Inloggen
PRINS MAURITS - ID 13489


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1842-04-29 / 1862-03-24 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Commercie-Compagnie, scheepsbouwer Fredrik Haverkamp, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Date Laid Down: 1840-00-00
Launch Date: 1841-00-00
Delivery Date: 1841-08-27
Technical Data

Gross Tonnage: 436.00 lasts
Gross Tonnage 2: 826.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 44.15 Meters Registered
Beam: 7.53 Meters Registered
Depth: 5.59 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1842
Datum agenda: 1842-04-29
Register nr: 18420284
Scheepsnaam: PRINS MAURITS
Type: Fregat
Lasten: 436
Gebouwd in provincie: Zeeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bosch Reitz, C.G.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Bart, J.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief
ja

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-08-27 PRINS MAURITS
Manager: Gijsbert Christiaan Bosch Reitz, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

bijlage bij acte 20 van 1842, fregat PRINS MAURITS
eigenaren per medio april 1842:

G.C. Bosch Reitz, Amsterdam (boekhouder en 3/30e part)
A. Bredius, Amsterdam (2/30e part)
J.J. Kluppel, Amsterdam (2/30e part)
P.J. Staedel, Amsterdam (2/30e part)
L.J.J. Serrurier, Amsterdam (1/30e part)
H.L. Bisschop, C.O.Z., Amsterdam (1/30e part)
J.H. Hackman Asschenbergh, Amsterdam (1/30e part)
F. Rendorp, Amsterdam (1/30e part)
L.H. Lankhorst, Amsterdam (1/30e part)
Mr. H.J. Koenen, Amsterdam (1/30e part)
Jkvr. C.H. Koenen, Amsterdam (1/30e part)
D. Jansen Eijken Sluyters, Amsterdam (1/30e part)
P.F. Besier, Deventer (2/30e part)
P. Slichtenbree, Deventer (1/30e part)
F. Haverkamp, Middelburg (2/30e part)
Jhr. P.J. Boddaert, Middelburg (1/30e part)
P. de Stoppelaar, Middelburg (1/30e part)
J.A.G. baron De Vos van Steenwijk, Meppel (1/30e part)
C. baronesse van Dedem, Zwolle (2/30e part)
P. Bicker Caarten, Zwolle (1/30e part)
L. Craayvanger, Utrecht (1 /30e part)
P.C.P. Poelman, Utrecht (1/30e part)

Ship Events Data

1862-03-24: Sold at auction
Advertentie. B.D. Bosscher en E.G. Bosscher, makelaars, zullen op maandag de 24e maart 1862, des avonds ten zes uur, te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen een extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: PRINS MAURITS, gevoerd door kapt. J.J. Bart. Volgens Nederlandse meetbrief lang 4 ellen 40 duimen, wijd 7 ellen 88 duimen, hol 5 ellen 91 duimen en alzo gemeten op 919 tonnen of 485 lasten, liggende aan de werf St. Jago, in de Bikkerstraat. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars. (opm: duidelijk een drukfout in de opgave van de lengte)
1862-03-24: Sold to foreign country
Het schip PRINS MAURITS, in de veiling van de 24e maart te Amsterdam opgehouden, is later verkocht aan een Noorse rederij voor NLG. 29.000. (opm: de naam bleef ongewijzigd)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johan Jacob Bart werd geboren te Koningsbergen op 20 december 1813..

Hij huwde met Zwaantje Olie, geboren te Amsterdam op 13 september 1816 en overleden 06 juli 1870.

Blijkens een extract uit het Journaal van de Nederlandse bark “Herman” met als gezagvoerder kapitein J. van der Veer, vermeld in de overlijdensakte te Amsterdam dd 22 juni 1865, overleed Johan op 27 april 1864, ’s middags om 06 uur .aan boord op reis van Amsterdam naar Padang en wel zeilende in het Engels Kanaal 5 Duitse mijlen buiten het vuurschip Olvers (?)stadarchief Amsterdam

Bij zijn overlijden is als woonplaats Amsterdam vermeld.003 en 118

Johan was zwager van de Amsterdamse fotograaf Jacob Olie (1834-1905).  (zie bij Overige Bijzonderheden, hierna)

 

In het Bevolkingsregister van Amsterdam staat als zeekapitein vermeld een Johan Jacob Bart, wonende in de Groote Beckerstraat te Amsterdam, geboren op 20 december 1833 te Amsterdam en van religie Nederduits Hervormd.098 Er moet hier sprake zijn van een verschrijving. Geboortejaar 1813 zal wel goed zijn als je ziet dat hij in 1840 gezagvoerder was.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Bart, adres Groote Bikkerstraat 14, werd met nr.512 effectief lid van Zeemanshoop per 24 december 1839 op voorspraak van P.Kraaij. Zijn schip was de “Elisabeth Maria”002.‘Ten tijde van de inschrijving waren Bart en zijn vrouw 23 resp 26 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1838002a.

In de Algemene Vergaderingen dd 17/24 december 1839 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johan Jacob Bart, oud 26 jaar, voerend de bark Elisabeth Maria”, wonend in de Groote Bikkerstraat 15 te Amsterdam, op voordracht van P.Kraay.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop op 30 mei 1843003.

J.J.Bart was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1839 t/m 1864 met de vlagnummers 512 (1839 t/m 1854) en 208 (1854 t/m 1862).

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 vraagt de wed. J.J.Bart geb. Olie om de regelementaire uitkering, welke haar in de vergadering van 04 augustus 1864 wordt toegekend ingaande 01 mei 1864 voor haar en 1 kind.042

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 23 augustus 1864 staat vermeld dat aan de wed. J.J.Bart per 01 mei 1864 een uitkering wordt toegekend voor haar en 1 kind.023.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer           jaren                 type        scheepsnaam       naam reder/boekhouder

      512                    1840                 bark       Elisabeth Maria   Buys, de Bordes en Jordan

                               1841-1852            fregat     Prins Mauritz       G.C.Bosch Reitz

      208                 1853-1861            fregat     Prins Mauritz       idem

                                  1862  geen opgave van schip en boekhouder

                                  1863                 bark       Herman                Rutgers en Hissink

 

Bouma025 en de AAKZ01 vermelden J.J.Bart als gezagvoerder gedurende:

*    1840 op de bark “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1810 te Finland, 223 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;

*    1841 op de bark “Elisabeth Maria”, gebouwd in 1804 in Amerika, 232 ton o.m., varend voor Buys, de Bordes & Jordan te Amsterdam;

*    1842 t/m 1862 van het 3/m schip “Prins Maurits”, gebouwd in 1841 te Middelburg, 920 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam. In 1862 verkocht naar Noorwegen onder dezelfde naam;

*    1863 op de bark “Herman” ex China, gebouwd in 1845 te Amsterdam, 366 ton o.m., varend voor Rutgers & Hissink te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.J.Bart                 Prins Maurits                       21 september 1860             16 november 1861

                               Herman                                24 april 1864                      05 mei 1865

 

Overige bijzonderheden

J.J.Bart vertrok op 09 juli 1849 vanuit Nieuwediep met de “Prins Maurits” met een een contingent van 3 officieren en 140 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op15 oktober 1849 na 98 dagen.

Op 21 juni 1851 vertrok hij vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip met 2 officieren en 150 manschappen en kwam te Batavia aan op 01 okober 1851 na 102 dagen reis.

Op 07 januari 1857 vertrok hij wederom vanuit Nieuwediep met de “Prins Maurits” en 4 officieren en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 01 mei 1857 na 114 dagen. Er ontbrak 1 manschap aan het contingent, maar de reden was onbekend.

Tenslotte voer hij op 29 oktober 1860 vanuit Nieuwediep met hetzelfde schip en 9 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 07 februari 1861 na 101 dagen065.

 

Uit. JACOB OLIE Jbz (1834-1905). Monografieën van Nederlandse fotografen nr. 10

Anneke van Veen. Focus Publishing Amsterdam. 2000, 268 pp.

p.200

“Het scheepsportret van cat.41, waarvan een tweede, vrijwel identieke opname bestaat, toont het fregat Prins Maurits, een ouderwetse Oost-Indië-vaarder, waarop Olies zwager Johan Jacob Bart het gezag voerde (cat.49 t/m 56). Het schip lag voor de laatste maal voor onderhoud in het Westerdok, want in maart 1862 werd het geveild. Op 20 december 1861 was het aangemeerd voor de werf De Hollandscche Tuin, na in het Oosterdok te zijn gelost. Toen heeft Olie waarschijnlijk al de uitzichten vanaf  het scheepsdek over het Westerdok gefotografeerd. (cat.7) In de eerste maanden van 1862 maakte hij een groot aantal opnamen van het schip zelf en van de schepen die ernaast lagen.   Beide werven, De Hollandsche Tuin en Sint Jago waren eigendom van scheepsbouwmeester F.Haverkamp, de schoonvader van Olies halfbroer Carel Gustaaf.  … Haverkamp bezat ook nog de aangrenzende werf De Walvisch, twee werven in de Grote Bickersstraat, Het Wapen van Harlingen en Het Wapen van Amsterdam, en twee op Oostenburg.

p.201

“In april 1862 werd het meer dan twintig jaar oude fregat Prins Maurits aan een Noorse reder verkocht. Olies zwager Johan Jacob Bart had vanaf het moment dat het schip op 18 augustus 1841 in Middelburg van stapel liep het gezag gevoerd over de 600 lasten metende Oost-Indiëvaarder. Barts vader, Jacob Jans Bart was ook koopvaardijkapitein geweest. Op een dramatische reis met het fregat Walcheren in 1838-1839 verloor Johan Jacob Bart, die als eerste stuurman op het schip voer, op de rede van Batavia zijn vader. Ook elf leden van de oorspronkelijk 35 koppen tellende bemanning van het schip kwamen om. De 24 jarige Bart moest het schip naar huis varen. Deze vuurdoop doorstond hij kennelijk zo goed, dat de Amsterdamse reder G.C.Boscch Reitz hem het gezag over de Prins Maurits toevertrouwde. Het schip vertrok meestal met ballast en kwam terug met koffie en suiker, behalve op de laatste reis in 1860-1862. Toe herbergde het ruim bij vertrek uit het Westerdok naast stukgoed honder militairen.

Na april 1862 was het definitief voorbij, op 15 mei voer het schip onderr Noorse vlag het Westerdok uit naar Tonsberg. Voor het zover was heeft Olie zich met zijn camerra en chemische uitrusting aan boord geïnstalleerd om het scheepsdek en de bemanningsleden te vereeuwigen. We danken er de oudste foto’s van een Nederlands zeilschip aan. Het is een uitvoerige reeks van negentien opnamen geworden, waarop het scheepsdek van verschillende kanten in beeld is gebracht en acht van de bemanningsleden met hun famile zijn geportretteerd.   Op cat 53 staat de kapitein op ontspannen wijze het gezag uit te stralen. Zijn 18-jarige zoon Jacob Hendrik neemt alvast een voorschot op zijn toekomstige carrière op zee, door in zijn nette pak te poseeren met het scheepsjournaal onderr handbereik. … Het bijhouden van het scheepsjournaal was de taak van de eerste stuurman, maar op de voorlaatste reis van de Prins Maurits – 1858-1860 – was Bart jr. nog een eenvoudige lichtmatroos met een gage van acht gulden per maand. Of hij op de laatste reis ook van de partij was, weten we niet, maar de functies van tweede en eerste stuurman werden toen in ieder geval door anderen vervuld. Het is dan ook waarschijnlijk geen toeval dat we Bart jr aantreffen op het groepsportret van de matrozen…. al weet hij zich door zijn houding en keurige lichte broek te onderscheiden van de stoere zeebonken. Jacob Hendrik Bart zou zijn carriére inderdaad eindigen als scheepsgezagvoerder. In 1895 heeft Olie hem geportretteerd aan dek van de ss Vondel. …”

 

 

Datum vanaf: 0
Kapitein: Bart, Johan Jacob
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De PRINS MAURITS op de helling te Amsterdam. Foto genomen voorjaar 1862, waarschijnlijk ter gelegenheid van de verkoop-inspectie.
Collectie: Gemeentearchief Amsterdam
Vervaardiger: Olie, Jacob

Omschrijving: PRINS MAURITS, kapitein J.J. Bart (vlagnummer 512)
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief – Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1842.20

DVD XI – 369 - 372
BIJLBRIEF

Naam schip PRINS MAURITS

plaats en datum acte bijlbrief, Middelburg, 27 augustus 1841

type schip fregat, gekoperd

bouwwerf/verkoper directeuren der Commercie Compagnie, Middelburg (op hun werf aldaar, waarop constructeur is Frederik Haverkamp)

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Gijsbert Christiaan Bosch Reitz, koopman en scheepsreder te Amsterdam

te voeren door kapt. Johan Jacob Bart

grootte in tonnen 826 tonnen

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen lang over stevens 44,15 meter, wijd 7,53 meter, hol 5,59 meter

kiellegging 1840

tewaterlating 1841 (datum niet vermeld)

plaats / datum registratie Middelburg, 31 augustus 1841

nummer van registratie deel 23, folio 146, recto, vak 2 en volgende

notaris

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 270708

Naam PRINS MAURITS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1842.20
foto IMG 2275 - 2277

CEDULE

Naam schip PRINS MAURITS

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, … april 1842

type schip fregat

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Johan Jacob Bart

grootte in tonnen 436 lasten of 826 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Middelburg

plaats / datum registratie Amsterdam, 21 april 1842

nummer registratie deel 43, folio 118, recto, vak 1

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren en ligt thans te Vlissingen.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Barend Dirk Bosscher, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.



researcher/datum research: ML / 240716






bijlage bij acte 20 van 1842, fregat PRINS MAURITS
eigenaren per medio april 1842:

G.C. Bosch Reitz, Amsterdam (boekhouder en 3/30e part)
A. Bredius, Amsterdam (2/30e part)
J.J. Kluppel, Amsterdam (2/30e part)
P.J. Staedel, Amsterdam (2/30e part)
L.J.J. Serrurier, Amsterdam (1/30e part)
H.L. Bisschop, C.O.Z., Amsterdam (1/30e part)
J.H. Hackman Asschenbergh, Amsterdam (1/30e part)
F. Rendorp, Amsterdam (1/30e part)
L.H. Lankhorst, Amsterdam (1/30e part)
Mr. H.J. Koenen, Amsterdam (1/30e part)
Jkvr. C.H. Koenen, Amsterdam (1/30e part)
D. Jansen Eijken Sluyters, Amsterdam (1/30e part)
P.F. Besier, Deventer (2/30e part)
P. Slichtenbree, Deventer (1/30e part)
F. Haverkamp, Middelburg (2/30e part)
Jhr. P.J. Boddaert, Middelburg (1/30e part)
P. de Stoppelaar, Middelburg (1/30e part)
J.A.G. baron De Vos van Steenwijk, Meppel (1/30e part)
C. baronesse van Dedem, Zwolle (2/30e part)
P. Bicker Caarten, Zwolle (1/30e part)
L. Craayvanger, Utrecht (1 /30e part)
P.C.P. Poelman, Utrecht (1/30e part)

ML / 240716

Naam PRINS MAURITS
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1842
Toegang 198
Inventaris 3168