 280710
Groninger Archieven Archiefnummer Zuidbroek 146.217.1827.99
DVD LII – 8234 - 8236
CEDULE en KOOPBRIEF
Naam schip ex- DOROTHEA, thans HERSTELLING
plaats en datum acte Veendam, 11 april 1827
type schip tjalk
bouwwerf/verkoper Roelf Roelfs Hinderikus, enig eigenaar
gevoerd door kapt. Roelf Roelfs Hinderikus, in eigendom bevaren
Eigenaar/aankoper Berend Egberts Boll en Harm Egberts Boll, beiden te Veendam, enig eigenaren
te voeren door kapt. Berend Egberts Boll, mede-eigenaar
grootte in tonnen 31 lasten
tuigage / aantal dekken 1 mast, 1 dek
afmetingen
kiellegging
tewaterlating indertijd gebouwd te Martenshoek
plaats / datum registratie Veendam, 12 april 1827
nummer registratie deel 3, folio 11, recto, vak 1
notaris Mr. Michael van der Tuuk, suppliant vrederechter te Veendam
prijs
Bijzonderheden:
Het schip is zittende thans op de werf te Veendam. De koopbrief, gepasseerd op 10 april 1827 voor Mr. Michael van der Tuuk, notaris te Veendam, wordt getoond.
(opm: beide comparanten tekenen zelf als Boll, in de acte wordt nu eens Bol, dan weer Boll geschreven. Zie ook acte Zuidbroek 146.218.1828.31)
researcher/datum research: ML / 070911
Groninger Archieven Archiefnummer Zuidbroek 146.218.1828.31
DVD LII – 8266 - 8270
VERKLARING VAN VERGAAN
Naam schip de HERSTELLING
plaats en datum acte: Veendam, 1 maart 1828
Voor Mr. Berend Trip, vrederechter te Veendam, compareerden:
Berend Egberts Boll, schipper te Veendam, gevaren hebbende het tjalkschip de HERSTELLING, en Harm Egberts Boll, te Veendam, stuurman op hetzelfde schip, dewelken onder ede verklaarden:
- Dat zij op de 10e december 1827 met en benevens Roelf Jans Buisman, wonende te Groningen, die als kok op de HERSTELLING heeft gevaren, doch thans in zijn beroep afwezig is, voor de grietman van de grieterij Schiermonnikoog een verklaring betrekkelijk het verlies van opgemeld schip hebben afgelegd, en dat zij bij deze verklaring bleven persisteren.
- Dat, te Dantzig gelegen hebbende en aldaar een begin gemaakt hebbende met het innemen van de lading, hun schip is geweest hecht, dicht, en wel gekalfaat, de masten en pompen behoorlijk met kragen voorzien en overigens in een alleszins behoorlijke en verantwoordelijke staat om koopmansgoederen over zee te kunnen vervoeren.
- Dat zij ook hun lading behoorlijk hebben geplaatst en verzorgd, hun luiken goed gesloten en met dubbele presenningen voorzien en alles hebben gedaan hetgeen noodzakelijk en verantwoordelijk was.
- Dat zij, toen zij op de 8e december 1827 na het breken van het touw, waaraan zij toen ten anker lagen, andermaal voor hun best anker en touw ten anker gingen.
- Dat de wind hierop zodanig toenam, dat het te duchten was, dat ook dit touw zoude breken en zij daardoor onvoorzien op strand zouden geraken, en schip en lading, lijf en leven verliezen.
- Dat zij het in die omstandigheden, daar er reeds drie voet water in het ruim was, tot behoud van dit alles noodzakelijk oordeelden om hier hun schip op strand te doen lopen, weshalve zij het touw, hetwelk is geweest lang 60 vadem, dik 1 palm, 9 duim, 5 streep (opm: 19½ cm) , hetwelk met het anker, zwaar 122 pond 5 ons, is verloren gegaan, hebben gekapt en aldus het schip bij Schiermonnikoog op strand hebben gezet.
- Dat de bodem van het schip dadelijk bij het stranden weg raakte.
- Dat de eerste comparant zich te Schiermonnikoog adresseerde aan de heer strandvonder Luurt Venema ten einde de nodige assistentie te bekomen en hij dadelijk alles in het werk stelde om onder zijn surveillance de lading uit het schip te doen lossen, zo als dan ook terstond aanstalte daartoe gemaakt is en er ook vervolgens uit hetzelve gelost zijn de navolgende goederen als 224 eikenhouten balken, 187 grenen balken en 94 grenen planken, en 8 doorgezaagde grenen balken, alles opgeslagen in het pakhuis te Schiermonnikoog, behalve het zware hout, dat bij vertrek van de eerste comparant nog in de duinen lag.
- Dat, nadat de lading uit het schip gelost was, de vleet insgelijks daaruit is geborgen geworden, zijnde vervolgens het schip gesloopt, als zijnde hetzelve geheel onherstelbaar, daar reeds bij het stranden het gehele vlak of bodem er was uitgeslagen.
- Dat de schade aan het schip, ons zelf toebehorende, of lading is of nog mocht worden bevonden, niet is veroorzaakt door enig bevorens geweest zijnde gebrek aan het schip of deszelfs toebehoren, noch aan kwade belading, stuwing of verzorging der lading, noch door verzuim, toedoen of achteloosheid van de comparanten, als hebbende zij altijd in alle gevallen goede zeemanschap geoefend , wel op de pompen gepast, en dezelve zo veel doenlijk lens gehouden en de reis zo spoedig mogelijk was voortgezet, maar alleen aan de evenementen hiervoren breder omschreven, en dat zij comparanten zich omtrent de lading eerlijk en getrouw hebben gedragen zonder daarvan het allerminste te hebben geroofd, gestolen of daarmede op enigerlei wijze ter kwade trouw te hebben gehandeld en ook niet te weten, dat zulks door anderen is geschied, direct of indirect.
Waarvan acte.
Veendam, 1 maart 1828
Opm 1: zie ook acte Zuidbroek 146.217.1827.99 van 11 april 1827.
Opm 2: Berend Egberts Boll kocht in 1829 een ander schip, de WELDAAD, zie acte Zuidbroek 146.219.1829.65 van 15 april 1829.
ML / 080911