Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.H.de Boer als gezagvoerder gedurende:
- 1836 t/m 1838 van de smak “Twee Gebroeders”, gebouwd in 1830, 60 ton o.m., varend voor H. de Boer te Sappemeer;
- 1842 t/m 1846 van de smak “Anja”, gebouwd in 1839 te Sappemeer, 55 ton o.m., varend voor de Wed. H.H.de Boer te Sappemeer. Bij Hochland overstoomd door de postboot “Wladimir”. 2 personen kwamen om. Naar een bericht uit Petersburg;
- 1846 t/m 1847 van de kof “Vereeniging” ex Johanna Margaretha, gebouwd in 1830 te Joure, 116 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Edam.
- 1848 t/m 1852 van de tjalk “Engelina Helena”, gebouwd in 1847 te Hoogezand, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1852 gestrand bij Nexoe met gerst van Libau;
- 1853 t/m 1856 van de tjalk “Engelina Helena”, gebouwd in Hoogezand, bouwjaar niet vermeld, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer.
In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1846 een Jan Hendriks de Boer met de “Mutatiekof” “Anje”.
In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1845 een Jan Hendriks de Boer met de kof “Vereeniging”.
Overige bijzonderheden
Op 08 augustus 1851 werd, naast een aantal anderen, Jan Hendriks de Boer, oud-koopvaardijkapitein, benoemd in het College van Connissarissen voor toezicht op het zeevaartkundig onderwijs op Ameland. Een taak van dit College was het toezien op de toekenning van getuigschriften of diploma’s aan aspirant zeelieden. Dit was eenhachelijke taak omdat daarbij een oordeel over mede-eilanders moest worden uitgesproken, en dat in zo’n kleine gemeenschap. Aanvankelijk was het daarom moeilijk om candidaten voor dit College te vinden, maar daar er vanuit het provinciebestuur werd gedreigd de subsidie stop te zetten, gelukte dat uiteindelijk toch.017-p.120