Inloggen
WATERLOO - ID 13477


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1842-04-06 / 1862-12-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1842
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Schouten, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1841-00-00
Launch Date: 1841-07-09
Delivery Date: 1842-03-14
Technical Data

Net Tonnage 2: 405.00 lasts
 
Length 1: 38.82 Meters Registered
Beam: 7.60 Meters Registered
Depth: 5.85 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1842
Datum agenda: 1842-04-06
Register nr: 18420224
Scheepsnaam: WATERLOO
Type: Bark
Lasten: 405
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kooy, Barend Jzn.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Duyn, S. van
Opmerkingen: eerste zeebrief
ja

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1842-03-14 WATERLOO
Manager: Barend Kooy Johzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1860-06-00 WATERLOO
Manager: Paine, Stricker & Co., Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Paine, Stricker & Co., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: in juni 1860 gekocht voor NLG 21.000,- Eerste NI-zeebrief 2283 d.d. 4 februari 1861

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 18 van 1842, bark WATERLOO

eigenaren per ultimo maart 1842:

B. KooyJzn., Amsterdam (boekhouder en 15/32e part)

Haring Booy & Zonen, Amsterdam (2/32e part)

J.J. van Voorst, Amsterdam (2/32e part)

P. Wolterbeek, Amsterdam (2/32e part)

H. van Voorthuysen, Amsterdam (2/32e part)

H.J. Matthes Jr., Zutphen (2/32e part)

J.F. Elzer, Amsterdam (1/32e part)

G.S. du Marchee Servaas, Amstrerdam (1/32e part)

G.L. Walkart, Amsterdam (1/32e part)

R.D. Wolterbeek, Amsterdam (1/32e part)

Floris der Kinderen, Amsterdam (1/32e part)

firma Van Voorst & Andriessen, Amsterdam (1/32e part)

W,J, van Wijk, Amsterdam (1/32e part)

 

Ship Events Data

1855-12-28: Sprang a leak
Amsterdam, 14 maart. Volgens brief van kapitein D. Duinker, voerende het schip (opm: bark) WATERLOO, was hij de 28e december 1855 van hier te Soerabaja aangekomen. Het schip had op de reis water gemaakt en zou in het droge dok nagezien worden.
1856-01-29: Damaged
Advertentie. Op de vendutie van de 29e januari aanstaande zal voor rekening van belanghebbenden worden verkocht het afgesloopt bladkoper, afkomstig van het Nederlandse schip WATERLOO, kapt. Duinker.
D.D. van Boekholtz
(opm: de WATERLOO, kapt. D. Duinker, was op 29 december 1855 van Amsterdam te Soerabaya gearriveerd)
1860-06-21: 13 augustus 1860. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 21 juni. Het Amsterdamse schip WATERLOO groot 783 ton en gebouwd in 1841 is met de inventaris in veiling verkocht voor NLG 21.600
1862-12-28: Final Fate: Sunk

Op reis met een lading zout van Sumanap naar Tjilatjap is de WATERLOO. kapt. N. Paulino, in de nacht van 28 op 29 december 1862 ten zuiden van het eiland Soemba in stormweer lek geworden, gezonken en verloren gegaan. Van de bemanning verloren 18 Javaanse opvarenden het leven. De gezagvoerder, de drie stuurlieden en nog 25 matroezen konden zich ter nauwernood in de giek redden en kwamen veilig aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Simon van Duyn werd geboren te Zandvoort op 27 februari 1804 en overleed op 27 juni 1869.

Hij huwde voor de eerste maal met Jansje Bart, geboren te Amsterdam 17 september 1802 en voor de tweede maal met Henrika Jacoba Schaade, geboren te Amsterdam 06 maart 1805.

In het Bevolkingsregister 1851-53 (-64) van Amsterdam staat Simon van Duijn, geboren op 27 februari 1804 te Zandvoort, gehuwd, nederlands Hervormd, wonend in de Haarlemmerstraat 291 te Amsterdam en in 1852 vertrekkend naar Zaandam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.van Duyn werd met vlagnummer 306 effectief lid van Zeemanshoop per 24 oktober 1829 op voorspraak van J.J.Bart, Zijn schip was de "Javaan"002.

Simon van Duijn, wonendeop de Bikkersgracht 52 te Amsterdam, oud 25 jaar, voerende de brik Maria Jacoba, werd op 17/24 november 1829 met vlagnummer 306 voorgedragen/benoemd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.Bart023.

Lid van Weldadig Zeemansfonds Fonds van Zeemanshoop per 18 september 1832. Met mei 1853 van beroep veranderd003.

 

  1. van Duyn was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1829 t/m (minstens) 1866 met de vlagnummers 306 (1829 t/m 1836), 210 (1836 t/m 1854) en 57 (1854 t/m minstens 1866.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 29 april 1852 van Zeemanshoop staat een verzoek van S. van Duijn om ontslagen te worden uit de Commissie ter Beoordeling der ingekomen antwoorden op de Prijsvraag tot zelfredding op Zee “als zullende met het laatste der maand naar Zandvoort vertrekken.”042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 september 1853 staat een verzoek van kapitein S. van Duyn om deelnemer te mogen blijven ondanks het feit dat hij een reis naar West Indië over Engeland gaat doen.042

De diepere betekenis van dit verzoek is me onduidelijk. Gaat hij wellicht een reisje onder vreemde vlag maken?

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 22 februari 1855 staat een verslag n.a.v. een verzoek van kapitein S. van Duyn. Daarin staat dat hij “niet als zeeemans maar als Parkelier (passagier?) op reis is gegaan en verlangt te storten.” Na enige discussie wordt besloten zijn storting aan te nemen “doch zonder eenige beslissing omtrent de bepaling van Art.58 van het Reglement.”.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 mei 1864 verzoekt kapitein S. van Duijn om vermindering van contributie welke wordt afgewezen als zijnde strijdig met het Regelement.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 juni 1866 vraagt de wed. S. van Duijn om de reglementaire uitkering, die in de vergadering van 26 juli 1866 wordt toegekend ingaande 01 augustus 1866.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 21 augustus 1866 staat vermeld een verzoek door E. van Duyn voor zijn broer om een uitkering welke per 01 augustus 1866 in de 1e klasse werd toegekend.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

        306                       1829-1835                 brik                   Maria (en) Jacoba          Buys,de Bordes en Jordan

        201                            1836                       brik                   Maria (en) Jacoba          idem

                                      1837-1840                 fregat               de Javaan                        M.Udink en Co

                                           1841                       fregat               de Javaan                        idem

                                      1842-1846                 fregat               Waterloo                          B.Kooy Jz

                                      1848-1849                 bark                  Baros                                Buys,de Bordes en Jordan

                                           1850                       bark                  Azia                                  G.W.van Barneveld Kooy

                                      1851-1853                 geen opgave van schip en boekhouder

         57                        1854-1868                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt S.van Duyn als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1837 op de brik “Maria & Jacoba”, gebouwd in 1812, 150 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;

*    1840 t/m 1842 op het fregat “de Javaan”, gebouwd in 1826 te Rembang, 740 ton o.m. (tot 1833 een oorlogsfregat), varend voor M.Udink & Co te Amsterdam;

*    1840 t/m 1842 op hetzelfde schip maar dan voor reder B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1842 t/m 1844 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam.

      discrepantie  met de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart - zie hiervoor.

*    1848 t/m 1850 op de bark “Baros”, gebouwd in 1829 te Middelburg, 723 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam. Het schip werd in 1850 verkocht aan Bienfait & Zn te Amsterdam en herdoopt in “Henriëtta Maria”;

*    1851 op de bark “Azia”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 444 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Op grond van de opmerking in de Biografie van Abrahamsz – zie hierna – is van Duyn geen gezagvoerder van dit schip geweest.

 

Overige bijzonderheden

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de volgende vermelding:

Januari 1851. Van Barneveld Kooij bouwde weer een nieuw schip, de “Azia”:

“… deze was bestemd om door Kapt. S.v Duijn te zullen worden gevoerd.” … “Ik maakte intusschen met behulp van mijn Stuurman D.Crap Hellingman het schip weder gereed voor de volgende reis … een paar dagen voor de monstering verhaalde mij de Patroon, dat hij kapt. v.Duijn wilde bedanken aangezien die door Reumatisme ongeschikt was om een schip te voeren en of ik zin had om de Azia te aanvaarden … Op mijn aanbeveling werd nu mijn Stuurman D.Crap Hellingman het bevel over de Amicitia opgedragen.”

 

Ontleend aan. van Blokland-Visser064.

Volgens monsterrol nr 1114, Gemeentearchief van Dordrecht is hij op 07 april 1842 kapitein op de nieuwe bark “Waterloo” en vertrekt uit Dordrecht met 26 man naar Batavia.

 

 

Voorstelling der door-ijzing van eenige koopvaardijschepen, door het Groot Noord-Hollands Kanaal nabij Purmerend op den 9 Januarij 1830 opgedragen aan de gezamenlijke reeders dier schepen.” van J.H.Koekkoek en H.W.Hoogkamer

In de Provinciale Atlas van Noord-Holland, Collectie Prenten en Tekeningen, Purmerend 082a.

Ansicht uit het Rijksarchief van Noord-Holland

In Onderschrift staat:

                           namen der schepen                                                   namen der heeren reeders

 

De Louisa Agatha            De Maria en Jacoba         De Heer J.van Beeck Vollenhoven  De Heeren Buys, de Bordes & Jordan   -

    Willem Ernst                -  Welvaart                     De Nederl.Scheepsreederij              De Heer L.Schumacher

 -  Jonge Lodewijk Antonie -  Diana                           De Heren L.Bienfait & Zoon            De Heeren J.A.Westerloo & Comp.

 -  Wilhelmina en Maria    -  Twee Gebroeders                          Insinger & Comp.                          H.& C van de Stadt

 

Uit een bezoek aan de nog steeds bestaande sluis in het Noordhollands kanaal in Purmerend op 05 augustus 1997 kon ik afleiden dat de schepen met de boeg in de richting van Alkmaar-Den Helder liggen. Zij waren dus op 09 januari 1830 op weg naar hun buitenlandse bestemming.

Monsterrol in Archief van de Amsterdamse Waterschout dd 24 november 1829, kapitein Siemon van Duijn, 11 bemanningsleden, bestremming St.Thomas en Curacao, boekhouder Buis, den Border & Jordan.

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Duyn, Simon van

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapiten Grim (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1845 van de bark “Veronica”, gebouwd in 1837 te Alblasserdam, 560 ton o.m., varend voor de gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam;

*    1845 t/m 1847 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Grim, X.X.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.W.van Epen werd met nr.687 lid van Zeemanshoop per 06 augustus 1844 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de "Neptunus"002. Ten tijde van de inschrijving was van Epen 26 jaar en ongehuwd002a.

In de Algemene Vergaderingen van 23/30 juli 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen W.W.van Epen (geen volledige vóórnamen), oud 26 jaar, voerend het fregat “Neptunus”, adres bij G.J.van Epen te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Kraay.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1864 krijgt kapitein W.W. van Epen toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 10 mei 1864 krijgt kapitein W.W. van Epen toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        687                            1844           fregat               Neptunus                                               B.Kooy Jz te Amsterdam

                                      1845-1846     fregat               Admiraal de Ruyter                             idem

                                      1848-1853     fregat               Admiraal de Ruyter                             idem

        321                            1854           fregat               Admiraal de Ruyter                             idem

                                      1855-1863     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.W.van Epen als gezagvoerder gedurende:

*    1845 van het 3/mschip “Neptunus”, gebouwd in 1835 te Dordrecht, 770 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1846 t/m 1847 op het fregat “Admiraal de Ruyter”, gebouwd in 1830, 530 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz  te Amsterdam;

*    1848 t/m 1855 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam. Het schip werd in 1849 als bark getuigd.

      Opgave spoort niet met die uit de Amterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart 001.

 

Overige bijzonderheden

W.W.van Epen verzorgde per 04 juli 1852 vanuit Nieuwediep met de “Waterloo” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 17 oktober 1852 na 105 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Epen, W.W. van

Familiegegevens en opleiding

Daniel Duinker werd geboren 04 april 1821 te Den Hoorn op Texel als zoon van Jan Pieterz. Duinker en Antje Daniels Kikkert.

Hij trouwde op 14 april 1852 te Den Helder als koopvaardijkapitein met Trijntje Kuiper, geboren ca. 1830 te Texel als dochter van de koopvaardijkapitein Cornelis Kuiper en Jantje Daalder.

Het echtpaar woonde in de Herenstraat 11 in De Hoorn op Texel. 003

Daniel overleed op 21 maart 1869 te den Hoorn op te Texel, 47 jaar, zeekapitein

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Duinker werd met vlagnummer 873 effectief lid van Zeemanshoop per 27 april 1852 op voorspraak van H.A.Tekelemburg. Zijn schip was de "Zeemanshoop"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 20/27 april 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Daniël Duinker, oud 31 jaar, voerend de bark “Zeemanshoop”, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023.

“Op 17 augustus 1825 besloot het bestuur, dat de vlag met het nummer 1, vrijgekomen doordat kapitein J.Theunisse in 1823 bedankt had, zou gevoerd worden door de kapitein van het toen op de werf van H.Booy en Zoon in aanbouw zijnde fregatschip Zeemanshoop van de heren M.Udink en Comp. Kapitein was eerst P.Kraay, die zelf nummer 53 had  Later voer het fregat Zeemanshoop onder kapitein J.A.Witsen, nummer 318, na 1836 onder de kapiteins C.P.Kuyper, nummer 381, G.J.Teensma, nummer 532, B.Rouffaer, nummer 808, D.Duinker, nummer 873,…019.

 

D.Duinker werd per 12 december 1854 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.

 

D.Duinker was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 873 van 1852 t/m 1854 en met vlagnummer 479 van 1854 t/m (?) 1868.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren        type                 scheepsnaam                    naam reder/boekhouder

       873              1852-1853  fregat               Zeemanshoop                   B.Kooy Jz

      479                    1854        fregat               Zeemanshoop                   idem

                                 1855        bark                 Waterloo                            idem

                            1856-1859  bark                 Waterloo                            J.Kooy en J.Kooy Jr

                            1860-1861  geen opgave van schip en boekhouder

                            1862-1863  sch.                  Zeemanshoop                   C.P.Kuijper te Texel

                                 1864        bark                 Johanna Elisabeth            J.Keizer van Bulderen

                                 1865        geen opgave van schip en boekhouder

                            1866-1868  bark                 Ferdinand en Louis          F.R.P.Victor

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein D.Duinker van 1867-1868 als gezagvoerder van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.Duinker                                Waterloo                                   08 mei 1858                04 april 1858 (kan niet goed zijn

                                                                                                                                             Wellicht 1859.)

                                                  Vier Gezusters                         01 maart 1862            07 april 1862

                                                  Zeemanshoop 19 juni 1863   30 juli 1865

                                                  Johanna Elisabeth                   05 augustus 1864       geen melding

                                                  Ferdinand & Louis                  11 april 1866               26 maart 1867

                                                  Ferdinand & Louis                  24 juni 1867                geen melding

 

Bouma025 vermeldt D.Duinker als gezagvoerder gedurende:

*    1852 t/m 1855 van het 3/m schip “Zeemanshoop”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 438 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1856 t/m 1857 op het fregat “Waterloo”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 783 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1858 t/m 1860 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Batavia;

*    1861 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1841 te Dordrecht, 1201 ton o.m., varend voor J.Kooy & J.Kooy Jr te Amsterdam. Het schip voer in 1862 voor P. de Boer in Rotterdam en was herdoopt in “Catharina Jacoba Henriëtte”;

      Bouma vermeldt geen kapitein Duinker als gezagvoerder van de “Vier Gezusters”.

*    1864 van de sch.brik “Zeemanshoop”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 193 ton, varend voor C.P.Kuyper te Texel;

*    1865 van de bark “Johanna Elisabeth” ex Herman, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam en was herdoopt in “Passarouang”;

*    1867 t/m 1868 van de ijzeren (clipper)bark “Ferdinand en Louis”, 12 juni 1853 op stapel gezet te Amsterdam door de Gebr. Schutte en aldaar op 15 april 1858 te water gelaten, 491 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam. (zie ook van Sluijs013).

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 april 1852114

Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende 32 schepen: ...Voor Amsterdam: …. ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker;….

 

Javasche Courant 11 september 1852114

Batavia, 10 september. Alhier zijn aangekomen: de 6e september het Nederlandse schip CHRISTINA, kapt. O.P. Lap, vertrokken van Liverpool de 18e mei; de 9e september het Nederlandse schip (opm: bark) ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker, vertrokken van Amsterdam de 25e mei, ….

 

NRC 18 mei 1854114

Batavia, 10 april. Vrachten. De PHOEBUS heeft de door de NEERLANDS INDIË geëngageerde lading suiker naar Rotterdam overgenomen, en is deze laatste bodem voor dezelfde plaats genomen tot NLG 80, voor een lading koffij te Padang in te nemen. De ZORGVLIET werd genomen naar New York tot GPB 4.5 voor koffij te Padang te laden; de BALLOCHAN No. 2 (Fr.) werd door de agenten genomen voor een lading koffij te Padang naar Frankrijk; de DANIEL WEBSTER (Am.) vertrok naar Singapore, terwijl de EENSGEZINDHEID met een gedeelte der van Europa aangebrachte lading naar Macasser moet verzeilen. Verscheidene vrachten werden aangeboden via Akyab of Manilla naar Europa, doch hoewel men hoge vrachten wilde aanleggen, waren geen gezagvoerders daartoe te bewegen; de ZEEMANSHOOP is nog disponibel.

 

NRC 29 juni 1854114

Batavia, 26 april. Omtrent scheepsvrachten valt het volgende te vermelden:…..

…..de ZEEMANSHOOP wordt door de agenten te Soerabaya beladen, zomede de MARIA MAGDALENA, CERES, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, KENAU HASSELAAR

 

NRC 03 maart 1856114

Batavia, 10 januari. Vrachten. Ofschoon weder vele onbevrachte schepen arriveerden, hielden de vrachten zich gedurende de maand nagenoeg op dezelfde hoogte. De volgende Nederlandse schepen laden naar Nederland: SCHOON VERBOND rijst voor eigen rekening, suiker à NLG 105 en arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 125; LUCIPARA’S gedeeltelijk voor eigen rekening, gedeeltelijk rijst en suiker à NLG 105; WILLEM EGGERTS en ANNA CHRISTINA rijst à NLG 105, en suiker à NLG 110; VRIENDENTROUW rijst à NLG 102,50, suiker à NLG 105, en arak à NLG 130; BEZOEKIE rijst en suiker à NLG 103; PRINCES AMALIA rijst à NLG 95, en suiker à NLG 100. De JOHANNA en EVA JOHANNA waren reeds in Nederland bevracht. De CORTGENE laadt voor reders rekening. De PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN laadt alhier suiker à NLG 100, te Samarang rijst à NLG 100, en suiker à NLG 105, en verder voor eigen rekening.

Door de Factorij werden à NLG 105, voor suiker en koffij opgenomen: ZALT BOMMEL, CONSTANTIA, CORNELIA, ELISABETH, ALBLASSERDAM, ELISABETH ANTHONIA, HENDRINA, LAURENTIUS EMILIE, SOUBURG en JOHANNA EN GEERTRUIDA, terwijl de DIANA voor gemeld lichaam te Makasser koffij en paerlemoer laadt à NLG 110. Te Soerabaya werd bevracht het Nederlandse schip WATERLOO à NLG 105, voor suiker en koffij en à NLG 120, voor huiden naar Rotterdam.

 

NRC 15 maart 1856114

Amsterdam, 14 maart. Volgens brief van kapitein D. Duinker, voerende het schip (opm: bark) WATERLOO, was hij de 28e december van hier te Soerabaja aangekomen. Het schip had op de reis water gemaakt en zou in het droge dok nagezien worden.

 

NRC 22 april 1857114

Rotterdam, 21 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als: …..…..Voor Amsterdam: ALMELO, kapt. H.P. Grönbeck; LOUISE ROELOFFINE, kapt. J.A. Sijbrandi; JACQUELINE EN ELISE, kapt. B. Sikkens; ELISABETH ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; ZEEMEEUW, kapt. H.L.A. Kayser; WATERLOO, kapt. D. Duinker;….

 

NRC 11 april 1862114

Harwich, 8 april. De Nederlandse bark VIER GEZUSTERS (opm: ex BUITENZORG), kapt. Duinker, van Newcastle naar Soerabaija, is op het Longsand verongelukt. De bemanning is gered, zomede een gedeelte van de inventaris.

 

Java Bode 12 april 1862114

Voor het transport van 3000 tons steenkolen van Newcastle upon Tyne naar Soerabaija zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen tot de ingeschreven vracht de schepen:….

….VIER GEZUSTERS (ex-BUITENZORG), kapt. Duinker, 460 tons à NLG. 33,85 ALBLASSERWAARD, kapt. Von Lindern, 830 tons à NLG.32,33….

 

NRC 16 april 1862114

Amsterdam, 15 april. Aangaande het schip VIER GEZUSTERS, kapt. Duinker, van Newcastle naar Soerabaija, op het Long-Sand verongelukt, wordt nog gemeld, dat men na het vertrek van Shields voortdurend mistig en dik weer met verleiding van stroom had gehad, en niettegenstaande het lood voortdurend gaande was gehouden, stootte het schip in de nacht van 7 dezer op het Long-Sand, had ’s morgens ten 4 ure reeds 5 voeten water in het ruim en was met het aanbreken van de dag vol water gelopen, zodat men genoodzaakt was het ’s morgens ten 9 ure te verlaten.

 

Java Bode 03 september 1862 114

Lijst van Nederlandse schepen

 

 

 

in het eerste semester 1862 uit de grote vaart geraakt,

 

 

door verkoop naar buitenland, verongelukken of slopen.

 

 

 

 

 

 

 

Gebouwd anno

Gem. lasten

 

MALEIJER, ex MOSAMBIQUE, kapt. Bek.

1839

383

te Dartmouth verbrand

GOED VERTROUWEN,  kapt. Kraan.

1836

339

verk., Noorse red.

JUPITER,  kapt. Burggraaf.

1841

513

verk., Engelse red.

DOCTRINA  EN AMECITIA, kapt. Strootman.

1839

368

verk., Noorse red.

ECLIPSE,  kapt. Doeksen.

1855

695

verk., Engelse red.

STAD ZIERIKZEE, kapt. J.J.Klein.

1842

318

verk., Noorse red.

PRINS MAURITS,  kapt. Bart.

1841

486

,,            ,,

VALPARAISO ex ONDERNEMING,  kapt. Zwaneveld

1839

227

,,            ,,

VIVE ADMIRAAL GODIUS,  kapt. van Duyn.

1830

315

verk., Pruissische red.

WELVAART,  kapt. Mooi.

1844

312

verk., Noorse red.

VALPARAISO, kapt. Kok.

1850

177

op de kust van Cochin-

China (opm: Vietnam)

 verongelukt.

SUMATRA, kapt. Grivel.

1840

394

verk., Noorse red.

CITO, ex ANNA, kapt. Grivel.

1857

173

vermist, Chinese Zee

VIER GEZUSTERS, ex BUITENZORG,  kapt. Duinker

1847

201

op Longsand ver-

ongelukt.

PIETER CORN. HOOFT,kapt. Koens.

1841

479

verkocht op Java

 

 

 

NRC 19 juni 1864114

Advertentie. Voor passagiers en goederen. Te Amsterdam liggen in lading:

  • Naar Decima en Kanagawa het nieuw gebouwd gekoperd brikschip ENGEL, groot 350 tonnen, kapt. J. Appel.
  • Naar Batavia het gekoperd tweedeks campagne barkschip JOHANNA ELIZABETH, groot 800 tonnen, D. Duinker, vertrekt medio juli.

 

Java Bode 06 augustus 1864114

Bevrachtingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de 15e juni 1864:

Voor Amsterdam:

  • HERMAN, ex-CHINA, kapt. Van Oosteroom, groot 193 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 4 februari 1860.
  • JOHANNA ELIZABETH, ex-HERMAN, kapt. D. Duinker, groot 338 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 21 mei 1861.

 

NRC 05 september 1865 + NRC 12 september 1865114

Advertentie. C.S. Oolgaardt, A.M. Balwé, J.F.L. Meijjes en W. Bakker Bzn, makelaars, zullen,als lasthebbende, van hun principalen, op maandag de 18e september 1865, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris T.H. Oldenboom presenteren te verkopen:Een extra ordinair, wel bezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd JOHANNA ELISABETH, gevoerd door kapt. D. Duinker. Volgens Nederlandse meetbrief, lang 38 ellen, 60 duimen; wijd 7 ellen, 38 duimen; hol 5

ellen, 5 duimen; en alzo gemeten op 639 tonnen of 338 lasten.

En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voorzegde barkschip ligt aan de Werf Koning William, op de hoogte van de Kadijk. Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Oolgaardt & Bruinier

 

Algemeen Handelsblad 20 september 1865114

Publieke verkoping van schepen. Maandag 18 september in de Nieuwe Stads-Herberg aan

het IJ.

  1. Barkschip JOHANNA ELISABETH (geb. in 1855), kapt. Duinker. NLG 31.000. NLG

3.0000. - G.J. Boelen…..

 

NRC 12 september 1866114

Batavia, 14 augustus. Aangekomen schepen:

BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. Hoek, van Singapore; MARIA, kapt. Van Wulven, van Hongkong; BREDERODE, kapt. Kruimel, van Singapore; GESINA MARIA, kapt. Rolff, van Amsterdam; FERDINAND EN LOUIS, kapt. Duinker, van Amsterdam; WILLEM POOLMAN, kapt. Hoogstraten, van Rotterdam; DEN ELSHOUT, kapt. Akkerman, van Amsterdam; DIONYSIA CATHARINA, kapt. v.d. Sprenckel, van Amsterdam.

 

Java Bode  07 februari 1866114

Veilingen van schepen.

Het schip MARINUS EN WILLEM, de 18e december te Amsterdam geveild, is voor NLG 48.300 het eigendom geworden van de reder H. Veder te Rotterdam en heet thans SUMATRA.

De onlangs geveilde schepen JOHANNA ELIZABETH en THEODORA MACHTILDA zijn thans genaamd de eerste PASSAROEANG en de laatste GEZINA MARIA (opm: GEESINA Maria)

 

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Duinker, Daniel Janzoon

Afbeeldingen


Omschrijving: WATERLOO, kapitein Simon van Duyn (vlagnummer 201). Aquarel gemaakt in 1842
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1842.18

DVD XI – 366, 367
BIJLBRIEF

Naam schip WATERLOO

plaats en datum acte bijlbrief, Dordrecht, 10 maart 1842

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Jan Schouten, scheepsbouwmeester te Dordrecht

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Barend Kooy Jzn, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 405 lasten (meetbrief Dordrecht, 10 augustus 1841)

tuigage / aantal dekken

afmetingen 38,82 x 7,60 x 5,85 meter

kiellegging

tewaterlating 9 juli 1841

plaats / datum registratie Dordrecht, 14 maart 1842

nummer van registratie deel 36, folio 70, verso, vak 5.

notaris verklaring voor burgemeester van Dordrecht

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 270708

Naam WATERLOO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1842.18
foto IMG 2270 - 2272

CEDULE

Naam schip WATERLOO

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 30 maart 1842

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Simon van Duyn

grootte in tonnen 405 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Dordrecht

plaats / datum registratie Amsterdam, 30 maart 1842

nummer registratie deel 43, folio 89, verso, vak 5

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Evert Windhouwer, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 240716





bijlage bij acte 18 van 1842, bark WATERLOO
eigenaren per ultimo maart 1842:

B. Kooy Jzn., Amsterdam (boekhouder en 15/32e part)
Haring Booy & Zonen, Amsterdam (2/32e part)
J.J. van Voorst, Amsterdam (2/32e part)
P. Wolterbeek, Amsterdam (2/32e part)
H. van Voorthuysen, Amsterdam (2/32e part)
H.J. Matthes Jr., Zutphen (2/32e part)
J.F. Elzer, Amsterdam (1/32e part)
G.S. du Marchee Servaas, Amstrerdam (1/32e part)
G.L. Walkart, Amsterdam (1/32e part)
R.D. Wolterbeek, Amsterdam (1/32e part)
Floris der Kinderen, Amsterdam (1/32e part)
firma Van Voorst & Andriessen, Amsterdam (1/32e part)
W,J, van Wijk, Amsterdam (1/32e part)

ML / 240716

Naam WATERLOO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3168

Bronnen

Jaar: 1842
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Amst.198.3179-1842.18

Jaar: 1842
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 198.3168.1842.18