Familiegegevens en opleiding
Simon van Duyn werd geboren te Zandvoort op 27 februari 1804 en overleed op 27 juni 1869.
Hij huwde voor de eerste maal met Jansje Bart, geboren te Amsterdam 17 september 1802 en voor de tweede maal met Henrika Jacoba Schaade, geboren te Amsterdam 06 maart 1805.
In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Simon van Duijn, geboren op 27 februari 1804 te Zandvoort, gehuwd, nederlands Hervormd, wonend in de Haarlemmerstraat 291 te Amsterdam en in 1852 vertrekkend naar Zaandam.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
S.van Duyn werd met vlagnummer 306 effectief lid van Zeemanshoop per 24 oktober 1829 op voorspraak van J.J.Bart, Zijn schip was de "Javaan"002.
Simon van Duijn, wonendeop de Bikkersgracht 52 te Amsterdam, oud 25 jaar, voerende de brik Maria Jacoba, werd op 17/24 november 1829 met vlagnummer 306 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Bart023.
Lid van Weldadig Zeemansfonds Fonds van Zeemanshoop per 18 september 1832. Met mei 1853 van beroep veranderd003.
-
van Duyn was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1829 t/m (minstens) 1866 met de vlagnummers 306 (1829 t/m 1836), 210 (1836 t/m 1854) en 57 (1854 t/m minstens 1866.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 april 1852 van Zeemanshoop staat een verzoek van S. van Duijn om ontslagen te worden uit de Commissie ter Beoordeling der ingekomen antwoorden op de Prijsvraag tot zelfredding op Zee “als zullende met het laatste der maand naar Zandvoort vertrekken.”042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein S. van Duyn om deelnemer te mogen blijven ondanks het feit dat hij een reis naar West Indië over Engeland gaat doen.042
De diepere betekenis van dit verzoek is me onduidelijk. Gaat hij wellicht een reisje onder vreemde vlag maken?
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 22 februari 1855 staat een verslag n.a.v. een verzoek van kapitein S. van Duyn. Daarin staat dat hij “niet als zeeemans maar als Parkelier (passagier?) op reis is gegaan en verlangt te storten.” Na enige discussie wordt besloten zijn storting aan te nemen “doch zonder eenige beslissing omtrent de bepaling van Art.58 van het Reglement.”.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 mei 1864 verzoekt kapitein S. van Duijn om vermindering van contributie welke wordt afgewezen als zijnde strijdig met het Regelement.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1866 vraagt de wed. S. van Duijn om de reglementaire uitkering, die in de vergadering van 26 juli 1866 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1866.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 21 augustus 1866 staat vermeld een verzoek door E. van Duyn voor zijn broer om een uitkering welke per 01 augustus 1866 in de 1e klasse werd toegekend.023.
De schepen van de kapitein
Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
306 1829-1835 brik Maria (en) Jacoba Buys,de Bordes en Jordan
201 1836 brik Maria (en) Jacoba idem
1837-1840 fregat de Javaan M.Udink en Co
1841 fregat de Javaan idem
1842-1846 fregat Waterloo B.Kooy Jz
1848-1849 bark Baros Buys,de Bordes en Jordan
1850 bark Azia G.W.van Barneveld Kooy
1851-1853 geen opgave van schip en boekhouder
57 1854-1868 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt S.van Duyn als gezagvoerder gedurende:
* 1830 t/m 1837 op de brik “Maria & Jacoba”, gebouwd in 1812, 150 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;
* 1840 t/m 1842 op het fregat “de Javaan”, gebouwd in 1826 te Rembang, 740 ton o.m. (tot 1833 een oorlogsfregat), varend voor M.Udink & Co te Amsterdam;
* 1840 t/m 1842 op hetzelfde schip maar dan voor reder B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1842 t/m 1844 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam.
discrepantie met de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart - zie hiervoor.
* 1848 t/m 1850 op de bark “Baros”, gebouwd in 1829 te Middelburg, 723 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam. Het schip werd in 1850 verkocht aan Bienfait & Zn te Amsterdam en herdoopt in “Henriëtta Maria”;
* 1851 op de bark “Azia”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 444 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Op grond van de opmerking in de Biografie van Abrahamsz – zie hierna – is van Duyn geen gezagvoerder van dit schip geweest.
Overige bijzonderheden
In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende vermelding:
Januari 1851. Van Barneveld Kooij bouwde weer een nieuw schip, de “Azia”:
“… deze was bestemd om door Kapt. S.v Duijn te zullen worden gevoerd.” … “Ik maakte intusschen met behulp van mijn Stuurman D.Crap Hellingman het schip weder gereed voor de volgende reis … een paar dagen voor de monstering verhaalde mij de Patroon, dat hij kapt. v.Duijn wilde bedanken aangezien die door Reumatisme ongeschikt was om een schip te voeren en of ik zin had om de Azia te aanvaarden … Op mijn aanbeveling werd nu mijn Stuurman D.Crap Hellingman het bevel over de Amicitia opgedragen.”
Ontleend aan. van Blokland-Visser064.
Volgens monsterrol nr 1114, Gemeentearchief van Dordrecht is hij op 07 april 1842 kapitein op de nieuwe bark “Waterloo” en vertrekt uit Dordrecht met 26 man naar Batavia.
Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer
In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.
Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland
In Onderschrift staat:
namen der schepen namen der heeren reeders
De Louisa Agatha De Maria en Jacoba De Heer J.van Beeck Vollenhoven De Heeren Buys, de Bordes & Jordan -
Willem Ernst - Welvaart De Nederl.Scheepsreederij De Heer L.Schumacher
- Jonge Lodewijk Antonie - Diana De Heren L.Bienfait & Zoon De Heeren J.A.Westerloo & Comp.
- Wilhelmina en Maria - Twee Gebroeders Insinger & Comp. H.& C van de Stadt
Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.
Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 24 november 1829, kapitein Siemon van Duijn, 11 bemanningsleden, bestremming St.Thomas en Curacao, boekhouder Buis, den Border & Jordan.
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.W.van Epen werd met nr.687 lid van Zeemanshoop per 06 augustus 1844 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de "Neptunus"002. Ten tijde van de inschrijving was van Epen 26 jaar en ongehuwd002a.
In de Algemene Vergaderingen van 23/30 juli 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen W.W.van Epen (geen volledige vóórnamen), oud 26 jaar, voerend het fregat “Neptunus”, adres bij G.J.van Epen te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1864 krijgt kapitein W.W. van Epen toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van 10 mei 1864 krijgt kapitein W.W. van Epen toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het college Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
687 1844 fregat Neptunus B.Kooy Jz te Amsterdam
1845-1846 fregat Admiraal de Ruyter idem
1848-1853 fregat Admiraal de Ruyter idem
321 1854 fregat Admiraal de Ruyter idem
1855-1863 geen opgave van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.W.van Epen als gezagvoerder gedurende:
* 1845 van het 3/mschip “Neptunus”, gebouwd in 1835 te Dordrecht, 770 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1846 t/m 1847 op het fregat “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830, 530 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1848 t/m 1855 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam. Het schip werd in 1849 als bark getuigd.
Opgave spoort niet met die uit de Amterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart 001.
Overige bijzonderheden
W.W.van Epen verzorgde per 04 juli 1852 vanuit Nieuwediep met de “Waterloo” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 17 oktober 1852 na 105 dagen065.
Familiegegevens en opleiding
Daniel Duinker werd geboren 04 april 1821 te Den Hoorn op Texel als zoon van Jan Pieterz. Duinker en Antje Daniels Kikkert.
Hij trouwde op 14 april 1852 te Den Helder als koopvaardijkapitein met Trijntje Kuiper, geboren ca. 1830 te Texel als dochter van de koopvaardijkapitein Cornelis Kuiper en Jantje Daalder.
Het echtpaar woonde in de Herenstraat 11 in De Hoorn op Texel. 003
Daniel overleed op 21 maart 1869 te den Hoorn op te Texel, 47 jaar, zeekapitein
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.Duinker werd met vlagnummer 873 effectief lid van Zeemanshoop per 27 april 1852 op voorspraak van H.A.Tekelemburg. Zijn schip was de "Zeemanshoop"002.
In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 april 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Daniël Duinker, oud 31 jaar, voerend de bark “Zeemanshoop”, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023.
“Op 17 augustus 1825 besloot het bestuur, dat de vlag met het nummer 1, vrijgekomen doordat kapitein J.Theunisse in 1823 bedankt had, zou gevoerd worden door de kapitein van het toen op de werf van H.Booy en Zoon in aanbouw zijnde fregatschip Zeemanshoop van de heren M.Udink en Comp. Kapitein was eerst P.Kraay, die zelf nummer 53 had Later voer het fregat Zeemanshoop onder kapitein J.A.Witsen, nummer 318, na 1836 onder de kapiteins C.P.Kuyper, nummer 381, G.J.Teensma, nummer 532, B.Rouffaer, nummer 808, D.Duinker, nummer 873,…019.
D.Duinker werd per 12 december 1854 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.
D.Duinker was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 873 van 1852 t/m 1854 en met vlagnummer 479 van 1854 t/m (?) 1868.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
873 1852-1853 fregat Zeemanshoop B.Kooy Jz
479 1854 fregat Zeemanshoop idem
1855 bark Waterloo idem
1856-1859 bark Waterloo J.Kooy en J.Kooy Jr
1860-1861 geen opgave van schip en boekhouder
1862-1863 sch. Zeemanshoop C.P.Kuijper te Texel
1864 bark Johanna Elisabeth J.Keizer van Bulderen
1865 geen opgave van schip en boekhouder
1866-1868 bark Ferdinand en Louis F.R.P.Victor
Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein D.Duinker van 1867-1868 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
D.Duinker Waterloo 08 mei 1858 04 april 1858 (kan niet goed zijn
Wellicht 1859.)
Vier Gezusters 01 maart 1862 07 april 1862
Zeemanshoop 19 juni 1863 30 juli 1865
Johanna Elisabeth 05 augustus 1864 geen melding
Ferdinand & Louis 11 april 1866 26 maart 1867
Ferdinand & Louis 24 juni 1867 geen melding
Bouma025 vermeldt D.Duinker als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1855 van het 3/m schip “Zeemanshoop”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 438 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1856 t/m 1857 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;
* 1858 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Batavia;
* 1861 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 1201 ton o.m., varend voor J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor P. de Boer in Rotterdam en was herdoopt in “Catharina Jacoba Henriëtte”;
Bouma vermeldt geen kapitein Duinker als gezagvoerder van de “Vier Gezusters”.
* 1864 van de sch.brik “Zeemanshoop”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 193 ton, varend voor C.P.Kuyper te Texel;
* 1865 van de bark “Johanna Elisabeth” ex Herman, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en was herdoopt in “Passarouang”;
* 1867 t/m 1868 van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, 491 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. (zie ook van Sluijs013).
Overige bijzonderheden
NRC 21 april 1852114
Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende 32 schepen: ...Voor Amsterdam: …. ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker;….
Javasche Courant 11 september 1852114
Batavia, 10 september. Alhier zijn aangekomen: de 6e september het Nederlandse schip CHRISTINA, kapt. O.P. Lap, vertrokken van Liverpool de 18e mei; de 9e september het Nederlandse schip (opm: bark) ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker, vertrokken van Amsterdam de 25e mei, ….
NRC 18 mei 1854114
Batavia, 10 april. Vrachten. De PHOEBUS heeft de door de NEERLANDS INDIË geëngageerde lading suiker naar Rotterdam overgenomen, en is deze laatste bodem voor dezelfde plaats genomen tot NLG 80, voor een lading koffij te Padang in te nemen. De ZORGVLIET werd genomen naar New York tot GPB 4.5 voor koffij te Padang te laden; de BALLOCHAN No. 2 (Fr.) werd door de agenten genomen voor een lading koffij te Padang naar Frankrijk; de DANIEL WEBSTER (Am.) vertrok naar Singapore, terwijl de EENSGEZINDHEID met een gedeelte der van Europa aangebrachte lading naar Macasser moet verzeilen. Verscheidene vrachten werden aangeboden via Akyab of Manilla naar Europa, doch hoewel men hoge vrachten wilde aanleggen, waren geen gezagvoerders daartoe te bewegen; de ZEEMANSHOOP is nog disponibel.
NRC 29 juni 1854114
Batavia, 26 april. Omtrent scheepsvrachten valt het volgende te vermelden:…..
…..de ZEEMANSHOOP wordt door de agenten te Soerabaya beladen, zomede de MARIA MAGDALENA, CERES, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, KENAU HASSELAAR
NRC 03 maart 1856114
Batavia, 10 januari. Vrachten. Ofschoon weder vele onbevrachte schepen arriveerden, hielden de vrachten zich gedurende de maand nagenoeg op dezelfde hoogte. De volgende Nederlandse schepen laden naar Nederland: SCHOON VERBOND rijst voor eigen rekening, suiker à NLG 105 en arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 125; LUCIPARA’S gedeeltelijk voor eigen rekening, gedeeltelijk rijst en suiker à NLG 105; WILLEM EGGERTS en ANNA CHRISTINA rijst à NLG 105, en suiker à NLG 110; VRIENDENTROUW rijst à NLG 102,50, suiker à NLG 105, en arak à NLG 130; BEZOEKIE rijst en suiker à NLG 103; PRINCES AMALIA rijst à NLG 95, en suiker à NLG 100. De JOHANNA en EVA JOHANNA waren reeds in Nederland bevracht. De CORTGENE laadt voor reders rekening. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN laadt alhier suiker à NLG 100, te Samarang rijst à NLG 100, en suiker à NLG 105, en verder voor eigen rekening.
Door de Factorij werden à NLG 105, voor suiker en koffij opgenomen: ZALT BOMMEL, CONSTANTIA, CORNELIA, ELISABETH, ALBLASSERDAM, ELISABETH ANTHONIA, HENDRINA, LAURENTIUS EMILIE, SOUBURG en JOHANNA EN GEERTRUIDA, terwijl de DIANA voor gemeld lichaam te Makasser koffij en paerlemoer laadt à NLG 110. Te Soerabaya werd bevracht het Nederlandse schip WATERLOO à NLG 105, voor suiker en koffij en à NLG 120, voor huiden naar Rotterdam.
NRC 15 maart 1856114
Amsterdam, 14 maart. Volgens brief van kapitein D. Duinker, voerende het schip (opm: bark) WATERLOO, was hij de 28e december van hier te Soerabaja aangekomen. Het schip had op de reis water gemaakt en zou in het droge dok nagezien worden.
NRC 22 april 1857114
Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als: …..…..Voor Amsterdam: ALMELO, kapt. H.P. Grönbeck; LOUISE ROELOFFINE, kapt. J.A. Sijbrandi; JACQUELINE EN ELISE, kapt. B. Sikkens; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; ZEEMEEUW, kapt. H.L.A. Kayser; WATERLOO, kapt. D. Duinker;….
NRC 11 april 1862114
Harwich, 8 april. De Nederlandse bark VIER GEZUSTERS (opm: ex BUITENZORG), kapt. Duinker, van Newcastle naar Soerabaija, is op het Longsand verongelukt. De bemanning is gered, zomede een gedeelte van de inventaris.
Java Bode 12 april 1862114
Voor het transport van 3000 tons steenkolen van Newcastle upon Tyne naar Soerabaija zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen tot de ingeschreven vracht de schepen:….
….VIER GEZUSTERS (ex-BUITENZORG), kapt. Duinker, 460 tons à NLG. 33,85 ALBLASSERWAARD, kapt. Von Lindern, 830 tons à NLG.32,33….
NRC 16 april 1862114
Amsterdam, 15 april. Aangaande het schip VIER GEZUSTERS, kapt. Duinker, van Newcastle naar Soerabaija, op het Long-Sand verongelukt, wordt nog gemeld, dat men na het vertrek van Shields voortdurend mistig en dik weer met verleiding van stroom had gehad, en niettegenstaande het lood voortdurend gaande was gehouden, stootte het schip in de nacht van 7 dezer op het Long-Sand, had ’s morgens ten 4 ure reeds 5 voeten water in het ruim en was met het aanbreken van de dag vol water gelopen, zodat men genoodzaakt was het ’s morgens ten 9 ure te verlaten.
Java Bode 03 september 1862 114
Lijst van Nederlandse schepen
|
|
|
|
in het eerste semester 1862 uit de grote vaart geraakt,
|
|
|
door verkoop naar buitenland, verongelukken of slopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebouwd anno
|
Gem. lasten
|
|
MALEIJER, ex MOSAMBIQUE, kapt. Bek.
|
1839
|
383
|
te Dartmouth verbrand
|
GOED VERTROUWEN, kapt. Kraan.
|
1836
|
339
|
verk., Noorse red.
|
JUPITER, kapt. Burggraaf.
|
1841
|
513
|
verk., Engelse red.
|
DOCTRINA EN AMECITIA, kapt. Strootman.
|
1839
|
368
|
verk., Noorse red.
|
ECLIPSE, kapt. Doeksen.
|
1855
|
695
|
verk., Engelse red.
|
STAD ZIERIKZEE, kapt. J.J.Klein.
|
1842
|
318
|
verk., Noorse red.
|
PRINS MAURITS, kapt. Bart.
|
1841
|
486
|
,, ,,
|
VALPARAISO ex ONDERNEMING, kapt. Zwaneveld
|
1839
|
227
|
,, ,,
|
VIVE ADMIRAAL GODIUS, kapt. van Duyn.
|
1830
|
315
|
verk., Pruissische red.
|
WELVAART, kapt. Mooi.
|
1844
|
312
|
verk., Noorse red.
|
VALPARAISO, kapt. Kok.
|
1850
|
177
|
op de kust van Cochin-
China (opm: Vietnam)
verongelukt.
|
SUMATRA, kapt. Grivel.
|
1840
|
394
|
verk., Noorse red.
|
CITO, ex ANNA, kapt. Grivel.
|
1857
|
173
|
vermist, Chinese Zee
|
VIER GEZUSTERS, ex BUITENZORG, kapt. Duinker
|
1847
|
201
|
op Longsand ver-
ongelukt.
|
PIETER CORN. HOOFT,kapt. Koens.
|
1841
|
479
|
verkocht op Java
|
NRC 19 juni 1864114
Advertentie. Voor passagiers en goederen. Te Amsterdam liggen in lading:
-
Naar Decima en Kanagawa het nieuw gebouwd gekoperd brikschip ENGEL, groot 350 tonnen, kapt. J. Appel.
-
Naar Batavia het gekoperd tweedeks campagne barkschip JOHANNA ELIZABETH, groot 800 tonnen, D. Duinker, vertrekt medio juli.
Java Bode 06 augustus 1864114
Bevrachtingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de 15e juni 1864:
Voor Amsterdam:
-
HERMAN, ex-CHINA, kapt. Van Oosteroom, groot 193 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 4 februari 1860.
-
JOHANNA ELIZABETH, ex-HERMAN, kapt. D. Duinker, groot 338 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 21 mei 1861.
NRC 05 september 1865 + NRC 12 september 1865114
Advertentie. C.S. Oolgaardt, A.M. Balwé, J.F.L. Meijjes en W. Bakker Bzn, makelaars, zullen,als lasthebbende, van hun principalen, op maandag de 18e september 1865, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris T.H. Oldenboom presenteren te verkopen:Een extra ordinair, wel bezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd JOHANNA ELISABETH, gevoerd door kapt. D. Duinker. Volgens Nederlandse meetbrief, lang 38 ellen, 60 duimen; wijd 7 ellen, 38 duimen; hol 5
ellen, 5 duimen; en alzo gemeten op 639 tonnen of 338 lasten.
En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voorzegde barkschip ligt aan de Werf Koning William, op de hoogte van de Kadijk. Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Oolgaardt & Bruinier
Algemeen Handelsblad 20 september 1865114
Publieke verkoping van schepen. Maandag 18 september in de Nieuwe Stads-Herberg aan
het IJ.
-
Barkschip JOHANNA ELISABETH (geb. in 1855), kapt. Duinker. NLG 31.000. NLG
3.0000. - G.J. Boelen…..
NRC 12 september 1866114
Batavia, 14 augustus. Aangekomen schepen:
BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. Hoek, van Singapore; MARIA, kapt. Van Wulven, van Hongkong; BREDERODE, kapt. Kruimel, van Singapore; GESINA MARIA, kapt. Rolff, van Amsterdam; FERDINAND EN LOUIS, kapt. Duinker, van Amsterdam; WILLEM POOLMAN, kapt. Hoogstraten, van Rotterdam; DEN ELSHOUT, kapt. Akkerman, van Amsterdam; DIONYSIA CATHARINA, kapt. v.d. Sprenckel, van Amsterdam.
Java Bode 07 februari 1866114
Veilingen van schepen.
Het schip MARINUS EN WILLEM, de 18e december te Amsterdam geveild, is voor NLG 48.300 het eigendom geworden van de reder H. Veder te Rotterdam en heet thans SUMATRA.
De onlangs geveilde schepen JOHANNA ELIZABETH en THEODORA MACHTILDA zijn thans genaamd de eerste PASSAROEANG en de laatste GEZINA MARIA (opm: GEESINA Maria)