Familiegegevens en opleiding
Roelf Remmerts Tunteler werd geboren/gedoopt te Nieuwe Pekela op 28 april/05 mei 1799 als zoon van schipper Remmelt Roelfs Tunteler en Lukke (Lutgert) Wietses.
Roelf trouwde te Nieuwe Pekela op 27 december 1823 als zeeman met Geertruid Geerts Bosker, geboren/gedoopt 05/11 augustus 1799 te Nieuwe Pekela als dochter van schipper Geert Geerts Bosker en Grietje Eilders Mugge. Geertruid overleed te Oude Pekela op 05 april 1875, 75 jaar, weduwe.
Roelf overleed te Oude Pekela op 11 oktober 1866, 67 jaar, rustend schipper.
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Roelf Remmerts Tunteler als zeeman in 1823, als schipper in 1827, 1830, 1835, 1838, 1849, 1853, 1860, zonder beroep in 1864, als rustend schipper in 1866.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.R.Tuntelaar (vrij zeker een verschrijving van Tunteler) (adres Corver te Amsterdam) werd met vlagnummer 458 per 19 maart 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.H.de Grooth. Als zijn schip is vermeld de “Geertruida” 002. Ten tijde van de inschrijving waren kapitein Tunteler en zijn vrouw beiden 39 jaar. Ingeschreven staan drie zonen, geboren in 1832, 1835 en 1838, en twee dochters, geboren in 1827 en 1830002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 12/19 maart 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Roelf Remmerts Tunteler, oud 39 jaar, voerend de kof “Geertruida”, afkomstig uit PekelA en met als adres Jan Corver & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.H.de Grooth. Hij kreeg vlagnummer 458023.
R.R.Tunteler was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te PekelA met vlagnummer 31 in de periode 1833 t/m 1839
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 november 1857 meldt kapitein R.R.Tunteler dat op reis “zijn gezigt is verzwakt en hij niet kan varen en mitsdien wenscht regt op uitkeering te behouden.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 05 augustus 1858 vraagt kapitein R.R.Tunteler om een uitkering. In de vergadering dd 26 augustus 1858 vraagt het Bestuur om een nader inzicht in zijn finantiele situatie In de vergadering dd 30 september 1858 wordt over deze gezondheidssituatie verslag gedaan en op grond hiervan wordt de aanvrage afgewezen. In de vergadering dd 28 december 1858 wordt het verzoek herhaald, maar weer afgewezen. In de vergadering dd 31 mei 1860 staat een mededeling van kapitein R.R.Tunteler, “verzoekende uitlegging en herziening van het afwijkend besluit omtrent hem genomen. “ Het Bestuur blijft echter bij het vorige besluit.042
n de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 oktober 1858 staat vermeld een: “Aanvrage om onderstand van Kapt. R.R.Tunteler en de verslagen deswegen overeenkomstig welke het verzoek is gewezen van de hand ” Op 23 november 1858 wordt door kapitein R.R.Tunteler om een herziening van het besluit gevraagd, maar het Bestuur “blijft volharden”.
In de notulen van de Algemene Vergadering van 26 juni 1860 staat een: “Brief van R.R.Tunteler, verzoekende uitlegging en herziening van het ter zijnen opzigte genomen afwijzend besluit, besloten bij het vroeger genomen besluit te blijven volharden”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
458 1839 kof Geertruida de Kapitein
1840-1841 geen vermelding van schip en boekhouder
1842-1853 kof Geertruida geen opgave
178 1854-1860 schoner Harmonie J.A.Hooites te Hoogezand
1861-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt R.R.Tunteler als gezagvoerder gedurende:
* 1829 t/m 1840 van de kof “Geertruida”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 90 ton o.m., varend voor G.A.Eylers te Pekela. Het schip is gestrand op Klittmölnerstrand;
* 1835 t/m 1837 van de kof “Vrouw Geertruida”, gebouwd in 1830, 179 ton o.m., varend voor J.Eilers te Pekela;
In verband met de vorige opgave schrappen? Ja!
* 1841 t/m 1857 (moet zijn 1853) van de kof “Geertruida”, gebouwd in 1840 te Hoogezand, 180 ton o.m., varend voor C.A.Wildervank te Pekela. Het schip redde in 1852 de bemanning van het Engelse ss “Amazone”(25 personen);
Bouma gaat accoord met de verbetering in 1853
* 1853 t/m 1858 van de 2/msch “Harmonie”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 139 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;
* 1859 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
De monsterrollencollectie op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
11 februari 1817, smak “Vrouw Harmina”, schipper Jannes Lammerts de Jong, scheepsjongen Roelf Remmerts Tunteler uit Nieuwe Pekela
07 april 1841, schip “Geertruida”, kapitein Roelf Remmerts Tunteler.
15 oktober 1853, schoener “Harmonie”, schipper Roelf Remmerts Tunteler, 54 jaar uit Oude Pekela
21 juni 1854, schoener “Harmonie”, kapitein Roelf R.Tunteler uit Oude Pekela.
Overige bijzonderheden
Het zeemanscollege De Trouw te Oude Pekela 1851-1899 door A.Westers in het Jaarverslag 1999, p.8-15 van het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela.
In een gecombineerde vergadering van leden met hun dames op 19 januari 1853 “werd aan medelid kapitein R.R.Tunteler uit naam van de Engelse regering een zware gouden medaille en namens de Lords of Admirality een zilveren verrekijker in een sierlijke mahoniehouten kist overhandigd als dank voor het redden en verzorgen van 26 bemanningsleden en passagiers van het op 5 januari 1852 verbrande Engelse stoomschip Amazon.”
Weekblad van Den Helder en het Nieuwediep, 31mei 1852/www.genealogicus.nl/de-familie-gruppelaar-en-de-zeevaart/
“Bij het departement van buitenlandsche zaken zijn, door tusschenkomst van het britsche gezantschap bij het nederlandsche hof, ontvangen, ten einde aan de belanghebbenden te worden uitgereikt, twee gouden medailles en twee kijkers, welke door de britsche regering zijn toegekend aan Roelf Remmerts Tunteler, kapt. van het nederl. kofschip Geertruida, en aan Sjoert Pieters Gruppelaar, kapt. en eigenaar van het schoener-kofschip Hillechiena, ter zake van hun mensenlievend gedrag bij gelegenheid van het in zee verbranden van het engelsche stoomschip Amazon.”
Familiegegevens en opleiding
Nicolaas Schaap werd geboren op 10 juli 1830 te Harlingen als zoon van Jan Aegles Schaap en Francina Nicolaas Webber.
Nicolaas Schaap trouwde te Harlingen op 03 december 1863 met met Johanna Frederica Repko, geboren op 13 april 1827
Nicolaas overleed te Harlingen op 16 december 1894, oud 64 jaar en gehuwd.tresoar-
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
N.Schaap werd per 25 mei 1864 met vlagnummer H72 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg”. Zijn schip was de “Sperwer”, boekhouder J.F.van Oppen. Zijn contributie werd betaald door zijn vrouw Johanna Repko, geboren 13 april 1827. Ten tijde van de inschrijving had hij een kind uit een vorig huwelijk.
Hij was met vlagnummer H72 lid van het College in de periode 1864-1894034.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Hij overleed op 16 december 1894 te Harlingen. Zijn weduwe had recht op een uitkering van ¦1350,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen028-fol.072.
De schepen van de kapitein
lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036
vlagnummer periode type naam van het schip boekhouder/reder
H72 1864 kof Sperwer (ex Weltevreden, ex Jansje, J.F.van Oppen, Harlingen
ex Ida Maria, ex Vrouw Alida)
1865-1866 kof Noordster (ex Albertina) T.Teves & Co, Harlingen
1867-1869 brik Transit T.Teves & Co, Harlingen
gezonken
Bouma025 vermeldt N.Schaap als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1867 van de kof “Noordster” ex Albertina, gebouwd in 1841 te Hoogezand, 98 ton o.m., varend voor T.Teves & Co te Harlingen. In 1867 gestrand en wrak geraakt;
* 1865 t/m 1866 van de kof “Sperwer”, ex Weltevreden, ex Jansjen, ex Ida Maria, ex Vrouw Alida, gebouwd in 1844 te Sappemeer, 69 ton, varend voor J.F. van Oppen te Harlingen. Het schip voer in 1867 voor kapitein/eigenaar E.G. de Boer te Veendam en was herdoopt in “Twee Vrienden”;
Vaarperioden kloppen niet. Zie de opgaven uit referentie 036, die me beter lijken.
* 1868 t/m 1870 van de brik “Transit”, gebouwd in 1844 te Oostende, 210 ton o.m., varend voor T.Teves te Harlingen. Het schip is in 1870 gezonken.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 25 september 1867 vermeldt in de rubriek BINNENLAND het volgende bericht096:
“Volgens een gisteren ontvangen telegram uit Frederikstad is het hier te huis behoorende kofschip de Noordster kap.N.Schaap in de nabijheid dier stad op strand geraakt, vol water en hoogst waarschijnlijk een wrak. De equipage is gered.”