Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.D.Pott als gezagvoerder gedurende:
* 1829 t/m 1832 van de tjalk “Vier Gebroeders”, gebouwd in 1815, bouwplaats niet vermeld, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1831 t/m 1840 van de smak “Annechiena”, gebouwd in 1830 te Sappemeer, 51 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1845 t/m 1848 van de kof “Annechiena”, gebouwd in 1844, bouwlocatie niet vermeld, 61 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1847 t/m 1853 van de kof “Jantina Annechiena”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Harms als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1852 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.Schuurman & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.B.Goossens was met vlagnummer R318 in de periode 1851 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.B.Goossens met vlagnummer R318 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1851 van de kof “Cornelia“ 50 last varend voor D.A.Schuurman te Rotterdam
* 1855 van de sch.brik “Axim” 70 last varend voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam
* 1858, 1859,
1862 van de sch. “Arend” 65 last varend voor Gebr. van Rossem & Zoon te Rotterdam
* 1863, 1864 van de sch. “Concordia” 90 last varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam
* 1865 t/m 1867 van de sch. “Concordia” 76 last varend voor K.Bakker te Sappemeer
Bouma025 vermeldt J.Goossens Bz als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1855 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.Schuurman & Zn te Rotterdam;
* 1855 t/m 1856 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt;
* 1857 t/m 1863 van de 2/msch “Arend”, gebouwd in 1853 te Vlaardingen, 171 ton o.m., varend voor P.van Rossem te Rotterdam. Het schip is in 1863 gezonken.
Heijboer in een mail dd april 2006 meldt:
09 februari 1863 door bemanning verlaten in positie 36o80’NB/64o30’OL op weg van New York naar Rotterdam met stukgoed. Was 03 januari 1863 vertrokken en werd op 03 februari in een orkaan ontmast. Één opvarende overboord geslagen en de overige bemanningsleden door de “Alma opgepikt en op 21 februari te New York aan land gezet.
* 1864 van de 2/msch “Concordia”, gebouwd in 1863 te Sappemeer, 144 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam;
* 1865 t/m 1868 van hetzelfde schip maar nu varend voor K.J.Bakker te Sappemeer. Het schip is in 1868 in Buenos Ayres uitgebrand;
* 1870 op het 3/m schip (voorheen houten schroefstoomschip) “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor D.Lovius te Amsterdam;
* 1871 op hetzelfde schip maar nu voor H.Meekhof Jr te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
- van Keulen 1866-1868 MINA
1868-1873 JACOB DEN BREEMS
Bouma025 vermeldt J.van Keulen als gezagvoerder gedurende:
* 1856 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.Schuurman & Zn te Rotterdam;
* 1866 t/m 1867 van de 2/msch “Mina” ex Elisabeth, gebouwd in 1850 te Groningen, 145 ton o.m., varend voor M. den Breems Jz te Vlaardingen;
* 1869 t/m 1873 van de brik “Jacob den Breems”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 195 ton o.m., varend voor M. den Breems te Vlaardingen. Het schip werd in 1874 overgenomen door J.H.Henkes te Delfshaven en herdoopt in “Henkes J.W.".
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bremer094 vermeldt de stranding van de schoonerbrik “Martina Adriana” op 25 december 1865 op de Zuiderhaaks geladen met goud onder gezag van kapitein :.van ’t Hof.
Bouma025 vermeldt L. van “t Hoff als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1865 van de schbrik “Martina Adriana”, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 156 ton o.m., varend voor A.’t Hoen te Amsterdam. Het schip is in 1865 vergaan op de Zuider Haaks;
* 1862 t/m 1864 van de kof “Drie Gezusters” ex Cornelia, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor A.v/d Berg Jz te Maasland. Het schip werd in 1864 vermist;
* 1867 van de brik “Lida” ex Plantage Dordrecht, gebouwd in 1857 te Groningen, 223 ton o.m., varend voor W.J.Langeveld Jr te Amsterdam.
Moet vanwege de vermissing van de “Drie Gezusters” in 1864 een andere kapitein met dezelfde naam zijn geweest.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant, 18 juni 1867114
Dagvarding voor Jan Mattheus Kwint, schipper. Van Mense Mattheus Kwint, grutter te Groningen.
Aangezien gedaagde in 1862 aan boord van het Nederlandse kofschip DRIE GEZUSTERS, kapitein J. van,t Hoff op 12 october 1863 is vertrokken van Hooksiel, beladen met gerst en bestemd naar Londen. Aangezien dat schip door storm op de gronden van Norderneij gestoten, tegen het einde der maand october met averij te Bremerhaven is binnengelopen en vandaar volgens ingekomen bericht op 28 november 1863 is vertrokken. Aangezien sinds dat vertrek nooit van het schip of bemanning enig taal of teken is ingekomen, het welk onmogelijk is, te achten, in aanmerking genomen de vaart van Bremerhaven op Londen, indien niet het schip met man en muis, in het begin der maand december daaraanvolgend gewoed hebbende storm was vergaan.
Enz. Enz. ( bekort)
|