Inloggen
MERCATOR - ID 13351


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-09-30 / 1868-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zn. - Werf 'De Nijverheid', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1840-08-13
Delivery Date: 1840-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 240.00 lasts
Gross Tonnage 2: 457.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 33.75 Meters Registered
Beam: 6.58 Meters Registered
Depth: 4.63 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-09-30
Register nr: 18400546
Scheepsnaam: MERCATOR
Type: Bark
Lasten: 240
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co. de
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Korteland M.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-09-30 MERCATOR
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Date/Name Ship 1865-06-01 MERCATOR
Manager: Firma Kerdijk & Pincoffs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Kerdijk & Pincoffs, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Parteigenaren bij verkoop d.d. 30 mei 1865:

Verkopende eigenaren:

Firma De Groot, Roelants&Co., Schiedam           (70/192e part)

Firma P. Loopuyt& Co, Schiedam                         (8/64e part),

Firma Gebr. Chabot                                              (6/64e part)

J.J. Chabot                                                             (2/64e part)

Firma Visser & Van Leeuwen                                (5/64e part)

Firma C. Gips & Zonen                                          (3/64e part)

Firma J.J. & H. van der Leeuw                              (2/64e part)

Maas, A.                                                                 (1/64e part)

M. Kerdel                                                               (1/64e part)

G. van Especum                                                    (1/64e part)

Firma Kuyper, Van Dam & Smeer                        (1/64e part)

L.J. Enthoven& Co                                                 (1/64e part)

S.A. Polak Kerdijk                                                  (1/64e part)

Viruly van Keenenburg                                          (1/64e part)

Weduwe J. Smit                                                    (1/64e part)

Weduwe A. de Groot                                            (17/192e part)

L. Knappert Ezn.                                                    (3/92e part)

 

Ship Events Data

1843-11-07: Damaged
Rotterdam, 13 november 1843. Het schip (opm: bark) MERCATOR, kapt. M. Korteland, van Rotterdam naar Batavia, is de 7e dezer ter rede van Deal binnengelopen, met verlies van anker en ketting, waarvan het weer voorzien is en de reis heeft voortgezet.
1854-12-16: Damaged
De 16e december 1854 is op 07º46’ NB 23º36’ WL gepraaid het schip MERCATOR, kapt. P.C. van der Meulen, van Hartlepool naar Hong Kong, met verlies van een boot, verschansingen en een man der equipage.
1857-11-00: Sprang a leak
Simonsbaai, 6 november 1857. Het Nederlandse schip (opm: bark) MERCATOR, kapt. Van der Valk, van Batavia naar Schiedam, is alhier lek binnengelopen.
1858-11-00: Damaged
Hongkong, 14 november 1858. De alhier gearriveerde schepen (opm: barken) MERCATOR, kapt. H. v.d. Wouden, en NAGASAKI, kapt. J.M. Vorstheuvel le Brand, hebben bijna alle zeilen verloren.
1859-07-00: Grounded
Swatow (opm: Shantou, 23º21’ N.B. 116º41’ O.L.), … juli 1859. Het van Shanghai op hier bestemde Nederlandse schip MERCATOR, kapt. Van der Woude, heeft op de Joachim-bank aan de grond gezeten en daarbij een gedeelte der loze kiel verloren en een lek bekomen.
1860-08-00: Damaged
Mauritius, 5 september. Het Nederlandse schip MERCATOR, kapt. Van der Woude, van Batavia naar Schiedam, is de 25e augustus 1860 alhier met schade binnengelopen, doch heeft na een en ander hersteld te hebben de 2e september de reis opnieuw aanvaard.
1860-12-00: Collision
Ramsgate, 16 december 1860. De Nederlandse bark MERCATOR, kapt. Van der Wouden, van Java naar Schiedam, is hier heden zeer lek, met verlies van boegspriet en kluiverboom en meer andere schade, ook aan de romp, binnengesleept, zijnde in de Noordzee in aanzeiling geweest met een onbekende bark.
1865-05-30: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.W.Zn, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt en H.H. van Dam, te Rotterdam, als last hebbende van hunne meesters, zullen op dinsdag 30 mei 1865, des middags ten 12 ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, Wijk 1, N°. 499, publiek veilen: het snel zeilend, gekoperd, kopervast Nederlands barkschip MERCATOR, gevoerd door kapitein H. van der Woude, volgens meetbrief lang 33,75 el, wijd 6,58 el, hol 4,63 el en alzo groot 457 tonnen of 241 lasten; met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, geschut, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve thans is liggende in de Buitenhaven te Schiedam.
Voorts zal nog afzonderlijk geveild worden: een chronometer.
Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengemelde makelaars.
1868-00-00: Final Fate: Condemned

Volgens onbevestigde berichten zou de MERCATOR, kapt. J.H. Rovers gestrand en afgekeurd zijn. Marhisdata neemt aan dat dit in Afrika is gebeurt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Marinus Korteland werd geboren op 10 december 1804 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Kornelis Korteland en Lena van der Velden. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Houttuin Wijk 11 nr.195.

Hij trouwde op 03 september 1828 te Rotterdam met Magdalena Cornelia Jorissen, gedoopt 26 mei 1805 te Rotterdam als dochter van de Rooms Katholieke Petrus Antonius Jorissen en Maria Meerman.

Hij overleed te Rotterdam aan de Schielandsche Zeedijk Wijk 15 nr.674 op 24 december 1854005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Korteland was met vlagnummer R53 in de periode 1840 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdams zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Jaarverslagen 1855, 1858 en 1858 van de Maatschappij (Maritiem Musum, Rotterdam) staat vermeld dat zijn weduwe een jaarlijkse uitkering kreeg van f 150,-058.

 

De schepen van de kapitein

Martinus Korteland werd in 1849 gezagvoerder van de Sooloo. Hij was eerder stuurman op de Eendragt (en na Gieseke's dood in 1840 tijdelijk kapitein) en gezagvoerder op De Groot Roelants & Co's Mercator039.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M.Korteland met vlagnummer R53 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            op de bark “Soolo        354 last        varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt M.Korteland als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1848 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1849 t/m 1854 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Op 27 december 1852 werd Hendrik Pieter Kluit vanuit de Amsterdamse kweekschool voor de Zeevaart als scheepsjongen geplaatst op de "Soolo" onder kapitein Korteland. De reis ging van Schiedam naar Australië en keerde in Nederland terug op 27 februari 1854004-533/2232.

De bark "Sooloo" stond onder gezag van kapitein M.Korteland van 1849-1855025.

 

M.Kortland (sic) verzorgde per 24 januari 1853 vanuit Hellevoetsluis met de “Soolo” een troepentransport van 5 officieren en 100 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 28 april 1853 na 94 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Korteland, Marinus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Brouwer was met vlagnummer R250 in de periode 1847/48 t/m 1853 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.Brouwer met vlagnummer R250 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1849      van de bark “Mercator”     239 last  varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

In de ledenlijsten in Sweijs021 staat E.Brouwer t/m de jaargang 1853 als lid metin 1854 e.v. E.F.Praater als opvolger. Maar in het Jaarverslag 1851 staat E.T.Prater al als gezagvoerder met R250. Er is hier dus onduidelijkheid inzake de periode van lidmaatschap.

 

Bouma025 vermeldt E.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

1849 t/m 1851 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

1869 van de kof “Helena Geziena” ex Gezien Wilhelmina, gebouwd in 1845 te Pekela, 167 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;

1876 t/m 1877 van de tjalk “Fidele Famille”, gebouwd in 1874, bouwlocatie niet vermeld, 74 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Martenshoek. Het schip ging in 1877 over naar de binnenvaart maar komt weer in de buitenvaart in 1882 (zie bij E.J.Brouwer).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Brouwer, E.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Poort was met vlagnummer R309 in de periode 1851 t/m 1854 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein J.Poort een uitkering kreeg van 203,33 voor haar en haar kind. Die uitkering was voor 17 maanden, waaruit wellicht te concluderen valt dat kapitein Poort is overleden in juli/augustus 1854. In het Jaarverslag 1858 staat vermeld dat zijn weduwe, die een uitkering kreeg, in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag is vermeld dat zij dat jaar nog een uitkering heeft gehad van f 151,70 voor haar en twee kinderen. In 1859 werd aan één van de kinderen Poort een uitkering verstrekt van f 30,40 incl. schoolgeld058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij staat kapitein J.Poort met vlagnummer R309 als gezagvoerder van de bark “Mercator”, 239 last, varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam058.

 

Bouma025 vermeldt J.Poort als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1853 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1854 t/m 1855 van het 3/mschip “Paul Johan”, gebouwd in 1853 te Schiedam, 677 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: Poort, J.

Familiegegevens en opleiding

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

          P.C. van der Meulen was met vlagnummer R395 in de periode 1853 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

      In het Jaarverslag 1863 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1863 bedankt heeft als effectief lid058.

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein P.C. van der Meulen met vlagnummer R395 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                       van de bark “Mercator”      239 last     varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*    1858, 1859            van de bark “Soolo”            349 last     varend voor e Groot, Roelants & Co te Schiedam

*    1862                       geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt P.C. v/d Meulen als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1856 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*    1857 t/m 1861 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam. Het schip werd in 1861 gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

Op 23 januari 1858 vertrok de bark "Sooloo"(sic) van De Groot Roelants & Co onder kapitein P.C.van der Meulen van Macao naar Havanna met aan boord 400 koelie's. "Men passeerde 13 Februari Anjer en vertoefde om ververschingen in te nemen van 2-3 April te St.Helena, dus 70 dagen reis van Macao. Op 12 Mei kwam men te Havanna aan na 104 dagen."

De kapitein schreef uit St.Helena een brief naar zijn patroon, dato 3 April (1858) o.a. luidende:

"Gisteren ben ik met de Sooloo alhier in goede orde van Macao aangekomen om water en proviesieën; de koelies hebben zich zeer goed gedragen, zoodat ik geene moeite met oproer of zoo iets van dien aard heb gehad; alleen heb ik twee dooden, de overigen zijn alle wel, zoo ook de equipage. Gaarne had ik de Kaap de Goede Hoop aangedaan doch reeds in het gezigt der schepen in de Tafelbaai zijnde, werd ik door eene hevige Z.O.windvlaag terug gedreven, waarom ik besloot naar St.Helena af te houden; ik heb gedurende de geheele reis weder en gunstige wind gehad, zoodat ik tot hier eene buitengewone goede reis heb gemaakt".

"De "Sooloo" liep deze reis alles mee en vertrok weer van Havanna naar Hongkong. (9 Juni van Havanna, 1 Oct. te Batavia, 113 dagen, 1 November te Hongkong 143 van Havanna)."026(38/222).

 

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Meulen, P.C. van der

Bouma025 vermeldt kapitein v/d Valk als gezagvoerder gedurende:

 

     *   1829 t/m 1834 van de hoeker, “Simona Johanna Elisabeth”, gebouwd in 1811, bouwplaats niet vermeld, 90 ton o.m., varend voor S. van Gijn te Vlaardingen.

 

     *   1829 t/m 1834 van de hoeker “Vlaardings Hoop”, gebouwd in 1824, bouwplaats niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor H.IJzerman te Vlaardingen;.

 

     *   1857 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Valk, X.X. v/d

Familiegegevens en opleiding

Wellicht betreft het hier Hendrik Wiegers van der Woude, geboren te Leeuwarden op 18 juli 1814 als zoon van Wieger Pieters van der Woude en Trijntje Gerrits de Vries.

Hij trouwde op 12 maart 1839 te Leeuwarden met Wijtske Botes Kalsbeek, geboren te Leeuwarden op 28 februari 1816 als dochter van Bote Jitskes Kalsbeek en Aaltje Jelmers Postmus. Het echtpaar kreeg 5 kinderen: Bote (Leeuwarden, 1839), Wieger (Rotterdam 1841), Trijntje (Leeuwarden, 1843), Aaltje (Muiden, ca 1846), Jitse (Rotterdam 1852) en Antje (Rotterdam, 1856).

Gegevens ontleend aan Tresoar te Leeuwarden.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.v/d Woude als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1865 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;

*   1866 t/m 1870 van het 3/mschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant 23 januari 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 20 januari 1864 de “Mercator”, kapitein H. v.d. Woude, van Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Woude, H. v/d

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Frederik Billker werd geboren op 02 oktober 1817 te Greetsiel in Hannover. Hij was Nederlands Hervormd. Hij woonde te Katendrecht en vestigde zich te Rotterdam waar hij o.a. woonde aan de Zwijnenstraat Wijk 3 nr. 319 (nieuw 19). Hij behaalde op 01 augustus 1860 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij was gehuwd met S.Kruymel.

Hij overleed op 28 maart 1866 als gezagvoerder aan boord van de “Mercator” ten gevolge van zenuwkoortsen005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.F.Billker was met vlagnummer R61 in de periode 1863 t/m 1867 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C.F.Billker met vlagnummer R61 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1863      van de sch. “Ster”               43 last    varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam

1864                                                    geen vermelding van schip en boekhouder

1865      van de bark “Mercator”     213 last  varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C.F.Billker als gezagvoerder gedurende:

*    1864 t/m 1865 van de 2/msch “Ster” ex Annie, gebouwd in 1855 te Fanø, 82 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam;

*    1866 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Billker, Cornelis Frederik

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Rovers was met vlagnummer R26 in de periode 1866 t/m 1874 lid voor de vlag van het Rotterdamse Zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekent, dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt. Hij bleef honorair lid van de Maatschappij058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.H.Rovers met vlagnummer R26 als gezagvoerder in de ledenlijsten van025:

*   1866                      van de bark “Mercator”       212 last        varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam

*   1867                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.H.Rovers als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1868 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam. Het schip is in 1868 gestrand en afgekeurd;

*   1869 van de bark “Almonde”, gebouwd in 1854 te Papendrecht, 556 ton o.m., varend voor H.G.Surie & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1869 afgekeurd;

*   1871 t/m 1873 van het 3/mschip “Noord Brabant” ex Armada, gebouwd in 1859 te Kennebunk, 1858 ton o.m., varend voor G. v/d Beek te Waalwijk.

 

Overige bijzonderheden

Een afbeelding van het klipperfragat "Noord-Brabant" (ex Armada) door J.Spin (1873) staat op p.111 in E.W.Petrejus - Het schip vaart uit - De Boer Maritiem, 1975. In 1873 stond het schip onder gezag van kapitein J.H.Rovers025. Afbeelding in NSM, Amsterdam.

 

J.H.Rovers was van 1870-1872 kapitein op de houten bark “Noord Brabant”, in 1859 als “Armada” gebouwd te Kennebunkport in Maine, USA, 1858 ton, varend voor G.v/d Beek te Waalwijk025 en 052.

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview dd 04 augustus 1874 met Dirk Cornelis Rietbergen, waarin de bouwwijze van Nederlandse klippers zoals de Noachs wordt vergeleken met Amerikaanse theeclippers. Onze schepen worden beter geacht dan de Amerikaanse “die toch ook goed gebouwd zijn. Deze doen in den regel langere reizen dan de onze. Zoo is het met de Noordbrabant, op het oogenblik het grootste schip van onze vloot, dat een Amerikaansch schip is hetwelk men hier gekocht heeft en dat nu te Liverpool ligt. De reederij zal het verkoopen, ofschoon het goed gebouwd is; maar het is een onhandelbaar schip in zee; het loopt sleccht en stuurt slecht….

 

Op p. 43 van de Bijlagen van het verslag van voornoemde Parlementaire Enquetecommissie wordt een J.W. Rovers vermeld als oud-kapitein en expert van het bureau Veritas plus lid van de Commissie voor het examinerren van varenslieden te Groningen.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Rovers, J.H.

Afbeeldingen


Omschrijving: MERCATOR
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Storm
Algemene informatie

1865    Na verkoop in mei.

NRC 310865
Hellevoetsluis, 30 augustus. Zeilklaar MERCATOR, Billker naar Cardiff.
RC 050965
Helvoet, 4 september. Vertrokken MERCATOR, Billker naar Cardiff.
NRC 100965
Dover, 7 september. Gepasseerd MERCATOR, Billker van Rotterdam naar Cardiff.
AH 190965
Bij Goudstaart, 13 september, MERCATOR, Billker van Rotterdam naar Cardiff.
RC 200965
Cardiff, 15 september. Aangekomen MERCATOR, Billker van Rotterdam.
NRC 071065
Cardiff, 2 oktober. Uitgezeild MERCATOR, Billker naar Banana.
AH 191065
Gepraaid, ...; op 50° 20' N.Br. 7° W.L.: MERCATOR, Billker, Cardiff naar de Kust van Guinea.


1866

NRC 230366
Banana. (ZW. Kust v. Afrika.) Aangekomen. 17 januari. MERCATOR, Billker, van Cardiff.
AH 170466
Handelsbericht. Rotterdam, 14 april. Heden afgedaan ca,200.000 kilo Quisembo palmolie, verwacht per MERCATOR, a f 26 voor 1A.
NRC 180566
Plymouth, 15 mei. Gepasseerd MERCATOR, Frerichs van de Congorivier naar Rotterdam.
NRC 220566
Advertentie. Heten ontving ik het treurig bericht van het afsterven op de 28ste maart, aan boord van het schip MERCATOR, van mijn innig geliefde echtgenoot, de heer C.F. Billker, gezagvoerder van die bodem; nog geen 10 maanden waren wij door de echt verenigd. Alleen zij, die de brave afgestorvene van nabij hebben gekend, kunnen beseften, dat mijn verlies onherstelbaar is.
Vught. Wed. C.F. Billker, 18 mei 1866. geb. T.J.S. Kruvmel. Vrienden, en bekenden gelieven deze algemene tevens als bijzondere kennisgeving aan te nemen.
NRC 250566
Ryde 22 mei. Het Nederlandse barkschip MERCATOR, kapt. Frerichs, welke alhier is binnen gelopen , (zo als gisteren onder de zeetijdingen is vermeld geworden), heeft een gedeelte der bemanning lijdende aan scheurbuik.
AH 040666
Hellevoetsluis, 2 juni. Binnengekomen MERCATOR, Frerichs qq van Banana, laatst van Portsmouth.
NRC 240766
Helvoet, 23 juli. Uitgezeild MERCATOR, Roovers naar Newport.
RC 260766
Vertrokken passagiers. Van Hellevoetsluis: Naar de kust van Guinea via Cardiff per MERCATOR, kapt. Rovers de heer W. Bösch.
RC 300766
Bij Goudstaart, 25 juli, MERCATOR, Rovers van Hellevoet naar Cardiff.
NRC 020866
Cardiff, 28 juli. Aangekomen MERCATOR, Rovers van Rotterdam.
RC 170866
Cardiff, 13 augustus. Uitgezeild MERCATOR, Rovers naar de Congo rivier.
AH 280866
Gepraaid: 18 augustus; op 47" N. Br., 10" WL., MERCATOR, Rovers, Cardiff naar de Congo rivier.
AH 061266
Gepraaid: 9 november; op 8° N. Br. en 24" W. L.: De bark MERCATOR, Rovers, Cardiff naar de Congo rivier.

1867

NRC 050167
Banana, 28 oktober 1866. Aangekomen MERCATOR, Rovers van Rotterdam (Alles wel aan boord).

1868

Volgens onbevestigde berichten zou de MERCATOR, kapt. J.H. Rovers gestrand en afgekeurd zijn.
Marhisdata neemt aan dat dit in Afrika is gebeurt

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.590
DVD VIII – 1906, 1912
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip MERCATOR

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 30 mei 1865

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt. H. van der Wouden

eigenaar/aankoper firma Kerdijk & Pincoffs, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 457 tonnen of 241 lasten (meetbrief Schiedam 26 april 1865)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 33,75 m., breed 6,58 m., hol 4,63 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 juni 1865

nummer van registratie deel 19, folio 72, recto, vak 3

notaris via makelaars W. van Dam H.Hzn, c.s., Rotterdam

prijs NLG. 20.100,-

Bijzonderheden: het schip ligt bij de verkoping in de Buitenhaven te Schiedam.








researcher/datum research: ML / 170609









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.590 bark MERCATOR:

Verkopende eigenaren:

Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam (70/192e part)
Firma P. Loopuyt & Co, Schiedam (8/64e part),
Firma Gebr. Chabot (6/64e part)
J.J. Chabot (2/64e part)
Firma Visser & Van Leeuwen (5/64e part)
Firma C. Gips & Zonen (3/64e part)
Firma J.J. & H. van der Leeuw (2/64e part)
Maas, A. (1/64e part)
M. Kerdel (1/64e part)
G. van Especum (1/64e part)
Firma Kuyper, Van Dam & Smeer (1/64e part)
L.J. Enthoven & Co (1/64e part)
S.A. Polak Kerdijk (1/64e part)
Viruly van Keenenburg (1/64e part)
Weduwe J. Smit (1/64e part)
Weduwe A. de Groot (17/192e part)
L. Knappert Ezn. (3/92e part)

ML / 170609

Naam MERCATOR
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1865
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.590
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk