Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
CAROLA - ID 13235
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1923
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Masten:
One mast
Rig:
2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Gebr. Boot
, Leiderdorp, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
1085
Delivery Date:
1923-07-19
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Van der Kuy & Van der Ree's Machinefabriek & Scheepswerf
, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders:
3
Power:
400
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
Kuy & van der Ree Type
Speed in knots:
8.5
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
565.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
212.00 Net tonnage
Deadweight:
800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Length 1:
53.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
50.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
7.80 Meters Breadth, moulded
Depth:
3.94 Meters Depth, moulded
Ship History Data
Date/Name Ship
1923-07-19
CAROLA
Manager:
N.V. Scheepsbouw en Reparatiebedrijf De Hoop
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Scheepsbouw en Reparatiebedrijf De Hoop
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Date/Name Ship
1926-02-25
CONSUL SUCKAU
Manager:
Lubeck-Bremer Dampfschiffahrts Gesellschaft
, Lübeck, Germany
Eigenaar:
Lubeck-Bremer Dampfschiffahrts Gesellschaft
, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Lübeck / Germany
Callsign:
PVDV
Date/Name Ship
1931-04-00
CONSUL SUCKAU
Manager:
Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PCDV
Date/Name Ship
1933-09-15
JACOBSEN
Manager:
M. Zonnquin
, Dunkirk, France
Eigenaar:
Soc. Dunkerquoise du Cabotage
, Dunkirk, France
Shareholder:
Homeport / Flag:
Dunkirk / France
Callsign:
TUXI
Date/Name Ship
1934-00-00
JACOBSEN
Manager:
L. Dewulf
, Dunkirk, France
Eigenaar:
Soc. Dunkerquoise du Cabotage
, Dunkirk, France
Shareholder:
Homeport / Flag:
Dunkirk / France
Callsign:
TUXI
Ship Events Data
1923-06-19:
Algemeen Handelsblad 20-06-1923: IJmuiden 19 juni, Het casco van het op de Scheepsbouw en Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor eigen rekening nieuwgebouwde stalen vrachtstoomschip "Carola" is heden per sleepboot Hector buitenom van hier naar Rotterdam vertrokken teneinde aldaar bij de Rott. Droogdok Maatschappij van ketel en machines te worden voorzien. Op 19-07-1923 proefvaart op de Maas, Rotterdam.
1926-00-00:
Het is onduidelijk of het de jaren 1923 - 1926 te koop heeft gelegen of echt heeft gevaren.
1926-02-24:
Rotterdamsch Courant 24-02-1926: Verkochte Schepen. Het Ned. s.s. Carola 800 tons d.w. gebouwd in 1923 door Gebr. Boot, te Leiden, is door bemiddeling van de makelaars Jac. Pierrot Jr. en Zonen, te Rotterdam, naar Duitschland verkocht.
1941-02-00:
Final Fate:
17-02-1940 gevorderd door de Marine en van 27 mei tot 25 juli 1940 nam het s.s. Jacobsen deel aan de evacuatie van Franse troepen ingesloten door de Duitsers in Duinkerken, arriveert in de haven van Duinkerken op 2 juni in de avond, tijdens een bombardement, en vertrekt 's nachts met troepen naar Dover. Tweede missie evacuatie van Le Havre: vertrokken van Brest op 10 juni naar Le Havre en Caen (13 juni) en tenslotte Cherbourg 13 juni . Derde missie vertrokken van Cherbourg de 18 juni met honderden zeelui en militairen langs de kust tot aan Brest en bereikte deze haven die al geevacueerd bleek te zijn. Die dag ervoor orders ontvangen om naar Bordeaux en Bayonne te varen wordt eerst nog Belle-Ile aangelopen om van stores te voorzien (voedsel was geladen in Cherbourg dit duurde 2 dagen) en zijn er twee bakkers voor het maken van brood, en een slager om een koe te slachten van boord gegaan) de "Jacobsen" vaart verder naar de haven van Verdon (21 juni), waar wijn en kolen worden geladen daarna Bordeaux waar men op de 25e 's avonds arriveert. Na de machtsovername in beslag genomen door de Duitsers te Bordeaux, die vervolgens het schip indelen voor het erts verkeer tussen Spanje (Bilbao en omgeving) en Bayonne.
12-02-1941 van Riquejada (Bilbao range) naar Bayonne met ijzererts geladen getorpedeerd ("Tigris" ) en beschadigd op zo`n 25 zeemijl van Bayonne raakte tenslotte ze een mijn en zonk.
Afbeeldingen
Omschrijving:
CONSUL SUCKAU Lübeck
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
Jacobsen
Collectie:
Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger:
Unknown
Terug naar het overzicht