Inloggen
DRIE GEBROEDERS - ID 12636


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1818-10-17 / 1849-12-12 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1817
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Norway
Technical Data

Gross Tonnage: 76.00 lasts
Gross Tonnage 2: 114.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 41.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 20.50 Meters Registered
Beam: 4.79 Meters Registered
Depth: 3.01 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1818
Datum agenda: 1818-10-17
Register nr: 18180596
Scheepsnaam: DRIE GEBROEDERS
Type: Brik
Lasten: 41
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoboken, Anthony van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Teves, Cornelis
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Aanvraag Z.B. - Schip aangekocht, liggende in Osteresoe, Noorwegen
Turkse Pas aangevraagd voor reis naar Middell. Zee

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 18??-09-12 CERES
Manager: Berent Andersen, Oster Risör, Norway
Eigenaar: Berent Andersen, Oster Risör, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oster Risör / Norway

Date/Name Ship 1818-10-12 DRIE GEBROEDERS
Manager: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1820-03-20 DE JONGE MARIA
Manager: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Anthony van Hoboken, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: schip verdoopt

Date/Name Ship 1842-12-28 MARIA
Manager: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Gebouwd aan de IJssel?/ Norway!

Date/Name Ship 1845-04-04 MARGARETHA HENRIETTA GEZINA
Manager: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Verdoopt

Date/Name Ship 1848-08-17 HOOP
Manager: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van der Beij & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Verdoopt

Ship Events Data

1836-12-12: Damaged
Rotterdam, 19 december 1836. Het schip ISABELLA, kapt. J. Meyer, van Bremen naar New-York, is de 11e en het schip DE JONGE MARIA, kapt. G.J. Meeuw, van Rotterdam naar Smyrna, de 12e dezer te Cowes binnengelopen, het laatste met schade aan de zeilen.
1842-03-11: Damaged
Scheepstijdingen. Volgens brief van Smirna dd. 19 maart 1842, was er op de 11e eensklaps uit zee een vliegende storm, vergezeld met zwaar onweer, opgekomen, waardoor vele ter rede liggende schepen schade hebben bekomen, waaronder enige boegsprieten en kluiverbooms, andere masten en tuigage hebben verloren, kleine vaartuigen en barken zijn in de grond geslagen; DE JONGE MARIA, kapt. Meeuw, had kluiver- en briksboom en een gedeelte van de verschansing verloren
1842-10-04: Sold at auction
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam, F.N. Montauban van Swijndregt en W. van Dam, H.H. Zn., makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag 4 oktober 1842, des namiddags ten vier ure, in het Lokaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A no. 458, publiek te veilen:
- Het Nederlands gekoperde brikschip de JONGE MARIA, laatst gevoerd door kapt. G.J. Meeuw; volgens meetbrief lang 20,50 ellen, wijd 4,79 ellen, hol, 3,01 ellen en alzo groot 144 tonnen, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve thans is liggende in de Wijnhaven, nabij de Jufferstraat.
1848-02-20: Damaged
Port Mahon (opm: Balearen), 20 februari 1848. Het schip MARGARETHA GESINA HENDRIKA, kapt. Willems, van Ibraïl (opm: Braila, Roemenië) naar Falmouth, is alhier met schade binnengelopen, doch is heden, na geëindigde reparatie, weder gereed om de reis voort te zetten.
1849-10-31: Sprang a leak
Syra, 31 oktober 1849. Het schip de HOOP, kapt. Engelsman, van Napels naar Smyrna (opm: Izmir), is alhier lek en met meer andere schade binnengelopen.
1849-12-12: Final Fate: Condemned

Syra (opm: Ionische eilanden), 12 december 1849. Het Nederlandse kofschip (opm: brik, bj 1817 te Noorwegen) de HOOP, kapt. B.H. Engelsman, is afgekeurd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Teves was met vlagnummer R79 in de periode 1826 t/m 1831 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De ledenlijsten uit de periode 1826 t/m 1830 zijn niet beschikbaar. C.Teves kan dus in één van de jaren uit deze periode tot het College zijn toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1831 van het College (Gemeentearchief van Rotterdam, J/126) staat vermeldt dat hij in 1831 is overleden. In de Jaarverslagen van 1832, 1833 en 1834 (Gemeentearchief van Rotterdam) staat in de Rekening-Courant dat de weduwe van kapitein C.Teves een uitkering kreeg van f 150, f 112,50 en f 137,50.

In de Jaarverslagen 1835 t/m 1841 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van kapitein C.Teves een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-058

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Teves als gezagvoerder gedurende:

*   1819 t/m 1828 van de brik “Jonge Maria”, gebouwd in 1812, bouwlocatie niet vermeld, 152 ton o.m., varend voor Hoboken te Rotterdam;

*   1829 t/m 1831 van de brik “Johanna”, gebouwd in 1827 te Rotterdam, 180 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Cornelis Tevez op de:

“Vrouw & Gezusters”, dd 18 juli 1816 (Paneburger vlag);

“Goede Hoop”, dd 14 oktober 1816;

“Jonge Maria”, dd 14 juli 1821 en 01 september 1823.

 

Overige bijzonderheden

Vn Hoboken participeerde voor 25% in de kof “Vrouw Zuster”. “Cornelis Tevez kwam als oorspronkelijke gezagvoerder van het schip overigens wel bij hem in dienst.” 069 – 0.57

 

In Van Hoboken 069 – p.153 staat een afbeelding door Isaak Schouman uit 1827 van de brik “Jonge Maria”. De herkomst van deze prent is niet gegeven.

“… in mei 1826 was zijn (i.c. van Van Hoboken) Jonge Maria teruggekeerd van een tocht naar Rio de Janeiro – vermoedelijk als één van de vele schepen die de NHM in 1825 had gehuurd voor een aantal ‘expedities’ naar`Zuid-Amerika en West-Indië”. 069 – p.160

 

 

Rotterdamsche Courant 16 juli 1814114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Montauban van Swyndregt en Frederik van Dam, makelaars binnen Rotterdam, als last-hebbende van hun Principalen, en geautoriseerd door de Regtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad Rotterdam, zijn van mening, op dinsdag 9 Augustus 1814 des namiddags te vier uur in het openbaar te veilen, en aan de meest daarvoor biedende of eerstmijnende te verkopen: een extra welbezeild Kofschip, genaamd WILHELMINA, kaptein Cornelis Tevez, lang over Steven 89 voet, wyd, over zyn Berghouten 21 voet 7 duim, hol, in het Ruim, 9 voet 2 duim, alles Amsterdamse maat, met al deszelfs rondhout, staande en loopende wand, ankers, touwen en zeilen, liggende in de Leuvehaven, Oostzyde.

 

Rotterdamsche Courant 02 augustus 1814114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swyndregt, Hubertus Montauban van Swyndregt en Frederik van Dam, makelaars binnen Rotterdam, als last-hebbende van hun Principalen, en geautoriseerd door de Regtbank van Koophandel, zitting houdende binnen deze stad Rotterdam, zijn van mening, op dinsdag 9 Augustus 1814 des namiddags te vier uur, ten huize van George Crabb, kastelein in het Badhuis, in de Boompjes, in het openbaar te veilen en aan de meest daarvoor biedende of eerstmijnende te verkopen:

Een extra welbezeild kofschip, genaamd WILHELMINA, gevoerd bij kapitein Cornelis Tevez, lang over steven 89 voet, wijd over zijn berghouten 21 voet 7 duim, hol, in het ruim, 9 voet 2 duim, alle Amsterdamse voeten, liggende in de Leuvehaven, Oostzijde. (opm: bekort)

 

Rotterdamsche Courant 24 maart 1818114

Amsterdam, 22 maart. Den 8 maart is te St. Trojean, op de kust van Chateau, eiland Oleron, gestrand het schip de GOEDE HOOP, C. Teves, van Bordeaux naar Rotterdam; hetzelve is geborsten en zal dus weg zijn; men was bezig de lading wijn te bergen.

 

Rotterdamsche Courant 24 februari 1821114

Rotterdam, 23 februari. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 20 februari 1821:

Den 3 dezer is gepraaid op 49º43’ N.B. 20º W.L. het schip de JONGE MARIA, van Havana naar Rotterdam, met een nood-boegspriet en fokkemast, zonder zeil aan de grote steng, fok, vierkant grootzeil, met een groot noodzeil en zeer lek…..

 

Rotterdamsche Courant 06 maart 1821114

Rotterdam, 5 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s Lists van den 27 februari en den 2 maart 1821:…..

…..Den 26 januari is gepraaid op 48º breedte 40º lengte, het schip de JONGE MARIA, van Havana naar Rotterdam, hebbende de fokkemast, de grote steng en de boegspriet verloren.

 

Rotterdamsche Courant 13 maart 1821114

Rotterdam, 12 maart. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 9 maart 1821:

Het schip de JONGE MARIA, Port, van Savannah naar Rotterdam, is den 6 dezer, met verlies van de fokkemast, boten, zeilen, enz. te Cowes binnengelopen. (opm: zie RC 240221, 060321 en 020621)….

 

Rotterdamsche Courant 10 april 1821114

Rotterdam, 9 april. Kapt. Huibrecht Krakeel, van Zierikzee, rapporteert aan de Maatschappij tot Nut der Zeevaert alhier, dat hij den 5 april laatstleden, op de hoogte van Texel, had gezien een brikschip, voerende de maatschappijvlag R, no. 79, hetwelk hij vervolgens gepraaid heeft, zijnde het schip (opm: brik) de JONGE MARIA, kapt. C. Teves, komende van Malaga en gedestineerd naar de Oostzee.

 

Rotterdamsche Courant 12 februari 1822114

Rotterdam, 11 februari. ….

…..Van den 11 dezer meldt men: gisteren namiddag zeilde in zee Zr.Ms. brik van oorlog KEMPHAEN, kapt-luit. Dingemans, en arriveerde de JONGE MARIA, W. Teves, van Cette (opm: Sète); ook is het schip DE HOPENDE ZEEMAN, K. Pelat, binnendoor naar Antwerpen gezeild.

 

Rotterdamsche Courant 05 maart 1822114

Rotterdam, 4 maart. Des morgens zeilden van Helvoetsluis de schepen de JONGE MARIA, W. Teves, naar Lissabon, en de ONDERNEMING, R. Hakker, naar Liverpool. De wind Z.

 

Rotterdamsche Courant 26 november 1822114

Rotterdam, 25 november. Den 22 dezer arriveerden te Helvoetsluis de JONGE MARIA (opm: brik), C. Teves, van Smirna (opm: Izmir); de VROUW JANNA, J.B. Mulder, van Figueira; de twee laatsten liggen quarantaine op de rede.

Den 24 arriveerden OLIJFBOOM, M.J. Harkema, en EENDRAGT, R.J. Klander (opm: mogelijk R. Klunder), van Londen, en BUITEN VERWACHTING (opm: smak), C. van der Plas, van Oleron; de wind Z.W. en W.

 

 

Datum vanaf: 1818
Kapitein: Teves/Tewes, Cornelis
Overige informatie: 1818-10-17

Familiegegevens en opleiding

Simon Menno Tanger werd geboren te Embden op 20 september 1803.

Hij was getrouwd met Wupke Maria Hinrichs, geboren te Embden op 15 januari 1804.003

 

NRC 26 februari 1870

 

S.M.Tanger was op 14 mei 1845 te Rotterdam getuige bij het huwelijk van (de latere) kapitein G.J.Hayen en Wilhelmina Martina Valentien.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.M.Tanger (adres van den Berg & Co te Amsterdam) werd met vlagnummer 647 per 27 december 1842 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein W.Zuidhoff. Als zijn schip is genoemd de “Maria”. Toegevoegd is “Honorair lid” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Tanger en zijn vrouw beiden 39 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 20/27 december 1842 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Simon Menno Tange, oud 39 jaar, voerend de brik “Maria”, wonend te Rotterdam, voor rekening van van den Bey & Co, op voordracht van kapitein W.Zuidhoff.023.

Hij werd deelnemer van het Weldadig ZeemansFinds van Zeemanshoop per 10 januari 1843. “Met 1 Mei 1851 van beroep veranderd Bedankt 1857”003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 31 juli 1842 gaat het Bestuur accoord met de omzetting van het effectieve in het honoraire lidmaatschap.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 augustus 1856 wordt melding gemaakt van het verzoek van kapitein S.M.Tanger om zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap, hetgeen werd toegestaan.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer001             jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

     647                        1843-1845    brik                  Maria                                                    van den Bey & Co

                                        1846          sch.kof           Triton                                                    geen opgave

                                     1848-1853    geen vermelding van schip en boekhouder

     291                        1854-1855    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt S.M.Tanger als gezagvoerder gedurende:

*   1834 t/m 1841 van de kof “Maria”, gebouwd in 1826, bouwlocatie niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor H.E.Hinrichs te Rotterdam. Het schip is in 1841 gezonken in een storm bij Faro. De bemanning kwam met een boot aan de wal;

*   1842 t/m 1846 van de brik “Jonge Maria”, gebouwd in 1842, bouwlocatie niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor A. van Hoboken te Rotterdam;

     Deze opgave klopt niet met die uit het inschrijfregister van Zeemanshoop, waar sprake is van de brik “Maria”. en een andere eigenaar.

*   1844 van de brik “Maria”, gebouwd in 1817 te Noorwegen, 141 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Ansterdam. Het schip werd in 1845 door de reeder herdoopt in “Margaretha Henriëtte Geziena”;

*   1848 van de schbrik “Triton”, gebouwd in 1826 te Dordrecht, 157 ton o.m., varend voor v-d Bey & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1848 vervolgens voor de Vlaming, Hofland & Co te Brielle en was herdoopt in “Eersteling”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Tanger, Simon Menno

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Willems als gezagvoerder gedurende:

*   1845 t/m 1848 van de brik “Margaretha Henriëtte Geziena” ex Maria, gebouwd in 1817 te Noorwegen, 144 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1849 door deze reeder herdoopt in “Hoop”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Willems, Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Berend Engelsman werd geboren op 14 september 1823 te Veendam als zoon van de zeeman Hindrik Berends Engelsman en Stijntje Abrahams Busch.

Berend Hindriks trouwde op 08 december 1847 te Veendam als zeeman met Hinderkien Wolters de Jonge, geboren te Veendam op 18 augustus 1823 als dochter van de schipper Wolter Alberts de Jonge en Aaltje Lammerts Bossien.

Hinderkien Wolters overleed op 14 april 1911 te Veendam, 87 jaar, weduwe.

Het echtpaar kreeg als kinderen in 1848 dochter Christina en in 1853 zoon Wouter, beiden te Veendam.

Berend overleed op 03 december 1877 te Parahyba in Brazilië. Paraiba is een kuststaat van Braziliè met als havenplaats Joao Pessoa).

Bij zijn overlijden is hij “master of the Netherlands Brig ‘Admiraal Tromp’.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.H.Engelsman was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer B9 resp. 195 in de periode 1852 t/m 1877

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Engelsman als gezagvoerder gedurende:

*    1849 van de brik “Hoop” ex Margaretha Henriëtte Geziena, ex Maria, gebouwd in 1817, gebouwd in Noorwegen, 144 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1851 t/m 1853 op de 2/m schoener “Bernardus”, gebouwd in 1850 te Zierikzee, 159 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1853 t/m 1857 van de kof “Christina”, gebouwd in 1852 te Pekela, varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is waarschijnlijk vernoemd naar een dochter van de kapitein. Het schip werd vermist op reis van Dundee naar Brake;

*    1854 t/m 1866 van de 2/mschoener “Vlijt”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1867 voor Straver & Zn te Delfshaven en was herdoopt in “Oostzee;

*    1868 t/m 1875 van de 3/mschoener “Vlijt”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 236 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1877 van de brik “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1876 te Hoogezand, 220 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

De lijst van monsterrollen op het Noordelijkscheepvaart Museum te Groningen vermeldt dd.

*       12 februari 1838, schip “Christina” , schipper Hindrik Berend Engelsman, kajuitwachter Berend Hindriks Engelsman.

*       24 februari 1841, kof “Christina”, schipper  Berend Pieters Moesker, stuurman Berend Hindriks Engelsman.

*       12 augustus 1853, schoener “Vlijt”, schipper Berend Hindriks Engelsman, 30 jaar uit Veendam

*       04 maart 1854, schoener “Vegt” (zal wel “VLIJT”  geweest zijn) , schipper Berend Hindriks Engelsman, 30 jaar uit Veendam (ook de schippersvrouw Henderkien Wouters Engelsman-de Jonge, schipperszoon Wouter en schippersdochter Christina, 5 jaar, allen uit Veendam

 

De schoener “BERNARDUS werd op 15 juni 1850 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie  (te Zierikzee). De Bernardus was groot 84 lasten of 125 ton en werd gebouwd voor rekening van de heren Van den Berg en Comp. (moet zijn v/d Bey) in Amsterdam. Kapitein werd Berend Hendrik Engelsman en de schoener was bestemd om te varen op de Middellandse Zee en West-Indië.

De eerste reis was geen succes. Het schip vertrok op 6 augustus 1850 naar het Westindische Nickerie (Suriname). Daar arriveerde het op 10 oktober. De thuisreis verliep minder vlot. Op 21 januari 1851 bereikte Zierikzee het bericht dat de Bernardus zware schade had opgelopen.

De schoener moest noodgedwongen de haven van St.Mary (Scilly eilanden, Engeland) binnenlopen en daar zijn lading, bestaande uit suiker, lossen om het schip te laten repareren. Een deel van de bemanning was ziek na de afmattende reis. …

Kapitein Engelsman werd in 1853 op de “Bernhardus” opgevolgd door J.Venster.   “.074

 

Krantenberichten

NRC 21 juni 1850114

Rotterdam, 20 juni. Zaterdag jl. (opm: 15 juni) is te Zierikzee op de werf De Goede Intentie, toebehorende aan de scheepsbouwmeester J. Strickaert, met het beste gevolg te water gelaten een schoenerschip genaamd BERNARDUS, groot ca. 125 lasten, gebouwd voor rederij-rekening onder het boekhouderschap van de heren Van den Beij & Co te Amsterdam, zullende gevoerd worden door kapt. B.P. Engelsman en bestemd voor de vaart op de West-Indiën en de Middellandse Zee.

 

Surinaamsche Courant 24 december 1850114

Paramaribo, 23 december. De 21e dezer is alhier uitgeklaard naar Boston het Nederlandse schip TROPICUS, kapt. F. Popken, naar Boston met 157 vaten melasse en 37 dito suiker.

In het Neder-district Nickerie zijn uitgeklaard: de 4e november de Nederlandse sloep JOHANNA, kapt. F.H. Dickman, naar Demerary met 22 balen schone katoen, 10 varkens en 4 vaten koren; de 29e dito het schip KONING WILLEM, kapt. R.A. Lutje, naar Amsterdam met 307 vaten suiker, 19 balen hele en 4 dito gebroken koffie, en de 30e dito het schip BERNARDUS, kapt. B.H. Engelsman, naar Rotterdam met 165 vaten suiker, 55 vaten rum en 2.000 pond kwassiehout.

 

NRC 15 januari 1851114

Rotterdam, 14 januari. Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, was 6 december te Nickerie beladen en gereed naar Amsterdam te vertrekken, doch werd door ziekte der equipage daarin verhinderd. De kapitein had pogingen aangewend om te Suriname twee man aan te nemen, zijnde de bootsman overleden.

 

Algemeen Handelsblad 28 januari 1851114

St. Mary – Scilly, 22 januari. Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, is gisteren met zware schade alhier binnengelopen. Men heeft suiker gepompt. Een gedeelte der equipage is ziek. Het moet lossen om te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 31 januari 1851114

Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, is de 21ste dezer met verlies van steng, zeilen, enz., en wegens ziekte van de equipage, te St. Mary's, Scilly, binnengelopen. De onderste laag suiker grotendeels weggesmolten zijnde, was het schip zeer rank en zou moeten lossen om te verstouwen.

 

NRC 01 februari 1851114

Scilly, St.Mary’s, 27 januari. De ontloste suiker van het hier in averij liggende Nederlandse brikschip BERNARDUS, kapt. Engelsman, is zeer beschadigd. Het grootste gedeelte ervan stort men in zakken over.

 

Provinciale Groninger Courant 11 februari 1851114

Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, te St. Mary's, Scilly, met schade binnengelopen - reeds vroeger gemeld - heeft de helft der lading gelost; een gedeelte der suiker is gesmolten.

 

NRC 20 februari 1851114

Scilly, St.Mary’s, 14 februari. Men is l.l. dinsdag begonnen met het weder inladen der suiker van het Nederlandse schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, hier met averij gearriveerd, en hoopt daarmede morgen klaar te zijn

 

NRC 01 maart 1851114

Scilly, St. Mary, 24 februari. Het Nederlands brikschip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, hier in averij binnen, heeft na geëindigde reparatie de geloste lading weder ingenomen en is heden klaar om de reis te vervolgen.

 

Provinciale Groninger Courant 16 juni 1853 114

Groningen, 15 juni. Gisteren en heden zijn weder in en voor deze haven gearriveerd: het kofschip MINERVA, groot 60 last, kapt. E.A. Oldenburger, van Nieuwe Pekela, gebouwd bij J.J. Pik te Veendam; de schoener VLIJT, groot 90 last, kapt. B.H. Engelsman, van Veendam, en de schoener JACOBA JOHANNA, ruim 90 last, kapt. H. de Groot, van de Pekela; beide laatste bodems zijn gebouwd op de werf van de heer M. Meursing te Hoogezand.

 

NRC 13 oktober 1853114

Bolderaa, 30 september. Het met een lading lijnzaad van St. Petersburg komende Nederlandse schoenerschip VLIJT, kapt. Engelsman, is alhier voor noodhaven binnengelopen. Hetzelve is in een hevige storm lek geworden en heeft de lading zodanig beschadigd, dat dezelve gelost moet worden.

 

NRC 29 januari 1855114

Plymouth, 25 januari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) VLIJT, kapt. B.H. Engelsman, van Hamburg heden alhier gearriveerd, is op de hoogte van Bevezier (opm: Beachy Head) in aanzeiling geweest met een Belgische kof en heeft tengevolge daarvan schade aan verschansing en tuig bekomen.

 

NRC 03 februari 1866114

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam:…..

…..Naar Triëst. De Nederlandse schoener VLIJT, kapt. B.H. Engelsman.

Adres: Vlierboom & Suermondt.

 

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1867 114

Groningen, 5 juni. Heden arriveerde hier het nieuwgebouwde driemast schoenerschip VLIJT, kapt. B. Engelsman, van Veendam, groot plm 250 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand.

 

NRC 11 maart 1868114

New York, 26 februari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) VLIJT, kapt. B.H. Engelsman, komende van Triëst, is van een gevaarlijke positie van Long Branch af- en alhier binnengesleept.

 

Kapitein Berend Hendrik Engelsman voer op middelgrote schepen, zoals schoeners en brikken. Zijn bestemming was behalve Suriname ook europesche havens als St. Petersburg, Triëst en Hamburg. Vanuit Suriname vervoerde hij suiker, hout en rum

 

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Engelsman, Berend Hendrik

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1821-07-14
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JONGE MARIA
Schipper: Ferris, Cornelis
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Gemeente-Archief Rotterdam Archiefnummer Rott.1.01.2520.1818.375

DVD XI – 5205, 5206
CEDULE

Naam schip genaamd geweest CERES,
thans genaamd de DRIE GEBROEDERS

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Rotterdam, 15 ok tober 1818

type schip brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Anthony van Hoboken, Rotterdam (enig eigenaar)

te voeren door kapt. Cornelis Tevez

grootte in tonnen 64 hout-lasten en 41 commercielasten (alles vreemde lasten)

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating buitenslands gebouwd

plaats / datum registratie

nummer van registratie deel

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: bij de eigendomsverklaring is gevoegd een onderhandse acte van verkoop en transport in dato 12 september 1818, waarbij Berent Anderson, Oster Risör in Noorwegen, enig eigenaar, het schip heeft verkocht aan Anthony van Hoboken.





researcher/datum research: ML / 280510

Naam DRIE GEBROEDERS
Archiefinstelling Stadsarchief Rotterdam
Jaar 1818
Toegang 1.01
Inventaris 2520

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3169.1842.58
foto IMG 2376 - 2379

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd de JONGE MARIA, thans door kopers te noemen MARIA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 28 december 1842

type schip brik

gevoerd door kapt. geweest door kapt. G.J. Meeuw

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. wordt Simon Menno Tanger, mede-eigenaar

grootte in tonnen 76 lasten of 144 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd aan de IJssel

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 december 1842

nummer registratie deel 44, folio 187, verso, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Simon Menno Tanger, voor zich en voor en namens zijn in de bijlage genoemde mede-eigenaren.
De vorige zeebrief, op 4 december 1841 verstrekt, werd op 7 oktober 1842 ingeleverd bij de ontvanger te Rotterdam.


researcher/datum research: ML / 300716




bijlage bij acte 58 van 1842, brik MARIA
eigenaren per ultimo december 1842:

firma Van den Bey & Co., Amsterdam, (boekhouders en 1/3e part)
Simon Menno Tanger, Amsterdam (schipper en 1/3e part)
A. Franken, Broek (?), (1/3e part)

ML / 300716

Naam JONGE MARIA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3169

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1842.58

DVD XI – 428, 429
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip de JONGE MARIA

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 4 oktober 1842

type schip brik, gekoperd

bouwwerf/verkoper firma A. van Hoboken & Zonen, kooplieden en scheepsreders te Rotterdam

gevoerd door kapt. G.J. Meeuw

eigenaar/aankoper Simon (?) Menno Panjer, scheepskapitein te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 144 tonnen (meetbrief Rotterdam, 4 december 1841)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 22,50 x 4,79 x 3,01 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 7 oktober 1842

nummer van registratie deel

notaris Rietstap, griffier Kantongerecht, Rotterdam

prijs NLG. 4275,-

Bijzonderheden: het schip was ten tijde van de verkoping liggende te Rotterdam



researcher/datum research: ML / 290708

Naam JONGE MARIA (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3179