Inloggen
CALLISTO - ID 1208


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-07-18 / 1894-03-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 177
Launch Date: 1888-06-09
Delivery Date: 1888-07-27
Technical Data

Engine Manufacturer: William Doxford & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 525
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (18 , 29 & 48 - 33)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1721.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1272.00 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 119000 Cubic Feet
Bale: 109000 Cubic Feet
 
Length 1: 76.21 Meters Registered
Beam: 10.97 Meters Registered
Depth: 5.89 Meters Registered
Draught: 4.30 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-07-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: CALLISTO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hudig Veder
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-07-18, uitreiking zb138-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-07-27 CALLISTO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHPR

Date/Name Ship 1894-00-00 MUSQUES
Manager: Ramon De La Sota, Bilbao, Spain
Eigenaar: Ramon De La Sota, Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bilbao / Spain

Date/Name Ship 1899-00-00 MUSQUES
Manager: Compañiá Naviera Sota Y Aznar, Bilbao, Spain
Eigenaar: Compañiá Naviera Sota Y Aznar, Bilbao, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bilbao / Spain

Date/Name Ship 1908-00-00 CABO HIGUER
Manager: Ybarra y Compania S.A., Sevilla (Spain), Spain
Eigenaar: Ybarra y Compania S.A., Sevilla (Spain), Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Sevilla (Spain) / Spain

Ship Events Data

1888-06-09: Building History
NRC 150688. Rotterdam, 14 juni. De 9e juni is te Sunderland te water gelaten het stoomschip CALLISTO, lang 250 breed 36 en 18 voet 3 duim hol. Gemeld stoomschip is van staal gebouwd en zal 2400 ton dood gewicht kunnen laden. De machines, mede aan de werf van de scheepsbouwmeester de heren Wm. Doxford and Sons vervaardigd, zijn van het triple expansiesysteem. Het stoomschip waarop al de verbeteringen voor de scheepsbouw zijn toegepast, werd aangekocht door de heren Hudig & Veder te Rotterdam en is bestemd dienst te doen als general trader.
1888-07-29: NRC 290788. Rotterdam, 28 juli. Volgens particulier bericht van de rederij van het stoomschip CALLISTO, kapt. Posthumus, is genoemd schip na gedane proeftocht gisteren van Sunderland naar Lissabon vertrokken.
1928-05-00: Final Fate:
De ‘CABO HIGUER’ is in mei 1928 uit de vaart genomen; de machine werd uit het schip gehaald dat sindsdien als hulk te Sevilla werd gebruikt. Deze hulk werd in 1934 te Mahón (Menorca) gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.O.Posthumus als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1882 van het ijzeren 3/m schip “Nestor”, gebouwd in 1867 te Kinderdijk, 1579 ton o.m., varend voor L.Smit te Kinderdijk. De machine is uitgenomen (kennelijk had het schip hiervoor enig stoomvermogen). Het schip werd in 1882 verkocht naar Hamburg;

*    1884 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1889 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1890 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1896 van het stalen schroefstoomschip “Celaeno”, gebouwd in 1894 te Sunderland, 2760 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Posthumus, H.O.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Oostveen als gezagvoerder gedurende:

*    1889 van het schroefstoomschip “Echo”, gebouwd in 1883 te Slikkerveer, 981 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam. Het schip werd in 1889 verkocht naar Danzig;

*    1890 t/m 1894 van het stalen schroefstoomschip “Callisto”, gebouwd in 1888 te Sunderland, 1721 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1895-1896 van het stalen schroefstoomschip “Theano”, gebouwd in 1890 te Slikkerveer, 1700 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam;

*    1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Arundo”, gebouwd in 1890 te Wallsend, 1800 ton n.m., varend voor Hudig & Veder te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Oostveen, F.

Afbeeldingen


Omschrijving: als MUSQUES
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten