1967-02-05: |
Onderweg van Mantyluoto naar Kings Lynn in zwaar weer met slagzij verlaten door de bemanning. Omgeslagen. Naar Kappelshamn Bay gesleept. 12-02- 1967 gericht en naar een werf voor reparatie. In 04-1967 weer in de vaart.
Friese koerier 06-02-1967: Westduits schip op Oostzee vergaan. Den Haag (ANP) — Het 499 ton metende Westduitse motorschip Ilse Suhr is zondagochtend op de Oostzee vergaan. Het was van Engeland op weg naar Finland. 1) De 6 opvarenden zijn gered. Noodsignalen van de Ilse Suhr werden door de Zweedse kuststations niet ontvangen door storingen op de betrokken internationale radiofrequentie. Deze zijn volgens de Zweden te wijten aan twee radio-verreschrijvers in Polen, die al eerder deze frequentie hebben geblokkeerd.
Het Vrije Volk 06-02-1967: Duitse coaster in Oostzee vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De 499 ton metende Westduitse coaster Ilse Suhr is zondagmorgen in de Oostzee, dwars van het eiland Gottland, lek geslagen en gezonken. De zes bemanningsleden zijn op het SOS aan boord genomen van het Duitse schip Bremer Reeder. De Ilse Suhr was op weg van Engeland naar Finland. 1)
Opm.: 1) de in de krantenberichten genoemde reis is incorrect. Het schip was met een lading hout onderweg van Mantyluoto naar Kings Lynn.
5 februari 1967: Zo begint een van de grotere opdrachten. Rederi Pilen was betrokken bij de berging. Gekapseisd, bemanning en schip gered. In de winterse Oostzee vond in de nacht van zaterdag op zondag een maritiem ongeval plaats, toen het noodlot voor het West-Duitse motorschip "Ilse Suhr" van 850 dwt ongeveer 18 zeemijl ten noorden van Stenkyrkehuk toesloeg. Sterker nog, schepen in de buurt wisten de hele bemanning te redden en op zondagavond wisten ook de "Achilles” en "Ajax" van Neptunbolaget het schip na een dag hard werken in veiligheid te brengen in Kappelshamnsviken.
Het wrak ligt als een walvis(ondersteboven) in het water buiten Hallshuk "Ajax" sleept en in deze positie assisteert "Achilles" de reis op weg naar Kappelshamnsviken
Om 02.00 uur ging het alarm en werkten Tingstäde en Stockholm radio samen aan deze grote reddingsmissie. Maar er zou helemaal geen alarm komen omdat een Poolse zender de noodgolf (2182) in de Oostzee verstoorde, wat in een apart artikel wordt beschreven. Voor de bergingsschepen was het een race tegen de klok. Op zondag stak de wind op en kon het wrak met een snelheid van 2,5 knopen richting Kappelshamn worden gesleept. Door de weerstand van de bovenbouw en het tuigage onder water ging het langzaam, maar er werd vooruitgang geboekt, hoewel een paar keer de sleepkabels waren verbroken en opnieuw de verbinding moest worden hersteld.
Voor zondagavond was er een stormwaarschuwing afgegeven voor stevige westelijke stormen, maar gelukkig bleef het rustig zodat ze om 21.00 uur Kappelshamnsviken binnenging. Daarna gingen ze voor anker in 30 meter water buiten Gostäde en maandag gaan ze na diverse onderzoeken aan de slag om het schip weer op kiel te krijgen. Het was om 2 uur in de nacht van zondag dat "Ilse Suhr" haar alarmsignaal uitzond met vermelding van haar naam en positie en dat ze een kant van de strijd had. Het Duitse schip "Priamus" was een paar mijl verderop en hoorde de oproep en probeerde het contact te herstellen, maar dat lukte beide keren niet. Geen van de kustradiostations pikte het noodsignaal op, wat normaal gesproken zou zijn gebeurd vanwege de genoemde (Poolse) storing. Maar de "Priamus" versnelde het reddingswerk op zee door Stockholm Radio te bellen en al snel waren alle reddingdiensten in beweging. Tingstäde Radio stuurde nabijgelegen schepen ter plaatse, de reddingsboot van Skärsände ging uit, en in Fårösund was de MUL 16 van KA 3 klaar om te vertrekken. Er werden rode noodsignalen afgevuurd vanaf de "Ilse Suhr", die werden waargenomen door de ferry "Gotland" op weg naar Visby en het schip zette koers naar de plaats van het ongeval. De Kapitein blijft aanboord tot het einde. "Priamus" was ook in contact met het Duitse schip "Ernst de Buhr" dat naar de aangegeven positie ging en ineens kondigde de Deense "Katholm" te midden van al het andere radioverkeer aan dat ze vijf man van "Ilse Suhr" aan boord hadden genomen terwijl de kapitein aan boord bleef . De vloot was een flink eind weggedreven en toen de Denen het wrak bereikten lag ook de Duitse "Bremer Reeder" stand-by bleef om de kapitein bij te staan. Toen de bemanning het schip verliet had het schip 35 gr. slagzij en nam toen toe tot 40 voordat het schip kapseisde. Kort daarvoor was de kapitein gered en aanboord genomen van de "Bremer Reeder". De rest van de bemanning werd met de "Katholm" naar Helsinki gebracht en de kapitein met het andere schip naar Kiel. Het was toen duidelijk dat het schip mogelijk op de lading en de nog aanwezige lucht zou kunnen blijven drijven, en Neptunbolaget werd geïnformeerd. “Achilles” verliet Nynäshamn en was daar om 8 uur. Toen lag het scheepswrak volledig gekapseisd met de achtersteven iets onder het wateroppervlak en de deklading hout dreef in een lange sliert in de wateren tussen Fårö en Sandön. De "Ilse Suhr" bleef op zondag nog steeds drijven en dankzij het goede weer slaagden de bergers erin een sleepverbinding te maken en begonnen ze het gekapseisde schip met een snelheid van 2,5 knopen naar Kappelshamn te slepen. Later op de dag kwamen ook “Ajax” en “Pilen” aan bij het schip. Zoals gezegd was de reddingsboot "Skärsände" op Fårö ook betrokken bij de reddingsmissie voor "Ilse Suhr" maar hoefde uiteindelijk niet te worden ingezet . Het alarm kwam om 2.25 uur en een half uur later was de 5-koppige bemanning aan boord van de boot, die was gelegen in Lutterhorn. De windkracht was ongeveer 8 meter per seconde, maar het werd geleidelijk rustiger en de ijsvorming was onbeduidend, volgens schipper Erik Ekström. Toen we nog een uur te gaan hadden, kregen we te horen dat iedereen gered was en dat reddingswerkers onderweg waren, daarop zijn we teruggekeerd. Het bunkerschip "Piltank" ligt voor anker naast het gekapseisde scheepswrak "Ilse Suhr", in wiens ruim de perslucht uit een compressor wordt gepompt in afwachting van de komst van de bergingskraan. De romp is op 10 februari geheel bedekt met een ijslaag. 10 februari. De pontonkraan is vandaag aangekomen bij het wrak. De voorbereidingen voor de berging van de Duitse "Ilse Suhr" verlopen volgens plan en het volgende dat gaat gebeuren is dat het bergingsschip "Ajax" vandaag vanuit Duitsland arriveert met de pontonkraan voor het lichten en keren van de gekapseisde kuster. Het schip ligt op een diepte van 25 meter en er is continu lucht in de romp gepompt om het drijfvermogen te behouden en zo mogelijk te vergroten. De resterende 200 standaard hout in het ruim komt in dit geval natuurlijk ook goed van pas. Zaterdag werd begonnen het wrak te keren met behulp van zware stroppen, maar toen het donker werd, moesten ze het werk stopzetten, zonder “Ilse Suhr” op de rechte kiel te krijgen. Zondag ging het beter, ze begint naar boven te komen. Het lenspompen is begonnen nu zie je het schip! Het wrak in Kappelshamnsviken, Het West-Duitse 850-tons schip "Ilse Suhr", is nu gekeerd met behulp van de 38 meter hoge speciale kraan "Magnus 2" uit Duitsland.
De hele nacht is er doorgepompt en men hoopt vandaag met behulp van het bergingsvaartuig "Ajax" zowel de pontonkraan als de "Ilse Suhr" richting Hamburg te kunnen slepen. Na verder in de baai voor anker te zijn gegaan, was om 14.30 uur de turn-around voltooid en kon het lenspompen beginnen. Het tuigage van "Ilse Suhr" was vrijwel geheel onbeschadigd, maar de deklading was, zoals verwacht, geheel verdwenen. 14 febr. 1967: Werkzaamheden gaan vandaag verder. Het bergingswerk met de Duitse sleepboot "Ilse Suhr" ging maandag verder met lossen en nawerken evenals voorbereidingen voor de lange sleep naar Kiel. Het is de bedoeling dat “Ajax” zowel het schip als de kraan daar naartoe sleept en naar verwachting vandaag gereed is voor vertrek. |