Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
CALCHAS - ID 1202
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1960
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5057694
Nat. Official Number:
5615 Z AMST 1960
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open
Masten:
Two masts
Rig:
6 derricks, 6 winches
Lift Capacity:
3 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek)
, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
755
Launch Date:
1959-12-12
Delivery Date:
1960-03-03
Technical Data
Engine Manufacturer:
Werkspoor N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
6
Power:
750
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Werkspoor nr. 1514 Type (390x680) 250 rpm.
Speed in knots:
10
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
223.00 Net tonnage
Deadweight:
925.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
64500 Cubic Feet
Bale:
60310 Cubic Feet
Length 1:
64.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
61.52 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.84 Meters Breadth, moulded
Depth:
5.80 Meters Depth, moulded
Draught:
3.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-00-1982
Type:
Shiptype/category changed
Omschrijving:
Omgebouwd tot veetransportschip.
Ship History Data
Date/Name Ship
1960-03-03
CALCHAS
Manager:
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PDIC
Date/Name Ship
1973-05-25
CALCHAS
Manager:
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Nieuwe Kustvaart Maatschappij B.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PDIC
Date/Name Ship
1978-03-22
RABUNION XIV
Manager:
Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zaido
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar:
Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zaido
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign:
ODDU
Date/Name Ship
1991-00-00
RABUNION XIV
Manager:
Farouk Rassem Wazzi Moukahal
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar:
Farouk Rassem Wazzi Moukahal
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign:
ODDU
Date/Name Ship
1992-00-00
RABUNION XIV
Manager:
Union Commercial Company (Ahmed Zaido, Aleppo en Farouk Moukahal)
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar:
Union Commercial Company (Ahmed Zaido, Aleppo en Farouk Moukahal)
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign:
ODDU
Ship Events Data
1959-12-14:
NvhN 14-12-1959: Tewaterlating m.s. Calchas. Bij E. J. Smit & Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Calchas. dat wordt gebouwd voor rekening van de KNSM te Amsterdam. De Calchas is van het open-shelterdektype. meet ca. 950 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 64.84 m lengte tussen de loodlijnen 59.74 m. breedte 9.80 m. en holte 3.74/5.79 m. De beladen diepgang bedraagt 3.69 m. De voortstuwing zal geschieden door een 750 p.k. motor (250 omw. per min.). De ruimen van het schip kunnen mechanisch worden geventileerd. De Calchas wordt gebouwd met rjsversterking en heeft twee koelvrieskamers. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. Calchas, eveneens voor rekening van de KNSM.
De Tijd/De Maasbode 14-12-1959: Nieuw kustvaartuig voor K.N.S.M. Westerbroek, 14 dec. — Bij E. J. Smit en Zoons Scheepswerven in Westerbroek bij Groningen is zaterdag het in aanbouw zijnde nieuwe kustvaartuig Calchas voor de K.N.S.M. te water gelaten. De doopplechtigheid werd verricht door mevr. G. H. Le Poole-van der Jagt, echtgenote van een der adjunctdirecteuren van de K.N.S.M . De Calchas is het twaalfde schip van een serie van 14 motorvrachtschepen, die in opdracht van de K.N.S.M. door diverse scheepswerven in ons land worden gebouwd.
1960-02-27:
Als CALCHAS, zijnde een stalen motorschip, groot 1414.52 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 19-02-1960 no. 11674, liggende te Westerbroek, door M. Alberts, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5615 Z AMST 1960 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant brughuis, 9.05 m. uit de hekplaat, 0.40 m. uit de lengteas, 1.33 m. boven dek.
1960-03-05:
NvhN 05-03-1960: Proefvaart m.s. Calchas. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Calchas. dat bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de KNSM te Amsterdam, De Calchas is van het open-shelterdektype. meet ca. 950 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a 64.84 m., lengte tussen de loodlijnen 59.74 m., breedte 9.80 m. en holte 3.74/5.79 m. De beladen diepgang bedraagt 3.69 m. De voortstuwing geschiedt door een 750 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. De Calchas is gebouwd met ijsvèrsterking en heeft twee koelvrieskamers. Het schip werd gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register of Schipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1964-03-12:
Het Vrije Volk 12-03-1964: Binnenschip zinkt op 't IJ. Amsterdam (ANP) — Woensdagnacht omstreeks twee uur is op het Binnen IJ in Amsterdam het 100 ton grote binnenschip Goede Verwachting in aanvaring gekomen met de zeegaande kustvaarder Calchas van de KNSM. Het met tegels geladen, niet verzekerde binnenschip, dat in dezelfde richting voer, raakte lek en zonk in de IJhaven. De twee opvarenden, de gebroeders Jan en Willem Boon uit Giessendam- Hardinxveld, werden door vletterlui van boord gehaald. De vermoedelijke oorzaak van de aanvaring is volgens de rijkspolitie te water het uit het roer lopen van het binnenschip. De kustvaarder, die geen schade opliep, vervolgde na enig oponthoud in verband met het onderzoek de reis.
Het wrak, waarboven de havendienst een boei heeft geplaatst, levert noch gevaar noch enige belemmering voor de scheepvaart op.
De Telegraaf 13-03-1964: Binnenschip zinkt in het IJ. Amsterdam, donderdag. In de afgelopen nacht is op het Binnen-IJ het 100 ton metende binnenvaartuig “Goede Verwachting" in aanvaring gekomen met de kustvaarder ms.”Calchas'' van de K.N.S.M. en gezonken. De twee opvarenden van het binnenschip werden bijtijds door vletterlui van boord gehaald. Beide schepen voeren in de richting van het Noordzeekanaal. Het binnenschip dat geladen was met tegels kwam vermoedelijk doordat het uit het roer liep in aanvaring met de kustvaarder. Het schip stootte lek en zonk op ongeveer 50 meter uit de wal van de Oostelijke Handelskade. Te hulp geschoten vletterlui zetten schipper Jan Boom uit Giessendam- Hardinxveld en zijn broer Willem aan wal. Het binnenvaartuig was niet verzekerd.
1992-04-20:
Final Fate:
Onderweg, met een lading schapen en rundvee, van Constanza naar Tartous in Syrië ten gevolge van een aanvaring in dichte mist met het ms. 'Bazias I' gezonken bij Canakkale in de Dardanellen. Al het vee en twee bemanningsleden kwamen hierbij om het leven.
Afbeeldingen
Omschrijving:
CALCHAS proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Calchas 1960.
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Duncan, Alex
Omschrijving:
Calchas 1960.
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
Calchas 1960.
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
CALCHAS
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
CALCHAS
Collectie:
-
Vervaardiger:
Mol, J. (Han)
Omschrijving:
CALCHAS, 22.5.1975
Collectie:
-
Vervaardiger:
Cranfield, Malcolm
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
RABUNION XIV
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Terug naar het overzicht