Inloggen
CALYPSO - ID 1234


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 111
Launch Date: 1911-07-26
Delivery Date: 1911-09-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (21 1/4 , 33 & 56 3/4 - 39 1/2)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2258.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1415.00 Net tonnage
Deadweight: 3091.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 171000 Cubic Feet
Bale: 159000 Cubic Feet
 
Length 1: 95.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 91.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.85 Meters Registered
Depth: 5.84 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 0 0 0 70 78
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-09-16 CALYPSO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHPV
Additional info: Call sign from 1934: PDIU

Date/Name Ship 1941-11-11 NORMA
Manager: J.H. Schuldt, Blankenese, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1911-09-16: RN 190911
Nieuwediep, 16 september. Het Nederlandse stoomschip CALYPSO, gezagvoerder L. Posthumus, van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam, gebouwd door de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam, heeft heden ter rede van Texel proef gestoomd en zeer goed voldaan. De behaalde vaart bedroeg ruim 11 mijl. Na afloop van de proeftocht heeft het schip zijn eerste reis aanvaard naar de Middellandse Zee, met eerste bestemming Tunis.
1927-05-12: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 548 Z AMST 1927
1940-05-00: De ‘CALYPSO’ in mei 1940 te Amsterdam in reparatie liggend, kon bij de Duitse inval niet meer wegkomen. Aanvankelijk werd zij daar gebruikt voor de opleiding van stuurmansleerlingen, doch in het najaar van 1941 werd zij door de Duitsers gevorderd en op 11 november 1941 onder Duitse vlag in dienst gesteld.
1941-12-27: Final Fate:
Als 'Norma' door twee Britse destroyers (HMS ONSLOW en HMS ORIBI) bij Noorwegen beschoten in pos 61.47. N - 05.09. O. en bij Vaagsoy aan de grond gezet. In 1952 zal het wrak worden gelicht en vervolgens in Stavanger worden gesloopt door Stavanger Skips Ophugnings Co. A/S.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Posthumus, L.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

H.C. werd geboren op 18.09.1873 te Amsterdam als z.v. Hermanus Berkhout (leraar m.o.) en Machteld Snoek.

H.C. (29) (stuurman) trouwde op 27 nov. 1902 te Amsterdam met Liena Wilhelmina Schenk (33) – geb. 07.05.1869 te Oude Pekela – d.v. Willem Schenk (directeur v.e. weeshuis) en Trijntje Boonstra. – 

Liena Wilhelmina overleed op 26.09.1946 te Naarden (77).

H.C. overleed op 12 mei 1947 te Naarden (73).

 

Kinderen

-   Herman – geb. 06.10.1903 te A’dam.

-   Tine Machteld – geb. 06.04.1905

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart in december 1891.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 17/18 juli 1894 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in febrari 1898 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1907 – 07/1908  gezagv. van het s.s. POMONA – geb. in 1896 

*   07/1908 – 11/1909  gezagv. van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   11/1909 – 04/1910  gezagv. van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   04/1910 – 03/1913  gezagv. van het s.s. VULCANUS – geb. in 1907

*   03/1913 – 08/1916   gezagv. van het s.s. CALYPSO – geb. in 1911

*   08/1916 – 05/1917  gezagv. van het s.s. URANUS – geb. in 1906

*   05/1917 – 04/1919  gezagv. van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 1914

*   04/1919 – 04/1921  gezagv. van het s.s. CERES – geb. in 1919

*   04/1921 – 05/1922  gezagv. van het s.s. HAARLEM – geb. in 1920

*   05/1922 – 12/1928  gezagv. van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920

 

Herman Cornelis Berkhout ging op 1 januari 1929 met pensioen. Het pensioen was ƒ 2.592 gulden per jaar.

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. – Op 01.01.1929 gepensioneerd.


De overlijdensadvertentie staat in het Alg.H.blad van 14.05.1947

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Berkhout, Herman Cornelis

 

Familiegegevens en opleiding

 

Gerrit werd geboren op 16 febr. 1863 te Harlingen z.v. Hendrik Jongman (stuurman) en Klaaske Bos.

Gerrit (42) (zeeman) trouwde op 01 mrt. 1905 te Utrecht met  Carolina Wilhelmina Cecilia von Herzberg (32) - geb. 04 febr. 1873 te Utrecht -  d.v. Arthur Guido von Hertzberg (portier) en Catharina Maria van Hecke

Carolina Wilhelmina Cecilia von Hertzberg was gescheiden van Johannes Jacobus Vink.

Carolina Wilhelmina Cecilia von Hertzberg overleed op 25.06.1949 te Muiden (76)

Gerrit overleed op 18 dec. 1921 op zee verdronken aan de westkust van Zuid-Amerika (58).

(Overlijdensadvertentie in De Telegraaf van 24.12.1921)

 

Kinderen

Arthur Guido (1906 – 1960)

Carolina Wilhelmina Cecilia (Lidy) (1908 – 1969)

Gerda Jantina Hendrika (1910 – 2000)

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in november 1888 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 11.11.1891 te Amsterdam.

Doorliep de rangen bij de K.N.S.M. en werd in 1904 gezagvoerder van het s.s. AURORA.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1904 – 08/1904 van het s.s. AURORA      – geb. in 1898

*   08/1904 – 08/1904 van het s.s. BERENICE   – geb. in 1864

*   08/1904 – 08/1905 van het s.s. NIOBE          – geb. in 1902

*   08/1905 – 03/1906 van het s.s. MARS           – geb. in 1880

*   03/1906 – 12/1906 van het s.s. OBERON      – geb. in 1890 

*   12/1906 – 02/1907  van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906

*   02/1907 – 10/1907  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1870

*   10/1907 – 12/1907  van het s.s. MINERVA    – geb. in 1880

*   12/1907 – 06/1908  van het s.s. CASTOR       – geb. in 1895

*   06/1908 – 09/1909  van het s.s. NEPTUNUS  – geb. in 1906

*   09/1909 – 11/1909  van het s.s. TITAN           – geb. in 1891

*   11/1909 – 07/1911  van het s.s. VENUS          – geb. in 1907

*   07/1911 – 11/1911  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   11/1911 – 02/1912  van het s.s. POLLUX       – geb. in 1909

*   02/1912 – 03/1912  van het s.s. FLORA          – geb. in 1894

*   03/1912 – 09/1912  van het s.s. AMOR           – geb. in 1911

*   09/1912 – 10/1916  van het s.s. POLLUX        – geb. in 1909

*   10/1916 – 01/1917  van het s.s. CALYPSO     – geb. in 1911                                                                                                         

*   01/1917 – 01/1919  van het s.s. MERCURIUS – geb. in 1909

*   01/1919 – 04/1919  van het s.s. CERES           – geb. in 1908

*   04/1919 – 09/1920  van het s.s. JASON           – geb. in 1912

*   09/1920 – 12/1920 van het s.s. DELFT            – geb. in 1919

 

De Telegraaf  24.12.1921

 

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Jongman, Gerrit Jan

Familiegegevens en opleiding

 

Daniel werd geboren op 28 jan. 1878 te Amsterdam als z.v. Jan Klok (boekhouder) en Anna Jacoba Koedijk.

De moeder overleed in okt 1887 en Daniel werd geplaatst in het Burgerweeshuis te A’dam.

D. trouwde op ??  met Maria Luise Emilie Lück (geb. 06.11.1887 te Stettin) d.v. Franz Lück (stuwadoor) en Luise Redtmann.

Maria Luise Emilie Lück overleed op 03.03.1928 te Haarlem (40).

D. (51) hertrouwde op 24 mei 1929 te Heemstede met Maria Hendrika Dominica Wilhelmina Kievits (47) – geb. te Amsterdam – d.v. Josephus Johannes Kievits en Francisca Hendrika Holm. 

Maria Hendrika Dominica Wilhelmina Kievits overleed op 12.02.1960 te Heemstede (78).

Daniel overleed op 07 sept.1963 te Heemstede (85). (overlijden-advertentie in het Alg. H.blad van 10.09.1963)

 

Levensloop

Daniel werd op 7 augustus 1893 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Zijn voogd was J.F. Westerhoff en toeziend voogd J.B. Paris, makelaar wonende Noorderstraat, A’dam.

De bepalingen werden getekend door H.H. Regenten van het Burgerweeshuis te Amsterdam.

Op 05 sept. 1896 werd hij geplaatst als stuurmansleerling op het s.s. MARS, kapt. Binkhorst. Gage F 10,- 

13 jan. 1897 terug van de reis met goed attest. Jan. 1897 geplaatst op hetzelfde schip en terug van de reis op 14 mei 1897. 18 mei 1897 geplaatst op hetzelfde schip en 09 sept. 1897 terug van de reis met goed attest. 23 dec. 1897 voldoend examen afgelegd als 3e stuurman voor de Grote Stoomvaart met 3 talen. Eervol ontslagen met goed attest voor bekwaamheid, goed gedrag en goede getuigschriften.

Daniël ging varen bij de K.N.S.M. en doorliep alle rangen op diverse schepen van deze Maatschappij, waarna hij als kapitein op diverse schepen voer. In 1920 kreeg hij voor het eerst het bevel over een passagiersschip. In 1930 werd hij gezagvoerder en commodore van de vloot toen hij het gezag kreeg over het nieuwgebouwde passagiersschip COLOMBIA. Waarop hij op 1 april 1938, na 42 jaar in dienst van de K.N.S.M. en 18 jaar op de COLOMBIA gevaren te hebben op 60-jarige leeftijd met pensioen ging. Hierna heeft deze kapitein nog wel als proefvaart gezagvoerder van Amsterdamse nieuwbouwschepen gevaren, o.a. op de proefvaart van de VIACHESLAV MOLOTOV, een schip voor Russische rekening dat gebouwd werd door de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam.

Kinderen

Frans Daniel – geb. 09.02.1912 te A’dam
Jacoba Luise – geb. 09.02.1912 te A’dam
 

De schepen van de kapitein

 

*   09/1912 – 10/1913  Gezagv. van het s.s. JUNO                – geb. in 1908

*   10/1913 – 12/1913  Gezagv. van het s.s. VESTA             – geb. in 1907

*   12/1913 – 07/1914  Gezagv. van het s.s. JUNO                – geb. in 1908

*   07/1914 – 04/1915  Gezagv. van het s.s. BACCHUS        – geb. in 1911

*   04/1915 – 10/1916  Gezagv. van het s.s. AMOR               – geb. in 1911

*   01/1916 – 01/1917  Gezagv. van het s.s. MERCURIUS   – geb. in 1909

*   01/1917 – 02/1918  Gezagv. van het s.s. CALYPSO        – geb. in 1911

*   02/1918 – 08/1920  Gezagv. van het s.s. SATURNUS     – geb. in 1909

*   08/1920 – 01/1921  Gezagv. van het s.s. TRITON            – geb. in 1913

*   01/1921 – 09/1921  Gezagv. van het s.s. JAN VAN NASSAU  – geb. in 1913

*   09/1921 – 04/1922  Gezagv. van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   04/1922 – 07/1922  Gezagv. van het s.s. STUYVESANT          – geb. in 1918

*   07/1922 – 12/1927  Gezagv. van het s.s. VAN RENSSELAER – geb. in 1920

*   12/1927 – 09/1930  Gezagv. van het s.s. VENEZUELA            – geb. in 1915

*   09/1930 – 04/1938 van het ms COLOMBIA                              – geb. in 1930

Ingaande 1 april 1938 gepensioneerd. Pensioen bedraagt f 2.400,- per jaar.

Foto Collectie Nat. Archief 
 

AH 23.10.1930 

Verslag van de proefvaart van het m.s. COLOMBIA – gezagvoerder D. Klok.

 

AH 14.10.1932

COLUMBIA EERT EEN NEDERLANDSCHEN GEZAGVOERDER. Militair ordeteken uitgereikt aan kapitein D. Klok van het m.s. „Colombia”.

Men schrijft ons uit Santa Marta: Op 14 September jl. is alhier aan de heer D. Klok, gezagvoerder van het motorschip COLOMBIA van de K. N- S. M. het ordeteeken van officier in de „orden de la cruz de Boyaca" uitgereikt, welke onderscheiding hem de regering van de republiek Columbia had toegekend. De 17e december 1930, toen de COLOMBIA op haar eerste reis Santa Marta aandeed als eerste passagiersschip in de „Colon-Lijn", was de dag, waarop het honderd jaar was geleden, dat Simon Bolivar, de vrijheidsheld van deze landen (Columbia, Venezuela, Ecuador, Bolivia) gestorven was, welk feit in Columbia plechtig werd herdacht en bij welke gelegenheid de president van Columbia gast was aan boord en door de etat-major werd deelgenomen aan de plechtigheid, welke voor een deel in en nabij het huis, waar Simon Bolivar had geleefd, zich afspeelde. Op 14 september jl. heeft kapitein Klok, vergezeld van de etat-major uit naam van het Nederlandsche volk een krans gelegd aan de voet van het standbeeld van Simon Bolivar. Des namiddags werd hem het ordeteken uitgereikt. Daar deze decoratie een militaire is, waren vele officieren en troepen in militair verband aanwezig. Na deze plechtigheid was er een officiële receptie aan boord, gevolgd door een officieel diner, terwijl de avond met een bal werd besloten.

 

AH 02.03.1938

Commodore van de vloot der K.N.S.M. verlaat de dienst. Gistermiddag beëindigde kapitein D. Klok, gezagvoerder van het motorschip COLOMBIA, zijn laatste reis van Amsterdam naar de West en terug. EEN GELUKKIGE VAART, 42 JAAR LANG! Zonder kaarten eens den Atlantische Oceaan overgestoken. 

Toen gistermiddag om kwart voor tweeën het motorpassagiersschip COLOMBIA veilig en wel aan de Surinamekade gemeerd lag en kapitein D. Klok zich van de brug af weer kon terugtrekken in zijn geriefelijke ruime hut, die nu de gebruikelijke wandversieringen miste, moet het hem wel heel even vreemd te moede zijn geworden: de 98e reis van West-Indië naar Amsterdam was voltooid en hij wist, dat het zijn laatste zou zijn. Over twee weken nl. gaat de commodore van de vloot van de K.N.S.M. van zijn pensioen genieten. Na bijna 42 dienstjaren geeft de thans zestigjarige gezagvoerder zijn werk over in de handen van zijn opvolger. Kapitein Klok is het type van de robuuste, rondborstige zeeman: zwaar gebouwd, gebruinde kop, weerbarstige haren. Zo is hij in de loop der jaren geworden, zo hebben duizenden passagiers van de mailboten van de K.N.S.M. hem gezien, zo hebben zeer velen van de waterkant in talrijke havens hem leren kennen. Maar zo is hij natuurlijk niet altijd geweest. Vijftig jaar geleden was de thans scheidende commodore een van de jeugdige bewoners van het Amsterdamse Burgerweeshuis: een kleine jongen, die zeeman wilde worden en... die het zou worden! Want vijf jaar later werd zijn naam geschreven in het leerlingen-register van de Kweekschool voor de Zeevaart hier ter stede. Dit was het begin van de lange levensweg, die een eervolle loopbaan zou worden. 

Van stuurmansleerling.... Drie jaar later verliet de toen achttienjarige stuurmansleerling D. Klok de school om op een vrachtschip van de K.N.S.M. zijn eerste reis te gaan maken. In september 1896 leerde hij de praktijk van het zeemansleven kennen; het was een praktijk, die hem niet afschrikte. Integendeel! De jonge Klok bleek een zeeman in hart en nieren te zijn. Hij deed zijn werk goed, hield met vrucht zijn studie bij en doorliep de achtereenvolgende rangen in een betrekkelijk snel tempo. Op 12 oktober 1909 immers, dertien jaar na zijn eerste reis, had hij reeds de kapiteinsrang behaald. 

Eén-en-dertig jaar was hij toen nog maar. Van die dag af was het schip, waarop hij voer, zijn schip. Onder zijn bekwame leiding trok het van haven tot haven, langs de kusten van de Oostzee en van de Middellandse Zee, naar Afrika en naar Centraal- of Zuid-Amerika. Overal kwam hij zo langzamerhand. D.w.z. overal behalve in de Oost. Daar plegen de schepen van de vloot van de K.N.S.M. niet naar toe te varen en aangezien kapitein Klok zijn heil nimmer bij een andere maatschappij heeft gezocht, is hij zijn ganse leven aan deze zijde van de aardbol gebleven. Wat ondertussen niet wegneemt, dat hij een respectabel aantal havens en landen en volkeren heeft leren kennen. Ook tijdens de oorlogsjaren bleef hij zijn schepen van de ene haven naar de andere brengen. Plezierig was het niet altijd in die dagen en gemakkelijk nog minder, maar elke reis werd toch zonder ongelukken volbracht. Eén keer gebeurde het, dat hij zonder kaarten Huelva moest verlaten met bestemming Baltimore; op het laatste ogenblik had de rederij opdracht gegeven de route te wijzigen. Zij stuurde alle benodigde papieren, maar geen kaarten. En die waren er ook nergens te krijgen, afgezien dan van een zeilvaart voor de Spaanse kust. Zo werd dan deze avontuurlijke reis over de Atlantische Oceaan aanvaard zonder het meest onmisbare hulpmiddel, dat de zeeman doorgaans ten dienste staat. „Ik voelde mij alsof ik de reis van Columbus herhalen moest", zei kapitein Klok toen hij ons daarover het een en ander vertelde. „En gelukte het?" vroegen wij. „Wij kwamen kalm voor Baltimore aan, maar wij lieten de loods veiligheidshalve verder buitengaats komen dan hij ooit geweest was. De man begreep er niets van, maar toen wij hem in de kaartenkamer brachten, werd het hem duidelijk." De oorlog ging voorbij en de wereldscheepvaart herstelde zich van haar ontwrichtingen. Kapitein Klok bleef varen. Lange reizen maakte hij soms, van acht & negen maanden. En meermalen was hij niet langer dan twee of drie dagen tussen reizen in te Amsterdam. Zo naderde 1920, het jaar waarin de Maatschappij voor het eerst een passagiersschip aan de hoede van kapitein Klok toevertrouwde. Dit betekende tevens, dat hij van dat ogenblik af op de West zou blijven varen in geregelde dienst. Het leven van de aarts zwerver werd daarmee in meer regelmatige banen geleid. ....tot commodore! Van dat jaar af volgden de reizen elkaar op met de regelmaat van — de woordspeling zij niet misverstaan — een klok. Volgens een vast rooster uit en thuis, op de datum, ja dikwijls zelfs op het uur nauwkeurig in de tussenhavens. Kapitein Klok werd allengs in de vele Zuid- en Centraal-Amerikaanse havens, die de mailboten van de K.N.S.M. aandoen, een geziene figuur. Hij kreeg er vrienden overal langs den waterkant. Hij was het ook, die in 1932 de eerste reis maakte met het motorschip COLOMBIA, sindsdien het vlaggenschip van de K.N.S.M. Op die reis deed hij ook Santa Marquez aan, waar toen juist het feit werd herdacht, dat de grote bevrijder Simon Bolivar honderd jaar geleden was gestorven. De regering van de republiek Columbia liet toen de gezagvoerder van het Nederlandse passagiersschip, welks maatschappij sedert jaar en dag zulk een goede verbinding onderhoudt tussen de republiek en de grote havens van West-Europa, delen in de feestvreugde door hem te benoemen tot officier in de orde van Boyaca. Het Columbiaanse ereteken sierde sedertdien de kapiteinshut van de COLOMBIA. Met de benoeming tot gezagvoerder van het vlaggenschip was kapitein Klok commodore van de vloot van de K.N.S.M. geworden. De eerste reis met dit schip naar de West en terug was zijn 69ste; de laatste, die vandaag eindigde, was de 98ste. Bijna dus heeft hij het honderdtal volgemaakt. Toen wij de kapitein vanmiddag, onmiddellijk na de aankomst, even opzochten aan boord van zijn schip, troffen wij hem in zijn hut, waarvan de wanden leeg waren. De koffers stonden gepakt, 't Was of er iemand ging verhuizen. En eigenlijk was dat ook zo; een zeeman, die de zee den rug toekeert, verhuist naar de vaste wal, ook al neemt hij dan zijn intrek in dezelfde woning, die hij jaren geleden reeds voor zich en zijn gezin heeft ingericht. Verreweg het grootste deel van zijn leven heeft hij op zee doorgebracht, aan boord van zijn schip, binnen de vier wanden van zijn hut gewoond. Wij vroegen de commodore ons het een en ander te vertellen over zijn loopbaan, maar zijn antwoord was sober, gelijk het woord van een zeeman doorgaans is: Gelukkige vaart. „Ik heb een gelukkige vaart gehad, mijn hele leven. Geen ongelukken, geen zware averij." „Hoe was de laatste reis?" vroegen wij. „Het weer was vrij slecht, maar de stemming aan boord was goed. Uit- en thuisreis waren volgeboekt: meest Engelse toeristen, die Havanna bezochten. Zowel van de passagiers als van alle andere opvarenden heb ik deze reis veel attenties ondervonden. Zij hebben deze reis voor mij tot een plezierige reis gemaakt. Ook in de havens, die wij aandeden, heb ik veel attenties ontvangen van allerlei mensen. Iedereen was hartelijk. Ik heb gemerkt, dat ik veel vrienden heb achter gelaten " Ondertussen was aan boord de lossing begonnen. Er kwam nog even een matroos binnenlopen, die zijn kapitein de hand kwam drukken ten afscheid. Over twee dagen gaat de COLOMBIA verder naar Hamburg om op zondag 13 maart terug te keren op het IJ. Dit korte reisje zal nog gemaakt worden onder leiding van kapitein Klok. Daarna verlaat hij zijn schip voorgoed.

De Standaard 01.05.1940
Kapitein D. Klok was gezagvoerder op de proefvaart van de VIACHESLAV MOLOTOV, een schip voor Russische rekening dat gebouwd werd door de Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam.

 

 

 

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Klok, Daniël

Familiegegevens

 

Nan Arie werd geboren op  20 juni 1880 te Schagen als z.v. Hendrik de Boer (logementhouder) en Grietje Noë.

N.A. (25) (stuurman) trouwde op 05 jan. 1906 te Zwolle met Hendrika Wilhelmina Haasters (23) – geb, 24.02.1882 te Amsterdam – d.v. Johannes Cornelis Haasters en Jannette Hermana Joanna Former.

Hendrika Wilhelmina Haasters overleed op 23.11.1946 te Vinkeveen en Waverveen (64).

N.A. (gezagvoerder) overleed op 17 okt. 1922 te Zandvoort (42).

 

Opleiding

Nan Arie werd ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op 12 aug. 1895. Beide ouders waren toen al overleden. Voogden waren de Regenten van het Gereformeerd Weeshuis te Schagen.

Na een 3-jarige opleiding werd hij geplaatst op het 3-mast schip BURGEMEESTER JHR. COENEN, kapt. Gotthelp. Gage 10 gulden. Op 22 oktober 1899 terug van de reis met zeer goed attest.

Kwam op 15.06.1900 in dienst bij de K.W.I.M. als asp. officier. Deed dienst op de pass.schepen van de Mij.

Werd al op 6 juli 1911 dienstdoend gezagvoerder op het s.s. PRINS WILLEM V.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeil- en stoomvaart, met 3 talen, op 27 april 1900 te A’dam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in juni 1903 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 10 oktober 1906 te Rotterdam.

 

Kinderen

-   Willem Hendrik – geb. 18.11.1906 te A’dam.

-   Nan – geb. 04.04.1916 te Zandvoort.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1911 – 01/1912 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897 

*   09/1912 – 04/1913 van het s.s. PRINS WILLEM V – geb. in 1897

*   12/1913 – 10/1914 van het s.s. PRINS FREDIK HENDRIK – geb. in 1904

*   10/1914 – 03/1915 van het s.s. PRINS MAURITS – geb. in 1900 

*   03/1915 – 07/1915 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902 

*   07/1915 – 1916  van het s.s. LODEWIJK VAN NASSAU – geb. in 1913

*   10/1916 – 04/1918 van de s.s. COMMEWIJNE en PR.WILLEM I  

*   02/1919 – 01/1921 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902 

*   01/1921 – 03/1921 van het s.s. STUYVESANT – geb. in 1918

*   06/1921 – 07/1921 van het s.s. CALYPSO – geb. in 1911

Hierna ziek aan de wal en op 17 oktober 1922 overleden.

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.W.I.M. en later bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1914 – No. 6 – Brand a/b en stranding JAN VAN NASSAU op 05.11.1913 als 1e stm.

 

Rouw advertentie in de De Telegraaf van 18-10-1922

 

Datum vanaf: 1921
Kapitein: BOER, Nan Arie de

Familiegegevens

 

Jan Pieter werd geboren op 26 mei 1877 te Vlaardingen als z.v. Jan van der Borden (zeilmaker) en Helena Blijenburg.

J.P. (26) (2e stm. KWIM) trouwde op 24.09.1903 te Amsterdam met Grietje Schol (25) – geb. 18.01.1878 te Anjum – d.v. Jacob Schol (rijksambtenaar) en Trijntje Buwalda.   - Grietje Schol overleed op 12.01.1961 te Bloemendaal (82). Graf: Alg. Begraafplaats te Bloemendaal.

J.P. overleed op 07 juli 1960 te Bloemendaal (83). 

 

Kinderen

-    Jan Pieter - geb. 21.11.1904 te Amsterdam.

-    Jacob        - geb. 05.12.1907 te Amsterdam.

 

Opleiding

Jan Pieter werd op 08.08.1892 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam voor een 3-jarige opleiding, die wegens ziekte 4 jaar duurde, waarin hij verscheidene prijzen behaalde in verschillende vakken en voor bijzonder goed gedrag.

Hij werd op 18.08.1896 geplaatst als lichtmatroos op het 3-mast schip JOHANNA, kapt. P. Helle, naar Java, gage 10 gulden. Op 20.09.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart met 3 talen op 17.11.1897 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart, programma B, op 16.12.1897 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart, programma A, op 17.12.1897 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart, programma A, in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart, programma A, op 11 mei 1904 te Rotterdam.

 

Kwam op 13.01.1898 in dienst bij de KWIM als 4e stuurman op het s.s. PRINS WILLEM V.

 

De schepen van de kapitein

 

*   02/1908 – 06/1908 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1910 – 11/1911 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   11/1911 – 05/1912  van het s.s. PRINS WILLEM III                  – geb. in 1890

*   05/1912 – 06/1913 van het s.s. PRINS DER NEDERLANDEN – geb. in 1902

*   06/1913 – 07/1913 van het s.s. LODEWIJK VAN NASSAU     – geb. in 1913

*   09/1914 – 10/1915 van het s.s. NICKERIE                                  – geb. in 1907

*   10/1915 – 08/1917 van het s.s. PRINS WILLEM I                      – geb. in 1901

*   10/1919 – 08/1923 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   12/1923 – 07/1924 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

*   07/1924 – 11/1924 van het s.s. CALYPSO                                  – geb. in 1911

*   11/1924 – 01/1926 van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK – geb. in 1904

 

Op 01.02.1926 op eigen verzoek ontslagen.

 

Overige bijzonderheden

Jan Pieter maakte als 3e stuurman de stranding bij Cumana mee van het s.s. PRINS MAURITZ op 28 mei 1899. Moest het schip verlaten en werd gerepatrieerd per s.s. PRINS WILLEM III.

 

Gezagvoerder bij de K.W.I.M.

 

Zie verslag van de RvdS 1911 – No. 52 – Aanv. Prins Frederik Hendrik met No. NERVION op 01.04.1911

Datum vanaf: 1924
Kapitein: Borden, Jan Pieter van der

Afbeeldingen


Omschrijving: CALYPSO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CALYPSO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CALYPSO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CALYPSO in 1939
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Deze foto is met aannemelijk grote zekerheid van de CALYPSO gedurende de maanden na mei 1940 en voor vordering door de Duitsers, toen ze in Amsterdam lag en gebruikt werd voor opleiding van stuurmansleerlingen.
Collectie: Skjold, Erling
Vervaardiger: Unknown