Preambule:
De schrijfwijze van de galjoot CATHARINA KLAZINA is divers; Marhisdata neemt de schrijfwijze van de verkoop van aandelen als leiding gevend.
1895
Op 07-05-1895 wordt voor de CATHARINA KLAZINA door M.D. Hoen uit Hoogezand een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. K. Grasmeijer
WIN 220595
Delfzijl, 20 mei. Uitgezeild CATHARINA KLASINA, Grasmeijer naar Wyborg.
NVEC 020695
Wyborg, 16 juni. Aangekomen CATHARINA CLASINA, Grasmeijer van Groningen.
WIN 070795
Wyborg, 1 juli. Vertrokken CATHARINA KLASINA, Grasmeijer naar Weener.
NVEC 100895
Weener, 2 augustus. Aangekomen CATHARINA KLASINA, Grasmeijer van Wyborg.
NNO 160895
Delfzijl, 12 augustus. Aangekomen CATHARINA KLASINA, Grasmeijer van Weener.
NVEC 121005
Groningen, 9 oktober. Uitgezeild CATHARINA KLASINA, Grasmeijer naar Cardiff.
NVD 041195
Delfzijl, 2 november. Uitgezeild CATHARINA KLASINA, Grasmeijer naar Cardiff.
WIN 061295
Cardiff, 1 december. Aangekomen CATHARINA KLASINA, Grasmeijer van Groningen.
1896
RN 110196
Cardiff, 9 januari. Uitgezeild CATHARINA KLASINA, Grasmeijer naar Rio Grande.
WIN 170596
Rio Grande, 13 april. Aangekomen CATHARINA KLASINA, Grasmeijer van Cardiff.
WIN 161196
Pernambuco, 26 oktober. Aangekomen CATHARINA KLASINA, Grasmeijer van Rio Grande.
1897
WIN 280197
Pernambuco, 5 januari. Uitgezeild CATHARINA KLASINA, Grasmeijer naar Barbados.
VEC 200297
Barbados, 29 januari. Aangekomen CATHARINA KLASINA, Grasmeijer van Pernambuco, vertrok 3 februari naar Rio Hasche.
NVEC 070497
Notaris Spruijt te Sappemeer, zal op woensdag 14 april 1897, 's avonds 6.1/2 uur, in het hotel Van Biessum te Hoogezand, ten verzoeke van de heren S.W. Schortinghuis en mr. N.J. Wilkens te Winschoten, als curators in het faillissement van mr. D. Hoen, publiek verkopen :
1. 9/40 aandelen, ieder aandeel ad f 1.000,=, in het stalen schoenerschip HOOGEZAND I in 1895 gebouwd en gevoerd door kapitein Botje, in percelen,
2. Vijf aandelen, ieder van 2/20 ad f 2000, in het stalen schoenerschip HOOGEZAND II, in 1896 gebouwd en gevoerd door kapitein K. Voordewind, in percelen.
3. 4/34 aandelen, ieder aandeel groot f 500, in het kof galjootschip CATHARINA KLAZINA, in 1895 gebouwd en gevoerd door kapitein K. Grasmeijer, in percelen. (opm. beperkt tot scheepsaandelen)
NVEC 010697
Falmouth, 30 mei. Aangekomen CATHARINA KLAZINA, Grasmeijer van Rio Hache.
RN 020697
Delfzijl, 31 mei. Kapt. K. Grasmeijer, gezagvoerder van het van Rio Hache te Falmouth aangekomen Ned. schip CATHARINA KLAZINA, is op de reis overleden.
NVEC 090697
Falmouth, 5 juni. Vertrokken CATHARINA KLAZINA, Grasmeijer van Rio Hache naar Hamburg.
WIN 200897
Hamburg, 17 augustus. Uitgezeild CATHARINA KLAZINA, Douwes naar (niet vermeld).
NNO 140997
Dungeness, 10 september. Gepasseerd CATHARINA KLAZINA, Douwes op avontuur
1898
NVD 100398
Londen, 8 maart. Volgens telegram uit Pernambuco is het Nederlandse schip CATHARINA KLASINA, kapitein J. Douwes, van Hamburg naar Pelotas, bij Maracajaha gestrand en vermoedelijk totaal verloren. Volgens rapport van de gezagvoerder is het onmogelijk het schip te bergen, op grond waarvan hij het zal moeten abandonneren.
Londen, 8 maart 1898. Volgens een telegram uit Pernambuco (opm: Recife) is het Nederlandse schip CATHARINA KLAZINA, kapt. Douwes (opm: galjoot, kapt. Joh. Douwes), van Hamburg naar Pelotas (opm: ten noordwesten van Rio Grande, Brazilië), bij Maracajaha (opm: niet te traceren; mogelijk in de aanloop naar het Patosmeer [plm 32° Z. 52° W.]) gestrand en vermoedelijk totaal verloren. Volgens rapport van de gezagvoerder is het onmogelijk het schip te bergen, op grond waarvan hij het zal moeten abandonneren.
WIN 100398
Volgens telegram, bij Lloyds ontvangen uit Pernambuco is de Ned. kof CATHARINA KLASINA, kapt. Douwes, van Hamburg naar Pelotas, te Maria Cahaja gestrand en totaal wrak geworden. Volgens bericht van den gezagvoerder is het onmogelijk om het schip te bergen en is hij genoodzaakt het te abandonneren.
NVD 120398
Te Sappemeer is bericht ontvangen van het binnenlopen van het kofschip CATHARINA KLAZINA, kapitein J, Douwes, te Natal (Brazilië). Genoemde kof verliet voor ongeveer vijf maanden Hamburg, met bestemming naar Rio Grande, en was geladen met stukgoederen. Het laatste bericht werd de 10de september ontvangen van Dungeness. De kof welke niet weer zeewaardig is, zal verkocht worden.