Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.F.Foestman als gezagvoerder gedurende:
* 1818 van de brik “Sandrina”Cornelia” bouwplaats en-jaar niet vermeld, 188 ton, varend voor v/d Broecke te Amsterdam. Het schip werd in 1824 geveild.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1817 |
Kapitein: |
Foestman, J.F. |
Overige informatie: |
1817-12-05 |
Familiegegevens en opleiding
F.Groen werd geboren te Amsterdam op 22 april 1792 en overleed in februari 1827.
Hij huwde met Maria Petronella de Planter, geboren te Ostende op 01 februari 1792.
F.Groen overleed in februari 1827003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.Groen werd met nr.61 lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Geen verdere gegevens vermeld002. In de Algemene Ledenvergadering van het college op 21 juli 1824 wordt Frederik Groen, oud 35 jaar en wonende aan de Wittenburgergracht, aangenomen als effectief lid op voordracht van C.Visman. Zijn vlagnummer werd 61023.
F.Groen werd per 12 augustus 1825 deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1827 staat een verzoek van de wed. F.Groen geb. M.P. de Planter om een uitkering welke in de vergadering van 10 april 1827 in de 1e klasse wordt toegekend.
In de notulen van de Algemene Vergadering van 20 maart 1827 wordt melding gemaakt van een ingekomen brief van mevr. de wed. F.Groen, getn (M.P.) de Planter, waarin zij kennis geeft van het overlijden van haar echtgenoot023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
61 1825-1826 fregat Katharina Anna Helena J.S.Walraven
Bouma025 vermeldt F.Groen als gezagvoerder gedurende:
* 1821 t/m 1825 van de 3/m pink “Catharina Anna Helena”, gebouwd in 1814 te Amsterdam (?), 300 ton o.m., varend voor P/v/d Broecke te Amsterdam;
* 1826 t/m 1827 op hetzelfde schip maar nu voor J.S.Walraven te Amsterdam. Hij overleed in 1827.
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Frederik Groen op de:
“Sandrina Cornelia”, dd 25 maart 1819; 04 december 1819;
“Catharina Anna Helena”, dd 23 juli 1821; 27 juni 1822; 15 april 1822;
“Johanna”, dd 25 november 1822;
“Catharina Anna Helena”, dd 03 september 1824; 25 juli 1825 en 30 augustus 1826.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 13 oktober 1814114
Amsterdam, den 11 October. Volgens een brief van Oostende in dato 30 September, was aldaar met gebroken steng, ontzet dek en verlies van de sloep binnengelopen het schip ESMINE, kapt. Fredrik Groen, van Riga naar Kadix gedestineerd. Men zou trachten hetzelve in vijf of zes dagen weder in staat te brengen om de reis te kunnen vervolgen.
Rotterdamsche Courant 06 september 1817114
Overzicht van uit- en binnenzeilende schepen Rotterdam:
Den 3, des namiddags, zeilde van Helvoetsluis …
l’EMILIE, F. Groen, …
Rotterdamsche Courant 23 september 1819114
Amsterdam, 21 september. Kapitein Wigle Swart, in Texel binnen van Surinamen, is den 31 juli van daar vertrokken, hebbende de uit- en thuisreis in drie maanden en 27 dagen volbracht, rapporteert dat zo voor als op den 31 juli van daar gezeild zijn HENRIETTA, P.C. Staghouwer; PARAMARIBO, J.G. Geertsema Jullens; INDUSTRIE, A. Brons; ZAANDAM, R. Krins; SANDRINA CORNELIA, Frederik Groen; JOHANNA PHILIPPINA, Willem de Boer; de VRIENDSCHAP, Jacob Kersjes de Jong; SUSANNA MARIA, C. Doets; de HERSTELLING, R. Maalsteed, en de EENDRAGT, F. Mathielse. …
Rotterdamsche Courant 06 augustus 1822114
Amsterdam, 4 augustus. Het schip (opm: fregat) CATHARINA ANNA HELENA, F. Groen, van Amsterdam naar Surinamen, is den 26 juli, op de hoogte van Bevesier (opm: Beachy Head) in goede staat gepraaid door de loodsschipper D. Kreijnen.
Rotterdamsche Courant 05 november 1822114
Amsterdam, 3 november. Volgens brief van Paramaribo, van den 7 september, waren destijds twee Hollandse schepen in het gezigt, waaronder men veronderstelde te zijn KATARINA ANNA HELENA (opm: CATHARINA ANNA HELENA), kapt. F. Groen, van Amsterdam.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.B.Bos werd met nr. 83 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscolleg “Zeemanshoop”. Geen verdere bijzonderheden in het Inschrijfregister002.
In de Algemene Ledenvergadering van 26 oktober 1824 werd Gerrit Barends Bos, oud 32 jaar, wonende op de Gelderse Kade nr.108, met vlagnummer 83 aangenomen als effectief lid op voordracht van B.P.Smeengh023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
83 1825 stoomb. Onderneming Amst.Stoomboot-Maatschappij
1826-1830 fregat Henriette en Betsey (Betsy) A.L.van Harpen en Zn
1831-1832 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt T.Bos als gezagvoerder gedurende:
- 1820 t/m 1824 van de brik “Sandrina”Cornelia” bouwplaats en-jaar niet vermeld, 188 ton, varend voor v/d Broecke te Amsterdam. Het schip werd in 1824 geveild.
Bouma025 en van Sluijs012 vermelden J.E. de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1826 t/m 1830 op de stoomboot “Onderneming” ex-Monarch, gebouwd in 1825, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij. Vanaf 1830 heet het schip “Graaf Cancrin”, varend onder kapitein A.J.Albers voor dezelfde reederij;
- 1827 t/m 1833 op het 3/m schip/fregat “Henriëtte en Betsy”, gebouwd in 1808 aan de Oostzee, 650 ton o.m. (350 last), varend voor A.L. van Harpen & Zn te Amsterdam.
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Gerrit Barends Bos als gezagvoerder van de :
“Sandrina Cornelia”, dd 21 juli 1820; 16 november 1821; 05 september 1822; 22 augustus 1823;
“Jacoba Elizabet Johanna”, dd 25 september 1824;
“”Henriette & Betsey”, dd 03 november 1826; 17 augustus 1827; 19 september 1828; 14 november 1829; 26 juni 1830.
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 26 november 1822114
Amsterdam, 23 november. Kapt. G.B. Bos, voerende het schip SANDRINA KORNELIA (opm: brik SANDRINA CORNELIA), den 24 oktober uit Texel naar Surinamen gezeild, meldt van Dartmouth, in dato 20 november, dat hij na aanhoudend in Het Kanaal met stormen uit het N.W. en W.Z.W. geworsteld te hebben en den 19 dito op Goudstaart (opm: Start Point) bezet te zijn geweest met verlies van zijn brikzeil, voorstengestagzeil, groot marszeil, gebroken ra als anderszins, tot herstel zijner schade in Dartmouth heeft moeten binnenlopen; het schip was dicht en sterk, doch het tuig had aanmerkelijk geleden.
Rotterdamsche Courant 24 december 1822114
Rotterdam, 23 december. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 17 december:….
….Den 12 dezer zijn uit Dartmouth vertrokken de schepen SANDRINA CORNELIA (opm: brik), Bos, van Amsterdam naar Surinamen, en UNION, Kaijser, van Antwerpen naar Batavia…..
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Spiegelberg werd met vlagnummer 115 per 29 maart 1825 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein L.H.Schneider. Als zijn schip is genoemd de “Henriette en Henri Wassenaar”. Toegevoegd is “bedankt” 002.
In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop op 22/29 maart 1825 wordt vermeld de voordracht/benoeming tot effectief lid van Klaas Spiegelberg, oud 34 jaar, wonende op de Haarlemmerdijk bij de Oranjestraat nr.134. De voordracht geschiedde door L.H.Schneider, het vlagnummer was 115023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
115 1825 brik Paramaribo C.Brandligt
1826 brik Paramaribo J.J.Poncelet
1827-1833 brik Paramaribo J.J.Poncelet & Zn
1834-1835 geen vermelding van schip en boekhouder
69 1836-1837 fregat Henriette en Henri P.J.N.Vereul
1838 fregat Wassenaar idem
1839-1844 fregat Wassenaar W.P.Pook van Baggen
1845-1846 fregat Wassenaar Van Baggen & Co
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein K.Spiegelberg als gezagvoerder in de periode maart-oktober 1835 van de schoenerkof (brik) (resp. kof met brikstuig) “Edams Welvaren”. De kiel van het schip werd gelegd op 21 november 1825 op de werf De Goede Verwachting te Edam van de Wed.J.van der Voort, geb. Croese, terwijl het op 27 april 1827 te water werd gelaten. Spiegelberg voer voor de rederij P.J.N.Vereul te Amsterdam.
Kennelijk heeft Spiegelberg in 1835 één reisje met dit schip gemaakt.
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden K.Spiegelberg van 1826 t/m 1834 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m.. In 1826 was de boekhouder C.Brandligt uit Amsterdam, de overige periode J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein K.Spiegelberg als gezagvoerder gedurende:
- * 1822 t/m 1823 van de brik “Vrouw Margaretha”, geen vermelding van bouwgegevens, thuishaven en eigenaar;
- * 1825 van de pink “Dido”, bouwgegevens ontbreken, varend voor C.Brandligt te Amsterdam;
- * 1826 t/m 1834 van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m.. In 1826 was de boekhouder C.Brandligt uit Amsterdam, de overige periode J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam;
maart-oktober 1835 van de schoenerkof (brik) (resp. kof met brikstuig) “Edams Welvaren”. De kiel van het schip werd gelegd op 21 november 1825 op de werf De Goede Verwachting te Edam van de Wed.J.van der Voort, geb. Croese, terwijl het op 27 april 1827 te water werd gelaten. Spiegelberg voer voor de rederij P.J.N.Vereul te Amsterdam.
Kennelijk heeft Spiegelberg in 1835 één reisje met dit schip gemaakt.
* 1837 t/m 1839 van het 3/m schip “Henriëtte & Henri”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 360 ton o.m., varend voor P.J.N.Vereul te Amsterdam;(deze opgave klopt niet met die uit de AAKZ001 en ik acht die meer betrouwbaar dan deze opgave uit Bouma);
* 1840 t/m 1848 van het 3/mschip “Wassenaar”, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 619 ton o.m., varend voor W.P.Pook van Baggen te Amsterdam.
In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Klaas Spiegelberg als gezagvoerderr van de:
“Vrouw Margaretha”, dd 07 juni 1822; 17 juli 1823;
“Paramaribo”, dd 17 maart 1826; 29 maart 1827; 10 oktober 1827; 11 juni 1828; 10 maart 1829; 09 oktober 1829; 27 juli 1830; 28 juni 1831; 15 juni 1832; 11 juli 1833 en 12 februari 1834;
“Edams Welvaren”, dd 30 maart 1835;
“Henriette & Henry”, dd 25 januari 1826; 19 april 1837
Overige bijzonderheden
Van 1827-1835 was Klaas Spiegelberg kapitein van de “Edams Welvaren”, eigendom van de rederij Vereul te Amsterdam. Spiegelberg werd als kapitein opgevolgd door Jacob Meyer. De brik-getuigde kof “Edams Welvaren” (190 ton) werd op 27 april 1827 te Edam te water gelaten010-p.50.
Óf deze mededeling is onjuist óf er is nog een tweede Klaas Spiegelberg. (zie volgende alinea).
Rotterdamsche Courant 01 augustus 1822114
Amsterdam, 30 juli. Kapt. K. Spiegelberg, voerende het schip de VROUW MARGARETHA, VAN Amsterdam naar Gibraltar gedestineerd, meldt van Kadix, dat hij, na twee maal tot voor de Straat (opm: van Gibraltar) geweest, doch telkens terug geslagen te zijn, den 5 juli, om niet te ver weg te drijven, te Kadix binnengelopen was en, zo hij hoopte, binnen enige dagen zijn reis zoude voortzetten.
Rotterdamsche Courant 12 november 1822114
Amsterdam, 10 november. Kapt. K. Spiegelberg, voerende het schip de VROUW MARGARETHA, den 25 september van Gibraltar te Smirna (opm: Izmir) gearriveerd, meldt van daar, dat hij in de Middellandse Zee veel met harde tegenwinden heeft moeten worstelen, gelijk ook in de Archipel (opm: Griekse Archipel); den 10 september had hij zich bij Cerigo in het midden ter Turkse vloot bevonden, welke bestond uit 120 à 130 zeilen, zijnde zes linieschepen, 9 fregatten en enige corvetten en brikken; de overige waren transportschepen, vol met Turkse troepen; hij was door een der oorlogsschepen gepraaid. De vloot kwam van Parras en is te Candia binnengelopen, met Ali-pacha aan boord; vervolgens heeft hij de vloot weder bij Hydra ontmoet en de andere dag aldaar zeer zwaar horen bombarderen.
Familiegegevens en opleiding
Jan Christoffel Töpper werd geboren te Amsterdam op 29 december 1791.
Hij was getrouwd met Pieternella Claasen, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1800 en overleden in 1854.
Jan overleed in 1863003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Töpper werd met vlagnummer 206 per 20 maart 1827 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein D.Krayer. Zijn schip was de “Phoenix”. Toegevoegd is “overleden” 002.
In de Algemene Vergaderingen van 13/20 maart 1827 van het college Zeemanshoop werd Jan Christoffel Töppers, oud 35 jaar, voerend het schip “Sapho”, wonende op de Lindegracht NZ nr. 5, op voordracht van kapitein D.Krayer, voorgedragen/benoemd als effectief lid. Zijn vlagnummer werd 206023
Hij werd deelnemer in het Weldaddig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831. Overleden in 1863003.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1828 staat een “Missive van kapitein J.C.Topper, van 23 dezer kennis gevende van zijn Schipbreuk op de kust van Sicilië.”042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 staat een bespreking van een missive door J.C.Topper dd 23 september 1828 waarin deze 2 punten bespreekt. In reactie daarop zegt het commentaar:
-
Mee eens dat de stroomsterkte tussen Malta en Sicilië aldoor om de noord loopt maar het kan zich ook vaak richten naar de wind;
-
Er is verscheidenheid in de naamgeving van de ZW-kaap van Sicilië: Pt.Sorella, La Pie, Kaap Granisola. Sorella is de oostpunt van Granisola, terwijl een halve mijl verder oostelijk het plaatsje Fre Fontane ligt.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 april 1829 staat een verzoek van J.C.Topper “thans stuurman aan boord van het Brikschip Mercurius Kap J.A.Engels” om uitstel van betaling van contributie. Het Bestuur besluit het hem “zoo gemakkelijk te maken als met het belang van het Kollegie is overeen te brengen.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 mei 1830 staat een verzoek van J.C.Töpper zijn storting van de 1e klasse in de 2e klasse te mogen voldoen. Dit verzoek werd afgewezen.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 oktober 1850 staat een verzoek van kapitein J.C.Töpper om een reis onder vreemde vlag te mogen varen. Het Bestuur gaat accoord, maar stelt dat de terugkomst moet worden gemeld.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 oktober 1857 staat een verzoek om uitkering van kapitein J.C.Töpper, welke hem in de vergadering dd 26 november 1857 met ingang van 01 november 1857 wordt toegekend.042.
In de notulen van 12 november 1850 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop verzoekt C.J.Topper een reis onder vreemde vlag te mogen maken en toch deelnemer te mogen blijven “welk verzoek … is toegestaan, maar bepaaldelijk voor deze reis.”023.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 januari 1858 wordt vermeld dat aan kapitein J.C.Töpper per 01 november 1857 een uitkering is toegekend.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
206 1827 galjas Sapho S.Paleologo
1828-1829 geen vermelding van schip en boekhouder
1830-1832 fregat de Vrouw Hendrika Societeit van Scheepsbouw
1833 geen vermelding van schip en boekhouder
1834-1835 brik Paramaribo J.J.Poncelet & Zn
125 1836-1837 brik Phoenix idem
1838-1849 galjoot Phoenix idem
1850-1852 geen vermelding van schip en boekhouder
1853 schoner Maria Anna Gebr.Heemskerk
35 1854 schoner Maria Anna idem
1855 geen vermelding van schip en boekhouder
1856 bark Prins Hendrik Kranenborg & Zn
1857-1862 geen vermelding van schip en boekhouder
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.C.Töpper van 1834-1836 als gezagvoerder van de 2-deks gekoperde brik “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn uit Amsterdam.
Van 1839-1850 was J.C.Töpper gezagvoerder van de 3/mast-galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht, 165 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam.
Van Sluijs013 vermeldt een 3-mast galjoot “Paramaribo”, gebouwd in 1838 te Dordrecht voor boekhouder J.J.Poncelet te Amsterdam van 1838-1850 onder kapitein J. C. Töpper. In 1850 werd het schip verkocht aan A.van Lier te Rotterdam en herdoopt in “Jeannette en Anna”.Dit is derhalve een ander schip met de naam “Paramaribo” dan het schip van dezelfde rederij uit 1834-1835 bij de vermelding onder Jan Christoffel Töpper hiervoor. Van Sluijs geeft echter bij beide schepen een kapitein Töpper met vlagnummer 206 van Zeemanshoop.
Ik heb mijn twijfels, gezien de verschillende schepen en ook vanwege de opgegeven vaarperioden, of het één persoon betreft. Wellicht is er sprake van vader en zoon. Nader genealogisch onderzoek zal uitsluitsel moeten geven.
Bouma025 vermeldt J.C.Töpper als gezagvoerder gedurende:
* 1828 van de bark-galjoot “Sappho”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor S.Paleologo te Amsterdam;
* 1832 t/m 1833 op het 3/m schip “Vrouw Hendrika”, gebouwd in 1828 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Societeit voor Scheepsbouw te Amsterdam;
* 1837 t/m 1838 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;
* 1851 t/m 1852 van de brik “Vasco di Gama”, ex Eisenbahn, gebouwd in 1846 te Elbing, 258 ton o.m., varend voor Heemskerk e.a. te Amsterdam;
* 1854 van de 2/msch “Maria Anna”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 170 ton o.m., varend voor de gebr. Heemskerk te Amsterdam. Het schip voer in 1855 voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam en was herdoopt in “Hollandsch Accra”;
* 1857 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:
11 september 1837 "... heden vertrok Captijn Topper met de brik de Venix naar Amsterdam". (Naam was oorspronkelijk gespeld als "Vheenix", werd doorgestreept en vervangen door "Venix".)
Monsterrol dd 19 mei 1837 van de brik "Phönix" (sic) onder gezag van Jan Christoffer Topper met 12 manschappen. Bestemming Suriname. Boekhouders J.J.Poncelet & Zoon011.
"De Drie Gebroeders" op de rede van Paramaribo"057:
07 februari 1838 "... heden gearriveerd kaptijn Tupper brik Paramaribo van Amsterdam hebbende 62 dagen reis".
Familiegegevens en opleiding
Heinrich Ludwig August Kayser werd geboren te Greifswald in het Nicolaikerspel.
Hij was gehuwd met Sophia Adriana Teupken, geboren te Amsterdam op 18 mei 1804 en overleden 25 november 1886118.
Heinrich werd vermist in 1864.
Het Bevolkingsregister 1851-53 (-61) van Amsterdam vermeldt Hendrik Lodewijk A.Kaijser, geboren 05 oktober 1798 te Pruisen , gehuwd, Evangelisch Luthers, vanaf 1823 wonend op de Nieuwe Herengracht 81 te Amsterdam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.L.Kayser werd per 14 juni 1836 met vlagnummer 352 en op voordracht van H.K.Ruyl ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Phoenix". Toegevoegd is de opmerking "Vermist"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 07/14 juni 1836 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Heinrich Ludwig August Kayser, oud 37 jaar, voerend de brik “Paramaribo”, wonende op het Singel bij de Heysteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.K.Ruijl023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 10 oktober 1837003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 december 1864 staat een verzoek van de vermoedelijke wed. kapitein H.L.A.Kayser geb. Teupken om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 26 januari 1865 wordt toegekend ingaande 01 mei 1864.042.2
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 februari 1865 staat vermeld dat per 01 mei 1864 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. H.L.A.Kaijserngeb. Teupken.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 16 juni 1874 staat vermeld dat het Weldadig Zeemansfonds van Poncelet & Zn een bedrag ad f 209,22 heeft ontvangen “afkomstig van het sinds 1864 vermiste schip Zeemeeuw, kapt. Kayser.” Herbevestiging van dit bericht in de notulen dd 04 augustus 1874 (“… onafgehaalde saldo’s van gagien van de Equipage van het sedert 1864 vermiste schip Zeemeeuw kapt. Kayser”)023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
352 1836-1837 brik Paramaribo J.J.Poncelet & Zn
1838-1839 brik Phoenix idem
1840-1853 bark de Zeemeeuw idem
116 1854-1864 bark de Zeemeeuw idem
1864 "vermist"
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
H.L.Kayser Zeemeeuw 14 maart 1860 15 maart 1861
Zeemeeuw 12 november 1861 18 oktober 1862
Zeemeeuw 25 mei 1863 vermist
Bouma025 vermeldt H.L(A.).Kayser als gezagvoerder gedurende:
* 1836 t/m 1838 van het 2-deks gekoperde brikschip “Paramaribo”, gebouwd in 1808, 252 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;
* 1839 van de brik “Phoenix”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 212 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;
* 1840 t/m 1864 op de bark “Zeemeeuw”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 443 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1864 vermist.
Overige bijzonderheden
Melding uit een extract uit het journaal van de bark “Zeemeeuw” onder kapitein Heinrich Ludwig August Kaijser, op reis van Padang naar Amsterdam zeilende op de hoogte van 9o38’ZB/95o15’OL. Op 16 juni 1856 overleed de kok Abraham Roelf Hulsebos.115.
|